1. 1.
    0
    kübizm, 20. yüzyıl başındaki temsile dayalı sanat anlayışından saparak devrim yapan fransız sanat akımı. pablo picasso ve
    georges braque, nesne yüzeylerinin ardına bakarak konuyu aynı anda değişik açılardan sunabilecek geometrik şekilleri vurgulamışlardır.

    20. yüzyılın başlarında ortaya çıkmıştır. kübizm terimi 1914 savaşı'ndan önceki yıllarda paris'te gelişen bir resim akımını belirtir. o dönemde avrupa'da biçimlenmekte olan
    modern sanatın ışığın geçici etkilerini resmetmek olan izlenimcilerden hoşnut olmayan bir genç ressamlar kuşağı yetişiyordu; bunlar, matisse'in çevresinde toplanmış olan fovların çok renkli resim sanatından da hoşlanmıyorlardı. tablolarını sağlam temellere oturtmak istiyor ve bu konuda ressam paul cezanne'ın izinden gidiyorlardı. nitekim bu ressamlar, cezanne'dan, onun son provence manzaralarından ve natürmortlarından esinlenecekler, bundan da kübizm doğacaktı.

    kübizm adı,
    georges braque'ın bir tablosunu gören matisse'in bu tablo için "küçük küpler" sözünü kullanmasıyla ortaya çıkmıştır. bir yanılgı sonucu yeni resme uygulanan bu deyim, picasso ve georges braque'ın o tarihlerde birbirine pek benzeyen ilk kübist eserleri konusunda bir fikir verebilir. her ikisi de hacimlerin iç içe geçtiği portreler, manzaralar, natürmortlar çizmekteydi. onlar iki boyutlu (en ve boy) olan tuvalin yüzüne doğada üç boyutlu (en, boy, derinlik) olan nesneleri çizebilmenin çarelerini araştırıyorlardı. bu, yeni bir sorun değildi; bütün resim sanatının sorunuydu; ama o zamana kadar, derinlik izlenimi perspektif aracılığıyla verilebiliyordu.

    picasso ile braque, her şeyden önce bir tablonun ne olduğunu unutturan bu çözüm yolunu bir yana bıraktılar: tablo, aslında dümdüz bir yüzeydir. braque ile picasso, biçimleri tuvalin üzerine kademeli sıralayarak üst üste yerleştirdiler. zaten onların niyeti, gerçeği gördüğümüz gibi değil, olduğu gibi göstermekti: yerimizi değiştirmeden bir nesneye baktığımız zaman onun sadece bir kısmını, bir köşesini veya bir yüzünü görürüz.

    kübistler ise nesneleri, sanki çevresinde dolaşıyorlarmış gibi, birkaç bakış açısından, cepheden, yandan, üstten, alttan bakarak aynı imge üzerinde göstereceklerdir. aynı şekilde, bir yüzü hem yandan, hem de iki gözü görülecek biçimde (karmaşık görüntü) vereceklerdir.

    1911'e doğru braque ve picasso için, nesneleri kat kat açıp saydam küçük yüzeylere bölmek, kenar çizgilerini kırmak, gerçek bir oyun haline geldi; o kadar ki, neyin resmini yaptıklarını anlamak giderek zorlaştı. i̇ki ressam o sıralarda avrupa'nın başka merkezlerinde doğmakta olan soyut sanata çok yaklaşmış bulunuyordu.

    kübistler, sanatlarını geliştirirken gerçeği tamamen özgün bir biçimde resim sanatına sokmak amacını güttüler: resme tamamen yabancı öğeleri (kâğıt, gazete parçalan, kibrit çöpleri) tablolarına yapıştırdılar. üstelik boyalarına kum karıştırdıkları da oluyordu. bütün bunlar günümüz resim sanatında sık sık rastlanan şeylerdir, ama o dönemde hiç görülmemişti. kübistler bunu hem gerçek ile ilişkilerini yitirmediklerini göstermek, hem de resimde imtiyazlı madde diye bir şey olmadığını, bir tablonun herhangi bir şeyle yapılabileceğini göstermek için yaptılar. yeter ki, tablo, biçimlerin tutarlı bir kompozisyonunu oluştursun.

