+5
-3
Müslümanlar arasında yaygın kullanılan bir yalandır, "muhafazid, okuma-yazma bilmezdi." inanışı. Bu sözü ifade etmelerinin kaynağı ise muhafazid'in vahiy sırasında görevli melek Cebrail'e, "Ben okuma yazma bilmem ki ?" demesidir. Bu yalanın bu kadar sık dile getirilme nedeni ise ''muhafazid okuma-yazma bilse Kur'an'ı kendi yazabilirdi, fakat okuma-yazma bilmediği için kesinlikle Allah'tan inmiştir'' diyerek Kur'an'ın Allah katından olduğuna kanıt getirmek derdidir. Ancak bilinmelidir ki muhafazid bir tüccardı. Okuma-yazma-hesap-kitap bilmediğini iddia etmek çok gülünçtür.
Ankebut:48=Sen şu Kur’an’dan önce hiçbir kitap okumuyor ve onu sağ elinle yazmıyordun. (Okuyup yazsaydın) o takdirde batıl peşinde koşanlar, şüpheye düşerlerdi.
muhafazid'in okur yazar olmadığı görüşü doğru olamaz. Bu anlayış, Kur'ân'ın, muhafazid'in, daha önce bir 'Kitap' okumadığını ve eliyle kitap yazmadığını belirten Ankebût Suresi'nin yukarıdaki ayetinin yanlış anlaşılmasından kaynaklanır. Oysa o âyette muhafazid'in okuma yazma bilmediği değil, o çevrede tek dinî Kitap olan Tevrat'ı okumadığı ve onu yazmadığı, Kur'ân'ı bir yerden okuyarak değil, vahiy ile aldığı anlatılır. Bazı 'Kitap' ehli kimseler, Kur'ân'da anlatılanların Tevrat ve incîl'den iktibas edildiğini söylemiş olmalılar ki (ki bu şüphe zütürmeyecek derece açıktır ''Kur'an'ın büyük çoğunluğu incil ve Tevrat'tan kopyalanmıştır) 47. ve 48. âyetler, muhafazid'in, önceden bir 'Kitap' okumadığını, yazmadığını; bu söylediklerinin, kendilerine ilim verilmiş olanların hafızalarında bulunan âyetler olduğunu belirtiyor.
muhafazid'in yazdığı bir kitap vardır. ismi ise Kuttubi Sitte'dir.
Sâlim, babası Abdullah ibnu Ömer'den naklen anlatıyor: "Resülullah (aleyhissalâtu vesselâm) (mallardan alınması gereken) zekâtlarını miktarını belirten bir kitap yazmıştı. Âmillerine göndermeden vefat etti. Resülullah onu kılıncına yakın olarak asmıştı. Hz. Ebü Bekir (radıyallâhu anh), ölünceye kadar onunla amel etti. Sonra Hz. Ömer (radıyallâhu anh) de ölünceye kadar onunla amel etti. Kitap içerisinde "Mal sayısına karşı ne değerde zekat verilir?" şeklinde bir anlatım bulunuyor.