1. 151.
    0
    @121 evet benimle beraber tüm tariciler hanedan hesabını babaya göre tutar senin kadar zeki değiliz işte ne yapıcan.
    ···
  2. 152.
    0
    @122 ulan öküz ben ne demişim zaten yukarıda soy babadan yürür demişim. hadi genetiği de gibtir et. siz tarihçilerin kafası basmaz böyle şeylere. yahudilerde niye soy anadan yürür o zaman amın feryadı. hani kesin babadan yürürdü. hangisi doğru şimdi.

    din olayı beni ilgilendirmez deyip de, teokratik bir devlet hakkında hem de soru din ve devlet yönetimiyle yorum yapıyorsun ya. sana tarihi olaylar döneminin olgularıyla incelenmelidir ilkesini adam akıllı öğretemeyen akademisyenlerine sokayım cahil cühela bin. din olayı beni ilgilendirmez diyorsun, kalkıyorsun teokratik bir devlet hakkında yorumlar yapıyorsun. objektif olmak ayrı. dinden uzak durup, bir devleti ele almak ayrı katıksız salak arkadaşım. offff ki ne offf
    ···
  3. 153.
    0
    @125 osmanlının teokratik bir develet olduğunu sanmaya devam et.
    ···
  4. 154.
    0
    @125 ayrıca sen taricileri din görevlisi sanıyorsun galiba. ok, biz dinen caizmidir değilmidirle igilenmeyiz
    ···
  5. 155.
    0
    @126 ohooohhh offff offf ilber hocanın öğrencisi buysa. arkadaşım tamam bu senin alanın benden daha fazla bilgin var ama osmanlının teokratik bir devlet olmadığını iddia edersen bu sadece senin bir tezin olur. bunu kanıtlarsın ben de inanırım. ulan tamam alanımızla alakalı değil de bu kadar da olmaz. eski kız arkadaşım mülkiyede uluslararası ilişkiler okurdu sırf sırf osmanlı hakkında tartışırdık o bile osmanlı teokratik bir devlet derdi. ebesinin amı yani cidden. halife lan adamlar.
    ···
  6. 156.
    0
    @128 tezimi güçlendirmek için yanıma ilber ortaylı ve halil inalçık da çekiyorum.
    ···
  7. 157.
    0
    @127 güzel kardeşim ben sen din görevlisisin mi diyorum. ama sen osmanlı hakkında yorum yapacaksan ve gerçek bir tarihçiysen o zaman osmanlıda hakim olan din islamsa bu adamlar da halifeyiz biz diyorlarsa sen de gibe gibe islamı bileceksin. yoksa oturup susacak, yorum yapmayacaksın.
    ···
  8. 158.
    0
    önce tanımları bir öğren
    ···
  9. 159.
    0
    @130 ben islamı bilmiyorum demedim ki islama uygun olup olmadığı bizi ilgilendirmez dedim.
    ···
  10. 160.
    0
    osmalı padişahlarının çoğunun eşcinsel ilişkiye girdiğini biliyor muydun. içkiyi afyonu su gibi içlerdi. senbunları sofu mu sanıyorsun.
    ···
  11. 161.
    0
    @129 bana osmanlının teokratik bir devlet olmadığını kanıtla güzel kardeşim, söz vallahi benim yaşamımı değiştireceksin. yapma güzel kardeşim, ilber hocayı biz de okuduk, biz de dinledik. adamlar biz islam halifesiyiz diyorlar. kadılar islam hukukundan osmanlıya geçmiş kuralları ele almadı mı, şeyhülislamlık makamı yok mu? bunlar nedir?
    ···
  12. 162.
    0
    @133 onlardan peygamber olmasını bekleyen yok zaten. teokratik devlet kavrdıbını bence sen öğren. islam hukuku falan göstermişlerdir size. onları bir gözden geçir mesela.
    ···
  13. 163.
    0
    @134 bu konuda yazılmış onlarca makale var. osmanlı imparatorluğu "teokratik" bir devlet de­ğildi. bir "şeriat devleti" idi. "şeriat" yani "dini hu­kuk" ise bütün dinlerde az veya çok, dar veya geniş vardır. "islam şeriatı" olduğu gibi, isa'nın, musa'nın da "şeriatları" vardır.
    ···
  14. 164.
    0
    halife, kur'an, sünnet ve diğer kaynakların gereklerine göre hükmedecektir. yani şeriate (dini hukuka göre hükmedecektir. uygulayacağı hukukun ilahi kaynaklı olması, halifeye "uluhiyet" veya "uluhiyetin intikalinden önce, osmanlı dev­leti, nasıl bir "teokrasi" değil, fakat gene de dini hukuk uygulayan bir "şeriat devleti" idiyse, hilafet­ten sonra da öyle olmuştur. hilâfetin osmanoğullan'na ne getirdiği ise, ayrı bir meseledir.
    ···
  15. 165.
    0
    @136 o zaman sen papalık'ın(papal states) teokratik bir devlet olduğunu iddia ediyorsun veya bir parça israil devleti'nin.
    ···
  16. 166.
    0
    @1 3.mehmet mısın be amk
    ···
  17. 167.
    0
    III. Mehmet come back.
    ···
  18. 168.
    0
    “teokrasinin ilkelerinin tersine, osmanlı düzeninde, ‘devlet maslahatı” din maslahatından (işlerinden) üstün tutulmuş, dinsel olmayan hukuk ve toplumsal ilişkiler ‘devlet maslahatı’ gereği varlığını sürdürmüştür.”
    ···
  19. 169.
    0
    oysaki, devletin resmi bir dini olması ve bunu da resmi bir belgede tescil etmesi, onun teokratik olduğu anldıbına gelmez. gelseydi eğer, bunun mantıksal uzantısında, cumhuriyetin de teokratik sıfatını gerektirirdi. zira, bilindiği gibi, 1924 anayasası’nda da “devletin dini i̇slam’dır” ibaresi yer alıyordu.

