1. 1.
    +2 -7
    ahahahahaha.. iyi şair dediğiniz adamın yazdığı şu şiire bakın hele, adam resmen liseli!!:

    "t. k. p.’m benim,
    seni düşünüyorum.
    sen dünümüz, bugünümüz, yarınımızsın,
    en büyük ustalığımız,
    en ince hünerimizsin.
    sen aklımız, yüreğimiz ve yumruğumuzsun.
    dünyada bir anılır şanlı soyun var:
    sen küçük kardeşisin v.k.p.(b) ’nin.
    sen bana bugün
    mübarek alnındaki yara yerinle "
    ···
  2. 2.
    +2 -1
    @8 nazım hikmet füturizm akımı savunuusu ir şairdir dnemin anlayışına gre u çok yenilikçi ir akımdır u akıma gre makineleşme sanayileşme onemlidir o tik tak lar makinenin işleyişini toplumun sanayileşerek gelişimini simgeler . o yzden lmeden atıp tutma iraz araştır .
    ···
  3. 3.
    +2 -1
    @1 ağzına almayacagın şeyleri hala öğrenememişsin... Küçük bin
    ···
  4. 4.
    -1
    @44 ANAN GÜZEL GALiBA... NECiP FAZIL ÖYLE BiR ŞiiRi YOK... BEYLER @44 CHP'Li DURMAK YOK tak ATMAYA DEVAM... NECiP FAZIL'IN O ŞiiRiNi BUL LAN YOK ÖYLE BiŞEY iFTiRACI OÇ... OLUM SiZiN SEVDiĞiNiZ ŞAiRLERiN ALAYI TOPLANSA O ADAMIN YAZDIĞI TEK BiR KITANIN GÜZELLiĞiNi VERECEK ŞiiR YAZAMAZLAR TAMAM MI? DAĞILIN gibERiM.
    ···
  5. 5.
    -1
    nazim hikmet ahmed arif ile beraber turkiyeye gelmis gecmis en iyi sairdir . bunu kabullenmeyen ulkculerinde anasini avradini gibim . simdi dagilabilirsiniz
    ···
  6. 6.
    +1
    necip fazıl sübyancının önde gidenidir kızların bacaklarına methiyeler düzdüğü şiiri var ara amk
    ···
  7. 7.
    -1
    @77 gibTiR GiT... HEPSi ERGENOKON iŞi! YARRAM HALA GÖREMiYOR MUSUNUZ AKLINIZI MANTIĞINIZ ÜST ÜSTE KOYUP gibEYiM... DAHA DA DAVOS'A GELMEM... NE HALiNiZ VARSA GÖRÜN.
    ···
  8. 8.
    -1
    @21 boyundan büyük laflar etme... bizleri 9 ay karnında taşıyan analara saygın bu kadar mı? incisiniz binsiniz anladık ama... azıcık ar damarı olur insanda.
    ···
  9. 9.
    +1
    ve çok uzak,
    çok uzaklardaki istanbul limanında,
    gecenin bu geç vakitlerinde,
    kaçak silâh ve asker ceketi yükleyen laz takaları :
    hürriyet ve ümit,
    su ve rüzgârdılar.
    onlar, suda ve rüzgârda ilk deniz yolculuğundan beri vardılar.
    tekneleri kestane ağacındandı,
    üç tondan on tona kadardılar
    ve lâkin yelkenlerinin altında
    fındık ve tütün getirip
    şeker ve zeytinyağı zütürürlerdi.
    şimdi, büyük sırlarını zütürüyorlardı.
    şimdi, denizde bir insan sesinin
    ve demirli şileplerin kederlerini
    ve kabataş açıklarında sallanan
    saman kayıklarının fenerlerini
    peşlerinde bırakıp
    ve karanlık suda amerikan taretlerinin önünden akıp
    küçük,
    kurnaz
    ve mağrur
    gidiyorlardı karadeniz'e.
    dümende ve başaltlarında insanları vardı ki
    bunlar
    uzun eğri burunlu
    ve konuşmayı şehvetle seven insanlardı ki
    sırtı lâcivert hamsilerin ve mısır ekmeğinin
    zaferi için
    hiç kimseden hiçbir şey beklemeksizin
    bir şarkı söyler gibi ölebilirdiler...

