1. 1.
    +1
    ORHAN KEMAL, asıl adı Mehmet Raşit Öğütçü (Adana 1914 - Sofya 1970) T.B.M.M. 1. dönem Kastamonu milletvekili (1920-1923) avukat Abdülkadir Kemali'nin oğlu. Babasının Ahali Fırkası'nı kurmasının (1930) ardından, gelişen olaylar sonucu ailesi Suriye'ye göç ettiği için ortaokul son sınıfta öğretimini bıraktı (yaşdıbının bu dönemini "Küçük Adamın Notları" başlığı altında yayımlamaya başladığı yaşamöyküsel romanı Baba Evi'nde (1949) konu edinmiştir). Bir süre sonra doğduğu kente dönerek pamuk fabrikalarında işçilik, dokumacılık, ambar memurluğu, Verem Savaş Derneği'nde kâtiplik yaptı (yaşdıbının bu dönemi, Yugoslavya göçmeni bir ailenin işçi kızıyla evlenmesinin (1937) hikâyesi Avare Yıllar (1950), Cemile (1952) Dünya Evi (1960), Arkadaş Islıkları (1968) romanlarına konu olmuştur). Askerlik görevini yaparken ceza yasasının 94. maddesine aykırı davranıştan 5 yıl hapse mahkûm edildi (1939). Bursa cezaevinde bulunduğu sırada, burada tutuklu Nâzım Hikmet'le ilişkileri, toplumculuk anlayışı üzerinde etkili oldu (bu konuyla ilgili anıları Nâzım Hikmet'le Üç Buçuk Yıl (1956) kitabındadır.) 1951'de istanbul'a geldikten sonra tefrika romanlar, kitaplar yayımlayarak yalnızca kalemiyle geçindi. Tedavi için gittiği Sofya'da öldü. Cenazesi yurda getirildi; mezarı istanbul'dadır.

    Yapıtlarında güç yaşama koşulları içindeki küçük insanları, onların geçim sıkıntılarını canlandırır. Ancak sanat anlayışı yalnızca tanıklık etmeyi değil, halkın daha iyi bir yaşama ulaşmasına yardımcı olacak uyarıcı, yönlendirici bir gerçekçilik yolunu izlemiştir. ilk ürünleri 1930'larda kendi yaşam öyküsünden çizgilere dayanan bir çerçevede, Çukurova'da tarım ve fabrika işçilerinin sorunlarını işlemiş, daha sonra yaşdıbını sürdürdüğü istanbul'da gurbetçilerin, kenar mahalle insanlarının, işçilerin dünyasını yansıtmıştır. Yaşamı geniş bir biçimde kapsayan yapıtı için cezaevi gözlemleri de malzeme olmuştur. Bu tür yapıtlardan 72. Koğuş (uzun öykü, 1954) oyun haline getirilerek AST (1967) ve Devrimci Ankara Sanat Tiyatrosu (1976) tarafından sahnelendi. AST'taki temsil sanatçıya Ankara Sanatsevenler Derneği'nin yılın en iyi oyun yazarı ödülünü kazandırdı. Konularını Çukurova çevresinden alan Vukuat Var (1959), Hanımın Çiftliği (1961), Kanlı Topraklar (1963), Kaçak (1970) romanları, toprak sahipleriyle tarım işçilerinin ilişkilerini, tarım kesiminde meydana gelen değişmelerin etkilerini, yoksul fabrika işçilerinin dünyasını ele alan bir dizi oluşturur. Murtaza (1952, Bekçi Murtaza adıyla Ulvi Uraz Tiyatrosu'nda sahnelendi 1969; Bekçi adıyla Ali Özgentürk tarafından filme alındı, 1986) fabrika çevresi konu edilirken körü körüne görev duygusuna bağlı kahramanın kişiliğini çözümler. Köyden kente nüfus göçü, gurbetçi-işçilerin Adana'daki güç yaşamı Bereketli Topraklar Üzerinde(1954) romanının eksenini oluşturur. Gurbet Kuşları (1962) bu konuyu işlemeyi gurbetçilerin istanbul'daki yaşamından kesitler vererek sürdürür. Köylülerin, ırgatların, küçük elsanatlarıyla uğraşanların, küçük memurların vb. kaynaştığı bu yapıtlar yanında, kadınlarla genç kızlar ve çocukların serüvenlerini ele alan romanlar da özel bir yer tutar. Kenar mahallede yaşayan, kendi toplumsal konumundan daha geriye itilmiş ailedeki kadınlara ilgili El Kızı (1960), sinema ve eğlence dünyasında sömürülen kadınlarla ilgili Yalancı Dünya (1966), Sokaklardan Bir Kız (1968) bu çerçevedeki romanlarındandır. Suçlu (1957), Küçücük (1960), Sokakların Çocuğu (1963), gibi romanlarında, istanbul'un yoksul çevrelerinde, çözülmüş aile yaşamlarının, eğitim bozukluklarının suça ittiği çocuklar ve onların ayakta kalabilme çabaları canlandırılır. Müfettişler Müfettişi (1966) ile onu izleyen Üç Kağıtçı (1969) taşradaki yönetici, memur çevresinin taşlamasıdır. Bunlar ve benzeri romanlarda hareketli olaylar, yer yer şive taklidinden yararlanan konuşmalarla sergilenen konular, yazarın 200 kadar öyküsünü de beslemiştir (Ekmek Kavgası, 1949; Kardeş Payı, Sait Faik Hikâye Armağanı, 1957; Önce Emek, ve Sait Faik Hikâye Armağanı ve TDK ödülü, 1968 vb.) 72. Koğuş, Murtaza gibi yapıtları yanında roman ve öykülerinden daha başka sahne uyarlamaları da yapıldı: Eskici Dükkanı (AST tarafından sahnelendi, 1969). Kardeş Payı (Ankara Mithat Paşa Tiyatrosu'nda sahnelendi, 1970-1971).
    ···
  1. 2.
    0
    nedir şimdi olay.. adanayamı küfredecez anlamadım a.q
    ···
  2. 3.
    0
    orham kemal nazım hikmetin öğrencisidir
    bursa cezaevinde beraber aynı koğusta kalmışlardır
    ···
  3. 4.
    0
    @1 özet geçsene aq

