-
701.
0gibtir git lan burdan.
-
702.
0reco, gidemeyiz burada kalıp neneye grup yapmalıyız yoksa makasla gibimizi kesecek.. hepsi bir oyundu seni buraya getirmemizden yerde gördüğün fareye kadar herşey planlanmıştı... dedi... sonra nene yanıma yanaştı ve benim 12.5 cm liği çıkardı ağzına aldı.. derinlerden nobrain ıslıkları geliyordu... sonra faruk neneyi soydu ve gördüklerim inanılmazdı ... bi anda titredim, sarsıldım, sanırım boşalmıştım.. annemin beni tokatlamasıyla uyandım meğer hepsi rüyaymış annem" oğlum kapıda bir teyze var yezidi büyücüsüymüş seni çağırıyor" dedi.. çok korkuyorum şuan kapının önünde beni bekliyor
-
703.
0@172 bende mersindeyim arada pozantıya yolumuz düşer
anlat çabuk anlat giberim seni -
704.
0reserved
-
705.
0ürküyordum. yaşlı kadın birden kendini yere atıp 40 yapar 40 yapar diye bağırmaya başladı. anlamaya başlamıştım. kadın aslında, devlet bahçeliydi.
-
706.
0mes mes mes
-
707.
0saçımdan bir tutam kesti. bardağa attı. bir söz söyledi ama anlamadım. nesli boylasın soyu soylasın falan vardı içinde cümlenin.
şimdi aç avucunu dedi. ip pamuk olmuştu. ter akıyordu her yerimden. kulaklarım çınlıyordu. kertenkeleyi gördüm tekrar. dıbına koyim ne oluyor lan bana dedim. faruk belanı gibim ne yaptın oğlum bana. kadın sakin ol sakin ol diyip duruyordu. ip nasıl pamuk oldu lan. ne oluyor dıbını gibim. ddıbını gibim. gelmişini geçmişini gibim. nasıl pamuk oldu? ne oldu? gibecem. -
708.
0yezidilikTümünü Göster
vikipedi, özgür angiblopedi
êzidîtî / yezidi
sincar dağlarında
yezidi topluluğu (1920'li yıllar)
toplam nüfus
yaklaşık 800.000–1.000.000[1][2]
önemli bölgeler
irak 500.000 [3]
almanya 60.000
ermenistan 39.000 [4]
rusya 31.273 [5]
suriye 25.000
dil(ler)
kürtçe
din(ler)
yezidilik
kitapları: meshafa reş, kitab el celve
melek-i tavus
yezidilik (arapça: يزيدية, farsça:یزیدیان), ortadoğu kökenli bir dindir. şeyh adi tarafından kurumlaştırılmış olan bu dinde inananların çoğunluğu kürt olup, ağırlıklı olarak irak'ın musul kentinde yaşamaktadırlar. suriye, türkiye, i̇ran, gürcistan ve ermenistan'da da cemaatleri bulunan yezidiler'in bugünkü toplam sayısının 1,000,000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. bazı bilimsel araştırmlar ise yezidilerin nüfusunun çok daha fazla olduğu yönündedir. ayrıca başta almanya ve i̇sveç olmak üzere avrupa ülkelerinde de birçok göçmen yezidi yaşamaktadır.
1970'li yıllara kadar özellikle urfa-viranşehir'de yoğun olarak yaşayan ve sayıları 80.000'i bulan türkiye yezidileri, 1980'lerle beraber yurtdışına göç etmeye başlamışlardır. 1985 yılında 23.000'e inen sayıları, 2007 yılında 377'ye kadar (urfa'da 243, batman'da 72, mardin'de 51, diyarbakır'da 11 kişi) gerilemiştir. türkiye yezidilerinin büyük bir kısmı bugün almanya'da yaşamaktadır, avrupa parlamentosu üyesi feleknas uca bunlardan biridir.
konu başlıkları [gizle]
1 mezhep
2 yezidilerde yaradılış
3 yezidilikte i̇nanışlar
4 yezidiler'in kutsal kitapları
5 kaynakça
6 not
7 dış bağlantılar
mezhep [değiştir]
"yezidi" kelimesi bu dinin tanrısı olan azda kelimesinden türetilmiştir.
laliş (kuzey irak)
yezidilik'in önceki ilahi dinlerde anlatılan, düşmüş meleğin, yaratıcının buyruğuna rağmen insan karşısında eğilmeyip saygı göstermemesi, onun aslında ne kadar asil olduğunun tüm evrene ispatıdır ve yaratıcı tarafından sınanmıştır. i̇şte bu sınavı başarı ile verip tüm insanlığın ve dünya işlerinin başına geçme hakkını kazanmıştır diye düşünülür.
ancak burada düşmüş meleğin sahip olduğu özellikler diğer dinlerden farklıdır. yezidilikte tanrı dünyanın sadece yaratıcısıdır, ancak sürdürücüsü değildir. tanrısal iradenin vücut bulması için düşmüş melek bir nevi aracılık rolü üstlenmiştir. düşmüş melek olan melek tavus olarak adlandırılır ve bir tavus kuşu ile simgelenir. tanrı özünde iyilikle dolu olduğundan ibadet edip onun gönlünü kazanmak gerekmez. aksine ibadetin ona değil içi kötülüklerle dolu olana, tavus'a yapılması ile kötülüğün en büyük kaynağından korunulur. bu anlamda iyilik ve kötülüğün kaynağı aslında melek tavus'tur. ahiret inancı gibi sonradan hesap verilecek bir yerin varlığı söz konusu değildir. i̇nsanın inanışına ve yaşayışına göre dünya cennete de cehenneme de dönüşebilir. melek tavus bütün bu işlerin denetleyicisi ve tanrının bu dünyadaki gölgesidir.
ayrıca yezidilik'teki melek tavus incancı ile eski zerdüştlük ve mitraizm'den etkilenmiştir. günümüzde, yezidiler oldukça kapalı ve geleneklerine bağlı olarak kültürlerini devam ettirmektedirler.
yezidilerde yaradılış [değiştir]
19.yüzyılın sonlarında mardin'li yezidiler
başlangıçta tanrı azda kendi ateşinden melek tavus'u yaratır ve ona evreni ve insanı yaratma görevini verir. bununla birlikte yaradılış işinde tavus'a yardımcı olacak altı melek daha yaratır. bunun üzerine melek tavus, azda'nın verdiği buyruk doğrultusunda ve yine azda'dan aldığı bir toz ile erkek ile kadın'ı, ve evreni yaratır. ayrıca ayak işlerini görmesi için de dört tane de cin.
daha sonra melek tavus yarattığı bu iki insanı takdim etmek üzere azda'nın yanına gider ve azda melek tavus'a "bundan sonra bu iki insana tabi olacaksın" der. bunun üzerine melek tavus "bu iki insanı yaratan yoktan vareden benim niçin onlara tabi olayım ben sadece beni yaratan sana tabi olur, sana ibadet ederim" der.
bu ilk iki insandan toplam 80 çocuk dünyaya gelir. daha sonra bu ilk iki insan, ideal insan konuda anlaşmazlığa düşerek kavgaya tutuşurlar ve sınavdan geçirilmelerine karar verilir. her ikisi de ruhlarını, düşüncelerini bir küpe doldururlar ve ağzını kapatırlar. 40 gün sonra erkek olanın küpünden şahid bin car adında güzel bir genç çıkar. kadınınkinden ise sürüngenler, akrepler, çıyanlar.
