-
1.
0Plani ogretmen, programi yetkililer yapar
egitim prog>ogretim prog>ders prog
orgun ve yaygin egitim arasindaki en buyuk fark
yas grubudur Bilissel alan. zihinsel ogrenmelerin agirlikta oldugu
alan, bilgi kavrama, uygulama,ana
liz, degerlendirme,yaratma(sentez),basitten
karmasiga isler
duyussal alan. alma,tepkide bulunma ,deger
verme, orgutleme,kisilik haline getirme, sevgi,nefret, ilgi,tutum, gudulenme gibi
duygusal yonler baskindir Egitim programinin ogeleri. hedef(niicin).icerik
(ne),egitim durumlari(nasil),sinama durumlari(ne
kadar) Hedef. bireyde bulunmasini istedigimiz egitim
yoluyla kazandirilabilir nitelikteki istendik ozellikler
uzak hedef. ulkenin politik felsefesi
genel hedef. okulun icgorusu
ozel hedef.bir disiplin yada calisma alani icin
hazirlanir Taksonomi.her alan belli bir sistematige gore
siniflanmis ve bu siniflama basitten karmasiga
dogrudur. ilke. amaca ulastiran dogrulugu kanitlanmis her
turlu arindirilmis kilavuz fikirler Geleneksel plan.
hazirlik asamasi(dersin adi tema sinif sure yontem)
dersin islenisi(surec bolumu. dikkat cekme
guduleme hedeften haberdar etme, gelistirme sunu)
Degerlendirme. Yapilandirmacilik.(ilerlemecilik+yeniden kurmacilik)
ogrenmenin ezberlemeye degil ogrenenin bilgiyi
transfer etmesine var olan bilgiyi yeniden
yorumlamasina ve yeni bilgi olusturmasina
dayanan ogretme kurami. davranisci kuramda
ogretmen merkezli ogrerme varken yapilandirmacilikta ogrenme bireyseldir
ilkeleri. ogrenme etkin bir surec, ogrenirken
ogrenme ogrenilir, anlam olusturma etkinligi
zihinseldir, ogrenme gelisimseldir sureklidir, sosyal
bir etkinliktir, ogrenme baglamsaldir, ogrenmek icin
bilgiye zamana ihtiyac vardir. Bilissel yapilandirmacilik(piaget)
bilgi ozumleme uyum ve denge sureclerinin
birbirleriyle etkilesimi sonucu olur.
Yeni bilgi,var olan eski bilgiler yeterliyse
özümlenir. yetersiz ise, zihinde yeni bir kavram
uretilir denge kurulur Sosyal yapilandirmacilik(vygotsky)
cocugun ogrenme potansiyeli diger bilgili bireylerle
oldugu zaman ortaya cikar, baskalari ile birlikte
oldugumuz zaman kendi basimiza
yapabileceklerimizden cok daha fazlasini basaririz
yakinsal gelisim alani.her bireyin kendi gelisim alani vardir,bu alanda etkin olan insanlar
ogrenmeyi etkiler. Radikal yapilandirmacilik(glaserfeld).bilgiyi
yapilandirma bireysel bir etkinliktir, ozunde
gerceklik kavramini sorgulayan bir
yaklasimdir, bilginin dogasi sosyal olarak, paylasilan
deneyimlere dile ve uzerinde fikir birligine varilan
anlamlara dayanir yapilandirmacilikta ogrenme ogretme sureci. fiziksel
kosullarin uygun olmayisi ve olanak
yetersizliginden dolayi bu kuram ulkemizde
uygulanamamistir.
ne ogretilmeli yerine, birey nasil ogrenir sorusu ile
ilgilenilmelidir. Degerlendirme.bir son degil, sonraki ogrenmeler icin
yol gostericidir sadece urun degil ayni zamanda
surec degerlendirilmelidir
sinav degerlendirmesi=urun degerlendirmesi
donem ici davranis degerlendirmesi=surec
degerlendirmesi akran degerlendirmesi=2005 programimda ortaya
cikti
surec. problem cozme, gozlem,gorusme
surec-urun. ozdegerlendirme,akran
degerlendirme, derecelendirme olcutu, sunu,aile
degerlendirme urun. odev proje, klagib sinav, arastirma kagidi 5e modeli.
