1. 1.
    0
    yavuz döneminde başlayan ve mezhepsel kökene dayanan savaş-çatışmalar, kanuni döneminde seferlerin faturasının ağır vergi olarak halka dönmeye başlaması, tımar sisteminin bozulması ve yavuz dönemiyle başyalan sunni-arap islamı'nın katı bir teokrasiyle halka dayatılması anadolu türkmenlerini çileden çıkarmıştır. bozok (yozgat), amasya, çorum, tokat, sivas ve maraş'ta etkili olan celali ve baba zünun isyanlarında olduğu gibi çok büyük çoğunluğu alevi olan yoksul türkmenler bu sefer kalender çelebi önderliğinde başkaldırmışlardır.

    daha önceki isyan ve savaşlarda bölgesel sünni-kürt beylerinin desteğini alan osmanlı bu isyanı bölgesel güçlerle bastıramayınca önce isyana destek veren türkmen-alevi dulkadiroğlu beylerinin ellerinden almış olduğu tımar topraklarını onlara geri vereceğini vaad ederek dulkadir beylerinden bazılarının kalender çelebi'ye olan desteğini çektirir. zayıflayan isyancıların üzerine pargalı ibrahim bektaşi yeniçeri ordusu ve bölgesel güçlerle beraber yürüyüp bugünkü maraş nurhak bölgesine çekilmiş olan isyanı bastırır, kalender çelebi ve sadık adamı dulkadir beyi veli dündar'ın kellesi istanbul'a kanuni'ye yollanır. türkmenler ise osmanlı'ya aşağıdaki dizeleri ithaf ederler.

    "şalvarı şaltak osmanlı,
    eğeri kaltak osmanlı,
    ekende yok, biçende yok,
    yiyende ortak osmanlı
    ···