    demek ki, mesele bundan ibaret olmamalı ve değil. ve biz, bu itibarla, osmanlı devletinin teokratik olmadığı, avrupa’da hüküm sürmüş olan “kilise devletleri” türünden de bir yapıya sahip olmadığı görüşünü benimsemek durumundayız.

    buna mukabil, ille bir avrupa analojisi kurulacaksa eğer, osmanlı siyasal sisteminde, makyavel, hobbes’un daha sonra da hatta rousseau’nun kendi devletleri için düşledikleri türden bir “devlet dininin” var olduğunu ileri sürebiliriz. bu “devlet dini”, makyavel’in pek sevdiği ve siyaset bilimi literatüründe raison d’etat, hikmet-i hükümet, olarak nam kazanan “araçsal” görüşün doğrultusunda olan bir olgu.

    köprülü, barkan ve i̇nalcık’ın analizleri de bu görüşüme kaynak teşkil ediyor ve onları doğrular nitelikte.

    fuat köprülü: mutlakiyetçi rejimin ilk örneği olarak nitelendirdiği ortazaman türk devletlerinde, hanefi mezhebinin istihsan (= güzel bulmak, beğenmek) prensibinin devletin yasama erkine belirli bir serbestlik sağladığını belirtiyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor. “... devlet bu prensibe dayanarak amme menfaati bahis mevzuu olduğunda fakihlerin kıyasına muhalif harekette bulunabilir, fakat dini mahiyette yani tekemmül edemez bir teşrü için bu serbestinin ne kadar mahdut olacağı meydandadır.”

    köprülü, kamu düzenini ilgilendiren alanlarda hükümdarın koyduğu kanunların hakimiyetine işaret ediyor. i̇slamiyet artık hakim dindir ve köprülü’nün deyimlemesiyle, “devlet dini imtiyazını kazanmıştır”. bu itibarla zahir, “bilhassa amme hukukuna ait meselelerde yasa’ya yani devletin laik kanunlarına şiddetle riayet olunuyordu” ve “kadıların şer’i mahkemelerinden başka, bir de laik mahiyette yargı mahkemeleri bulunuyordu.

    halil i̇nalcık da, türk hanedanlarının, mutlak siyasi iktidarlarını desteklemek üzere bağımsız bir kamu hukukunu meydana getirdiklerini tespit ediyor. bu gayeye ulaşmak için gerçi, “maslahat” ve “örf” gibi i̇slami ilkelere müracaat ettilerdi. ama i̇nalcık, özellikle osmanlı devletinin, devlet işlerinin ve kamu hukukunun şer’i hukuk karşısında bağımsızlığını kazanma hususunda daha önceki i̇slam devletlerinden çok daha ileriye gittiğini kaydediyor ve buna bir örnek olarak, fatih sultan mehmed’in i̇slam tarihinde, tamamen padişah otoritesine dayalı hukuk kodlarını yürürlüğe koyan ilk hükümdar olduğunu ve son tahlilde de “sultanın kanun koyan bağımsız iradesinin esas olduğunu” söylüyor.

    i̇nalcık gerçi, daha sonra kanuni’nin şeriatın devlet hukuku üzerindeki denetimini öne çıkarmaya meylettiğini de anlatıyor ama yine de örfi hukukun, devlet hukukunun onun idaresi altında da bağımsızlığını muhafaza ettiğini
    Tümünü Göster
    ···
  20. 170.
    0
    kavram karışıklığını gidermişimdir umarım.
    ···