1. 63.
    0
    gelmis gecmis en iyi anancidir kendisi
    ···
  2. 62.
    -1
    ahahaha bb huur evladı
    ···
  3. 61.
    -2
    ananı avradını sutsuz gibtim qemqi ;)
    ···
  4. 60.
    -1
    ananı nurilerle siqtiq zamqi ;)
    ···
  5. 59.
    -1
    anneni sutsuz gibtim qenqi ;)
    ···
  6. 58.
    -1
    katıksız %100 huur çocuğu.

    net.
    ···
  7. 57.
    0
    anancı qemqi ;)
    ···
  8. 56.
    +1
    http://imgim.com/1899918_...677480841_381385215_n.jpg
    ···
  9. 55.
    0
    anancı bin
    ···
  10. 54.
    0
    şimdide bu huur çocuğu başladı
    ···
  11. 53.
    0
    anancı oruspu
    ···
  12. 52.
    0
    kim bu bin.
    ···
  13. 51.
    +1
    sözlüğün en huur çocuğu hayvanı
    ···
  14. 50.
    0
    Özel
    1.^ a b Suetonius Claudius 30.
    2.^ Seneca Apocolocyntosis 5, 6.
    3.^ Suetonius Claudius 31.
    4.^ Suetonius Claudius 38.
    5.^ Leon (1948).
    6.^ Burden, George (16 Temmuz 1996). "The Imperial Gene". The Medical Post. http://www.mentalhealth.com/mag1/p5m-tor1.html . Erişim tarihi: 24 Haziran.
    7.^ Suetonius Claudius 5, 21, 40; Dio Roman History LX 2, 5, 12, 31.
    8.^ Suetonius Claudius 34, 38. Tacitus Yıllıklar XII 20.
    9.^ Suetonius Claudius 29. Dio Roman History LX 2, 8.
    10.^ Suetonius Claudius 35, 36, 37, 39, 40. Dio Roman History LX 2, 3.
    11.^ Dio History LX 2
    12.^ Suetonius Claudius 2. Suetonius Claudius 4 Leon'un kitabında ortaya konduğu üzere bu öğretmenin seçilmesindeki nedenleri belirtir.
    13.^ Suetonius Claudius 4.
    14.^ Scramuzza (1940) s.39.
    15.^ Stuart (1936).
    16.^ Dio Roman History LX 2. Suhr (1955) bunun Claudius'un iktidara gelmeden önceki döneme atıfta bulunuyor olması gerektiğini öne sürer.
    17.^ Major (1992)
    18.^ Josephus Antiquitates Iudiacae XIX. Dio Roman History LX 1.
    19.^ Josephus Ant. Iud. XIX.
    20.^ Josephus Bellum Iudiacum II, 204–233.
    21.^ Pliny 5.1-5.2, Cassius Dio, 60.8, 60.9
    22.^ Scramuzza, 9. Bölüm
    23.^ Scramuzza, Bölüm 7, s. 142
    24.^ Suetonius Claudius 15. Dio Roman History LXI 33.
    25.^ Scramuzza (1940), Bölüm 6
    26.^ Josephus Ant. Iud. XIX, 287.
    27.^ Scramuzza (1940), Bölüm 7, s.129
    28.^ Scramuzza (1940), Bölüm 7
    29.^ Suetonius, Claudius 16
    30.^ Suetonius, Claudius 32
    31.^ Suetonius (3 Ekim 2007). "Life of Claudius". uchicago.edu. http://penelope.uchicago....Caesars/Claudius*.html#25 . Erişim tarihi: 16 Mart.
    32.^ Tacitus Yıllıklar XII 57
    33.^ English translation of Berlin papyrus by W.D. Hogarth, in Momigliano (1934).
    34.^ Suetonius Claudius 29.
    35.^ Tacitus Ann. XII 65. Seneca Ad Polybium.
    36.^ Plinius Natural History 134.