    karanlıkta kurşunîi derisi kırmızıya boyanan
    baltabaş gemi
    ingiliz torpitosudur.
    ve dalgaların üstünde sallanarak
    alev alev
    yanan :
    şaban reisin beş tonluk takası.

    kerempe fenerinin yirmi mil açığında,
    gecenin karanlığında,
    dalgalar minare boyundaydılar
    ve başları bembeyaz parçalanıp dağılıyordu.
    rüzgar :
    yıldız - poyraz.
    esirlerini bordasına alıp
    kayboldu ingiliz torpitosu.
    şaban reisin teknesi
    ateşten diregiyle gömüldü suya.

    arheveli ismail
    bu ölen teknedendi.
    ve şimdi
    kerempe fenerinin açığında,
    batan teknenin kayığında
    emanetiyle tek başınadır,
    fakat yalnız değil :
    rüzgârın,
    bulutların
    ve dalgaların kalabalığı,
    ismail'in etrafında hep bir ağızdan konuşuyordu.

    arheveli ismail
    kendi kendine sordu :
    «emanetimizle varabilecek miyiz?»
    kendine cevap verdi :
    «varmamış olmaz.»

    gece, tophane rıhtımında
    kamacı ustası bekir usta ona :
    «evlâdım ismail,» dedi,
    «hiç kimseye değil,» dedi,
    «bu, sana emanettir.»

    ve kerempe fenerinde
    düşman projektörü dolaşınca takanın yelkenlerinde,
    ismail, reisinden izin isteyip,
    «şaban reis,» deyip,
    «emaneti yerine zütürmeliyiz,» deyip
    atladı takanın patalyasına,
    açıldı.

    «allah büyük
    ama kayık küçük» demiş yahudi.
    ismail bodoslamadan bir sağnak yedi,
    bir sağnak daha,
    peşinden üç-kardeşler.
    ve denizi bıçak atmak kadar iyi bilmeseydi eğer
    alabora olacaktı.

    rüzgâr tam kerte yıldıza dönüyor.
    ta karşıda bir kırmızı damla ışık görünüyor :
    sıvastopol'a giden bir geminin
    sancak feneri.

    elleri kanayarak
    çekiyor ismail kürekleri.
    ismail rahattır.
    kavgadan
    ve emanetinden başka her şeyin haricinde,
    ismail unsurunun içinde.
    emanet :
    bir ağır makinalı tüfektir.
    ve ismail'in gözü tutmazsa liman reislerini
    ta ankara'ya kadar gidip
    onu kendi eliyle teslim edecektir.

    rüzgâr bocalıyor.
    belki karayel gösterecek.
    en azdan on beş mil uzaktır en yakın sahil.
    fakat ismail
    ellerine güvenir.
    o eller ekmeği, küreklerin sapını, dümenin yekesini
    ve kemeraltı'nda fotika'nın memesini
    aynı emniyetle tutarlar.

    rüzgâr karayel göstermedi.
    yüz kerte birden atlayıp rüzgâr
    bir anda bütün ipleri bıçakla kesilmiş gibi
    düştü.

    ismail beklemiyordu bunu.
    dalgalar bir müddet daha
    yuvarlandılar teknenin altında
    sonra deniz dümdüz
    ve simsiyah
    durdu.
    ismail şaşırıp bıraktı kürekleri.
    ne korkunçtur düşmek kavganın haricine.
    bir ürperme geldi ismail'in içine.
    ve bir balık gibi ürkerek,
    bir sandal
    bir çift kürek
    ve durgun
    ölü bir deniz şeklinde gördü yalnızlığı.
    ve birdenbire
    öyle kahrolup duydu ki insansızlığı
    yıldı elleri,
    yüklendi küreklere,
    kırıldı kürekler.

