Bu entry silinmiştir
-
1.
+2 -1peygamber 9 yaşındaki çocukla niye gerdeğe girdi
-
-
1.
+2 -1Kaynak buhari guvenilirmi hayir sebep celiskili sacma sapan hadisler var siradakiiiii
-
-
1.
0Ulan huur evladi namazi neye gore kiliyorsun guvenmedigin hadise gore mi?
PEYGAMBER KUCUCUK COCUGA TECAVUZ ETMISTIRRR
TUM HADISLERDE DE AYSENIN BIR DAHA COCUGU OLMADIGI YAZAR
BUNUN IKI IHTIMALI VARDIR BIRINCISI GENETIK
IKINCISI ERKEN YASTA TECAVUZ -
2.
+1Yav bi gibtir amk mali senin dedigini akli selim ateistler bile demiyor birde tum hadislerde aysenin cocugu yok yazmis koptum amk once hadis ne onu ogren sonra hepsinin palavra oldugunu tartislaim buhari desigin kitap peygamberden 300 yil sonra yazilmis kitap ici palavra dolu isoam alemi siyasi cekisme icinde sacma sapan bir kitap tek kaynak kuran simdi bas git amk mali
-
3.
0AMINA KODUMUN COCUGU KURAN PEYGAMBER GEBERIP GITTIKTEN 200 SENE SONRASINA AIT O ZAMAN gibTIR CIK DINDEN INANMA
BUHARI HADISLERI muhafazid GEBERDIKTEN SONRA 200 300 SENE ARASINDA YAZILMISTIR ANANIN AMI 300 SENE SONRA. INSANI DELI EDERSINIZ BE HEPINIZIN ANASINI GOTUNDEN gibEYIM
Edit: hadisler palavra diyip hadislere gore namaz kilan huur cocugu haha -
4.
+1Amina soktugumun pici once kufur etme huur cocugu insnai zorla kufure tesvik ediyodun hadislere gkre nedne namaz kiliyim zaten kuranda var secde ruku hadiateki ifadede bir sira belirtlimis kurana uydugu icjn oyle kiliyorum amin oglu got got konusup burda kufur ettiriyosun kim giber buhariyi sacma sapan kitap ayrica amk mali ilk kuran nushasi ne alaka 300 yil hz.osmanin kanli kurani ne o zaman dingil
diğerleri 2 -
1.
-
2.
0sahih hadis
-
-
1.
+3 -2Hahaha birde sahih yazmis dingil kim diyo sahih diye amk sidikci din tuccarlari yanmayan kefen satan adamlar ilahiyatcilar profesorler aklin olanlar o kitaplari takmiyo bile genelde cogu benim gibi mezhepsiz
-
2.
+1buharinin hadisleri sahih kabul edilir dıbına kodumunun bilgisiz huur çocuğu. o kitapları takmıyo demişsin sen namazı neye göre kılıyorsun nerede hangi duayı okuyacağını nereden biliyorsun kuranda mı yazıyor
-
1.
-
3.
+2"Esma (Ayşe nin ablası) Hicri 73 te 100 yaşında öldü. Ayşe den 10 yaş büyük. Demek Ayşe 90 yaşında idi 73 te. Hicret senesi 17 yaşında idi. Demek ki hicretten sonra evlendiğine göre 18-19 yaşında idi. Bu kadar. ikinci konu Araplar konuşurken " o beşinde, altısında" derler, 10 u atarlar. Arapça nın bir özelliği. Ayşe 16 yaşında nişanlanmış 19 yaşında evlenmiştir demek ki."
-
4.
0bu normal yaptı yani 55 yaşında adamla gerdeğini
-
5.
+2bugün 55 yaşında birisi 18 yaşında birisyle kanunen evlenebilir tamemen yasaldır iki taraf ve kızın aileside razıysa sana ne söz düşer amk
-
6.
0senin ben ananı gibeyim
-
-
1.
0Birader sorunlumusun kim sana cevap yazsa ana bacı sövüyorsun sonra müslümanlarla konuşulmaz hiçbişey den anlamıyorlar dersin
-
2.
0gibtir git lan yobaz
-
3.
0Adamım diye dolanıyosun dimi bide ortalıkta
diğerleri 1 -
1.
