0
oku cevap burada
---
Ahzab suresi, 53 Ayet tefsiri- "Ey iman edenler! Size izin verilmedikçe peygamberin evine girmeyin" Ümmetin Peygamber ile ilgili durumu iki şekildedir:
Birisi Peygamberle başbaşa olduğu durumdur O zaman vacip olan onun rahatsız etmemektir işte bu sûrenin 53 âyeti olan "Ey iman edenler! Peygamberin evlerine yemeğe çağrılmaksızın vakitli-vakitsiz girmeyin" emri ile bu, beyan buyuruluyor
ikincisi ise Peygamber (sav) insanların arasında bulunduğu esnadadır O zaman vacip olan da ona hürmet göstermektir Yine bu sûrenin 56 âyeti" olan "Ey iman edenler! Siz de ona salat ve selam getirin" ayetiyle de bu beyan buyruluyor
Nur Sûresi'nde de "Ey iman edenler! Kendi evlerinizden başka evlere izin alıp sahiplerine selam vermeden girmeyin" (Nur, 24/27) buyurulmuş, kendi evlerinizden başka evlere sahiplerinden izin almaksızın girmeyiniz diye yasaklama getirilmişti Bu hüküm genel nitelikli olduğu için, elbette Peygamberin evlerini dahi kapsıyordu
Fakat "Peygamber müminlere canlarından ileridir Onun eşleri de müminlerin anneleridir" (Ahzab, 33/6) buyurulmakla, Peygamberin müminlere canlarından daha ileri ve hanımlarının onların anneleri olması, müminlerin Resulullahı'ın evine kendi evleri gibi izin almaksızın girebilmelerine caizlik verecek zannedilebilirdi
işte bu ayet hem böyle bir zanna yer olmadığını anlatıyor, hem bu vesileyle Resulullah'ın eşlerine "hicab"ı (tesettürü) emrediyor, hem de müminlerin anneleri olmalarının mânâsını açıklıyor
Âyetten anlaşıldığına ve ibnü Abbas'tan rivayet olunduğuna göre, birtakım kimselere zaman zaman Resulullah'ın evinde yemek yediriliyordu Bunlar bazen, yemekten önce yetişinceye kadar bekliyorlar, yemekten sonra da hemen çıkıp gitmiyorlar, Resulullah (sav) sıkılıyordu, bu ayet nazil oldu Hz Zeyneb ile evlendiği zaman yapılan düğün yemeğinde nazil olduğu da Buharî, Tirmizî ve başka kitaplarda Hz Enes'ten rivayet olunmuştur Sizin için yemeğe izin verilmedikçe, denilmeyip denilmesi, izin kelimesinin içine davet manasını da yüklemek içindir Beydâvî'nin ifadesine göre bu mânâ yüklemenin sebebi de, izin verilse bile yemeğe çağrılmadan varmanın güzel olmayacağına işaret etmek içindir Yemek zamanına bakmaksızın veya yemeğin olmasını gözetmeksizin veya gözetmemek üzere girmeyin
iNÂ, bir şeyin zamanı gelip çatmak, yahut bir şey kemaline erip yetişmek mânâlarına gelir Burada ikisiyle de tefsir edilmiştir Bu "bakmaksızın" kaydı "Girmeyiniz" fiilinin fâilinden haldir Yani zamanı gözetmemeniz, beklememeniz üzere, size yemeğe izin verilmedikçe girmeyin Fakat çağrıldığınız zaman da girin Zamanından önce de olsa girin Fakat yemeği yediğiniz zaman da hemen dağılın Hiç durmayın Söz dinlemek veya sohbet etmek üzere izin verilmedikçe girmeyin Bu da üzerine atfedilmiştir
Bizim anlayışımıza göre, bu kaydın yararı, yemekten başka maksatlar için de izinsiz girmenin yasaklığını genellemektir Çünkü o izinsiz, zamansız giriş ve duruş Peygambere eziyet veriyordu Evini daraltıyor, ev halkını sıkıyordu; fakat sizden utanıyor, girmeyin çıkın demekten sıkılıyordu Halbuki Allah gerçeği söylemekten çekinmez, sıkılmaz
Yani Nûr Sûresi âyeti gereği, başkasının evine izinsiz girenlerin ve ihtiyaçtan fazla duranları çıkarılması bir haktır O halde Allah'ın söylediği gibi söylemekten sıkılmamak gerekir Şayet size "Geri dönün' denilirse dönüp gidin Bu sizin için daha temizdir" (Nûr, 24/28) izin ile girdiğinizde de kadınlara bir meta, gerekli bir şey soracağınız veya isteyeceğiniz zaman artık onlara bir "hicab", yani görülmelerine engel bir perde, bir siper arkasından sorun
Bundan böyle "harem", farz kılınmışıtır ki, o zamana kadar Araplar da adet değildi Öyle yapmanız, izinsiz girmemek, çabuk dağılmak, hareme soracağınızı perde arkasından sormak hem sizin kalbleriniz, hem onların kalbleri için daha fazla temizliktir Şeytanî düşüncelerden, vesveselerden uzaklaşırsanız, hem kadınların, hem erkeklerin iffet ve ismet hisleri daha fazla yükselir, edeb, nezihlik, takva, hürmet gösterme artar
Hem Resulullah'ı üzmeniz, incitmeniz sizin için doğru ve caiz olamaz Ona hak ve yetkiniz olmadığı gibi, size yaraşmaz ve hakkınızda iyi olmaz Onun için onu incitmesi düşünülen durumların ve hareketlerin hepsinden sakınmalı hiçbirini caiz görmemelisiniz Onun arkasından, yani vefatından sonra hanımlarını nikahlamanız asla olamaz işte onların müminlerin anneleri olmalarının asıl mânâsı budur Öz anneler gibi nikahlarının ebediyen caiz olmamasıdır
Çünkü o günah, Peygamberi üzmek, buna dahil olmak üzere o vefat ettikten sonra hanımları ile nikahlanmak günahı Allah katında çok büyük bulunuyor Peygambere kasten eziyet etmek inkâr olduğu gibi, hanımları ile nikahlanmayı, helal saymak da öyledir Resulullah, vefatında da Allah katında öyle muazzam ve öyle saygı gösterilmesi vacip olandır
KURAN'I KERiM TEFSiRi (ELMALILI muhafazid HAMDi)
Tümünü Göster