    sular tekneyi açığa sürüklüyor.
    artık hiçbir şey mümkün değil.
    kaldı ölü bir denizin ortasında
    kanayan elleri ve emanetiyle ismail.
    ilkönce küfretti.
    sonra, «elham» okumak geldi içinden.
    sonra, güldü,
    eğilip okşadı mübarek emaneti.
    sonra...
    sonra, malûm olmadı insanlara
    arhaveli ismail'in âkıbeti...
    Tümünü Göster
    ···
  10. 10.
    +1
    he amk muallakleri. daha doğru düzgün cümle kurmanıza imkan tanıyan bir dil seviyeniz yok bana sıradan bir şairin kötü şiirlerini savunmaya kalkın.
    Ezra Pound gibsin sizin edebiyat hocalarınızı.
    ···
  11. 11.
    -1
    @37 lan gibik necip fazil ataturke hakaret etmis bi huur çocugudur gibik !!!
    ···
  12. 12.
    -1
    necip fazıl alayınızı giber beyler... hadi şimdi gibtirin gidin lan
    ···
  13. 13.
    -1
    @1 ebebiyat profesörü
    ···
  14. 14.
    +1
    sokayım senin şiir anlayışına da sana da liseli bin..
    ···
  15. 15.
    +1
    kambur kerim de böyle dedi aynen.
    adapazarlıydı kambur kerim.
    seferberlikte ölen babası marangozdu.
    seferberlik denince aklına kerim'in :
    çok beyaz bir yastıkta kara sakallı bir ölü yüzü,
    fahri bey çiftliğinde patates toplayıp
    kaz gütmek,
    mektep kitapları
    ve bir de saçları altın gibi sarı
    fakat alnı çizgiler içinde anası gelir.
    335'te kerim eskişehir'e gitti,
    mektebe, teyzelerine ve dayısına.
    dayısı şimendiferde makinistti.
    düşman elindeydi eskişehir.
    kerim on dört yaşındaydı,
    kamburu yoktu.
    dümdüzdü fidan gibi
    ve dünyaya meraklı bir çocuktu.
    dayısı sürmeğe gittiği günler şimendiferi
    kerim'e ekmek vermediğinden teyzeleri
    (çok uzun saçlı, ihtiyar iki kadın)
    hintli askerlerle dost oldu kerim.
    bunlar
    (şaşılacak şey)
    türkçe bilmeyen
    ve siyah sakalları, siyah gözleri parlak,
    avuçlarının üstü esmer, içi ak
    ve tel örgülerin üzerinden
    kerim'e bisküviti kutularla atan amcalardı.
    kocaman bir ambarları vardı,
    kerim içinde oynardı.
    ambarda nohut çuvalları, bakla, kuru üzüm,
    (şaşılacak şey,
    katırların yemesi için)
    ve sonra cephane sandıklarıyla silahlar.
    bir gün dedi ki makinist dayısı kerim'e :
    «ambardan silâh çalıp bana getir,
    gâvura karşı koyan zeybeklere göndereceğim.»
    ve ambardan silâh çaldı kerim :
    bir
    bir tane daha
    beş
    on.
    aldattı hindistanlı dostlarını
    zeybekleri daha çok sevdiğinden.
    zaten çok sürmedi, parlak kara sakallı amcalar gitti,
    kerim geçirdi onları istasyona kadar.
    ertesi gün lefke köprüsünü atıp
    zeybekler gelince eskişehir'e
    dayısı kerim'i elinden tutup
    verdi onlara.
    ve işte o günden sonra
    bugüne kadar
    kahraman bir türküdür ömrü kerim'in.
    eskişehir'den alıp onu
    «kocaeli grubu» paşasına zütürdüler.
    çatık kaşlı, yüzü gülmez bir paşaydı bu.

    çabucak öğrendi kerim ata binmeyi,
    sığırtmaç olmayı
    -zaten bilgisi vardı bunda-
    kayalardan genç bir keçi gibi inmeyi,
    gizlenmeyi ormanda.
    ve bütün bu marifetleriyle kerim
    kaç kere ölüme bir kurşun atımı yaklaşarak
    ve «geçmiş olsun» dedikleri zaman şaşarak
    düşman içinden geçip getirdi haber
    zütürdü haber.
    onu namlı bir «kaptan» gibi saydı çeteler,
    bir oyun arkadaşı gibi sevdi çeteleri o.
    ve bir fidan gibi düz
    bir fidan gibi cesur
    bir fidan gibi vaadeden bir çocuğun
    sevinçle oynadığı bu müthiş oyun
    sürdü 1337'ye kadar...