adam şahid bin car'ı o kadar sever ki diğer 80 çocuğuyla artık ilgilenmez olur. bu da kadın ve 80 çocuğu arasında kıskançlık ve nefrete neden olur. karar verirler şahid bin car öldürülecektir. kadın bir parola belirler ve suikastın yapılacağını bu parolayla bildireceğini söyler. ancak her şeyi bilen ve duyan melek tavus'u hesaba katmamıştır melek tavus, yarattığı dört cine emir verir ve cinler gece olunca bu 80 çocuğun ağızlarına üflerler. uyandıklarında 80'i de farklı dil konuşmaktadırlar. bu sebeple annelerinin söylediği parolayı da anlayamazlar şahid bin car böylelikle melek tavus'un sayesinde kurtulur.
daha sonra şahid bin car'a dişi bir melek gönderilir ve bundan olan çocuklar yezidilerin atalarını oluşturur, diğer 80çocuktan dünyaya gelenlerse diğer insanları oluştururlar.
yezidilikte i̇nanışlar [değiştir]
yezidiler kendilerine "azday halkı" adını verirler. i̇nançları arasında.
dünya sonsuzdur, dünyayı yaratan tanrı onu asla yıkmaz.
doğanın korunması ve doğaya saygıyı benimserler.
günde üç defa güneşe dönerek ibadet edilir.
çarşamba gününü dinlenme günü olarak kabul ederler çünkü, melek tavus'un yaratıldığı gün, i̇lk iki insanın yaratıldığı gün ve şahid bin car'ın meydana geldiği gündür çarşamba.
sonradan yezidi olmaya izin verilmez.
şeytan'ın adını telaffuz etmek haramdır
şeytan'ın adını anımsatan kelimeleri anmak (kitan, şar, şat, mel'un, na'l) haramdır.
yezidiler'in kutsal kitapları [değiştir]
vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
yezidilik_metinleri
yezidiler'in iki kutsal kitabı olduğu ortaya atılmış;
1. meshaf reş :
15. yy da yazıldığı ortaya atılmış olan ve yezidiler'in mitolojisini anlatan bir eser. ayrıca kitabın sonunda yezidiler'in yapmalarının yasak olduğu şeyler bildirilir.
2. kitab el celve :
daha geniş bir zaman diliminde yazılmış, yezidiler'i bilgilendiren bir kitaptır. bu kitabın içide bu kitabın sadece yezidiler tarafından okunması gerektiği ve yabancıların eline geçmemesi gerektiği söylenir. beş bölümden oluşur.
birinci bölüm: melek tavus'un ezeli oluşu, ve sıfatları. diğer dinlerin artık hükümsüz oluşu ve kitaplarının geçerlililiğini yitirmiş olduğu.
i̇kinci bölüm: ödül ve ceza, reenkarnasyon.
üçüncü bölüm: herşeyin melek tavus'un denetiminde olduğunu anlatan bölüm.
dördüncü bölüm: mevsimler, yasalar ile ilgili bilgiler ve yabancı inançlara kapılmamak gerektiğine dair uyarılar.
beşinci bölüm: kendisini simgeleyen kavramlara saygılı olmayı buyuran bölüm.
bugün çağdaş dilbilimciler bu eserlerin aslında yezidilerin kutsal kitabı olmadığını kabul ederler ve yukarıda geçen iki eserin de eski çağlara dayanmadığı kanıtlanmıştır. bunun en büyük sebebi yezidiliğin büyük ölçüde sözlü bir edebî geleneğe dayanmasıdır; bu sebeple büyük i̇brahimî dinlerdeki gibi bir yazılı kutsal metin mevcut değildir. bununla birlikte son zamanlarda yezidiler ritüellerde kullandıkları şarkılar gibi çeşitli dinî sözlü edebiyatı yazılı forma geçirmeye ve basmaya başla -
709.
0işin sonunda karıyı gibmiyosanız okumuyayım aga
-
710.
0yezidilikTümünü Göster
vikipedi, özgür angiblopedi
êzidîtî / yezidi
sincar dağlarında
yezidi topluluğu (1920'li yıllar)
toplam nüfus
yaklaşık 800.000–1.000.000[1][2]
önemli bölgeler
irak 500.000 [3]
almanya 60.000
ermenistan 39.000 [4]
rusya 31.273 [5]
suriye 25.000
dil(ler)
kürtçe
din(ler)
yezidilik
kitapları: meshafa reş, kitab el celve
melek-i tavus
yezidilik (arapça: يزيدية, farsça:یزیدیان), ortadoğu kökenli bir dindir. şeyh adi tarafından kurumlaştırılmış olan bu dinde inananların çoğunluğu kürt olup, ağırlıklı olarak irak'ın musul kentinde yaşamaktadırlar. suriye, türkiye, i̇ran, gürcistan ve ermenistan'da da cemaatleri bulunan yezidiler'in bugünkü toplam sayısının 1,000,000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. bazı bilimsel araştırmlar ise yezidilerin nüfusunun çok daha fazla olduğu yönündedir. ayrıca başta almanya ve i̇sveç olmak üzere avrupa ülkelerinde de birçok göçmen yezidi yaşamaktadır.
1970'li yıllara kadar özellikle urfa-viranşehir'de yoğun olarak yaşayan ve sayıları 80.000'i bulan türkiye yezidileri, 1980'lerle beraber yurtdışına göç etmeye başlamışlardır. 1985 yılında 23.000'e inen sayıları, 2007 yılında 377'ye kadar (urfa'da 243, batman'da 72, mardin'de 51, diyarbakır'da 11 kişi) gerilemiştir. türkiye yezidilerinin büyük bir kısmı bugün almanya'da yaşamaktadır, avrupa parlamentosu üyesi feleknas uca bunlardan biridir.
konu başlıkları [gizle]
1 mezhep
2 yezidilerde yaradılış
3 yezidilikte i̇nanışlar
4 yezidiler'in kutsal kitapları
5 kaynakça
6 not
7 dış bağlantılar
mezhep [değiştir]
"yezidi" kelimesi bu dinin tanrısı olan azda kelimesinden türetilmiştir.
laliş (kuzey irak)
yezidilik'in önceki ilahi dinlerde anlatılan, düşmüş meleğin, yaratıcının buyruğuna rağmen insan karşısında eğilmeyip saygı göstermemesi, onun aslında ne kadar asil olduğunun tüm evrene ispatıdır ve yaratıcı tarafından sınanmıştır. i̇şte bu sınavı başarı ile verip tüm insanlığın ve dünya işlerinin başına geçme hakkını kazanmıştır diye düşünülür.
