/i/Bilim

"hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir. ilimin ve fennin dışında mürşit aramak gaflettir, dalalettir, cehalettir".
M.K ATATÜRK
    başlık yok! burası bom boş!
  1. 26.
    +1
    19 Sayısı

    19, Ay çevriminin sayısıdır. islami gelenekte Vahid (bir) kelimesinin sayısal değerine tekabül eder ki bu, Allah'ın Esma'ül Hüsna'sındandır. 19, aynı zamanda Bahailerin kutsal sayısıdır. Yılı her biri 19 günlük 19 aya bölerler.

    19 sayısının birçok inanç, kült, gelenek ve dinde kutsal veya uğurlu olduğuna inanılır. Semavi dinler diye adlandırılan dinlerin kitapları içinde 19 rakamı, özeldir. Her ne kadar incil' de böyle bir özellik görülmese de Tevrat (Tora) ve özellikle Kurân 'da 19 rakamı üzerine çok sayıda çalışma vardır.

    Tevrat'ta 19 sayısının üzerine bir sistem, 11. yüzyılda yaşayan bir Yahudi hahamı (Rabbi Judah) tarafından ortaya konmuştur. Tevrat'ın dualarından birisinde tespitlerde bulunmuştur. Judah Rabinin (baş hahamın) çalışmaları, 1978 yılında Californiya Üniversitesi yayınları arasında yayınlanan "Studies in Jewish Mysticism" adlı bir kitapta incelenir.

    Kurân'ın 74. suresi olan, Müdessir Suresi'nin 30. ayetinde 'On dokuz' ibaresi aynen geçer: "Üzerinde ondokuz vardır onun." 30. ayeti takip eden ayette ise 'bekçi meleklerinin sayısı' şeklinde bir ifade bulunmaktadır. Ard arda gelen ayetler olması sebebi ile bir önceki ayete istinaden bu sayının 19 olduğu belirtilmiştir. Ayrıca 31. ayette bu sayının (meleklerin sayısı 19'u) ; inkar edenler için bir imtihan, kitap verilenlerin şüphelerini gidermesi veinananların imanlarını arttırması için işaret edildiği belirtilir. Ayrıca kalplerinde hastalık bulunanlar da 'Bu örnekle ne demek istendi' demeleri için bir işaret olduğu belirtilir.[26]
    ···
  2. 27.
    +1
    20 Sayısı

    El ve ayak parmaklarının sayısı olduğu için bazı kültürlerde saymanın temelidir. Mayalar, 20'yi Güneş Tanrısı'yla irtibatlandırmışlardır. Aztek takvimi, 13*20 güne bölünür.
    ···
  3. 28.
    +1
    22 Sayısı

    ibrani alfabesinin 22 harfi, tapınaktaki 7 kollu şamdan üstündeki 22 badem çiçeği ile sembolize edilir. Tarot'ta 22 kart vardır.
    ···
  4. 29.
    +1
    24 Sayısı

    Tamlığın sayısıdır; çünkü gündüz ve gecenin 24 saati ile bağlantılıdır. Pisagor'a göre 24 göğün kısımlarının tamlığını kuşatır.
    ···
  5. 30.
    +1
    25 Sayısı

    Kutsal beşin karesidir. Bütün Kutsal sayıları içerir.1+3+5+7+9=25.
    ···
  6. 31.
    +1
    26 Sayısı

    26, ibranicedeki Tetragram'ın karşılığı: Yod(10)+He(5)+Vau(6)+He(5)
    ···
  7. 32.
    +1
    27 Sayısı

    Kutsal 3'ün 3'üncü kuvvetidir. Kameri sayılarla bağlantılıdır.3'ün katı olan 27 gece ay en iyi şekilde görülecek konumdadır.
    ···
  8. 33.
    +2
    28 Sayısı

    Mükemmel sayıdır. Çünkü bölenlerinin toplamıdır. 1+2+4+7+14=28
    ···
  9. 34.
    +1
    30 Sayısı