    kocaeli ormanı gürgen ve meşeliktir :
    yüksek
    kalın.
    gökyüzü gözükmez.
    durgun bir geceydi.
    hafif yağmur yağmıştı biraz önce.
    fakat ıslanmamış ki yerde yapraklar
    karanlıkta hışırtılarla yürüyordu beygiri kerim'in.
    solda
    ilerde
    tepenin eteğinde ateş yanıyordu :
    «tekneciler» diye anılan
    gâvur çetelerinin olmalı.
    dallardan damlalar düşüyordu kerim'in yüzüne.
    beygirin başı gittikçe daha çok karanlığa giriyor.
    ipsiz recep'in yanından dönüyordu kerim.
    kâatlar zütürmüş
    kâatlar getiriyor.
    birdenbire durdu beygir,
    heykel gibi,
    -tekneciler'in ateşini görmüş olacak-
    sonra birdenbire dörtnala kalktı.
    şaşırdı kerim.
    dizginleri bıraktı.
    sarıldı beygirin boynuna.
    deli gibi gidiyordu hayvan.
    çocuğa art arda çarpıyordu ağaçlar.
    meşeleri ve gürgenleriyle orman
    karanlık bir rüzgâr gibi geçiyor iki yandan.
    kim bilir kaç saat böyle gidildi.
    orman bitti birdenbire.
    -ay doğmuş olacak ki ortalık aydınlıktı-
    ve kerim aynı hızla geldiği zaman
    armaşa'nın altında başdeğirmenler'e
    beygir ansızın kapaklandı yere,
    tekerlendi kerim.
    doğruldu.
    ve aklına ilk gelen şey
    saatına bakmak oldu.
    kırılmıştı camı.
    bindi beygire tekrar.
    hayvan topallıyordu biraz.
    uslu uslu yola koyuldular.
    sol kulağı kanıyordu kerim'in,
    kirezce'ye geldiler
    (sapanca'yla arifiye arası),
    kerim durdu,
    biraz zor nefes alıyordu.
    geyve'ye girdi ertesi akşam.
    beli o kadar ağrıyordu ki
    inemedi beygirden
    indirdiler.
    kerim'i bir yaylıya bindirdiler.
    adapazarı.
    sonra belki on gün, belki on beş,
    kağnılar, mekkâre arabaları,
    sonra, gitgide daralan nefesi,
    yahşıhan,
    konya,
    sile nahiyesi
    (burda malûl gaziler için
    takma kol ve bacak yapılıyordu),
    ve nihayet hatçehan köyünden çıkıkçı şerif usta.
    hâlâ rüyalarında görür kerim
    incecik bir yoldan eşekle gelip
    üzerine doğru eğilen
    bu çiçekbozuğu insan yüzünü.
    usta, ovdu kerim'i bayıltıncaya kadar.
    sonra, zifte koydu bu kırılmış dal gibi çocuk gövdesini.
    yirmi gün geçti aradan.
    ve sonra bir ikindi vakti ziftin içinden
    kerim'i kambur çıkardılar.
    Tümünü Göster
    ···
  16. 16.
    +1
    onlar

    onlar ki toprakta karınca,
    suda balık,
    havada kuş kadar
    çokturlar;
    korkak,
    cesur,
    câhil,
    hakîm
    ve çocukturlar
    ve kahreden
    yaratan ki onlardır,
    destânımızda yalnız onların mâceraları vardır.

    onlar ki uyup hainin iğvâsına
    sancaklarını elden yere düşürürler
    ve düşmanı meydanda koyup
    kaçarlar evlerine
    ve onlar ki bir nice murtada hançer üşürürler
    ve yeşil bir ağaç gibi gülen
    ve merasimsiz ağlayan
    ve ana avrat küfreden ki onlardır,
    destânımızda yalnız onların mâceraları vardır.