Girme/dikkat cekme
kesfetme. ogrenciler olayi kesfetmek veya gozden
gecirmek icin sorgulama yontemini
kullanirlae, etkinliklerde belirlenen sinirlar icerisinde
serbestce dusunerek tahminler yapar ve hipotezler kurar.
aciklama/tartisma. ogrenciler ogretmen
rehberliginde grup ici tartisma yaparlar
derinlestirme/genisletme. ogrenciler kazandiklari
bilgileri veya problem cozme yakkasimlarini gunluk
hayatta kullanirlar, bilmedikleri kavrami ogrenirler. degerlendirme. degigib uygulamalarla ogrencilere
yonelik degerlendirme yapilir Coklu zeka(gardner).beyin firtinasi problemle ilgili
yapilir konu basliklariyla ilgili degil.
2 asamada uygulanir firtina ve degerlendirme
bolumu. Dogal zeka. dogaya merakli, bahce islerini
sever, cevreci,hayvan sever
mantiksal/matematiksel. zihinden islem yapar, soyut
dusunur, rakamlari sever, bilgiler arasinda iliski
kurar kategarizasyon Isbirligine dayali ogrenme.
geleneksel grup calismasindan ayrilir, herkes
sorumluluk alir ve liderdir, ortak odullendirme
vizilti gruplari (philips 66) eleman sayisi x sure
yararlari. demokratik deneyim, sosyallesme,uyumlu
calisma, farkli dusunceleri destekleme kabullenme teknikleri.
ayrilip birlesme teknigi
basari gruplari teknigi(basarmak amactir heterojen
gruplar olusturulur, amac seviyeye gore
gruplasmayi onleme)
tartisma gruplari takim oyun turnuva gruplari Sunus yoluyla ogretme(ausubel)
cocuk o gunku konu hakkinda bilgi sahibi
yapilir, zaman tasarrufu planli calisma, ogrenci
pasif, ogretici aktif, ogrencinin ogrenip ogrenmedigi
anlasilmayabilir Bulus yoluyla ogretim(bruner)
ogrencinin var olani aciga cikarmasi, tume
varim, ogrenci etkin,en onemli materyal
ornekler, ogrenci konudan haberdar edilmez verilen
ornekler ile ogrencinin konu basligina varmasi
saglanir, kesif ogretmen rehberliginde yapilmazsa ogrenci butune ulasamaz, ogrenme kalici, sinif
duzeyi onemli, zaman kaybi fazla Arastirma inceleme yoluyla(j.dewey)
sinif icinde baslar fakat her zaman sinif icinde
bitmeyebilir, gorev dagiliminda ogretmenin dikkatli
olmasi gerekir, bakis acisi kazanilir, kalici ogrenme
olur
-
2.