    37.^ Tam olarak ne olduğu konusunda tartışmalar vardır. Suetonius olaydan bahseder, Cassius Dio önemsiz bir şey olarak bahseder ve Yahudi olaylarını ele alan Josephus hiçbir şekilde bahsetmez.
    38.^ a b Suetonius Claudius 44
    39.^ Tacitus Ann. XII 66
    40.^ Ölümü hakkında: Suetonius Claudius 43, 44. Tacitus Ann. XII 64, 66–67. Josephus Ant. Iud. XX 148, 151. Dio Roman History LX 34. Pliny Natural History II 92, XI 189, XXII 92.
    41.^ Suetonius Claudius 43
    42.^ Scramuzza (1940) s. 92–93 ananelere göre bütün imparatorlar cinayete kurban gittiğinden Claudius'un gerçekten öldürülüp öldürülmediğini bilemeyeceğimizi söyler. Levick (1990) s. 76–77 Claudius'un karısı Agrippina ile kavgalarının stresinden ölmüş olabileceği ihtimalini ortaya atar ancak ölümün zamanlamasına bakıldığında cinayetin en yüksek ihtimalli olasılık olduğu sonucuna varır.
    43.^ Suetonius Nero 9
    44.^ Suetonius Nero 33
    45.^ a b Levick (1990)
    46.^ Scramuzza, s. 29
    47.^ Vessey (1971)
    48.^ Griffin (1990). Ann. XI 14 is a good example. The digression on the history of writing is certainly Claudius' own argument for his new letters, and fits in with his personality and extant writings. Tacitus makes no attribution.
    49.^ Suetonius Claudius 33.
    50.^ Tacitus Ann. XI 10. Ayrıca Dio Roman History LXI 31 ve Plinius Natural History X 172.
    51.^ Scramuzza (1940) s.90. Momigliano (1934) s.6–7. Levick (1990) s.19.
    52.^ Tacitus Ann. XI. 25, 8.
    53.^ Suetonius Claudius 26.
    54.^ Scramuzza (1940) s.91–92. Ayrıca bakınız, Tacitus Ann. XII 6, 7; Suetonius Claudius 26.
    55.^ Levick (1990)s.70. Ayruca bakınız, Scramuzza (1940) s.92.
    56.^ Oost (1958).
    57.^ Momigliano (1934) s.4–6.
    58.^ Suetonius Claudius 41.
    59.^ See Momigliano (1934) Bölüm 1, not 20 (s. 83). Plinius Claudius'un adını vererek kaynak göstermiştir.
    60.^ Levick (1978).
    61.^ Ryan (1993)
    Claudius
    Julio-Claudian Hanedanı
    Doğumu: 1 Ağustos MÖ 10 Ölümü: 13 Ekim 54
    Siyasi görevi
    Önce gelen:
    Caligula Roma imparatoru
    41 - 54 Sonra gelen:
    Nero
    Tümünü Göster
    ···
  15. 49.
    0
    Popüler kültürde Claudius[değiştir | kaynağı değiştir]ingiliz Yazar Robert Graves'in Ben, Claudius adlı romanı Claudius'un ağzından Roma imparatorluğu'nu anlatır. 1976 yılında roman BBC tarafından televizyona uyarlanmıştır. Bu romanda Graves, Claudius'u kurnaz ve son derece zeki biri olarak tasvir eder. 1979 yapımı Caligula filminde ise, Giancarlo Badessi tarafından canlandırılan Caligula karakteri Graves'in romanındakinin tamamen zıddı, ebleh bir kişidir.

    Soy ağacı[değiştir | kaynağı değiştir] 8. Drusus Claudius Nero

    4. Tiberius Nero

    9. ?