-
7.
0nesi anormal ki?
diğerleri 5 -
1.
-
2.
+1gib nedir ulan gib nedir ulan ahahahha
gibtir git burada bile sansür yiyen bir fakirsin
daha neyi bekliyorsun ulan ahahaha -
3.
+1kuranın nasıl oluştuğunu açıklayan biri çıksa yeterli. imkansız. hangi kaynağa güvenecem?
-
-
1.
+1 -2Nasil yani hangi kaynaga guvenicem kuranin kendisine bakican hak olan kuran digerleri hurafe
-
2.
0o kuran nasıl oluştu o sözler kimlerin ağzından çıktı hangi ortam ve şartlarda? hepsini didik didik etmedikçe olmaz. insan sözü olmasından şüphe ederim.
-
-
1.
+1Dostum sozleri oku insandan cikarmi cikmazmi akil et zaten kendiside oyle diyo akil edin diye akil etmeden inanani assagiliyo ve aynisini yazmalari icinde meydan okuyo ben gormedim yazani new ageciler fln birseyler yaziyolar ama her ay guncelleme veriyolar surekli bilim gelisiyo yazdiklari curuyo fln yani varsa rakip ciksin gorduk ateistleri ya ayeti carpitiyolar ya bir malin yorumunu aliyolar ya cimbiz yapiyolar ben gormedimki duzgun direk anlamini verip birtak diyen
-
2.
0kuranın aynısından binlerce yazılmış. hafızlar ezberleyip cayır cayır okuyor. muhamed de aşağı yukarı 23 senede kuranı ezberledi. benzerini getirin diyosan nasıl bi kitap istiyor onu belirtsin. hiç bi özelliği yok o meydan okumaların. ben ayet uydurdum haydi sen de uydur diyor. niye uydurayım, ben sen miyim?
-
3.
0ulan türkçe bilgini gibeyim bin iki saattir ne kurası diyorum kuranmış meger
-
4.
0Birader buraya gelip yazacağına didik didik et o zaman bakalım ömrün yetecekmi her bir kelimesini anlamaya.
diğerleri 2 -
1.
-
1.
-
4.
0Kuranda akşamları güneşin balçığa battığı yazıyor.
-
5.
0senin dinin başlı başına kufur
-
6.
0ulan ahahahaha dıbına koduğumun şizofreni ya, giblemeyin beyler belki gider.
-
7.
+4http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#4:34
http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#33:32
http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#33:53
Şimdi burada yazanlar evrenin yaratıcısı sonsuz güçte bir varlığın söylediği sözler olabilir mi?
Kuran tüm insanlığa inmiş evrensel bi kitap değil mi sözde. Ahzab 32-53 de yazanların ne evrenselliği var şimdi. Allahın işi gücü yok peygamberin karılarına namuslu olun diye ayet mi yollayacak. Ya da burada yazanlar sonsuz güçte bi yaratıcının değilde karılarını kıskanan bi arab ın sözü mü ? -
-
1.
-1Farkındamısınız bilmiyorum ama koca kitapta sadece 10 15 ayet alıyorsunuz genel olarak ve ona göre bütün kitabı yargılıyorsunuz, bumu sizin araştırma ruhunuz bumu sizin araştırmacı kimliğiniz, ayrıca 45556727 kerede açıklaması yapıldı burda ama hala diretiyorsunuz niye biliyomusun çünkü siz kendi görüşünüzden olmayanların yazısını okumaya tenezzül bile etmiyorsunuz sonra gene gelip aynı şeyler, sıkıldım şaka maka
-
2.