ancak burada düşmüş meleğin sahip olduğu özellikler diğer dinlerden farklıdır. yezidilikte tanrı dünyanın sadece yaratıcısıdır, ancak sürdürücüsü değildir. tanrısal iradenin vücut bulması için düşmüş melek bir nevi aracılık rolü üstlenmiştir. düşmüş melek olan melek tavus olarak adlandırılır ve bir tavus kuşu ile simgelenir. tanrı özünde iyilikle dolu olduğundan ibadet edip onun gönlünü kazanmak gerekmez. aksine ibadetin ona değil içi kötülüklerle dolu olana, tavus'a yapılması ile kötülüğün en büyük kaynağından korunulur. bu anlamda iyilik ve kötülüğün kaynağı aslında melek tavus'tur. ahiret inancı gibi sonradan hesap verilecek bir yerin varlığı söz konusu değildir. i̇nsanın inanışına ve yaşayışına göre dünya cennete de cehenneme de dönüşebilir. melek tavus bütün bu işlerin denetleyicisi ve tanrının bu dünyadaki gölgesidir.
ayrıca yezidilik'teki melek tavus incancı ile eski zerdüştlük ve mitraizm'den etkilenmiştir. günümüzde, yezidiler oldukça kapalı ve geleneklerine bağlı olarak kültürlerini devam ettirmektedirler.
yezidilerde yaradılış [değiştir]
19.yüzyılın sonlarında mardin'li yezidiler
başlangıçta tanrı azda kendi ateşinden melek tavus'u yaratır ve ona evreni ve insanı yaratma görevini verir. bununla birlikte yaradılış işinde tavus'a yardımcı olacak altı melek daha yaratır. bunun üzerine melek tavus, azda'nın verdiği buyruk doğrultusunda ve yine azda'dan aldığı bir toz ile erkek ile kadın'ı, ve evreni yaratır. ayrıca ayak işlerini görmesi için de dört tane de cin.
daha sonra melek tavus yarattığı bu iki insanı takdim etmek üzere azda'nın yanına gider ve azda melek tavus'a "bundan sonra bu iki insana tabi olacaksın" der. bunun üzerine melek tavus "bu iki insanı yaratan yoktan vareden benim niçin onlara tabi olayım ben sadece beni yaratan sana tabi olur, sana ibadet ederim" der.
bu ilk iki insandan toplam 80 çocuk dünyaya gelir. daha sonra bu ilk iki insan, ideal insan konuda anlaşmazlığa düşerek kavgaya tutuşurlar ve sınavdan geçirilmelerine karar verilir. her ikisi de ruhlarını, düşüncelerini bir küpe doldururlar ve ağzını kapatırlar. 40 gün sonra erkek olanın küpünden şahid bin car adında güzel bir genç çıkar. kadınınkinden ise sürüngenler, akrepler, çıyanlar.
adam şahid bin car'ı o kadar sever ki diğer 80 çocuğuyla artık ilgilenmez olur. bu da kadın ve 80 çocuğu arasında kıskançlık ve nefrete neden olur. karar verirler şahid bin car öldürülecektir. kadın bir parola belirler ve suikastın yapılacağını bu parolayla bildireceğini söyler. ancak her şeyi bilen ve duyan melek tavus'u hesaba katmamıştır melek tavus, yarattığı dört cine emir verir ve cinler gece olunca bu 80 çocuğun ağızlarına üflerler. uyandıklarında 80'i de farklı dil konuşmaktadırlar. bu sebeple annelerinin söylediği parolayı da anlayamazlar şahid bin car böylelikle melek tavus'un sayesinde kurtulur.
daha sonra şahid bin car'a dişi bir melek gönderilir ve bundan olan çocuklar yezidilerin atalarını oluşturur, diğer 80çocuktan dünyaya gelenlerse diğer insanları oluştururlar.
yezidilikte i̇nanışlar [değiştir]
yezidiler kendilerine "azday halkı" adını verirler. i̇nançları arasında.
dünya sonsuzdur, dünyayı yaratan tanrı onu asla yıkmaz.
doğanın korunması ve doğaya saygıyı benimserler.
günde üç defa güneşe dönerek ibadet edilir.
çarşamba gününü dinlenme günü olarak kabul ederler çünkü, melek tavus'un yaratıldığı gün, i̇lk iki insanın yaratıldığı gün ve şahid bin car'ın meydana geldiği gündür çarşamba.
sonradan yezidi olmaya izin verilmez.
şeytan'ın adını telaffuz etmek haramdır
şeytan'ın adını anımsatan kelimeleri anmak (kitan, şar, şat, mel'un, na'l) haramdır.
yezidiler'in kutsal kitapları [değiştir]
vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
yezidilik_metinleri
yezidiler'in iki kutsal kitabı olduğu ortaya atılmış;
1. meshaf reş :
15. yy da yazıldığı ortaya atılmış olan ve yezidiler'in mitolojisini anlatan bir eser. ayrıca kitabın sonunda yezidiler'in yapmalarının yasak olduğu şeyler bildirilir.
2. kitab el celve :
daha geniş bir zaman diliminde yazılmış, yezidiler'i bilgilendiren bir kitaptır. bu kitabın içide bu kitabın sadece yezidiler tarafından okunması gerektiği ve yabancıların eline geçmemesi gerektiği söylenir. beş bölümden oluşur.
birinci bölüm: melek tavus'un ezeli oluşu, ve sıfatları. diğer dinlerin artık hükümsüz oluşu ve kitaplarının geçerlililiğini yitirmiş olduğu.
i̇kinci bölüm: ödül ve ceza, reenkarnasyon.
üçüncü bölüm: herşeyin melek tavus'un denetiminde olduğunu anlatan bölüm.
dördüncü bölüm: mevsimler, yasalar ile ilgili bilgiler ve yabancı inançlara kapılmamak gerektiğine dair uyarılar.
beşinci bölüm: kendisini simgeleyen kavramlara saygılı olmayı buyuran bölüm.
bugün çağdaş dilbilimciler bu eserlerin aslında yezidilerin kutsal kitabı olmadığını kabul ederler ve yukarıda geçen iki eserin de eski çağlara dayanmadığı kanıtlanmıştır. bunun en büyük sebebi yezidiliğin büyük ölçüde sözlü bir edebî geleneğe dayanmasıdır; bu sebeple büyük i̇brahimî dinlerdeki gibi bir yazılı kutsal metin mevcut değildir. bununla birlikte son zamanlarda yezidiler ritüellerde kullandıkları şarkılar gibi çeşitli dinî sözlü edebiyatı yazılı forma geçirmeye ve basmaya başla -
711.
0rezervasyon
-
712.
0dinlioz yannan anlat işte
-
713.
0okuyoruz gibik yazmaya devam et..
-
714.
0yezidilikTümünü Göster
vikipedi, özgür angiblopedi
êzidîtî / yezidi
sincar dağlarında
yezidi topluluğu (1920'li yıllar)
toplam nüfus
yaklaşık 800.000–1.000.000[1][2]
önemli bölgeler
irak 500.000 [3]
almanya 60.000
ermenistan 39.000 [4]
rusya 31.273 [5]
suriye 25.000
dil(ler)
kürtçe
din(ler)
yezidilik
kitapları: meshafa reş, kitab el celve
melek-i tavus
yezidilik (arapça: يزيدية, farsça:یزیدیان), ortadoğu kökenli bir dindir. şeyh adi tarafından kurumlaştırılmış olan bu dinde inananların çoğunluğu kürt olup, ağırlıklı olarak irak'ın musul kentinde yaşamaktadırlar. suriye, türkiye, i̇ran, gürcistan ve ermenistan'da da cemaatleri bulunan yezidiler'in bugünkü toplam sayısının 1,000,000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. bazı bilimsel araştırmlar ise yezidilerin nüfusunun çok daha fazla olduğu yönündedir. ayrıca başta almanya ve i̇sveç olmak üzere avrupa ülkelerinde de birçok göçmen yezidi yaşamaktadır.