    açıklık kaygısıyla, yapısal çizgileri iyice azalttılar ve kompozisyonlarına, hemen belirli bir nesneyi akla getiren resmedilmiş biçimleri eklediler: sözgelimi, bir gitarı belirtmek için teller ve bir eğri, keman için üzerindeki delikleri, şişe için ise şişenin boynunu çizmekle yetindiler
    sanat felsefesi olarak, ayrı ayrı yerlerde geçen şeylerin birlikte ve ayni zamanda cereyan ettiğini tasavvur ve tasvir etmek düşüncesi ile, karışıklıktan hoşlanma zevkinin birleştirilerek ifade edilmesi esasına dayanır. nitekim kübistlerin eserlerinde karmakarışık imajlara ve incin kelimelere rastlanır.

    kübistler, herhangi bir şeyde gözün türlü yönlerden görebildiği özellikleri, bir arada geometrik şekillerle göstermeye çalışır. bu tarz resimlere kübik resim adı verilir. kübizm, eşyanın uzaklık ve yer içinde kapladığı hacim kanununu temel hareket noktası olarak alır. bu akıma mensup sanatçılar, resimde özün, değişmeyenin peşinde koştuklarını savunurlar. onlara göre, konunun sadece görünen yönünü değil, görünmeyen tarafını da göstermek gerekir.

    bu akıma mensup olan edebiyatçıların gayesi ise, duygularla olayları birbirine karıştırmak, ayrı ayrı yerlerde geçen olayların birlikte, ayni anda olduğunu kabul etmek ve bu anlayışta eser vermektir. bu yüzden kübistlerin eserleri oldukça karmaşıktır.

    kübistler, resimde renk oyunlarının yankılarını, güneş ışınlarının tabiat içinde uyandırdığı parıltıları bir yana bırakarak, eşyanın geometrik yapısına önem vermişlerdir. bu bakımdan kübizm, tabiatın yepyeni bir anlayışla değerlendirilmesidir denilebilir. onlar sanatlarının kaynağını duygudan çok, düşüncede aramışlar, empresyonistlerin aksine, ilim yoluyla değil sanat yoluyla sanata varmak prensibini seçmişlerdi
    ···
  1. 2.
    0
    eline sağlık panpa hepsini okudum güzel yazmışsın
    ···
  2. 3.
    0
    aydınlandım panpa ama sanki ben bu kübizmde biraz sembolistik simgelere rastlıyorum. sende de oluyor mu o?
    ···
  3. 4.
    0
    hımm. biraz daha detaylı açıklayabilirsen sevinirim. kafamda birtakım soru işaretleri kaldı da...
    .
    .
    .
    dememi mi bekliyodun bin! ya özet geç ya gibtir git!
    ···
  4. 5.
    0
    çok iyidi. bu açıklamalar gayet aydınlatıcı
    ···
  5. 6.
    0
    yazılarının devdıbını diliyorum güzel kardeşim son kısımları soluksuz okudum özellikle.
    ···
  6. 7.
    0
    @3 aktivist düşüncelere kapılınca sembolik imgelenme bende olmuyor değil dersem yalan söylemiş olmam diye farzediyorum panpa
    ···
  7. 8.
    0
    --spoiler--
    kübistler, herhangi bir şeyde gözün türlü yönlerden görebildiği özellikleri, bir arada geometrik şekillerle göstermeye çalışır. bu tarz resimlere kübik resim adı verilir. kübizm, eşyanın uzaklık ve yer içinde kapladığı hacim kanununu temel hareket noktası olarak alır. bu akıma mensup sanatçılar, resimde özün, değişmeyenin peşinde koştuklarını savunurlar. onlara göre, konunun sadece görünen yönünü değil, görünmeyen tarafını da göstermek gerekir.
    --spoiler--

    özellik bu kısım eserinin atar damarı niteliğinde...
    ···
  8. 9.
    0
    @8 inanır mısın tüm anlatım akıcılığı yansıtan bir logaritma içeriyor buradaki cümleler. çayını tazeleyeyim mi üstad?
    ···
  9. 10.
    0
    on numara kübistim bacım
    ···
  10. 11.
    0
    @9 üstadım ben bi cafe latte aliyim mümkünse
    ···
  11. 12.
    0
    @10 kızım bi cafe latte ver misafirimize. biz eskiz odasına geçiyoruz oraya getiri ver. önden buyur üstad.
    ···