    Düzen ve adaletle bağlantılı bir sayıdır.
    ···
  10. 35.
    +1
    32 Sayısı

    Mutlu ve mükemmel bir sayıdır.
    ···
  11. 36.
    +1
    33 Sayısı

    33, tamlık ve mükemmellik sayısıdır. Hz. isa yeryüzünde 33 yıl yaşadığı, Hz. Davud’un hükümdarlığı 33 yıl sürdüğü için Hıristiyanlıkta özel bir önemi vardır. islam’da Allah’ın 99 adı vardır ve bunlar 33 boncukla yapılan tespih yardımıyla söylenir.[15]

    7 ve 33, kabala için önemli sayılardandır. 11, 13 ve 33, illuminati'nin vazgeçilmez sayılarıdır. 33, aynı zamanda Masonluğun derecelerinin sayısıdır: Kalfa, Usta, Ketum Üstat, Mükemmel Üstat, Sır Kâtibi, Nazır, Bina Emiri, Dokuzlar’ın Seçilmiş Üstadı, Onbeşler’in Seçilmiş Üstadı, Yüce Seçilmiş Şövalye, Üstat Mimar, Solomon Krallığı’nın Şövalyesi, Yüce Üstat, Doğu Şövalyesi, Kudüs Prensi, Doğu ve Batı Şövalyesi, Salipverdi Şövalyesi, Yüce iskoçyalı, Düzenli Locaların Büyük Saygıdeğer Üstadı, Prusya Şövalyesi, Lübnan Prensi, Sır Sandığı Başkanı, Sır Sandığı Prensi, Tunç Yılan Baş Şövalyesi, inayet Prensi, Kudüs Tapınağı’nın Hakim Amiri, Güneş Şövalyesi, Saint Andre Büyük iskoçyalısı, Seçilmiş Büyük Kadoş Şövalyesi, Büyük Müfettiş Kumandan, Kutsal Sır Yüce Prensi ve Büyük Genel Müfettiş.
    ···
  12. 37.
    +1
    35 Sayısı

    35, Ahengi ifade eder. Masonlukta Süleyman Mabedi'nin ana tapınak binasının girişinde iki sütunun "arşın" birimiyle toplam yüksekliği olması bakımından önemlidir.
    ···
  13. 38.
    +1
    40 Sayısı

    40 sayısı, büyük sayılar arasında en büyüleyicisi olarak Orta Doğu’da, özellikle de iran ve Türkiye’de yaygın biçimde kullanılır.[27] Yüklendiği anlamlarla birlikte kullanılan, taşıdığı çeşitli değerleri mitolojik dönemlerden ve kutsal dinlerden alan 40, hazırlama ve tamamlama sayısı göreviyle karşımıza çıktığı gibi çokluk bildirme ifadesi olarak da kullanılmıştır. Hayatın her safhasına giren 40 sayısının çeşitli ritüellerde, büyü ve sihir yapımında [28] da kullanımı yaygındır.[9]

    40, beklemenin, hazırlığın, denemenin ve cezalandırmanın sayısıdır. Kitabı Mukaddes’te kurtuluş yolu boyunca büyük olaylar, bu sayıya bağlanmıştır. 40, böylece beşeri olaylarda Tanrı'nın aracılığının karakteristik bir özelliği olarak karşımıza çıkar. Olaylardan sonra meydana gelecek olan bir diğer olayın işaretidir.[29] Bu şekilde bir tamamlama söz konusudur.

    Buradan hareketle kutsal kitaplara baktığımızda 40 sayısının birçok yerde geçtiğini görürüz. Kitabı Mukaddes’teki Eski ve Yeni Ahit’te 40 sayısının geçtiği yerleri gösterirsek: Saul gibi Davut ve Süleyman da 40 yıl saltanat sürmüştür. isa, öldükten sonra dirilerek 40 gün süreyle havarilerine göründü. Tanrı, israillileri 40 yıl çölde dolaştırdı. Tanrı, günahkâr insanoğlunun 40 gün 40 gece yağmurla cezalandırılacağını söyledi. isa, iblis tarafından zütürüldüğü çölde 40 gün 40 gece oruç tuttu .[28]