1970'li yıllara kadar özellikle urfa-viranşehir'de yoğun olarak yaşayan ve sayıları 80.000'i bulan türkiye yezidileri, 1980'lerle beraber yurtdışına göç etmeye başlamışlardır. 1985 yılında 23.000'e inen sayıları, 2007 yılında 377'ye kadar (urfa'da 243, batman'da 72, mardin'de 51, diyarbakır'da 11 kişi) gerilemiştir. türkiye yezidilerinin büyük bir kısmı bugün almanya'da yaşamaktadır, avrupa parlamentosu üyesi feleknas uca bunlardan biridir.
konu başlıkları [gizle]
1 mezhep
2 yezidilerde yaradılış
3 yezidilikte i̇nanışlar
4 yezidiler'in kutsal kitapları
5 kaynakça
6 not
7 dış bağlantılar
mezhep [değiştir]
"yezidi" kelimesi bu dinin tanrısı olan azda kelimesinden türetilmiştir.
laliş (kuzey irak)
yezidilik'in önceki ilahi dinlerde anlatılan, düşmüş meleğin, yaratıcının buyruğuna rağmen insan karşısında eğilmeyip saygı göstermemesi, onun aslında ne kadar asil olduğunun tüm evrene ispatıdır ve yaratıcı tarafından sınanmıştır. i̇şte bu sınavı başarı ile verip tüm insanlığın ve dünya işlerinin başına geçme hakkını kazanmıştır diye düşünülür.
ancak burada düşmüş meleğin sahip olduğu özellikler diğer dinlerden farklıdır. yezidilikte tanrı dünyanın sadece yaratıcısıdır, ancak sürdürücüsü değildir. tanrısal iradenin vücut bulması için düşmüş melek bir nevi aracılık rolü üstlenmiştir. düşmüş melek olan melek tavus olarak adlandırılır ve bir tavus kuşu ile simgelenir. tanrı özünde iyilikle dolu olduğundan ibadet edip onun gönlünü kazanmak gerekmez. aksine ibadetin ona değil içi kötülüklerle dolu olana, tavus'a yapılması ile kötülüğün en büyük kaynağından korunulur. bu anlamda iyilik ve kötülüğün kaynağı aslında melek tavus'tur. ahiret inancı gibi sonradan hesap verilecek bir yerin varlığı söz konusu değildir. i̇nsanın inanışına ve yaşayışına göre dünya cennete de cehenneme de dönüşebilir. melek tavus bütün bu işlerin denetleyicisi ve tanrının bu dünyadaki gölgesidir.
ayrıca yezidilik'teki melek tavus incancı ile eski zerdüştlük ve mitraizm'den etkilenmiştir. günümüzde, yezidiler oldukça kapalı ve geleneklerine bağlı olarak kültürlerini devam ettirmektedirler.
yezidilerde yaradılış [değiştir]
19.yüzyılın sonlarında mardin'li yezidiler
başlangıçta tanrı azda kendi ateşinden melek tavus'u yaratır ve ona evreni ve insanı yaratma görevini verir. bununla birlikte yaradılış işinde tavus'a yardımcı olacak altı melek daha yaratır. bunun üzerine melek tavus, azda'nın verdiği buyruk doğrultusunda ve yine azda'dan aldığı bir toz ile erkek ile kadın'ı, ve evreni yaratır. ayrıca ayak işlerini görmesi için de dört tane de cin.
daha sonra melek tavus yarattığı bu iki insanı takdim etmek üzere azda'nın yanına gider ve azda melek tavus'a "bundan sonra bu iki insana tabi olacaksın" der. bunun üzerine melek tavus "bu iki insanı yaratan yoktan vareden benim niçin onlara tabi olayım ben sadece beni yaratan sana tabi olur, sana ibadet ederim" der.
bu ilk iki insandan toplam 80 çocuk dünyaya gelir. daha sonra bu ilk iki insan, ideal insan konuda anlaşmazlığa düşerek kavgaya tutuşurlar ve sınavdan geçirilmelerine karar verilir. her ikisi de ruhlarını, düşüncelerini bir küpe doldururlar ve ağzını kapatırlar. 40 gün sonra erkek olanın küpünden şahid bin car adında güzel bir genç çıkar. kadınınkinden ise sürüngenler, akrepler, çıyanlar.
adam şahid bin car'ı o kadar sever ki diğer 80 çocuğuyla artık ilgilenmez olur. bu da kadın ve 80 çocuğu arasında kıskançlık ve nefrete neden olur. karar verirler şahid bin car öldürülecektir. kadın bir parola belirler ve suikastın yapılacağını bu parolayla bildireceğini söyler. ancak her şeyi bilen ve duyan melek tavus'u hesaba katmamıştır melek tavus, yarattığı dört cine emir verir ve cinler gece olunca bu 80 çocuğun ağızlarına üflerler. uyandıklarında 80'i de farklı dil konuşmaktadırlar. bu sebeple annelerinin söylediği parolayı da anlayamazlar şahid bin car böylelikle melek tavus'un sayesinde kurtulur.
daha sonra şahid bin car'a dişi bir melek gönderilir ve bundan olan çocuklar yezidilerin atalarını oluşturur, diğer 80çocuktan dünyaya gelenlerse diğer insanları oluştururlar.
yezidilikte i̇nanışlar [değiştir]
yezidiler kendilerine "azday halkı" adını verirler. i̇nançları arasında.
dünya sonsuzdur, dünyayı yaratan tanrı onu asla yıkmaz.
doğanın korunması ve doğaya saygıyı benimserler.
günde üç defa güneşe dönerek ibadet edilir.
çarşamba gününü dinlenme günü olarak kabul ederler çünkü, melek tavus'un yaratıldığı gün, i̇lk iki insanın yaratıldığı gün ve şahid bin car'ın meydana geldiği gündür çarşamba.
sonradan yezidi olmaya izin verilmez.
şeytan'ın adını telaffuz etmek haramdır
şeytan'ın adını anımsatan kelimeleri anmak (kitan, şar, şat, mel'un, na'l) haramdır.
yezidiler'in kutsal kitapları [değiştir]
vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
yezidilik_metinleri
yezidiler'in iki kutsal kitabı olduğu ortaya atılmış;
1. meshaf reş :
15. yy da yazıldığı ortaya atılmış olan ve yezidiler'in mitolojisini anlatan bir eser. ayrıca kitabın sonunda yezidiler'in yapmalarının yasak olduğu şeyler bildirilir.
2. kitab el celve :
daha geniş bir zaman diliminde yazılmış, yezidiler'i bilgilendiren bir kitaptır. bu kitabın içide bu kitabın sadece yezidiler tarafından okunması gerektiği ve yabancıların eline geçmemesi gerektiği söylenir. beş bölümden oluşur.
birinci bölüm: melek tavus'un ezeli oluşu, ve sıfatları. diğer dinlerin artık hükümsüz oluşu ve kitaplarının geçerlililiğini yitirmiş olduğu.
i̇kinci bölüm: ödül ve ceza, reenkarnasyon.
