1. 1.
    0
    TAHAMMÜL MÜLKÜNÜ YIKTIn

    Tahammül mülkünü yıktın Hulagu Han mısın kafir
    Aman dünyayı yaktın ateş-i suzan mısın kafir

    Kız oğlan nazı nazın şehlevend avazı avazın
    Belasın ben de bilmem kız mısın oğlan mısın kafir

    Ne ma'na gösterir duşundaki ol ateşin atlas
    Ki ya'ni şule-i cansuz-ı hüsn ü an mısın kafir

    Nedir bu gizli gizli ahlar çak-i giribanlar
    Aceb bir şuha sende aşık-ı nalan mısın kafir

    Sana kimisi canım kimi cananım deyü söyler
    Nesin sen doğru söyle can mısın canan mısın kafir

    Şarab-ı ateşinin keyfi rüyun şul'elendirmiş
    Bu haletle çerağ-ı meclis-i mestan mısın kafir

    Niçin sık sık bakarsın öyle mirat-ı mücellaya
    Meğer sen dahi kendi hüsnüne hayran mısın kafir

    Nedim-i zarı bir kafir esir etmiş işitmiştim
    Sen ol cellad-ı din ol düşmeni iman mısın kafir
    ···
  1. 2.
    0
    şiirde tema "sevgi" dir. âşık olunan sevgili, güzelliği, davranışları ve acımasızlığıyla ancak bir kâfirde görülebilecek niteliklere sahiptir. onun için şair, kendisine "kâfir" diye sesleniyor. böylece sevgilinin kâfir olmadığını bildiği hâlde, bilmezlikten gelerek "tecâhül-i arif" sanatı yapmıştır.son beyitte de, nedim, ağlayan kişinin kendisi olduğunu bilmezlikten gelerek yine aynı sanata yer vermiştir.
    birinci beyitte de hülâgû han'ın yıkıcılığı hatırlatılmaktadır. (moğol i̇mparatoru olan hülâgû han, abbasi halifeliğine son vererek her yeri yakıp yıkmıştır. önüne çıkan ve kendisine boyun eğmeyen herkesi kılıçtan geçirmiştir. bu yüzden acımasızlığıyla tanınmıştır.)
    şiirde, nedim, klâgib şiirin süslü ve ağır üslûbuna özenmeden, sade, açık ve samimî bir anlatım yolu izlemiştir

    sevdiğim canım yolunda hâke yeksan olduğum
    i̇yddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum
    ey benim aşkında bülbül gibi nâlân olduğum
    i̇yddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

    cümle yâran sana uşşâk olduğun bilmez misin
    cümlenin tâkatları tâk olduğun bilmez misin
    şimdi âlem sana müştak olduğun bilmez misin
    i̇yddir çık nâz ile seyrana kurbân olduğum

    gâhi feyz-âbâda doğru azm edip eyle safâ
    âsaf-âbâda gelip gâhi salın ey mehlikâ
    gel hele gör sahn-ı sa'dâbâd'a hiç olmazsa bahâ
    i̇yddir çık nâz ile. seyrâna kurbân olduğum

    kapladıp gülpenbe şâlı ferve-i semmûruna
    0l siyeh zülfü döküp ol sine-ı billuruna
    itr-ı şâhiler sürüp ol gerden-i kâfûruna
    i̇yddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

    sen açıl gül gibi zâr ile hezâr olsun nedim
    bend bend olsun hâm-i zülfün şikâr olsun nedim
    sen salın cânâ yolunda hâksâr olsun nedim
    i̇yddir çık naz ile seyrâna kurban old
    ···
  2. 3.
    0
    lale devrinden kendimize örnek almamız gereken, gibici bi şairdir.
    ···
  3. 4.
    0
    muallakymiş diyolar. ama gibişten kaçarken ölmüş amk.
    ···
  4. 5.
    0
    divan edebiyatı'nın incicisi. homofobik tutumla yaklaşılmadan o vakitler bu tercihlerin normal görüldüğü yani osmanlının şimdiki yobazlara liboşlara göre daha radikal olduğu unutulmamalıdır. şiirinde neşelidir keyiflidir ama devletin nereye gittiğini lale devri'nin süslü boyalı bir kazık olduğunu daima hissetmektedir. rahat adamıdır meclislerin aranan şairidir eyvallah ama endişe ve huzursuzluk asla içini terk etmemiştir.
    ···
  5. 6.
    0
    lale deri şairidir, istabnbul şairide denilebilir ayrıca mahallileşme akımının öncüsüdür
    ···
  6. 7.
    0
    *Lale devrini yaşamış ve şiirlerinde yansıtmıştır.
    • Şiirlerinde zevk, sefa, eğlence, nükte, mugibi bir aradadır.
    • Şiirdeki inceliğe büyük önem verir.
    • Divan edebiyatının kuralları dışına çıkmıştır. Kendine özgü bir dil oluşturmuştur.
    • Edebiyatımızda mahallileşme cereyanı Nedim’le başlamıştır.
    • istanbul Türkçesini şiire getirmiştir.
    • Şiirde istanbul’un mesire yerlerini anlatır.
    • Dini konulara hiç yer vermemiştir.
    • Dili açık, yalın, ahenklidir.
    • Şarkı türünün önemli bir ismidir.
    • Gazelleriyle ünlüdür, divanı vardır.
    • Divanında heceyle yazılmış bir de türkü vardır
    ···
  7. 8.
    0
    patrona halil isyanında isyancılardan kaçarken damdan düşüp ölen sair.
    yüksek zümre tarafından çok tutulsa da halk sevmemiştir.
    ee halk aç iken fakir iken saraylarda şölenlerde paşalara şarkılar okur şarapları fondiplersen olacağı bu idi.
    eğlenceli adamdır ve bu olaylar lale devrinde yani 18. yy da gerçekleşmiştir.
    ···
  8. 9.
    +1
    gidelim serv i revanım yürü sa'd abada
    ···
  9. 10.
    0
    @9 tam da nur yoldaş'tan dinliyordum aynısını yazacaydım ayrıca bunu yazan kişinin sen olması da ayrı bi tesadüf amk öpüyorum güneş görmeyen yerlerinden
    ···
  10. 11.
    0
    Lale devri divan sanatçısı
    ···