0Ahahahahahha işinize gelmeyince ne güzel saçmalıyosunuz lan siz böyle ahahahahaha. Bütün ayetleri yazacak halim yok ya buraya gibtiğimin öküzü daha bir sürü saçma sapan ayet sıralarım sana buraya. Ayrıca farz et 1 tane saçma çelişkili ayet olsun. O 1 tane bile kuranın insan ürünü olduğunun kanıtı olurdu ki kuranın yarısından fazlası saçma sapan birbiriyle çelişen ayetlerle doludur. Söylediği lafa bak herifin saçma ayet sayısı az diye görmezden mi gelicez bu yazanları. Oldu dıbına koyim işinize gelen ayeti kabul edin işinize gelmeyeni kabul etmeyin. Eğer sonsuz güçte bir varlığın sözleri olsaydı bu kadar saçma ve çelişkilerle dolu bir kitap olmazdı. Ayrıca ön yargını da gibtirtme şimdi bana bir sürü açıklamasını okudum bu tür ayetleri türlü türlü savunmaları gördüm ama adam gibi bir tane mantıklı açıklama yapan olmadı. Böyle cahilce ezbere konuşacağına adam gibi sorduğum soruya cevap verebilirdin.
-
-
1.
0gibtiğimin beyinsiz ergeni seni. Saçma ve çelişki diyo :DD benim bahsettiğimi anlayamamışsın, cahilceymiş gibtir lan ötede oyna dıbına kodumun endüstri meslek liseli ergeni seni. Sen çok gib biliyorsun ya. Sana diyorumki kaç kere yazıldı bunlar burda ama sen neyle meşgulsen bi gib okumamışsın şimdi gibtir git. Gel gib önyargımı bakayım ne kadar gibe bileceksin. işimize geleni kabul edin olayıda yok ayrıca sizin saçmalıklarınoz sadece belirli ayetler onlarda gayet açık ama sizin gibi tipini gibtiklerim anlayamıyor işte. Nerde okudun okudum demişsinde karikateisttemi yoksa ateist forumdamı he. Mallar sizi sizden bi baltaya sap bi yarrağa baş olmaz
-
2.
-1Gayet açıksa açıkla diyoz işte dıbına kodumun beyinsizi. Açıklamıcaksan da saçma sapan lafı çarpıtıp durma. Konuyu nerden nereye getirdin. Açıklama yapmıcaksan ne tak yemeye yanıtlıyon entryi. Demagojiden başka bişey yaptığın yok. O kadar uzun yazı yazdın sorduğum şeyle ilgili tek bişey yazmadın.
-
3.
+1http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#4:34Tümünü Göster
http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#33:32
http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#33:53
Şimdi burada yazanlar evrenin yaratıcısı sonsuz güçte bir varlığın söylediği sözler olabilir mi?
Kuran tüm insanlığa inmiş evrensel bi kitap değil mi sözde. Ahzab 32-53 de yazanların ne evrenselliği var şimdi. Allahın işi gücü yok peygamberin karılarına namuslu olun diye ayet mi yollayacak. Ya da burada yazanlar sonsuz güçte bi yaratıcının değilde karılarını kıskanan bi arab ın sözü mü ?
Böyle demişsin islam\'da ırkçılık yoktur. ALLAH\'ın habibini (sevgilisi) Peygamber Efendimiz (Sallahu aleyhi vesellem) sana ne zarar verdi de onu incitmek istiyorsun, ırkını aşağılamaya çalışıyorsun. Eğer küfür edeceksen küfür kendi anne babana vb. döndürttüğün laflardan ibarettir. Bunu bil, önceden de cevap verilmedi diye de cevapsız sanma soruların.De bağlaçtır ayrı yazılır bi de.
Allah hidayet (doğru yolu bulmak) nasip etsin.Amin!
Allah, kendisine yöneleni doğru yola iletir. (Şûra 13)
Allah Rasûlü Din nasihattır samimiyettir, buyurdu. Kime Yâ Rasûlallah? diye sorduk. O da Allah\'a, Kitabına, Peygamberine, Müslümanların yöneticilerine ve bütün Müslümanlara diye cevap verdi. [Müslim, imân]
Şimdi kardeşim mesela senin annen kötü kadın olsa kız kardeşlerinin toplumdaki durumu nasıl olur? (Bir atasözü anasına bak kızını al.)
Yani annenin kızlarına iyi bakarlar mı neler neler derler?
Burada peygamberimiz eşleri de müslümanların anneleri gibidir.
Anlatılanlar siz diğer kadınlar gibi değilsiniz sizin yapacağınız bir yanlış tüm islam alemindeki kadınları ve erkekleri etkiler, diyor. Ayetlerde peygamberimizin eşleri hakkında müminlerin anneleri diyor, yani annene dışarıdan biri gelse kötü davranabilir, o yüzden bu kurallar var.