    2. Nero Claudius Drusus

    10. Marcus Livius Drusus Claudianus

    5. Livia

    11. Aufidia

    1.Claudius

    12. Marcus Antonius Creticus

    6. Marcus Antonius

    13. Julia Antonia

    3. Küçük Antonia

    14. Gaius Octavius

    7. Küçük Octavia

    15. Atia Balba Caesonia


    Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]Genel
    Baldwin, B. "Executions under Claudius: Seneca’s Ludus de Morte Claudii". Phoenix 18 (1964).
    Griffin, M. "Claudius in Tacitus". Classical Quarterly, 40 (1990), 482–501.
    Levick, B.M., "Claudius: Antiquarian or Revolutionary?" American Journal of Philology, 99 (1978), 79–105.
    Levick, Barbara. Claudius. Yale University Press. New Haven, 1990.
    Leon, E.F., "The Imbecillitas of the Emperor Claudius", Transactions and Proceedings of the American Philological Association, 79 (1948), 79–86.
    McAlindon, D., "Claudius and the Senators", American Journal of Philology, 78 (1957), 279–286.
    Major, A., "Was He Pushed or Did He Leap? Claudius' Ascent to Power", Ancient History, 22 (1992), 25–31.
    Momigliano, Arnaldo. Claudius: the Emperor and His Achievement Trans. W.D. Hogarth. W. Heffer and Sons. Cambridge, 1934.
    Oost, S.V., "The Career of M. Antonius Pallas", American Journal of Philology, 79 (1958). 113–139.
    Ruth, Thomas De Coursey. The Problem of Claudius. (Johns Hopkins Diss., 1916).
    Ryan, F.X. "Some Observations on the Censorship of Claudius and Vitellius, AD 47–48", American Journal of Philology, 114 (1993), 611–618.
    Scramuzza, Vincent. The Emperor Claudius Harvard University Press. Cambridge, 1940.
    Stuart, M. "The Date of the Inscription of Claudius on the Arch of Ticinum" Am. J. Arch. 40 (1936). 314–322.
    Suhr, E.G., "A Portrait of Claudius" Am. J. Arch. 59 (1955). 319–322.
    Vessey, D.W.T.C. "Thoughts on Tacitus' Portrayal of Claudius" American Journal of Philology, 92 (1971), 385–409.
    Tümünü Göster
    ···
  16. 48.
    0
    Bilimsel çalışmaları ve bunların etkileri[değiştir | kaynağı değiştir]Claudius tüm hayatı boyunca bol bol yazmıştır. Arnaldo Momigliano[57] Claudius'un yazı hayatının doruk noktasına denk gelen Tiberius'un hükümdarlığı sırasında Roma Cumhuriyeti'nden bahsetmenin uygunsuz olduğunu belirtir. Genç tarihçiler arasında eğilim, yeni imparatorluk veya eskinin muğlak konuları hakkında yazmaktı. Claudius her ikisini de ele alan ender âlimlerdendi. Başına çok iş açan Augustus döneminin tarihi dışında başlıca çalışmaları arasında Etrüsk medeniyeti tarihi, sekiz ciltlik Kartaca tarihi, bir Etrüsk sözlüğü ve zar oyunu üzerine bir kitap vardı. Ayrıca Asinius Gallus'un suçlamalarına karşılık Cicero'yu savunan bir yazı kaleme almıştı. Modern tarihçiler bu çalışmasını politikalrının doğasını ve iç savaş tarihi kitabının yarıda kalan kısımlarnı anlamak için kullanmışlardır. Latin alfabesine üç yeni harf ilave edilmesini teklif etmiştir. Bunlardan ikisi W ve Y harflerinin işlevlerini görüyordu. Bu değişiklikleri censura olduğu dönemde gerçekleştirmişti ancak kalıcı olmamışlardır. Claudius ayrıca kelimelerin arasına nokta koyma geleneğini yeniden canlandırmaya çalışmıştır (Klagib Latince kelimelerin aralarına boşluk konmadan yazılırdı). Son olarak Suetonius'un zevksiz diye tanımladığı sekiz ciltlik bir otobiyografi yazmıştır.[58] Claudius da günümüze kalan konuşmalarında hanedanındaki diğer birçok kimse gibi kendinden öncekileri ve akrabalarını ağır biçimde eleştirdiğinden Suetonius'un suçlamalarının sebebini anlamak güç değildir.