0denizlide inanç dergisi halk evleri cikardiTümünü Göster
Halk biliminin ilk enstitusu.1948 de boratavin halk
edebiyati kursusu,1951de halk evleri kapatildi, fuat
koprulu turk halk sanatlarini ve ananelerini tetkik
cemiyetini kurdu adi folklor arastirmalari kurulu
olarak degistirildi.1966 da milli folklor enstitusu (ilk folklor enstitusu) calismalar 5sube olarak
yapildi. maddi kultur, manevi kultur, halk
edebiyati, halk muzigi, halk oyunlari, kutuphane ve
arsiv Gelisme kurami. kultur ve medeniyetin nasil
olustugu ve gelistigi dunya uzerindeki kultur ve
medeniyetlerin benzer ve farkli olus
nedenleri, kulturlerin gelismislik duzeylerini
inceler, edward b taylorun kuramidir en onemli
iddiasi. Insan ruhu her yerde bir ve aynidir ve bu ozelligi dolayisiyla zaman icinde birbirinden
habersiz olarak gereksinime gore benzer urunler
yaratacaktir. ornekleri cocuksuz ciftlerin elma
yiyerek cocuk sahibi olmasi motifinin dunyadaki
yayginligi, dede korkut ve ilyeda odesa benzerligi Yayilmaci kuram. dunyada ilk ve yayici bir kulturel
merkezin oldugunu idda eder, elliot smith bu
merkezib misir oldugunu soyler.2 grup viyana
yayilmacilari,bu daha cok benimsenmistir
Leo froberius.en eski donemlerden beri 12 kultur
merkezi vardir der ve yayilma bunlardan olmustur der. turk tarihi acisindan en cok tartisilan yayilma
ornegi korogludur. Tarihi cografi fin kurami. iskandinav ulkeleri
arasindaki halkbilimi calismalari arasinda ortaya
cikti, karsilastirmali folklor kurami olarakta
bilinir, halk edebiyati metinlerinin
karsilastirilmasiyla bir takim sonuclara
ulasilir, turkiyede bu yontemin uygulanabilecegi en onemli urun koroglu destani. Axel olricin epik yasalari. tarihi cografi yontemin
genislemesi ile ortaya cikti, halk anlatilariyla
ilgilenen kimselerin uzaktaki bir halkin edebiyatini
okuyunca bu halk ve onun geleneksel anlatilari o
kimseye simdiye kadar tamamen yabanci olsa
bile,bu anlatilanlarla daha once karsilasmis gibi bir duyguya kapilir. bunun nedeni ilkel insanin ortak
zihin ozelligi,bu ozellige uygun olan doga
kavramlari ve ilkel mitolojik yasalar Anti aarnenin siniflandirmasi. hayvan
masallari, gunluk(asil),anektodlar ve sakalar
Stith thompson. hayvan,gunluk(asil),fikralar ve
anektodlar, siniflandirmaya girmeyenler.
atu(aarne, thopmson,uther).hayvan, sihir,d
ini. gercek,kisa hikayeler, aptal dev, fikralar ve sakalar, zincirleme masallar Stith thompson motifi the folklare adli
eserinde, motif bir masaldaki en kucuk
unsurdur, surekli varolus gucune sahiptir,bu guce
sahip olabilmek icin bu unsur gorulmemis ve
carpici bir ozellige sahip olmalidir.3 tur motif
vardir.1.tanrilar olaganustu hayvanlar, hain uvey anneler.2.buyulu objler olaganustu inanmalar.3.tek
tek olaylar Kahramanin biyografisini cozumleyen yapisalci
yontemler.19 yy kendi koklerini arayan avrupali
arastirmacilsr dunyada anlatilan cesitli dini mitik
epik anlatmalarla kendi ulkeleri arasindaki sasirtici
benzerligi fark ettiler.(kahramanin annesi soylu bir
bakire, kahramanin babasi kral, kahraminin anne karnina dusmesindeki uygunsuzluk) Vladamir propp ve masallarin yapisal
cozumlenmesi. morfolojik yontem olarak
bilinir, masalin tarihselliginden ziyade, masalin
nerede ne zaman kim tarafindan
olusturuldugundan ziyade, ayni ozelliklere sahip bir
masalin alt turunun orn peri masallarinin inceleyerek nasil bir islevsel ozellige sahip
oldugunu ve bu ozelligin tarihsel koklerini ortaya
koymaya calisir. tarihi cografi yonteme
karsidir. masallarin yapisal kurgularinin nasil
planlandigini ortaya koyar,7 cesit masal kahrmani
vardir, bagislayici.hain. yardimci prenses, ayirici kahraman, sahte kahraman, Islevsel halk bilimi yont. halk edebiyatinin yaratilma
islevleri. eglenme eglendirme, hosca vakit
gecirme, toplumsal kurum ve torenlere destek
verme, egitim ve kulturun genc kusaklara
aktarimi, toplumsal ve kisisel baskidan kurtulma
islevi -
3.