Ayrıca Kur\'an da yazılmasa da Allah kendiliğinden gerçekleştirebilir bu olayları ama amaç onların örnek olması ve bunların yapıldığının bilinmesi.
Mesela peygamberinizin eşleriyle (müminlerin anneleriyle) öldükten sonra evlenmeyin, diyor ya bu zaten Allah tarafından yaratılacak ama olay insanların bilmesi yarın öbür gün uydurmalar ortaya çıkarmaması için.Çünkü Allah geleceği, geçmişi, şimdiyi biliyor ve hikmetleriyle donatıyor. Sana yanlış gelen belki o zaman da çok doğru bir işe yarayabilir vb.
ikincisi sadece Peygamberimiz hanımları için değil bir çok sahabe için ayetler inmiştir. Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. Ali, Hz. Osman, kadın diğer sahabelerden, bir çok sahabeyle (R.A.) ilgili ve bunlar gelecekte olacak olaylara insanlara örnek veya saptırıcı olması için indirilmiştir.
(Bir kimse, Uhud dağı kadar altın sadaka verse, eshabımdan birinin bir avuç kadar arpa sadakasının sevabına kavuşamaz.) [Buhari]
Üçüncüsü bu evlerden erken ayrılma işi sadece Peygamberimiz için değil herkes içindir. Evlenmenin amacı mahallece televizyon izlemek değil. Burada gelecekte de yapılabilecek bir yanlışın yapılmaması için Allah uyarıyor. Geceleyin misafirlikten erken kalkmak, insanların evlerden tatsızca kovulmasını önler.
Dördüncüsü dövme işi ahlaksızlığa meyil eden kadınları engelleme amacıyladır onun dışında ruhsat verilmemiştir. Ayrıca yüze vurmak kötüdür.
Hadisleri oku da yok sayma.
(Bir erkek, hanımını döverse, kıyamette onun davacısı ben olurum.) [R. Nasıhin]
(Hanımını dövenin, Kıyamette hasmı ben olurum. Hanımını döven, Allah ve Resulüne âsi olur.) [R. Nasıhîn]
(Kadınlarınızı üzmeyin! Onlar, Allahü teâlânın sizlere emanetidir. Onlara yumuşak olun, iyilik edin!) [Müslim]
(Müslümanların en iyisi, en faydalısı, hanımına en iyi, en faydalı olandır. Sizin aranızda hanımına karşı en iyi, en hayırlı, en faydalı olan benim.) [Nesâî]
(Hanımının kötü huylarına katlanan erkek, belalara sabreden Eyyüb aleyhisselam gibi mükâfatlara kavuşur.) [i. Gazâlî]
(Kendi yediğinden hanımına da yedir, kendi giyindiğin gibi ona da giydir, ona yüzünü ekşitme, kaşını çatma ve dövme!) [Ebu Davud]
(Allah’ın kulları olan kadınları dövmeyin!) [ibni Mace, Dârimî]
(Kadın, zayıf yaradılışlıdır. Zayıflığını susarak yenin! Evdeki kusurlarını görmeyin!) [ibni Lal]
(Bir mümin, hanımının kötü huyuna kızmasın! Onun iyi huyu da olur.) [Müslim]
Hz. Cabir, “Resulüllah bizi yüzü damgalamaktan ve yüze vurmaktan sakındırdı.”(Müslim, Libas, 106).
Ebu Said el-Hudrî’nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (a.s.m) şöyle buyurmuştur: “Biriniz kardeşiyle kavga ederse, yüzüne vurmaktan sakınsın.”(Mecmau’z-Zevaid, 8/106).
Beşincisi Üstünlük takvadadır. Tüm kafir veya müşrik erkekler birleşse bir müslüman etmez biiznillah. Ayrıca bir bakımdan üstünlük her bakımdan üstünlük değildir. Bir balık senden daha iyi yüzebilir ama müslüman olursan senden daha üstün olamaz biiznillah. Müslüman olamazsan senden daha üstün olur çünkü o bile Allah\'ı zikir ile geçirdi hayatını sen ise inkarla.