üçüncü bölüm: herşeyin melek tavus'un denetiminde olduğunu anlatan bölüm.
dördüncü bölüm: mevsimler, yasalar ile ilgili bilgiler ve yabancı inançlara kapılmamak gerektiğine dair uyarılar.
beşinci bölüm: kendisini simgeleyen kavramlara saygılı olmayı buyuran bölüm.
bugün çağdaş dilbilimciler bu eserlerin aslında yezidilerin kutsal kitabı olmadığını kabul ederler ve yukarıda geçen iki eserin de eski çağlara dayanmadığı kanıtlanmıştır. bunun en büyük sebebi yezidiliğin büyük ölçüde sözlü bir edebî geleneğe dayanmasıdır; bu sebeple büyük i̇brahimî dinlerdeki gibi bir yazılı kutsal metin mevcut değildir. bununla birlikte son zamanlarda yezidiler ritüellerde kullandıkları şarkılar gibi çeşitli dinî sözlü edebiyatı yazılı forma geçirmeye ve basmaya başla -
715.
0anlat ya daha altımıza sıçacaktık
-
716.
0kusura bakmayın ama ben böyle baslıgı giberimTümünü Göster
yezidilik
vikipedi, özgür angiblopedi
êzidîtî / yezidi
sincar dağlarında
yezidi topluluğu (1920'li yıllar)
toplam nüfus
yaklaşık 800.000–1.000.000[1][2]
önemli bölgeler
irak 500.000 [3]
almanya 60.000
ermenistan 39.000 [4]
rusya 31.273 [5]
suriye 25.000
dil(ler)
kürtçe
din(ler)
yezidilik
kitapları: meshafa reş, kitab el celve
melek-i tavus
yezidilik (arapça: يزيدية, farsça:یزیدیان), ortadoğu kökenli bir dindir. şeyh adi tarafından kurumlaştırılmış olan bu dinde inananların çoğunluğu kürt olup, ağırlıklı olarak irak'ın musul kentinde yaşamaktadırlar. suriye, türkiye, i̇ran, gürcistan ve ermenistan'da da cemaatleri bulunan yezidiler'in bugünkü toplam sayısının 1,000,000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. bazı bilimsel araştırmlar ise yezidilerin nüfusunun çok daha fazla olduğu yönündedir. ayrıca başta almanya ve i̇sveç olmak üzere avrupa ülkelerinde de birçok göçmen yezidi yaşamaktadır.
1970'li yıllara kadar özellikle urfa-viranşehir'de yoğun olarak yaşayan ve sayıları 80.000'i bulan türkiye yezidileri, 1980'lerle beraber yurtdışına göç etmeye başlamışlardır. 1985 yılında 23.000'e inen sayıları, 2007 yılında 377'ye kadar (urfa'da 243, batman'da 72, mardin'de 51, diyarbakır'da 11 kişi) gerilemiştir. türkiye yezidilerinin büyük bir kısmı bugün almanya'da yaşamaktadır, avrupa parlamentosu üyesi feleknas uca bunlardan biridir.
konu başlıkları [gizle]
1 mezhep
2 yezidilerde yaradılış
3 yezidilikte i̇nanışlar
4 yezidiler'in kutsal kitapları
5 kaynakça
6 not
7 dış bağlantılar
mezhep [değiştir]
"yezidi" kelimesi bu dinin tanrısı olan azda kelimesinden türetilmiştir.
laliş (kuzey irak)
yezidilik'in önceki ilahi dinlerde anlatılan, düşmüş meleğin, yaratıcının buyruğuna rağmen insan karşısında eğilmeyip saygı göstermemesi, onun aslında ne kadar asil olduğunun tüm evrene ispatıdır ve yaratıcı tarafından sınanmıştır. i̇şte bu sınavı başarı ile verip tüm insanlığın ve dünya işlerinin başına geçme hakkını kazanmıştır diye düşünülür.
ancak burada düşmüş meleğin sahip olduğu özellikler diğer dinlerden farklıdır. yezidilikte tanrı dünyanın sadece yaratıcısıdır, ancak sürdürücüsü değildir. tanrısal iradenin vücut bulması için düşmüş melek bir nevi aracılık rolü üstlenmiştir. düşmüş melek olan melek tavus olarak adlandırılır ve bir tavus kuşu ile simgelenir. tanrı özünde iyilikle dolu olduğundan ibadet edip onun gönlünü kazanmak gerekmez. aksine ibadetin ona değil içi kötülüklerle dolu olana, tavus'a yapılması ile kötülüğün en büyük kaynağından korunulur. bu anlamda iyilik ve kötülüğün kaynağı aslında melek tavus'tur. ahiret inancı gibi sonradan hesap verilecek bir yerin varlığı söz konusu değildir. i̇nsanın inanışına ve yaşayışına göre dünya cennete de cehenneme de dönüşebilir. melek tavus bütün bu işlerin denetleyicisi ve tanrının bu dünyadaki gölgesidir.
ayrıca yezidilik'teki melek tavus incancı ile eski zerdüştlük ve mitraizm'den etkilenmiştir. günümüzde, yezidiler oldukça kapalı ve geleneklerine bağlı olarak kültürlerini devam ettirmektedirler.
yezidilerde yaradılış [değiştir]
19.yüzyılın sonlarında mardin'li yezidiler
başlangıçta tanrı azda kendi ateşinden melek tavus'u yaratır ve ona evreni ve insanı yaratma görevini verir. bununla birlikte yaradılış işinde tavus'a yardımcı olacak altı melek daha yaratır. bunun üzerine melek tavus, azda'nın verdiği buyruk doğrultusunda ve yine azda'dan aldığı bir toz ile erkek ile kadın'ı, ve evreni yaratır. ayrıca ayak işlerini görmesi için de dört tane de cin.
daha sonra melek tavus yarattığı bu iki insanı takdim etmek üzere azda'nın yanına gider ve azda melek tavus'a "bundan sonra bu iki insana tabi olacaksın" der. bunun üzerine melek tavus "bu iki insanı yaratan yoktan vareden benim niçin onlara tabi olayım ben sadece beni yaratan sana tabi olur, sana ibadet ederim" der.
bu ilk iki insandan toplam 80 çocuk dünyaya gelir. daha sonra bu ilk iki insan, ideal insan konuda anlaşmazlığa düşerek kavgaya tutuşurlar ve sınavdan geçirilmelerine karar verilir. her ikisi de ruhlarını, düşüncelerini bir küpe doldururlar ve ağzını kapatırlar. 40 gün sonra erkek olanın küpünden şahid bin car adında güzel bir genç çıkar. kadınınkinden ise sürüngenler, akrepler, çıyanlar.
adam şahid bin car'ı o kadar sever ki diğer 80 çocuğuyla artık ilgilenmez olur. bu da kadın ve 80 çocuğu arasında kıskançlık ve nefrete neden olur. karar verirler şahid bin car öldürülecektir. kadın bir parola belirler ve suikastın yapılacağını bu parolayla bildireceğini söyler. ancak her şeyi bilen ve duyan melek tavus'u hesaba katmamıştır melek tavus, yarattığı dört cine emir verir ve cinler gece olunca bu 80 çocuğun ağızlarına üflerler. uyandıklarında 80'i de farklı dil konuşmaktadırlar. bu sebeple annelerinin söylediği parolayı da anlayamazlar şahid bin car böylelikle melek tavus'un sayesinde kurtulur.
daha sonra şahid bin car'a dişi bir melek gönderilir ve bundan olan çocuklar yezidilerin atalarını oluşturur, diğer 80çocuktan dünyaya gelenlerse diğer insanları oluştururlar.
yezidilikte i̇nanışlar [değiştir]
yezidiler kendilerine "azday halkı" adını verirler. i̇nançları arasında.
dünya sonsuzdur, dünyayı yaratan tanrı onu asla yıkmaz.
doğanın korunması ve doğaya saygıyı benimserler.
günde üç defa güneşe dönerek ibadet edilir.