    kısaca adam adanayı pamuk işçilerinin hayatını anlatmış

    biraz kültür sahibi olun cahil binler
    ···
  4. 5.
    +2
    toplumsal gerçekçi 3 dededen birisi

    orhan kemal
    yaşar kemal
    kemal tahir
    ···
  5. 6.
    0
    @1 özet geç bin
    ···
  6. 7.
    +2
    eskici ve oğulları gibi ülkemi anlatan başka müthiş bir kitap daha yoktur. anadolumun çukurova insanımın açlığını yoksulluğunu işsizliğini aile içi drdıbını kısacası yaşam şartlarının zorluğunu anlatan müthiş bir kitaptır

    helede bir sözü vardır eskicinin

    +hamile bey kız yapma
    -hamileys nolmuş marifetmi önce o çocuğu doyurup bakabilmek marifet
    +çocuk yapmaktan kolay ne var boyacının küpü sok sok çıkar
    ···
  7. 8.
    0
    bereketli topraklar üzerinde romanı da işçi sınıfının yoksulluğunu anlatan eleştirel bir romandır ayrıca
    ···
  8. 9.
    0
    çikolata diye bir öyküsü var.

    dinlenir: http://www.facebook.com/p...o.php?v=10151097380697360
    ···
  9. 10.
    0
    bu kadar az entry girilmiş olduğunu görmem beni derinden üzdü.
    büyük romancıdır
    ···
  10. 11.
    +1
    murtaza yı okumuşdum baya iyi yazmış usta
    ···
  11. 12.
    0
    en sevdiğim yerli yazar galiba sanırsam.
    ···
  12. 13.
    0
    yazarlık almış amk bi de aq cahili terket bu sözlüğü bin!
    (bu ibine arkadaşımdır beyler)
    ···
  13. 14.
    0
    adamın dibidir bu yazar büyük ihtimalle eskilerden.
    ···
  14. 15.
    -1
    eski bir kevaşe
    ···
  15. 16.
    0
    11880 gibi adam.
    ···
  16. 17.
    0
    nesli ile yargılanmaması gereken bi yazarımızdır yeri geldiğinde gözü kapalı giber acımaz
    ···
  17. 18.
    0
    bursalı karşim adamın dibidir dokunanı giberün
    ···
  18. 19.
    0
    reyiz adayımızdır inşallah bu seçimlerde reyiz olucak kendisi
    ···
  19. 20.
    +1
    adamın dibidir lan bu adam sahip çıkın kıymetini bilin. tinychat muhabbet te tanıdım bu adamı çok kral adam. hele ki kafasına geçirdiği noel şapkası en az v maskesidir benim gözümde. laf atanı karışanı havada soluksuz giberim ayık olun
    ···