49/ EL-HUCURÂT -13- Ey insanlar! Biz sizi bir erkekle bir kadından yarattık. Birbirinizi tanıyıp sâhib çıkmanız için milletlere, sülâlelere ayırdık. Şunu unutmayın ki ALLÂH\'ın nazarında en değerli, en üstün olanınız, takvâda en ileri olandır. Muhakkak ki ALLÂH herşeyi bilir, her şeyden hakkıyla haberdârdır.
Altıncısı şu ayetin kadınlara ne zararı var.
Eğer Allah\'a karşı gelmekten sakınıyorsanız (erkeklerle konuşurken) sözü yumuşak bir eda ile söylemeyin ki kalbinde hastalık (kötü niyet) olan kimse ümide kapılmasın. Güzel (ve doğru) söz söyleyin.
Yedincisi kıskanmak harama girmediği sürece olması gereken bir duygudur.
Hakkın çiğnenmesini engeller ve insanların evli oldukları kişiye sadakatli olmasını sağlar. Ayrıca Peygamber Efendimiz (Sallahu aleyhi vesellem) Hazreti Aişe (R.A.) annemize iftira atıldığında kıskançlığına yenik düşüp ne kimseyi bu sebeple öldürmüş ne de öldürtmüştür aksine üzülmesine rağmen vahyi beklemiştir ve vahiy gelene kadar da Medine\'de menfaati sebebiyle düşmanlık edip bu iftirayı uyduranlara da ceza vermemiştir.
Aksine kıskanmamak deyyusluğa giden yoldur. ( http://fikih.ihya.org/islam-fikhi/deyyus.html )
Sonuç olarak öğüt almayana yaramaz bunlar ama ha imanı olmayan da öğüt alabilir mi?
‘Onlar Allâh’ı gazablandıracak şeylere uydular. Ve O’nun rızasını hoş karşılamadılar. Böylece Allâh da onların amellerini boşa çıkarı verdi.’ (muhafazid: 47/28)
Nefsim, elinde olan Allâh’a yemin ederim ki; arzusu benim getirdiğime tâbi olmadıkça hiç biriniz îmân etmiş olmaz. [ibn Ebi Âsım (Sünne: 15); ibn Batta (ibâne: 210)…]
diğerleri 1 -
1.
-
1.
-
8.
+1 -1Kar deş sen kafayı mı yedin.
ugrasma bu Allahsızlarla.
Tebliğ senden iman Allahtan tabide şöyle bi gerçek var bunlara laf anlatmak
(bkz: Oduna laf anlatmak) -
9.
0Tek bir soru sorcam dua üzerine
Basit bir örnek vereyim anlaman için
Ben ateistim sen müslüman bir bigiblet almak istiyoruz ikimizde sen diyosun ki..
Allahım bana bu bigibleti ver.. dualar ediyosun
Ben de çalışmam lazım paramı kazanıp almam lazım diyorum
ikimizde çalışıyoruz para kazanip bigibleti almak için ikimizde alıyoruz..
Allah vermeseydi vardir bir bildigi belki bir şer çıkacaktı diyosunuz verincede sukrediyosunuz dua ettim allahim bana verdi diye ama tamamiyle senin emeğin o bigiblet
Bu durumda duanin nasil bir vasfı var? Verse dua ettim oluyo vermeyince vardir bi bildiği.. fakat ikimizde amacimiza erisiyoruz -
-
1.
-2Dostum kendin açıklamışsın zaten, sorduğun kısıma gelince dua dediğin istemektir dilemektir ya olur ya olmaz yani olunca şükredersin elde ettiğin için ama onu elde edemediysen de hayırlısı diyip geçmek gerekir genel olarak söylüyorum çünkü yapabileceğin bişey yok, bi laf vardır hatta her şerde bi hayır her hayırda bi şer vardır diye. O yüzden kasmaya gerek yok. Ama hiç bi zaman çalışmaktan vazgeçmiceksin yoksa armut piş ağzıma düş olmuyor. Sen çabalıcaksın gerisi onun işi kendi açımdan diyorum
-
2.