    Claudius'un Latin alfabesine soktuğu harfler.Ne yazık ki, bu çalışmaların hiçbiri günümüze kalmamıştır. Yalnızca günümüze kalmış Julio-Claudian hanedanıyla ilgili tarih kitaplarına kaynaklık ederek bugüne ulaşmışlardır. Suetonius, Claudius'un otobiyografisinden bir kere alıntı yapmıştır ve bu eseri muhtemelen çeşitli kereler kaynak olarak kullanmıştı. Tacitus yukarıda bahsi geçen yazınsal yenilikler için Claudius'un kendi savlarını kullanmıştır. Claudius Plinius'un Naturalis Historia adlı eserinin birçok yerine kaynak olmuştur.[59]

    Tarih çalışmalarının Claudius'un üzerindeki etkisi aşikârdır. Galyalı senatörlere yaptığı konuşmasında ilk yetmeliğinde hocası olan Titus Livius'unkine benzer bir şekilde Roma'nın kuruluşundan bahseder. Kapsamlı çalışmalarında sıkça görüldüğü üzere konuşmasında kılı kırk yarar ve ilgili konular üzerine uzun yan parantezler açar. Bu çeşitli tarihî konularda derin bilgi sahibi olduğuna ve bunları paylaşmaktan kendini alamadığına işaret eder. Döneminde yapılan bayındırlık işlerinin büyük bölümü ilk olarak Jül Sezar tarafından önerilen planlara dayanmaktadır. Levick Sezar'a yönelik öykünmenin politikalarının her yönüne sinmiş olabileceğine inanır.[60] Censura olarak kendinden öncekileri özellikle de, Appius Claudius Caecus'u örnek aldığı anlaşılır ve görevdeyken Cumhuriyet döneminden feyz alan politikalar uygulamıştır. Dinî reformlarının ve inşaat faaliyetlerinin büyük bölümü bu dönemde gerçekleşmiştir. Censura olarak görev yaparken akademik çalışmalarının meyvesini almak istemiş olabilir. Örneğin çoğu Romalı gibi ecdadı Appius Claudius Caecus'un R harfini[61] alfabeye soktuğuna inanırdı ve kendi dönemini de yeni harfler takdim etmek için kullanmıştı.
    Tümünü Göster
    ···
  17. 47.
    0
    Evlilikleri ve özel hayatı[değiştir | kaynağı değiştir]
    Valeria Messalina ve bebek BritannicusClaudius'un aşk hayatı döneminin üst sınıf Romalılarına göre alışılmışın dışındaydı. Edward Gibbon'ın değindiği üzere ilk on beş imparator içinde "bir tek Claudius'un aşk hayatındaki tercihleri tamamen doğruydu". Bu sözleriyle Gibbon'ın ima ettiği Claudius'un erkekler ya da oğlanlarla ciks yapmadığıdır. Gibbon bunu Suetonius'un "[Claudius'un] kadınlara karşı büyük bir tutkusu vardı ancak erkeklerle hiç ilgilenmezdi." şeklindeki ifadesine dayandırır.[49] Suetonius ve diğer eski tarihçiler bunu aslında Claudius'u yermek için kullanmışlardır. Eski tarihçiler Claudius'u aynı kadınlara ve eşlerine çok düşkün olmak ve çapkın olmakla suçlamışlardır.