çarşamba gününü dinlenme günü olarak kabul ederler çünkü, melek tavus'un yaratıldığı gün, i̇lk iki insanın yaratıldığı gün ve şahid bin car'ın meydana geldiği gündür çarşamba.
sonradan yezidi olmaya izin verilmez.
şeytan'ın adını telaffuz etmek haramdır
şeytan'ın adını anımsatan kelimeleri anmak (kitan, şar, şat, mel'un, na'l) haramdır.
yezidiler'in kutsal kitapları [değiştir]
vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
yezidilik_metinleri
yezidiler'in iki kutsal kitabı olduğu ortaya atılmış;
1. meshaf reş :
15. yy da yazıldığı ortaya atılmış olan ve yezidiler'in mitolojisini anlatan bir eser. ayrıca kitabın sonunda yezidiler'in yapmalarının yasak olduğu şeyler bildirilir.
2. kitab el celve :
daha geniş bir zaman diliminde yazılmış, yezidiler'i bilgilendiren bir kitaptır. bu kitabın içide bu kitabın sadece yezidiler tarafından okunması gerektiği ve yabancıların eline geçmemesi gerektiği söylenir. beş bölümden oluşur.
birinci bölüm: melek tavus'un ezeli oluşu, ve sıfatları. diğer dinlerin artık hükümsüz oluşu ve kitaplarının geçerlililiğini yitirmiş olduğu.
i̇kinci bölüm: ödül ve ceza, reenkarnasyon.
üçüncü bölüm: herşeyin melek tavus'un denetiminde olduğunu anlatan bölüm.
dördüncü bölüm: mevsimler, yasalar ile ilgili bilgiler ve yabancı inançlara kapılmamak gerektiğine dair uyarılar.
beşinci bölüm: kendisini simgeleyen kavramlara saygılı olmayı buyuran bölüm.
bugün çağdaş dilbilimciler bu eserlerin aslında yezidilerin kutsal kitabı olmadığını kabul ederler ve yukarıda geçen iki eserin de eski çağlara dayanmadığı kanıtlanmıştır. bunun en büyük sebebi yezidiliğin büyük ölçüde sözlü bir edebî geleneğe dayanmasıdır; bu sebeple büyük i̇brahimî dinlerdeki gibi bir yazılı kutsal metin mevcut değildir. bununla birlikte son zamanlarda yezidiler ritüellerde kullandıkları şarkılar gibi çeşitli dinî sözlü edebiyatı yazılı forma geçirmeye ve basmaya başla -
717.
0@228 huur çocugu gibtr gt amk gibme basligi
-
718.
0hadi la gibelim o zamanTümünü Göster
yezidilik
vikipedi, özgür angiblopedi
êzidîtî / yezidi
sincar dağlarında
yezidi topluluğu (1920'li yıllar)
toplam nüfus
yaklaşık 800.000–1.000.000[1][2]
önemli bölgeler
irak 500.000 [3]
almanya 60.000
ermenistan 39.000 [4]
rusya 31.273 [5]
suriye 25.000
dil(ler)
kürtçe
din(ler)
yezidilik
kitapları: meshafa reş, kitab el celve
melek-i tavus
yezidilik (arapça: يزيدية, farsça:یزیدیان), ortadoğu kökenli bir dindir. şeyh adi tarafından kurumlaştırılmış olan bu dinde inananların çoğunluğu kürt olup, ağırlıklı olarak irak'ın musul kentinde yaşamaktadırlar. suriye, türkiye, i̇ran, gürcistan ve ermenistan'da da cemaatleri bulunan yezidiler'in bugünkü toplam sayısının 1,000,000 civarında olduğu tahmin edilmektedir. bazı bilimsel araştırmlar ise yezidilerin nüfusunun çok daha fazla olduğu yönündedir. ayrıca başta almanya ve i̇sveç olmak üzere avrupa ülkelerinde de birçok göçmen yezidi yaşamaktadır.
1970'li yıllara kadar özellikle urfa-viranşehir'de yoğun olarak yaşayan ve sayıları 80.000'i bulan türkiye yezidileri, 1980'lerle beraber yurtdışına göç etmeye başlamışlardır. 1985 yılında 23.000'e inen sayıları, 2007 yılında 377'ye kadar (urfa'da 243, batman'da 72, mardin'de 51, diyarbakır'da 11 kişi) gerilemiştir. türkiye yezidilerinin büyük bir kısmı bugün almanya'da yaşamaktadır, avrupa parlamentosu üyesi feleknas uca bunlardan biridir.
konu başlıkları [gizle]
1 mezhep
2 yezidilerde yaradılış
3 yezidilikte i̇nanışlar
4 yezidiler'in kutsal kitapları
5 kaynakça
6 not
7 dış bağlantılar
mezhep [değiştir]
"yezidi" kelimesi bu dinin tanrısı olan azda kelimesinden türetilmiştir.
laliş (kuzey irak)
yezidilik'in önceki ilahi dinlerde anlatılan, düşmüş meleğin, yaratıcının buyruğuna rağmen insan karşısında eğilmeyip saygı göstermemesi, onun aslında ne kadar asil olduğunun tüm evrene ispatıdır ve yaratıcı tarafından sınanmıştır. i̇şte bu sınavı başarı ile verip tüm insanlığın ve dünya işlerinin başına geçme hakkını kazanmıştır diye düşünülür.
ancak burada düşmüş meleğin sahip olduğu özellikler diğer dinlerden farklıdır. yezidilikte tanrı dünyanın sadece yaratıcısıdır, ancak sürdürücüsü değildir. tanrısal iradenin vücut bulması için düşmüş melek bir nevi aracılık rolü üstlenmiştir. düşmüş melek olan melek tavus olarak adlandırılır ve bir tavus kuşu ile simgelenir. tanrı özünde iyilikle dolu olduğundan ibadet edip onun gönlünü kazanmak gerekmez. aksine ibadetin ona değil içi kötülüklerle dolu olana, tavus'a yapılması ile kötülüğün en büyük kaynağından korunulur. bu anlamda iyilik ve kötülüğün kaynağı aslında melek tavus'tur. ahiret inancı gibi sonradan hesap verilecek bir yerin varlığı söz konusu değildir. i̇nsanın inanışına ve yaşayışına göre dünya cennete de cehenneme de dönüşebilir. melek tavus bütün bu işlerin denetleyicisi ve tanrının bu dünyadaki gölgesidir.