+1 -1eygamber efendimiz bir hadis-i şerifinde şöyle anlatıyor:
(Allahü teâlâ bir kulunu severse veya onun sevgili bir kul olmasını isterse, üstüne bardaktan boşanırcasına musibet yağdırır, onun üzerine ardı ardına belalar gönderir. Bu kimse dua ederse, Cebrail aleyhisselam der ki:
— Ya Rabbi bu sevgili kulun istediğinin verilmemesinin hikmeti nedir ki?
Allahü teâlâ buyurur ki:
— Ben onun sesini dinlemeyi seviyorum. Bırakın, duaya devam etsin!
Kul, ya Rabbi der, Allahü teâlâ lebbeyk der, (Senin her istediğini vereceğim ve memnun edeceğim. izzetime yemin ederim ki, ne dua edersen kabul edeceğim, ne istersen vereceğim; ancak bu isteklerini ya dünyada veya ahirette veririm. Ahirette verirsem daha üstününü verir, daha büyük belaları üzerinden def ederim) buyurur. -
3.
0Allahü teâlâ, Kıyamette, duası dünyada kabul edilmeyen kula(Dünyada ettiğin duana karşılık şu sevapları veriyorum)buyuracak, o kadar çok sevap verecek ki, o kimse, (Keşke dünyada hiçbir duam kabul edilmeseydi) diyecektir. (T.Gafilin)Tümünü Göster
(Duam kabul olmadı) demek yanlıştır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Dua edenin ya günahı affolur veya hemen hayırlı karşılığını görür, yahut ahirette mükafatını bulur.) [Deylemi]
(Sıkıntılı iken duasının kabul edilmesini isteyen kimse, refahta iken çok dua etsin!) [Tirmizi]
(istiğfara devam eden, her türlü sıkıntıdan ve geçim darlığından kurtulur, ferahlığa çıkar, ummadığı yerden rızka kavuşur.) [Nesai]
(Hayır isteyen hayra kavuşur. Şerden sakınan da korunmuş olur.)[Hatib]
(Dua, işlenen günahlara kefarettir.) [ibni Hibban]
(Dua, bela gelirken korur.) [Şir’a]
(Allahü teâlâ, duanızı kabul eder. Dua ettim, hâlâ duam kabul olmadı diye acele etmeyiniz! Allah’tan çok isteyiniz! Çünkü kerem sahibinden istiyorsunuz.) [Buhari]
Beş vakit namazı doğru ve severek kılmalı ve sonra dua etmeli. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Beş vakit namazlardan sonra yapılan dua kabul olur.) [Buhari]
Yine hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ buyuruyor ki: büyüklenmeyen, gününü Allah’ı anmakla geçiren, [Allah’ın razı olduğu işleri yapan] günahta ısrar etmeyip istiğfar eden, aç doyuran, garibi koruyan, küçüğe merhamet, büyüğe saygı gösterenlerin namazlarını kabul ederim. Böyle bir kimselerin istediklerini veririm, dua ederlerse, dualarını kabul ederim.) [Darekutni]
(Siz, kabul edileceğine yakînen inanarak, Allah’a dua ediniz. Allahü teâlâyı unutarak, gafletle edilen dua kabul olmaz.) [Tirmizi]
(Emr-i marufu bırakırsanız dualarınız kabul olmaz.) [Bezzar]
(Bid'at ehlinin duası ve ibadetleri kabul olmaz.) [Deylemi]
(Kızını fâsıkla evlendirenin duası kabul olmaz.) [Şir’a]
---
Şartlarına uygunsa dua kabul olur. Hadis-i şerifte, (Rabbiniz kerimdir, kendine açılan eli boş çevirmekten haya eder, edilen duayı kabul eder) buyuruldu. (Tirmizi)
Duanın kabul olması için bazı hususlara dikkat etmek gerekir. Sebeplere yapışmadan istemek kuru bir temennidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Çalışmadan dua eden, silahsız harbe giden gibidir.) [Deylemi]
( http://www.dinimizislam.com/detay.asp?Aid=1956 )
diğerleri 1 -
1.
-
10.
-1yaratıcı, dinler, peygamberler, inanma böyle şeylere masal masal, şu "ölünce ne olacaz dıbına koyim" korkusunu atın üzerinizden, bişey olmayacaz amk, yok olup gidecez, doğmadan önce de yoktuk zaten.