    demir,
    kömür
    ve şeker
    ve kırmızı bakır
    ve mensucat
    ve sevda ve zulüm ve hayat
    ve bilcümle sanayi kollarının
    ve gökyüzü
    ve sahra
    ve mavi okyanus
    ve kederli nehir yollarının,
    sürülmüş toprağın ve şehirlerin bahtı
    bir şafak vakti değişmiş olur,
    bir şafak vakti karanlığın kenarından
    onlar ağır ellerini toprağa basıp
    doğruldukları zaman.

    en bilgin aynalara
    en renkli şekilleri aksettiren onlardır.
    asırda onlar yendi, onlar yenildi.
    çok sözler edildi onlara dair
    ve onlar için :
    zincirlerinden başka kaybedecek şeyleri yoktur,
    denildi.

    birinci bap

    yil 1918-1919
    ve
    karayilan hikâyesi

    ateşi ve ihaneti gördük
    ve yanan gözlerimizle durduk
    bu dünyanın üzerinde.
    istanbul 918 teşrinlerinde,
    izmir 919 mayısında
    ve manisa, menemen, aydın, akhisar :
    mayıs ortalarından
    haziran ortalarına kadar
    yani tütün kırma mevsimi,
    yani, arpalar biçilip
    buğdaya başlanırken
    yuvarlandılar...
    adana,
    antep,
    urfa,
    maraş :
    düşmüş
    dövüşüyordu...

    ateşi ve ihaneti gördük.
    ve kanlı bankerler pazarında
    memleketi alaman'a satanlar,
    yan gelip ölülerin üzerinde yatanlar
    düştüler can kaygusuna
    ve kurtarmak için başlarını halkın gazabından
    karanlığa karışarak basıp gittiler.
    yaralıydı, yorgundu, fakirdi millet,
    en azılı düvellerle dövüşüyordu fakat,
    dövüşüyordu, köle olmamak için iki kat,
    iki kat soyulmamak için.

    ateşi ve ihaneti gördük.
    murat nehri, canik dağları ve fırat,
    yeşilırmak, kızılırmak,
    gültepe, tilbeşar ovası,
    gördü uzun dişli ingiliz'i.
    ve aksu'yla köpsu,
    karagöl'le söğüt gölü
    ve gümüş basamaklı türbesinde yatan
    büyük, âşık ölü,
    şapkası horoz tüylü italyan'ı gördü.
    ve çukurova,
    kıyasıya düzlük,
    uçurumlar, yamaçlar, dağlar kıyasıya
    ve seyhan ve ceyhan
    ve kara gözlü yürük kızı,
    gördü mavi üniformalı fransız'ı.
    ve devam ettik ateşi ve ihaneti görmekte.
    eşraf ve âyân ve mütehayyizânın çoğu
    ve ağalar :
    bağdasar ağa'dan
    kellesi büyük mehmet ağa'ya kadar,
    düşmanla birlik oldular.
    ve inekleri, koyunları, keçileri sürüp, zütürüp,
    gelinlerin ırzına geçip,
    çocukları öldürüp
    ve istiklâli yakıp yıktıkça düşman,
    dağa çıktı mavzerini, nacağını, çiftesini kapan
    ve çığ gibi çoğaldı çeteler
    ve köylülerden paşalar görüldü,
    kara donlu köylülerden.
    ve bizim tarafa geçenler oldu
    tunuslu ve hindli kölelerden.
    ve türkistanlı hacı ahmet,
    kısık gözleri,
    seyrek sakalı,
    hafif makinalı tüfeğiyle
    dağlarda bir başına dolaştı.
    ve sabahleyin ve öğle sıcağında ve akşamüstü
    ve ayışığında ve yıldız alacasında geceleyin,
    ne zaman sıkışsa bizimkiler,
    peyda oluverdi, yerden biter gibi o
    ve ateş etti
    ve düşmanı dağıttı
    ve kayboldu dağlarda yine.

    ateşi ve ihaneti gördük.
    dayandık,
    dayandık her yanda,
    dayandık izmir'de, aydın'da,
    adana'da dayandık,
    dayandık, urfa'da, maraş'ta, antep'te.

    antepliler silâhşor olur,
    uçan turnayı gözünden
    kaçan tavşanı ard ayağından vururlar
    ve arap kısrağının üstünde
    taze yeşil selvi gibi ince uzun dururlar.