ayrıca yezidilik'teki melek tavus incancı ile eski zerdüştlük ve mitraizm'den etkilenmiştir. günümüzde, yezidiler oldukça kapalı ve geleneklerine bağlı olarak kültürlerini devam ettirmektedirler.
yezidilerde yaradılış [değiştir]
19.yüzyılın sonlarında mardin'li yezidiler
başlangıçta tanrı azda kendi ateşinden melek tavus'u yaratır ve ona evreni ve insanı yaratma görevini verir. bununla birlikte yaradılış işinde tavus'a yardımcı olacak altı melek daha yaratır. bunun üzerine melek tavus, azda'nın verdiği buyruk doğrultusunda ve yine azda'dan aldığı bir toz ile erkek ile kadın'ı, ve evreni yaratır. ayrıca ayak işlerini görmesi için de dört tane de cin.
daha sonra melek tavus yarattığı bu iki insanı takdim etmek üzere azda'nın yanına gider ve azda melek tavus'a "bundan sonra bu iki insana tabi olacaksın" der. bunun üzerine melek tavus "bu iki insanı yaratan yoktan vareden benim niçin onlara tabi olayım ben sadece beni yaratan sana tabi olur, sana ibadet ederim" der.
bu ilk iki insandan toplam 80 çocuk dünyaya gelir. daha sonra bu ilk iki insan, ideal insan konuda anlaşmazlığa düşerek kavgaya tutuşurlar ve sınavdan geçirilmelerine karar verilir. her ikisi de ruhlarını, düşüncelerini bir küpe doldururlar ve ağzını kapatırlar. 40 gün sonra erkek olanın küpünden şahid bin car adında güzel bir genç çıkar. kadınınkinden ise sürüngenler, akrepler, çıyanlar.
adam şahid bin car'ı o kadar sever ki diğer 80 çocuğuyla artık ilgilenmez olur. bu da kadın ve 80 çocuğu arasında kıskançlık ve nefrete neden olur. karar verirler şahid bin car öldürülecektir. kadın bir parola belirler ve suikastın yapılacağını bu parolayla bildireceğini söyler. ancak her şeyi bilen ve duyan melek tavus'u hesaba katmamıştır melek tavus, yarattığı dört cine emir verir ve cinler gece olunca bu 80 çocuğun ağızlarına üflerler. uyandıklarında 80'i de farklı dil konuşmaktadırlar. bu sebeple annelerinin söylediği parolayı da anlayamazlar şahid bin car böylelikle melek tavus'un sayesinde kurtulur.
daha sonra şahid bin car'a dişi bir melek gönderilir ve bundan olan çocuklar yezidilerin atalarını oluşturur, diğer 80çocuktan dünyaya gelenlerse diğer insanları oluştururlar.
yezidilikte i̇nanışlar [değiştir]
yezidiler kendilerine "azday halkı" adını verirler. i̇nançları arasında.
dünya sonsuzdur, dünyayı yaratan tanrı onu asla yıkmaz.
doğanın korunması ve doğaya saygıyı benimserler.
günde üç defa güneşe dönerek ibadet edilir.
çarşamba gününü dinlenme günü olarak kabul ederler çünkü, melek tavus'un yaratıldığı gün, i̇lk iki insanın yaratıldığı gün ve şahid bin car'ın meydana geldiği gündür çarşamba.
sonradan yezidi olmaya izin verilmez.
şeytan'ın adını telaffuz etmek haramdır
şeytan'ın adını anımsatan kelimeleri anmak (kitan, şar, şat, mel'un, na'l) haramdır.
yezidiler'in kutsal kitapları [değiştir]
vikikaynak'ta bu konuyla ilgili metin bulabilirsiniz.
yezidilik_metinleri
yezidiler'in iki kutsal kitabı olduğu ortaya atılmış;
1. meshaf reş :
15. yy da yazıldığı ortaya atılmış olan ve yezidiler'in mitolojisini anlatan bir eser. ayrıca kitabın sonunda yezidiler'in yapmalarının yasak olduğu şeyler bildirilir.
2. kitab el celve :
daha geniş bir zaman diliminde yazılmış, yezidiler'i bilgilendiren bir kitaptır. bu kitabın içide bu kitabın sadece yezidiler tarafından okunması gerektiği ve yabancıların eline geçmemesi gerektiği söylenir. beş bölümden oluşur.
birinci bölüm: melek tavus'un ezeli oluşu, ve sıfatları. diğer dinlerin artık hükümsüz oluşu ve kitaplarının geçerlililiğini yitirmiş olduğu.
i̇kinci bölüm: ödül ve ceza, reenkarnasyon.
üçüncü bölüm: herşeyin melek tavus'un denetiminde olduğunu anlatan bölüm.
dördüncü bölüm: mevsimler, yasalar ile ilgili bilgiler ve yabancı inançlara kapılmamak gerektiğine dair uyarılar.
beşinci bölüm: kendisini simgeleyen kavramlara saygılı olmayı buyuran bölüm.
bugün çağdaş dilbilimciler bu eserlerin aslında yezidilerin kutsal kitabı olmadığını kabul ederler ve yukarıda geçen iki eserin de eski çağlara dayanmadığı kanıtlanmıştır. bunun en büyük sebebi yezidiliğin büyük ölçüde sözlü bir edebî geleneğe dayanmasıdır; bu sebeple büyük i̇brahimî dinlerdeki gibi bir yazılı kutsal metin mevcut değildir. bununla birlikte son zamanlarda yezidiler ritüellerde kullandıkları şarkılar gibi çeşitli dinî sözlü edebiyatı yazılı forma geçirmeye ve basmaya başla -
719.
0En uzun kelime: muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebilecekleriTümünü Göster
mizdenmişsinizcesine
Tersten okunduğunda da anlamlı olan en uzun kelime: ıralamamalara, aralamamaları (13)
Art arda çifter çifter en çok harf bulunduran kelime: maatteessüf (4)
En uzun bir sesli bir sessiz giden kelime: mücadelecileşiveremeyebileceğimizin (35)
Harf tekrarı içermeyen en uzun ekli kelime: hüpletiyormuşsanız ve hödükleşmiyorsanız (18)
Harf tekrarı içermeyen en uzun eksiz kelime: konseptüalizm (13)
Sadece bir harfi farklı olan en uzun eksiz kelime çifti: mahrumiyet, mahkumiyet (10)
Alfabemizin ilk 14 harfi ile yazılan en uzun kelime: affedicideki (12) (ismet Keskinsoy)
Alfabemizin son 14 harfi ile yazılan en uzun kelime: tutuşturtuşumuzunmuş (20)
En uzun kısaltma: iYSSKSiiD (9)
(iş Yerinde Sağlık, Sağlık Korunması ve Sigorta ile ilgili Danışma (Komitesi). Kaynak: Kısa Adlar ve Kısaltmalar Sözlüğü - A.Aysan, S.Tuncay, i.Gönülal)
En çok anlamı olan kelime: çıkmak (TDK'da 58 anlamı sayılmış)
Aynı kökene sahip olup en çok farklı şekilde kullanılan kelime: hakan, han, kaan, kağan (4)
Farklı köklere sahip olup en çok anlamı olan kelime: karın (4)
(Dört anlamı: kar kelimesinin 1.tekil şahıs iyelik hali, karmak fiilinin 2. çoğul şahıs emir hali, karı kelimesinin 2. tekil şahıs iyelik hali, karın kelimesi.)