    Kurân-ı Kerîm’de ise 40 sayısı, dört yerde geçmektedir. Bakara Suresi’nin 51. ayetinde Hz. Musa’nın Sina Dağı’nda kırk gün tutulduğu anlatılır, Maide Suresi’nin 26. ayetinde yoldan çıkmış bir kavme mukaddes yerlere girmelerinin 40 yıl haram kılındığından bahsedilir, Araf Suresi’nin 142. ayetinde Hz. Musa’ya Sina dağında verilen kırk günlük süreye değinilir ve Ahkaf Suresi’nin 15. ayetinde ise kişinin kırk yaşına geldiğinde olgunlaşacağından bahsedilmektedir.[28]

    Müslümanlar arasında Hz. muhafazid’e 40 yaşında peygamberlik verilmesi, O’na ilk bağlananların 40 kişi olması, kişinin malının 40'ta 1'ini zekât olarak vermesinden dolayı 40 sayısı daha da önemli bir yere sahip olmuştur. Schimmel’e göre islami gelenekte 40’ın bir diğer önemi de Hz. muhafazid’in adının başında ve ortasında bulunan “mim” harfinin sayısal değerinin 40 olmasıdır.[30] Schimmel, Allah’ın Hz. Adem’in çamurunu 40 gün yoğurduğuna, dünyanın sonu yaklaştığında Mehdi’nin 40 yıl yeryüzünde kalacağına, yeniden dirilişte göklerin 40 gün boyunca dumanla kaplanacağına ve dirilişin 40 yıl süreceğine inanan halkça tutulan gizemci geleneklerin de var olduğuna dikkat çekmiştir.[31][28]

    Emine Gürsoy Naskali ise Ülker veya Süreyya yıldız grubunun Mezopotamya’da 40 gün süreyle gözden kaybolduğun hatırlatarak, bu kayboluşun Babil’de 40 sayısının endişe, beklenti ve sabır ile anılmasına sebep olduğunu dile getirmiştir. Bu yüzden 40 günlük bekleme süresinin Mezopotamya kültüründen kültürümüze geçmiş olabilme ihtimalini ileri sürmüştür.[32][28]

    Kutadgu Bilig’te 40 sayısı, insanın olgunluk yaşı olarak gösterilmiş ve bu yaşla ilgili uyarılarda bulunulmuştur. Divanü Lugati’t Türk’te “qırq” maddesinde 40 sayısının zamanın uzunluğunu anlatan bir atasözünde kullanıldığını görüyoruz. “qırq yılda bay çıgay tüzlinür: kırk yıla kadar zengin ile yoksul bir olur çünkü ya ölüm gelecek ya da zaman değişecektir.” [33][28]

    Halk inanışlarında da 40 sayısının çeşitli kullanış şekilleri mevcuttur. Doğumdan sonra anne ile çocuğun 40'ının çıkması beklenir. 40 gün dolduktan sonra 40'lama töreni yapılır. 40 hamamında çocuk, son kurna suyuna bir altın, ya da bir anahtar 40 defa batırıldıktan sonra yıkanır. [34] Başka bir inanışa göre 40'lı iki çocuk yan yana getirilirse “40 basması” olur ve 40 basması olan çocuk çelimsiz kalır.[35] Yine doğumdan ya da ölümden sonra “40 mevlidi” uygulaması yapılır, beklenen 40 günün geçmesine “40 uçurma” denir. Ölümden sonra ölünün 40'ının çıkması beklenir ve sonunda 40 aşı (40. gün yemeği) verilir. Boratav, yas süresinin çeşitli yörelere göre değiştiğini; fakat en yaygın olanının 40 gün olduğunu belirtir.[28]

    Halk arasında çeşitli amaçlarla ziyaret edilen türbe, ziyaret gibi kutsal sayılan yerlerin etrafında tutulan dileğin gerçekleşmesi için 40 defa dönme ya da bir şeyin 40 defa söylendiğinde gerçekleşeceğine dair inanışlar vardır. Yağmurun yağması ve fazla yağan yağmurun kesilmesi için yapılan ritüellerde 40 sayısı kullanılmaktadır. Kuru bir dereden 40 adet taş toplanır, toplanan taşlar okunarak torbaya konur. Bu torba dere veya çayda suya atılırsa yağmur yağar. Yağmur çok yağarsa, çakıl taşı torbasının sudan çıkarılması ile yağmur kesilir. Başka bir törende uzunca bir iplik alınır, her defasında bir kelin adı söylenerek bir düğüm atılır. Düğümler atılırken dua okunur. 40 kelin adı sayıldıktan yani 40 düğüm atıldıktan sonra iplik saklanmak üzere sandığa konursa yağmur kesilir.[36][28]