0Islamiyet oncesi t.h.edebiyati aprin çun tigin, kül
tarkan Halk anlatilari=sage anonim halk edeb. sozlu gelenek ortaminda
yaratilan zaman icinde ilk yaraticisi unutulan ve
kusaktan kusaga aktarilirken yeniden uretilir mit. insan davranisi icin model teskil eden insanin
kendisini uzerinde yasadigi dunyayi ve evreni
olaylar nesneler davranis bicimleri ve kurumlar
butununde anlamlandirilmasini saglayan her zaman
bir yaratilis hikayesinide icinde barindiran
bireysellige karsi kollektif bilinci savunan dramatik yazilar osmanlida esatir üsture.en iyi mit tanimi
mircea eliadeninkidir. yaratilisin gercek oykusudur
mitler der
emile durkheime gore mitler dini sistemin bir
parcasidir, dinin rituel halinde anlattiklarini kelimler
ile anlatir George laurance gamme mitin insan dusuncesinin
en ilkel seviyesidir,ve insanin gecmiste
aciklayamadigi olaylara kaynaktir der Kozmogoni. evrenin nasil olustugu
teogoni. tanrilar nereden geldk
antropogoni. insan nasil geldi/yaratildi
eskatoloji. insan ve dunyanin gelecegi (kiyamet
tufan) Turk mit metinlerinin konulari
yaratilisla ilgili metinler, tufan ile ilgili
metinler, kiyamet ve dunyanin sonu ile ilgili
metinler,
Yakutlarda er sogotohu, tuva turklerinde arı haanı
ve baskurtlarin ural batırı. çuvaslarin alp hikayeleri dunyanin yaratilisi ve ilk insani anlatir
Turk mitolojisi uzerine en kapsamli
calisma. bahaddin ogel turk mitolojisi (iki cilt) Efsanede inandirma kaygisi var masalda
yok. efsane masal destan halk hikayesine gore daha
kisa
turk tarihinde yer etmis dini tarihi sahsiyetleri
anlatan efsanelere menkibe, avrupada legende
denir William r.bascom efsaneler ilahi olmaktan cok
dunyevi
b.malinavski. efsane olagan disi bir gerceklikle yuz
yuze kalmaktan dogar Pertev naili boratav, bilge seyidoglu saim
sahoglu, efsanenin inandirici oldugunu(masala
gore),boratav efsanelerin acikli sonla masallarin
tatliya baglandigini soyler Uluslararasi efsane siniflandirmasi. yara
tilis, dunyanin sonu, tarihi efsaneler ve medeniyet
efsaneleri, olaganustu varliklar ve gucler
Boratavin siniflandirmasi. yaratilis efsanesi, tarihlik,ol
aganustu kisi varlik, dini efsaneler -
4.
0mangal delisi muallak
-
5.
0senin ben amina koyayim kopy paste yapip bir daha koyayim
-
6.
0uyaaaan artık uykulardan uyaaaan uyaaaan esirler dünyası
-
7.
0Türk solunun ünlü fikir adamlarından ve ideologlarindan
-
8.
0en büyük hayali koy satin alip ulasim aracı olarak köylüleri kullanmak
-
9.
0fakir muallak
-
10.
0büyük gibici koca yannanli bir dağ adamı
-
11.
0note 2in zütüne girsin muallak hala et sayikliyor
-
12.
0gıt gıt gıdak
-
13.
0gurk gurk gurk
-
14.
0Parliament aşığı güzel insan
şaka şaka huur çocuğunun teki amk -
15.
0anasını ermeni subayların gibtigim rivayet edilir
-
16.
0o güç modu açılacak gobit döner kılıklı bin
-
17.
0muallaklik geni olduğuna dair ciddi şüphelerim var.
-
18.
02 gunde 8 yarim kavurma yiyen organizma
-
19.
0langirtta eline veririm genelde
-
20.
0mizikci pic