    antep sıcak,
    antep çetin yerdir.
    antepliler silâhşor olur.
    antepliler yiğit kişilerdir.

    karayılan
    karayılan olmazdan önce
    antep köylüklerinde ırgattı.
    belki rahatsızdı, belki rahattı,
    bunu düşünmeğe vakit bırakmıyordular,
    yaşıyordu bir tarla sıçanı gibi
    ve korkaktı bir tarla sıçanı kadar.
    yiğitlik atla, silâhla, toprakla olur,
    onun atı, silâhı, toprağı yoktu.
    boynu yine böyle çöp gibi ince
    ve böyle kocaman kafalıydı
    karayılan
    karayılan olmazdan önce.

    düşman antep'e girince
    antepliler onu
    korkusunu saklayan
    bir fıstık ağacından
    alıp indirdiler.

    altına bir at çekip
    eline bir mavzer
    verdiler.

    antep çetin yerdir.
    kırmızı kayalarda
    yeşil kertenkeleler.
    sıcak bulutlar dolaşır havada
    ileri geri...

    düşman tutmuştu tepeleri,
    düşmanın topu vardı.
    antepliler düz ovada
    sıkışmışlardı.
    düşman şarapnel döküyordu,
    toprağı kökünden söküyordu.
    düşman tutmuştu tepeleri.
    akan : antep'in kanıydı.

    düz ovada bir gül fidanıydı
    karayılan'ın
    karayılan olmazdan önceki siperi.
    bu fidan öyle küçük,
    korkusu ve kafası öyle büyüktü ki onun,
    namlıya tek fişek sürmeden
    yatıyordu yüzükoyun.

    antep sıcak,
    antep çetin yerdir.
    antepliler silâhşor olur.
    antepliler yiğit kişilerdir.
    fakat düşmanın topu vardı.
    ve ne çare, kader,
    düz ovayı antepliler
    düşmana bırakacaklardı.

    «karayılan» olmazdan önce
    umurunda değildi karayılan'ın
    kıyamete dek düşmana verseler antep'i.
    çünkü onu düşünmeğe alıştırmadılar.
    yaşadı toprakta bir tarla sıçanı gibi,
    korkaktı da bir tarla sıçanı kadar.

    siperi bir gül fidanıydı onun,
    gül fidanı dibinde yatıyordu ki yüzükoyun
    ak bir taşın ardından
    kara bir yılan
    çıkardı kafasını.
    derisi ışıl ışıl,
    gözleri ateşten al,
    dili çataldı.
    birden bir kurşun gelip
    kafasını aldı.
    hayvan devrildi kaldı.

    karayılan
    karayılan olmazdan önce
    kara yılanın encâmını görünce
    haykırdı avaz avaz
    ömrünün ilk düşüncesini .
    «ibret al, deli gönlüm,
    demir sandıkta saklansan bulur seni,
    ak taş ardında kara yılanı bulan ölüm.»

    ve bir tarla sıçanı gibi yaşayıp
    bir tarla sıçanı kadar korkak olan,
    fırlayıp atlayınca ileri
    bir dehşet aldı anteplileri,
    seğirttiler peşince.
    düşmanı tepelerde yediler.
    ve bir tarla sıçanı gibi yaşayıp
    bir tarla sıçanı kadar korkak olana :
    karayilan dediler.

    «karayılan der ki : harbe oturak,
    kilis yollarından kelle getirek,
    nerde düşman varsa orda bitirek,
    vurun ha yiğitler namus günüdür... »

    ve biz de bunu böylece duyduk
    ve çetesinin başında yıllarca nâmı yürüyen
    karayılan'ı
    ve anteplileri
    ve antep'i
    aynen duyup işittiğimiz gibi
    destânımızın birinci bâbına koyduk.
    Tümünü Göster
    ···
  17. 17.
    +1
    tak tiki tak
    makinalasmak istiyorum
    mutlak buna bir care bulacagim
    ve ben bahtiyar olacagim
    karnima bir turbin oturtup
    kuyruguma cift uskuru takacagim

    bunu şiir diye yazan adam
    ···
  18. 18.
    +1
    lan muallak liseliler, amk'nun fasitleri, ummetciler!
    nazim gibsin sizin ananizi!
    alin bakim siir nasil olurmus...

