-
1.
0Münacat / Şinasi
Hak-teala azamet aleminin padişehi
La-mekandır olamaz devletinin taht-gehi
Hasdır zat-ı ilahisine mülk-i ezeli
Bi-hudud anda olan kevkebe-i lemyezeli
Eser-i hikmetidir yerle göğün bünyadı
Dolu boş cümle yed-i kudretinin icabı
izzet ü şanını takdis kılar cümle melek
Eğilir secde eder piş-i celalinde felek
Emri vech üzre yer eyler gece gündüz hareket
Değişir tazelenir mevsim-i feyz ü bereket
Pertev-i rahmetinin lemasıdır ayla güneş
Tab-ı hışmından alır alsa cehennem ateş
Şerer-i heybet-i ulviyyesidir yıldızlar
Anların şulesi gök kubbesini yaldızlar
Kimi sabit kimi seyyar be-takdir-i Kadir
Tanrı'nın varlığına her biri bürhan-ı münir
Varlığın bilme ne hacet küre-i alem ile
Yeter isbatına halk ettiği bir zerre bile
Göremez zatını mahlukunun adi nazarı
Hisseder nurunu amma ki basiret basarı
Vahdet-i zatına aklımca şehadet lazım
Can ü gönlümle münacat ü ibadet lazım
Neşe-i şevk ile âyâtına tapmak dilerim
Anla var Hâlik'ıma gayrı ne yapmak dilerim
Ey Şinasi içimi havf-ı ilahi dağlar
Suretim gerçi güler kalb gözüm kan ağlar
Eder isyanıma gönlümde nedamet galebe
Neyleyim yüz bulamam ye's ile afvım talebe
Ne dedim tövbeler olsun bu da fi'l-i şerdir
Benim özrüm günehimden iki kat bed-terdir
Nur-ı rahmet niye güldürmeye ruy-ı siyehim
Tanrı'nın mağfiretinden de büyük mü günehim
Bi-nihaye keremi aleme şamil mi değil
Yoksa alemde kulu aleme dahil mi değil
Kulunun za'fına nisbet çoğ ise noksanı
Ya anın kahrına galib mi değil ihsanı
Sehvine oldu sebeb acz-i tabii kulunun
Hem odur alem-i manide şefi'i kulunun
Beni afvetmeğe fazl-ı ilahisi yeter
Sanma hâşâ kerem-i na-mütenahisi biter
-
2.
0şairler gibişiyo açmayın.
-
3.
0böyle isim mi olur la dıbına ghoyyum
-
4.
0ilklerin adamı şinasi.
-
5.
0ilk tiyatro şair evlenmesi
ilk makale mukaddime
ilk özel gazete tercumanı ahval -
6.
0bi de sair evlenmesinde ilk kes noktalama işaretleri kullanmıştır
-
7.
0özet geç bin
-
8.
+11860’ta tercüman-ı ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir. toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, dilin süs ve özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır. basılan ilk tiyatro eserini yazan sanatçı, aynı zamanda edebiyatımızda hak, adalet, eşitlik, özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir. edebiyatımızda akılcılığın ilk önderi sayılan şinasi, noktalama işaretlerini edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır.
-
9.
0asıl adı ibrahimdir
-
10.
0@1 tercümanı ahval genel yayın yönetmeni
-
11.
0şinasi, 1826 yılında istanbul'da doğmuş, yine 1871 yılında istanbul'da vefat etmiştir. şinasi küçük yaşta tophane kalemi'ne girmiş, burada arapça, farsça,fransızca öğrenmiştir. 1849 yılında ise osmanlı devleti'nin avrupaya gönderdiği öğrenciler arasında yer almıştır. fransa'ya giden şinasi burada batı edebiyatını yakından tanıma fırsatı bulmuştur. buradaçağdaş gazetecilik başta olmak üzere edebi akımlar, edebi türler hakkında bilgi edinmiştir.
1854 yılında istanbul'a geri dönmüş. encümen-i şüara'ya girmiştir. hamisi mustafa reşit paşa'nın desteğiyle devlet kademelerinde yükselmeye başlamıştır. 1860 yılında agah efendi ile beraber ilk özel gazete tercüan-ı ahval'i çıkarmıştır. bu gazetenin ön sözüne yazdığı tercüman-ı ahval mukaddimesi edebiyatımızda ilk makale örneğidir. 1862 yılında ise tek başına tasvir-i efkar'ı çıkarmıştır.
1865 yılında gazeteyi namık kemal'e bırakarak fransa'ya gitmiş. burada dilbilimci renan ile tanışmış, büyük tür dostu lamartine'nin toplantılarına katılmıştır. 1867 yılında tekrar geri dönmüş bir matbaa açarak eserlerinin basımıyla ilgilenmiştir. 1871 yılında ise istanbul'da vefat etmiştir.
şairlik yeteneği çok fazla değildir, ama onu şairden ziyade düşünce adamı olarak görmek gereklidir. şiirlerinde öğreticiliği amaçlamış, batı edebiyatını halka ulaştırmaya çalışmıştır. fransızca'dan tercümeler yapmıştır (tercüme-i manzume). kasidelerinde nesip(giriş) kısmını atmış ve bir kez dahi padişaha kaside yazmamıştır.
dili sadeleştirme konusunda çalışmalarda bulunmuş, edebiyatımıza hak, hukuk,adalet gibi konuları sokmuştur. ayrıca edebiyatımızda ilk kez noktalama işaretlerini kullanmıştır. şinasi hakkında elimizde çok fazla kayıtlı bilgi yoktur. çok fazla eser bırakmamıştır, kısır bir tempoda eser vermiştir.
eserleri;
durub-ı emsali osmaniye (atasözleri)
tercüme-i manzume
şair evlenmesi
müntahabat-ı eş'ar (şiirleri)
ahmet hamdi tanpınar; sinasi'nin şiir anlayışı hakkında şöyle demiştir; şiiri kurudur, lirizmden uzaktır. ayrıca eserleri için " parça parça gelen yenilikleri belli bir alanda toplayan, belirli hedeflerin ötesine geçemeyen ve bu atılımı en muhtaç zamanda yapmıştır" der. -
12.
+1ilk Makale örneğini yazmıştır.
-
13.
0yakışıklıdır