En çok anlamdaş: tuvalet, ayakyolu, memişhane, apteshane, kenef, hela, yüz numara, kademhane (
Bir harfi en çok içeren kelimeler:
alafrangalaştıramayacaklardansalar (13)
beybabalaşabilen (4)
seccadecileşecekmişsinizcesine (5)
çiçekçiymişçesine (4)
didindirdiklerimizdendir (6)
gelenekselleştiriveremeyebileceklerdenseler (15)
gepgergin (3)
dağdağasızlığa (3)
hahhah (4)
sıkıntısızlaştırıcılığınızın (11)
kişiliksizleştiricileştiriverebileceklerimizdenmiş
sinizcesine (16)
janjan (2)
kikirikleşecektik (5)
tellallaşılabilmeli (7) (Metin Örsel)
mükemmelleşemememmiş (7)
anneanneninkininsin (9)
otokontrolsüzleşiyor (5)
hötöröf (3)
muharrirleştirivermişlerdir (7)
hassasiyetsizleşseymişsin (6)
şişikleşmişmiş (5)
tattırttıktan (6)
unutturuculuğumuzunmuş (10)
düşündürttürücülüğümüzünmüş (11)
verevleşivermek (3)
yayımlayamayayım (5)
lezzetsizleşemezseniz (5)
Harf Sayıları
2 harften oluşan en uzun kelime: ememememe (9)
3 harften oluşan en uzun kelime: yamayamamaya, yamayamamama (12)
4 harften oluşan en uzun kelime: mayalayamamamla (15)
5 harften oluşan en uzun kelime: mayalayamamalıyım (17)
içindeki her harf birden fazla geçen en uzun kelime: serserileşememişlerse (21)
içindeki her harf tam ikişer kez geçen en uzun kelime: kükürtatarının (14)
(kükürtatar: kükürtlü buhar çıkaran ve üzerinde kükürt biriken alan)
içindeki bütün harfler ya bir ya da iki kez geçen en uzun kelime: törpüleyemiyormuşsanız (22)
içinde en çok sayıda farklı harf bulunduran kelime: gölcükleştiriyormuşsanız (20)
Sesliler Ve Sessizler
Sesli / sessiz oranı en yüksek kelime: aile, iade (3/1)
Sessiz / sesli oranı en yüksek kelime: sfenks, sprint (5/1)
Ardarda en çok sesli: suiistimal, maaile (3)
Ardarda en çok sessiz: angström (5)
Bir seslinin bir kelimede en çok kullanımı (başka sesli yok): badanalayamayacaklardansalar (12)
Bir sessizin bir kelimede en çok kullanımı (başka sessiz yok): anneannenin (6)
Sadece birer harfleri farklı olan ve aynı eki taşımayan en çok kelime:
3 harfli: ban, can, çan, dan, fan, han, kan, lan, pan, san, şan, tan, van, yan, zan (15)
4 harfli: kaba, kaça, kafa, kaka, kala, kama, kana, kapa, kara, kasa, kaya, kaza (12)
5 harfli: kabın, kaçın, kadın, kalın, kapın, karın, kaşın, katın, kayın (9)
(kabın: kap + tamlayan eki; kapın: kapı + iyelik eki; katın: katmak eylemi 2. çoğul kişi emir kipi.)
6 harfli: sarmak, sarmal, sarmam, sarman, sarmaş, sarmaz (6)
7 harfli: çekinik, çekinim, çekinin, çekinip, çekinir, çekiniş, çekiniz (7)
En çok anagram:
3 harf: aks, ask, kas, sak (4)
4 harf: aksı, asık, askı, ıska, kası, kısa, sakı, sıka (
5 harf: çakır, çarık, çarkı, çıkar, çıkra, çırak, kaçır, kıraç, arkçı, ırkça (10)
6 harf: kelime, ekilme, eklemi, melike, kileme, ekelim, emekli, ekimle, ekmeli, lekemi (10)
7 harf: akıldır, aklıdır, alırdık, darılık, kaldırı, kalırdı, kıladır, kılardı, lakırdı (9)
Atasözleri ve deyimler:
En uzun atasözü: Abdal ata binince bey oldum sanır, şalgam aşa girince yağ oldum sanır. (57)
En kısa atasözü: Aç ayı oynamaz. (12)
En uzun sıfat-deyim: huyu huyuna suyu suyuna uygun (25)
En uzun fiil-deyim: Dimyat'a pirince giderken evdeki bulgurdan olmak (42)
En uzun söz-deyim: Geline oyna demişler, yerim dar demiş; yer göstermişler, yenim dar demiş. (59)
Özel isimler:
En uzun ad: Abdulmuttalip (13) (Emin)
En uzun soyad: Kocakethüdaoğullarından (23)
(Mehmet ~, Balıkesir telefon rehberinden)
En çok ad: Hasan Hüseyin Kerem Uğur Arda (4) (Erhan Büyükkahraman)
En sık rastlanan ad soyad: Mehmet Yılmaz
En sık rastlanan aynı ad soyad: Yılmaz Yılmaz
(Son iki rekor için kaynak ÖSYM'nin veritabanıdır.)
En uzun il adı: Afyonkarahisar (14)
En uzun ilçe adı: Şereflikoçhisar (15) (Necmettin)
En uzun cadde, sokak adı: Profesör Doktor Muammer Aksoy Caddesi (26) (Ege Or)
(Ankara-Bahçelievler eski 2. Cadde -
720.
0trip yapma karı gibi anlat
-
inci sözlüğü ne icin kullanıyorsunuz
-
allah kürtlere peygamber göndermiş
-
almanya da yaşıyorumm
-
cabbaradam ve efso tespitleri
-
0020 ne haber dost nasıl gidiyor
-
sozluk kasari kaldi mi la
-
hayat artıgı askerliği neden sevdiğin belli
-
yaş 36 oldu hayatımda 1 kadın bile görmedim
-
rammstein günlük mesai
-
sözlükteki ölü toprağının kalkması için
-
yetişkin olmak çok kötü bişi
-
nefret31 buraya gell
-
yıllardır görmediğim kız kuzenimin hesabını buldum
-
mola vaktiiii
-
dipsy sins tebrikler minik dostum eksi atarak
-
kayraa walkerr
-
mentalcel askerde komutana
-
helak olan kavimlere bakıyorsun abi
-
bu edgelord mal mı bu ne bu
-
size babamdan yedigim dayakları anlatayım
-
ne haber dostlarım
-
herkes hangi mağazadan giyindiğini yazıyor
-
sana hala yetki modluk cart curt vermediler mi la
-
otel yangınında neden yan binalardan
-
şiir yazıdm
-
hazreti ibrahim ve ibrahim tatlıses
-
beyler bugün berbere 300 tl ödedim
-
ah havuv ah keşke parayı karınla
-
insan mutlu olmak ister
-
1 65 boyunda 36 buçuk numara ayağı olan
- / 2