    Claudius dört kez evlenmiştir. ilk evliliğini Plautia Urgulanilla ile yapmıştı. Bu evliliğinden önce iki kere nişanlanmış ancak bunlar evlilikle neticelenmemişti. ilk olarak uzaktan kuzeni Aemilia Lepida ile nişanlanmış ancak siyasi nedenlerden ötürü nişan bozulmuştu. Ardından da Livia Medullina ile nişanlamış ancak gelin düğün günü aniden ölmüştü. Urgulanilla Livia'nın sırdaşı Urgulania'nın bir akrabasıydı. Evliliklerinden Claudius Drusus adında bir oğulları olmuştu. Ancak Drusus onlu yaşlarının başında Sejanus'un kızıyla nişanlandıktan kıza süre sonra asfeksiden ölmüştü. Bir süre sonra Claudius Urgulanilla'dan zina yaptığı ve görümcesi Apronia'yı öldürdüğü süphesiyle boşanmıştı. Urgulanilla'nın boşanmalarının ardından doğurduğu kızı Claudia'yı Claudius kendi azledilmiş adamlarından birine ait olduğu için reddetmişti. Kısa bir süre sonra (muhtemelen 28 yılında) Claudius Sejanus'un bir akrabası olan Aelia Paetina ile evlenmişti. Bu evlilikten Claudia Antonia adında bir kızları olmuştu. Daha sonra Claudius bu evliliği de siyasi bir engel hâline geldiği için sonlandırmıştır (ancak Leon boşanma sebebinin Aelia'nın duygusal ve zihinsel baskılarının sonucu olabileceğini öne sürer).

    38 yılında ya da 39 yılı başlarında Claudius, bir zamanlar Caligula'nın tarafında yer almış olan kuzeni Valeria Messalina ile evlendi. Kısa bir süre sonra Messalina, Claudia Octavia adında bir kız çocuğu dünyaya getirdi. Sonradan Britannicus adını alan Tiberius Claudius Germanicus, Claudius'un başa geçmesinden hemen önce dünyaya gelmişti. Bu evlilik trajediyle sonlandı. Eski tarihçilerin hepsi Claudius'u sık sık aldatan Messalina'nın nemfomanyak olduğunda birleşirler. Tacitus Messalina'nın bir gece fahişenin biriyle kimin daha fazla kişiyle cinsel ilişkiye gireceği üzerine bir yarışa tutuştuğunu yazmıştır.[50] Messalina servetini artırmak için Claudius'un politikalarına da müdahale etmiştir. 48 yılında Messalina Claudius Ostia'dayken sevgilisi Gaius Silius ile evlendi. Önce imparatordan boşanıp boşanmadığı ve niyetinin tahta geçip geçmemek olduğu konusunda kaynaklarda farklı anlatımlar vardır. Scramuzza biyografisinde Silius'un Messalina'yı Claudius'un lanetli olduğuna ve konumunu ve çocuklarını ancak birliktelikleriyle koruyabileceğine ikna etmiş olabileceğini öne sürer.[51] Tarihçi Tacitus Claudius'un censura olarak görev yapıyor olmasından ötürü ilişkiyi fark etmemiş olduğunu söyler.[52] Gerçek ne olursa olsun neticede Silius, Messalina ve yakınlarının büyük bölümü idam edildi. Claudius Praetorianları bir daha evlenirse kendisini öldürmeleri için yemin ettirdi.


    Genç AgrippinaBu lafına karşın Claudius bir kere daha evlendi. Eski kaynaklara göre azledilmiş adamları kendisi için üç aday öne çıkardılar. Bunlar Caligula'nın eski karısı Lollia Paulina, Claudius'un boşanmış olan ikinci karısı Aelia ve Claudius'un yeğeni genç Agrippina idi. Suetonius'a göre Agrippina kadınsı yanlarıyla diğerlerini gölgede bıraktı.[53] Gerçek ise daha ziyade siyasetle ilgiliydi. Silius'un darbe girişiminden ötürü Claudius, Claudian ailesinin mensubu olarak konumunun zayıfladığını fark etmişti. Ayrıca Britannicus'un henüz bir çocuk olmasından ötürü yetişkin bir vârisi de yoktu. Agrippina Augustus'un kalan birkaç torunundan biriydi ve sonradan Nero olarak tanınacak olan oğlu Lucius Domitius Ahenobarbus imapartorluk ailesinin son kalan birkaç erkeğinden biriydi. Yeni darbe girişimleri bu ikilinin etrafında oluşabilirdi ve Agrippina şimdiden bu yönde eğilimler göstermekteydi. Son dönemlerde ailenin iki kolu Julian ve Claudianlar arasındaki çekişmeyi sonlandırmak için senatonun Claudius ve Agrippina'nın evlenmeleri için bastırmış olabileceği de öne sürülmüştür.[54] Bu çekişme Agrippina'nın annesinin kocası Germanicus'un ölümünün ardından Tiberius'a yönelik eylemleri ve Tiberius'un bu eylemlere karşılık olarak verdiği cezalara kadar uzanıyordu. Neticede Claudius Agrippina ile evlendi ve Nero'yu da evlat edindi.

