-
1.
+17 -1Sorusunu sorabilmek için, daha önceden “insan özünde özgür müdür?” sorusunu sormuş olmak lazım…
-
2.
+7 -2Tam bu soruyu sorarken "ulan ne gerek var şimdi bunları düşünmeye" deyip 31 çekmeye gitmek lazım.
-
3.
+9Özgür olsam çok kötü biri olurum
-
4.
+5bu soruyu da sorabilmek için öncesinde "insan özünde varlık mıdır?" sorusunu sormuş olmak lazım.
-
5.
+2en başta bi "varoluş özden önce mi gelir" diye sormalı insan kendine.
(bkz: egzistansiyalizm) -
6.
+2Özgür değilsin ,sadece senin ipin diğerlerininkinden biraz daha uzun
-
7.
-1iyi bir ailede(iyilik ölçütü, hayata karşı olumlu, insanlara karşı merhametli, hırsızlık, yolsuzluk gibi pis işlere bulaşmayıp şerefiyle ekmek parası çıkarmaya çalışmaktır benim için) sağlam bir ahlak anlayışı(ahlak anlayışını din ile yada kendi yaşantıları, hayata karşı tavırları ile çocuğa empoze edebilirler, dindar olmayan ahlaklı olamaz gibi bir durum söz konusu değil) ile yetiştirilen her bireyin içinde sağlam bir vicdan olur. Vicdanın sesini dinleyip dinlememek onlara kalmış doğal olarak. Haaa şımarık yetiştirilir, pek üstüne düşünmezse; büyük ihtimalle bencil, çıkarcı bi birey olup çıkar, vicdan da onlarda bulunmuyor.
Özet: bireyin iyi yada kötü olmasını ailenin belirlediğine inanıyorum -
8.
+1insan özünde iyidir. Yaptığı kötü şeyler bilgisizliğinden kaynaklanır. Cahil insanlar kötüdür.
-
9.
0Kötüdür. imkan sağlarsan ne pislik insanlar çıkar ortaya.
-
-
1.
0Peki kötülük sence nedir? iyi ve kötü birbirinden neye göre ayırt edilir?
-
2.
+1Doğruluk veya iyilik toplum tarafından kabul görmüş hareketlerdir. Kötülük ise toplumun yapılmasını istemediği hareketlerdir.Her toplumun istemediği hareketi yapan birisi illa kötü olacak diye bir şey yok.O toplumun tabularından kurtulmuş bir birey olabilir kendisi. Mesela adam öldürmek kötü bir şey.Çünkü toplum bunu iyi karşılamıyor fakat hayvanlarda birbirini öldürme olayı fazlaca var.Çünkü hayvanlara göre bu bi mücadele. Yani her şey ahlâki yapıda bitiyor.
-
-
1.
0Toplumdaki her bireyin yapmış ve yapmakta olduğu bir kötülük olamaz mı peki? Yani bu düşünceyle baktığımızda toplumun kötü kabul etmediği bir şeyin kötü olma olasılığı olamaz mı? iyiliğe ve kötülüğe sadece toplum mu karar verir?
-
2.
0Bana göre ise iyi olan şey doğruluktur. Benim vereceğim örnekte de Galileo'yu ele alalım toplum tarafından dünyanın yuvarlak olduğu söylemesi üzerine idâm kararı verilen bir insan. Doğruyu söylediği için kötü olarak görülmesi, bence iyiliğe ve kötülüğe toplum karar vermez. iyilik ve kötülük düşünceyle bulunabilecek var olan şeylerdir.
-
3.
0Ama sonuçta arkadaş idam edildi. Toplum son sözü söyledi. Yoksa dediğin de evet haklısın.ilk dediklerinde de haklısın belki yaptığımız bazı şeyler kötü ama toplum hoş karşıladığı için doğru sayılıyor
diğerleri 1 -
1.
-
3.
+1Bir insanın diğerine “Kötülük nedir?” ya da “Kötülüğe örnek verir misin?” gibi bir soru sorması Arabistan'da yaşayan birinin Grönland'de yaşayan birine “Hava bugün kaç derece?” diye (konum brlirtmeksizin) sormasına benzeyecektir.