    Bakin ne diyor Nazim Hikmet!

    "Dörtnala gelip Uzak Asya'dan
    Akdenize bir kısrak başı gibi uzanan
    bu memleket bizim.

    Bilekler kan içinde, dişler kenetli, ayaklar çıplak
    ve ipek bir halıya benziyen toprak,
    bu cehennem, bu cennet bizim.

    Kapansın el kapıları, bir daha açılmasın,
    yok edin insanın insana kulluğun,
    bu davet bizim...

    Yaşamak bir agaç gibi tek ve hür
    ve bir orman gibi KARDEŞÇESiNE,
    bu hasret bizim... "

    Bi daha gibim gotunuzu!
    ···
  19. 19.
    -1
    @1 hohoho verdim şukunu. huepa reyiz giber
    ···
  20. 20.
    +1
    üçüncü bap

    yil 1920
    ve
    arhaveli ismail'in hikâyesi

    ateşi ve ihaneti gördük.

    düşman ordusu yine başladı yürümeğe.
    akhisar, karacabey,
    bursa ve bursa'nın doğusunda aksu,
    çarpışarak çekildik...
    920'nin
    29 ağustos'u :
    uşak düştü.
    yaralı
    ve dehşetli kızgın
    fakat toprağımızdan emin,
    dumlupınar sırtlarındayız.
    nazilli düştü.

    ateşi ve ihaneti gördük.
    dayandık
    dayanmaktayız.

    1920 şubat, nisan, mayıs,
    bolu, düzce, geyve, adapazarı :
    içimizde hilâfet ordusu,
    anzavur isyanları.
    ve aynı sıradan,
    3 ekim konya.
    sabah.
    500 asker kaçağı ve yeşil bayrağıyla delibaş
    girdi şehre.
    alaeddin tepesinde üç gün üç gece hüküm sürdüler.
    ve manavgat istikametlerinde kaçıp
    ölümlerine giderken
    terkilerinde kesilmiş kafalar zütürdüler.

    ve 29 aralık kütahya :
    4 top
    ve 1800 atlı bir ihanet
    yani çerkez ethem,
    bir gece vakti
    kilim ve halı yüklü katırları,
    koyun ve sığır sürülerini önüne katıp
    düşmana geçti.
    yürekleri karanlık,
    kemerleri ve kamçıları gümüşlüydü,
    atları ve kendileri semizdiler...

    ateşi ve ihaneti gördük.
    ruhumuz fırtınalı, etimiz mütehammil.
    sevgisiz ve ihtirassız çıplak devler değil,
    inanılmaz zaafları, korkunç kuvvetleriyle,
    silâhları ve beygirleriyle insanlardı dayanan.
    beygirler çirkindiler,
    bakımsızdılar,
    hasta bir fundalıktan yüksek değillerdi.
    fakat bozkırda kişneyip köpürmeden
    sabırlı ve doludizgin koşmasını biliyorlardı.
    insanlar uzun asker kaputluydu,
    yalnayaktı insanlar.
    insanların başında kalpak,
    yüreklerinde keder,
    yüreklerinde müthiş bir ümit vardı.
    insanlar devrilmişti, kedersiz ve ümitsizdiler.
    insanlar, etlerinde kurşun yaralarıyla
    köy odalarında unutulmuştular.
    ve orda sargı,
    deri
    ve asker postalları halinde
    yan yana, sırtüstü yatıyorlardı.
    koparılmış gibiydi parmakları saplandığı yerden
    eğrilip bükülmüştü
    ve avuçlarında toprak ve kan vardı.

    ve asker kaçakları,
    korkuları, mavzerleri, çıplak, ölü ayaklarıyla
    karanlıkta köylerin içinden geçiyorlardı.
    acıkmıştılar,
    merhametsizdiler,
    bedbahttılar.
    şosenin ıssız beyazlığına inip
    nal sesleri ve yıldızlarla gelen atlıyı çeviriyor
    ve bolu dağında ekmek bulamadıkları için
    deviriyorlardı uçurumlara :
    şayak, cıgara kâadı, tuz ve sabun yüklü yaylıları.
    ···