    Nero, Britannicus ile birlikte ortak vâris yapıldı. Bu modern monarşilere aşina insanların sandığı kadar alışılmadık bir durum değildi. Barbara Levick Augustus'un da torunu Agrippa Postumus ile birlikte üvey oğlu Tiberius'u ortak vâris yaptığına dikkat çeker.[55] Tiberius yeğeninin oğlu Caligula ile birlikte torunu Tiberius Gemellus'u ortak vâris ilan etmişti. Uygun bir vâris olmaması durumunda yetişkinlerin ya da yetişkinliğe yakın kişilerin evlat edinilmesi Roma'da eski bir gelenekti. Britannicus'un küçüklüğünde yaşanan da buydu. S.V. Oost daha evvel Claudius'un yönetimini güvence altına almak için damatlarından birini evlat edinmeyi düşündüğünü söyler.[56] Kızı Antonia ile evli olan Faustus Sulla'nın ailesinin yalnızca bir kolu Augustus ve Antonius'un soyundan geliyordu ve bu da tereddütleri ortadan kaldırmak için yeterli değildi. Ayrıca kendisi Messalina'nın da üvey kardeşiydi. Nero, Germanicus'un torunu ve Augustus'un doğrudan soyundan geldiği için halk arasında daha popülerdi.
    Tümünü Göster
    ···
  18. 46.
    0
    Tacitus, Suetonius ve Cassius Dio gibi önemli tarihçilerin hepsi de Flaviuslardan sonra gelmişlerdi. Üçü de senatör ya da equestrian sınıfına mensuptu. Princeps ile yaşanan çekişmelerin çoğunda senatodan yana tavır almışlardır. Bu da bilinçli veya bilinçsiz olarak taraflı bakış açılarına yol açmıştır. Suetonius On iki Sezar'ın Hayatı adlı eserine başladıktan kısa süre sonra resmî arşivlere giremez olmuştur. Bu yüzden iş Claudius ile ilgili yazmaya geldiğinde (daha evvelden toparlanmış olan Augustus'un mektupları hariç) Suetonius ikinci el kaynakları kullanmak zorunda kalmıştı. Eserinde imparatorun ağzından bir alıntı yoktur. Suetonius Claudius'u gülünç biri olarak tasvir eder, eylemlerinin büyük bölümünü küçümser ve dönemindeki başarılı işleri maiyetine atfeder.[46] Tacitus senatör arkadaşları için hikâye yazmış ve her imparatoru kendi seçtiği bir modele uydurmuştu.[47] Claudius'u pasif bir piyon ve aptal olarak tasvir etmiş, işi eserlerinde Claudius karakterini es geçmeye kadar vardırmıştı.[48] Claudius'un Lyon tabletindeki konuşmasını bile imparatorun kişiliğini yansıtmayacak şekilde düzenlemişti. Dio daha tarafsızdır ancak görünüşe göre Tacitus ve Suetonius'u kaynak olarak kullanmıştır. Bu yüzden zayıf, aptal ve başkalarının etkisi altında kalan Claudius imajı uzun müddet devam etti.