-
-
1.
0Aradığımız şey bir örnek değil. iyiliğin ve kötülüğün kaynağı. Bir şeyleri anlatırken örneklerden yararlanmak gayet normal bir şey istediğimiz şey doğruluğun kaynağının ne olduğu.
-
2.
+1Ben zaten sadece örnekten bahsetmedim. Gördüğün gibi kötülüğün ne olduğu hakkındaki soru da aslında aynı yola çıkıyor.
-
3.
0Bana göre "kötülük" doğruluğun tam zıttı olan davranışlardır. Doğruluk uğruna yapılan eylemleri ise "iyilik" olarak adlandırabiliriz. Fakat bu değerlerin birbirinden ayrıştırılmasında toplumun en büyük söz sahibi olduğunu düşünmüyorum.
diğerleri 1 -
1.
-
4.
+1Yani demek istediğim şey iyilik ve kötülüğün ne olduğu görecelidir ve kötülüğün ne olduğuna karar verdiğine inanmış bir insan bile zaman zaman kararlaştırdığı iyilik ve kötülük algısını o durumdaki ruhsal durumuna göre değiştirebilmektedir. Bu yüzden de iyilik ve kötülüğü kusursuz bir ideada sabitlemek imkansızdır. Bunun sebebi ise barizdir. iyilik ve kötülük aslında yoktur. insan türü sürüsündeki kaosu önlemek adına evrimsel süreçte bu kavramları yaratmıştır. Neyin iyi ve kötü olduğunun çoğu zaman kararsız olması da söz konusu iyi ve kötünün ne olacağının evrimsel olarak kalıplaşmamasıdır. Mesela en kalıplaşmış kötülük kavramlarından biri kendi bebeğini öldürmek iken bunun da dışına çıkıp kendi bebeğini öldüren belki de milyonlarca insan mevcuttur. Bu yüzden iyilik ve kötülüğün ne olacağı o anda sürünün durumuna bağlıdır. Tarihte neden bu kadar zıt etik anlayışın ortaya çıktığı sorusu da belki bu şekilde cevaplanabilir.
diğerleri 2 -
1.
-
10.
0daha da önce insan kötü ve iyiyi neye göre tanımlar ve kişiden kişiye değişir mi diye sormak gerekir
-
11.
0Schopenhauer’a göre öyledir
-
12.
0gerekli olmayan şey günahtır.ve eğer bu doğruysa uygarlığımız baştan aşağıya günah üzerine kurulmuş demektir.
-
13.
0özgürlük le kötülük arasında bi anlam ilişkisi kuramadım ama güzel soru
-
-
1.
+3özgürlük olmadan iyilik-kötülük kavramı olamaz. bir robot düşün onu yaptığı işlerden ötürü iyi veya kötü diye tanımlayabilir misin ya da bir gök taşı düşün dünyaya çarpıp yok edecek, o gök taşına "kötü" diyebilir misin ?
-
1.
-
14.
0Hayyam reis özet gecmistir;
Ehil insana canım feda olsun;
Ayağı öpülse öperim onun.
Bir de git ehil olmayanla konuş;
Cehennem ne imiş o zaman görürsün. -
15.
0insanın özgürlüğü bana göre görecilidir. Descartes dediği gibi düşünüyorum öyleyse varım. Yani bu ve bunun gibi adamlar düşündüğü için özgürler. Herkes özgür mü? Hayır. Insan özünde iyi veya kötüdür diyemeyiz ama özünde iyi veya kötü eğilimler var kendimizin çıkarı için iyiye yöneltebiliriz bunu
-
16.
0mutlak iyilik veya mutlak kötülük yoktur.her insan biraz iyidir ve biraz kötüdür.ne kadar iyi veya ne kadar kötü oluşu çıkarına göre değişir
-
17.
0insan özünde kötü olmasa bu kadar din ideoloji vs gibi şeyler uydurulmazdı bu zamana kadar
başlık yok! burası bom boş!