0
ben sana anlatayım panpa.ilk islam devrine yani ashab devrinde mezhep olmamakla birlikte bu devirde mezheplerin temelleri atılmıştır. eğer temele bakarsak hz. osmanla beraber gelen iç karışıklıklar şimdiki mezheplerin çekirdeğini oluşturmuştur.hz.ali ve hz. muaviye arasındaki çatışmalar bu ayrılğı güçlendirlmiştir. fakat ilk çıkan mezhepler ameli mezhep olmaktan çok yani kişisinin namaz tarzına abdestine ya da hac şekillerine göre değil siyasi düşüncesine göre şekillenmesidir. örn. şuan hanefilik mezhebinin kurucusu olan imam hanefi şii olmakla itham edilmiştir. imam maliki de emevilere yaşattığı zorluklardan dolayı kırbaçlatılmıştır. yani mezheplerin tam olarak dinin bir tarzı haline gelmesi geç dönemde olmuştur.bu sre içerisinde 2 mzhepte değişmiştir. örn. ilk sünniler- hz.muaviye taraftarları- hz aliye karşı olan ithamlarını geri çekmiş bütün sahabileri eşit olarak kabul etmiş ve aralarındaki olayları tartıştışma konusu haline getirmeme kararı almıştır. aslında şuan olan sünnilik muaviye taraftarlığından çok ehli beytin intikdıbını almaya yemin eden ve abbasilerileri başa geçiren neo-şiilerdir. fakat şiiler-ilk şiiler- hz. ali konusunda abartmaya gitmişler içlerinde hz alinin allah veya peygamber olduğunu hatta hz alinin ölmediğini geri geleceğini iddia eden gruplar ortaya çıkmış. fakat bu gruplar islamdan çıktıkları için diğer şiiler tarafından kabul edilmemiştir.ama genel olarak şiilerin ilk 3 halifeye ve hz aliye karşı olan ashaba karşı bir kin var. şuan siyasi olarak başka sorun yok sünni ve şii arasında.. ikiside hz muaviye-hz ali çatışmasında aliyi haklı görüyolar.iki tarafta yezidden nefret ediyolar ve hz hüseyinin tarafını tutuyolar. alevilikte şiiliğin türk sürümü. içinde eski türk inançlarını da barındıran geniş yelpazeye sahip. şiilikle aleviler arasında da çok fark var zaten. örn şiiler muta nikahı yaparken aleviler yapmaz. şii kadınlar çarşaf giyer ama aleviler açıktır vs