    Zamanla Claudius tarihçilerin anlatıları dışında büyük ölçüde unutuldu. Kitapları içerdikleri konulara olan ilginin azalmasıyla birlikte kayboldu. ikinci yüzyıılda Claudius'la doğum günü aynı olan Pertinax'ın kutlamaları Claudius'u gölgede bıraktı. Üçüncü yüzyılda Augustus Gothicus Claudius'un adını gaspetti. Öldüğünde o da tanrılaştırıldı ve Panteon'da Claudius'un yerini aldı.
    ···
  19. 45.
    0
    Claudius Nero ve senato tarafından hiç vakit kaybedilmeden tanrılaştırıldı.[43] Bunun sinik bir davranış olduğunu düşünenler şunu dikkate almalılar; modern ve eski bazı tarihçilerin tasvir ettiği şekilde Claudius nefret edilen biri idiyse bu hareketin tanrılaştırma eylemi içinde yer alanlara pek bir faydası olmamıştır. Claudius'a daha mesafeli olanların çoğunluğu vakit kaybetmeden Nero'nun adamları hâline geldiler. Claudius'un vasiyeti ölümünden kısa bir süre önce değiştirlmişti. Buna göre Nero ve Britannicus birlikte ya da birkaç içinde yetişkin olacak olan Britannicus tek başına vâris olarak gösteriliyordu.

    Agrippina Claudius'un ölümünden kısa bir süre önce Narcissus'u uzaklaştırdı ardından da kendisini öldürttü. Muhaberat bakanının son eylemi Claudius'un tüm yazışmalarını yakmak oldu. Bu davranışının sebebi muhtemelen kendisini ve diğer azledilmişleri zaten kendilerine rakip olan yeni rejimden korumaktı. Böylece Claudius'un politikalarıyla ilgili kendi ağzından çıkmış olan sözleri kayboldu. Tıpkı Claudius'un kendinden öncekileri resmî fermanlarında eleştirmesi gibi Nero da Claudius'u sık sık eleştirdi ve onun çıkardığı birçok yasa ve fermanı yeterince akıllı olmadığını ya da o sırada bunamış olduğunu gerekçe göstererek geçersiz kıldı.[44] Claudius'un yaşlı bir ahmak olduğu fikri Nero'nun hükümdarlığı boyunca resmî bir görüş olarak geçerliliğini korudu. Sonunda Nero kendisini evlatlık edinmiş olan tanrılaştırılmış babasında atıfta bulunmayı bıraktı ve kendi öz ailesini yeniden benimsedi. Claudius tapınağı temellerinin bir bölümü atıldıktan sonra uzun süre tamamlanmamış bir şekilde kendi hâline bırakıldı. Sonunda tapınağın bulunduğu alan Nero'nun Domus Aurea adlı villasının inşa edildiği arazinin içinde kaldı.[45]

    Claudius döneminde öne çıkmaya başlayan Flaviuslar farklı bir yol izlediler. Meşruiyetlerini desteklemek zorunda oldukları gibi Julio-Claudian hanedanının çöküşünü de haklı çıkarmak durumundaydılar. Nero'nun aksine iyi olanlarla ilintili olduklarını göstermek için Claudius'u yeniden öne çıkardılar. Claudius ve imparator Titus'un arkadaşı olan oğlu Britannicus adına hatıra paraları bastırdılar. Nero'nun Domus Aurea adlı villası yok olduktan sonra Caelian Tepesi'ndeki Claudius Tapınağı nihayet tamamlanmıştır.[45] Ancak Flaviusların konumlarnı sağlamlaştırmalarıyla birlikte kendi kimliklerini vurgulama ihtiyacı arttığı için Claudius'a atıfta bulunmayı bıraktılar. Tersine Julio-Claudian hanedanının diğer imparatorları gibi Claudiusu da kötülenmeye başladılar.
    Tümünü Göster
    ···
  20. 44.
    0
    Dinî reformlar ve oyunlar[değiştir | kaynağı değiştir]Augustus'un dinî reformları üzerine yazmış olan Claudius kendisinin de bazı dinî reformlar yapabileceğine hükmetmişti. Devlet dininin yapısı konusunda güçlü fikirleri vardı. iskenderiyeli Yunanların kendisini tanrılaştırarak bir tapınak adama isteklerini yalnızca tanrıların yeni tanrılar seçebileceğini söyleyerek reddetmişti. Eski bayram günlerini geri getirmiş ve Caligula tarafından uygulamaya konmuş olan alakasız kutlamaları kaldırmıştı. Eski görenekleri ve eski dili yeniden uygulamaya sokmuştu. Claudius Doğu gizemlerinin Roma'da yayılmasından endişe duyarak daha Romalı örneklerin arayışına girmişti. Cumhuriyet döneminde birçok kimsenin benimsediği Eleusis gizemlerini öne çıkarmıştır. Yabancı astrologları kovdu ve hepatoskopiyi geri getirdi. Özellikle Druidizme karşı Roma devlet diniyle olan uyumsuzluğu ve din değiştirmeye ikna çabaları dolayısıyla sert davrandı. Yine bir noktada, muhtemelen Hıristiyanlığın ortaya çıkışının Yahudi toplumunda huzursuzluk yaratmasından ötürü Yahudileri Roma'dan kovduğundan bahsedilir.[37] Claudius herhangi bir dinden diğerine geçilmesine karşıydı. Bu durum Romalılara serbest bırakılan dinler için de geçerliydi.