    Büyücülükte sayıların rolü büyüktür. Öyle ki, büyüsel bir pratikte belli bir sayı adedinin yerine getirilmemesi başarısızlığın nedeni olarak ileri sürülür. Hemen hemen her batıl inancın ve büyüsel pratiğin bünyesinde yer alan değişik değerde sayılar vardır: örneğin “3 kere tükürmek”, “4 yol ağzına gömmek”, “7 evden iplik toplamak”, “40 gün yıkamak” gibi… Genellikle 3, 7, 9, 40, 41, 99 gibi sayılarda büyüsel ve mistik bir güç olduğuna inanılır.[28]

    40 sayısı, tasavvufi terminolojide "olgunlaşma" sayısıdır. Abdalların sayısını genelde 40 olarak belirtilir. Bunların 22’sinin Şam’da 18’inin Irak’ta ya da 22’sinin erkek 18’inin kadın olduğuna inanılır. Alevilik ve Bektaşilik geleneğinde dört kapı ve40 makamla kulun Tanrısına yaklaşacağı inancı vardır. inanışa göre bu 40 makamdan birisi dahi ekgib olursa ibadet tam olmaz. Hacı Bektaş-ı Veli, şeyhinin dergâhında üç yıl hizmet ettikten sonra, şeyhinden emanetleri ve icazeti alır. Şeyhi ona 40 yıl hüküm verir ve onu Anadolu’ya yollar. Yunus Emre, Taptuk Emre’ye 40 yıl hizmet etmiştir. Abdal Musa, Kaygusuz Abdal’ı 40 neferle Mısır’a ve hacca göndermiştir. Özellikle dünyayı idare eden ve 40'lar olarak bilinen halk erenleri tasavvufta bir hayli anılmaktadır. Alevi Bektaşi inanışına göre, Hz. Ali 40'lar meclisinin başındadır ve 40'lar meclisi, 40'lar şerbeti, 40'lar meydanı gibi deyimler hep bu kaynağa aittir. Nefis tezkiyesi için çekilen inzivanın 40 gün sürmesi, 40 sayısının tasavvufî açıdan önemine işaret eder. 40 sayısının “erbain”, “çile” gibi tasavvufi terimlerle de değeri artmış ve bu anlamlarıyla şiirlerde sıklıkla kullanılmıştır.[9]
    Tümünü Göster
    ···
  14. 39.
    +1
    46 Sayısı

    Hz. Adem'in (adem) Yunanca yazılışının sayısal değeridir. Hz. isa'nın insani yönüyle bağlantılıdır.
    ···
  15. 40.
    +1
    52 Sayısı

    Yılın 52 haftasını hatırlatır. Her 52 yılda bir yılın başlangıcı, başlangıçtaki sisteme kesin bir şekilde tekamül eder. Bunun hayat çevriminin yeni bir başlangıcını işaret ettiği kabul edilmiştir.
    ···
  16. 41.
    +1
    60 Sayısı

    Merkezi sayılardandır. Dakikaları ve saniyeleri sayarken hala kullanılır.
    ···
  17. 42.
    +1
    64 Sayısı

    8'in 2. kuvvetidir. Ebedi saadet ve mutlulukla ilgilidir. Satranç tahtasının 64 karesi vardır.
    ···
  18. 43.
    +1
    66 Sayısı

    66, islami gelenekte Allah Lafza-i Celali'nin sayısal (ebced) değerine tekamül eder.
    ···
  19. 44.
    +1
    70 Sayısı

    70, Masonluğun kutsal sayılarındandır. Yıl olarak israillilerin Babil'de geçirmiş oldukları tutsaklık dönemidir. Ayrıca Katolik Kilisesi'nin Avignon'da Fransa Krallığı'nın egemenliği altında kaldığı süredir.
    ···
  20. 45.
    +1
    72 Sayısı

    Ortaçağ Kabalacıları, Yahova'nın isminin 72 harften oluştuğunu kabul etmişlerdir. Çin Geleneğinde 72 veli vardır. islami gelenekte 72 fırka vardır.
    ···