    Claudius Roma'nın kuruluşunun 800. yılı sebebiyle Ludi Saeculares (dünyevi oyunlar) düzenlemiştir. Augustus da yüzyıldan kısa bir süre önce bu oyunları düzenlemişti. Augustus oyunların 100 yılda bir değil, 110 yılda bir düzenlendiğini iddia etmişti. Ancak her iki hesaba göre de aslında oyunların vakti henüz gelmemişti. Claudius birçok oyun ve gösteriye ilave olarak Fucine Gölü'nün kurutulması şerefine de deniz savaşı oyunları düzenlemişti.

    Ölümü, tanrılaştırılması ve itibarı[değiştir | kaynağı değiştir]Eski tarihçiler Claudius'un zehirlendiğinde ve 13 Ekim 54'ün ilk saatlerinde öldüğünde hem fikirlerdir. Anlatımlarda farkılıklar vardır. Bazıları Claudius'un öldüğü sırada Roma'da olduğunu iddia ederken[38] diğerleri Sinuessa'da olduğunu savunurlar.[39] Bazıları zehiri verenin çeşnicisi Halotus, doktoru Xenophon veya meşhur zehirci Locusta olduğunu belirtirler.[40] Kimilerine göre akşam yemeğinde aldığı tek bir dozun ardından uzun süre can çekişerek ölmüştü, kimilerine göreyse iyileştikten sonra tekrardan zehirlenmişti.[38] Neredeyse hepsi de ölümünün arkasında son karısı Agrippina olduğunu ima ederler. Agrippina ve Claudius son aylarında daha fazla kavga eder olmuşlardı. iş öyle bir noktaya gelmişti ki Claudius açıkça eski eşlerine hayıflanıp, Britannicus'un yakında kraliyet ailesindeki konumunu düzeltme derdinde bir yetişkin olacağından bahsetmeye başlamıştı.[41] Agrippina Britannicus güçlenmeden evvel Nero'nun başa geçmesini garanti altına almak derdindeydi.

    Modern dönemlerde bazı yazarlar Claudius'un öldürüldüğü mü, yoksa hastalık ya da ileri yaşından ötürü mü öldüğü yönünde şüphelerini ortaya koymuşlardır.[42] O dönemde tarihin tarafsız bir şekilde kaydedilmesi pek mümkün değildi, dolayısıyla bazen, genellikle de olayların üzerinden yıllar geçtikten sonra yazarın tutuklanma tehlikesi altında olmadığ dönemde parşömene dökülmüş imalı sözlerle kaleme alınırdı. Claudius'un külleri 24 Ekim'de Augustus Mozolesi'ne defnedildi.
    Tümünü Göster
    ···