/i/Futbol

it's the futbol that's the futbol
    başlık yok! burası bom boş!
  1. 4.
    0
    Anlıyorum seni...
    ···
  2. 3.
    0
    Devamı yakında
    ···
  3. 2.
    0
    Tamam panpa
    ···
  4. 1.
    0
    GIlgamIs destanI, Babillilerin ulusal destanIdIr. DestanIn bu
    nitelemeye hak kazanmasInIn nedeni, ulusun her bireyine
    seslenmesinden; destan kahramanInIn, halkIn erkeklik ulkusunu en ozlu
    bicimde canlandIrmasIndan ve insan yasamI sorununun destanda buyuk
    bir
    yer tutmasIndan ileri gelmektedir. Babilliler bu destanla,
    YunanlIlarIn ulusal destanlarI ilyada'yI olusturmasIndan cok once,
    eski kavimlerde gorulmeyen bir yapIt yaratmIslardIr. MIsIrlIlar da,
    Etiler de GIlgamIs ayarInda bir destan yaratamamIslardIr.
    israilogullarInIn dunya tarihinde bIraktIklarI etkiye karsIn, buyuk
    oykulerinde, bu destanlarda gorulen gorkem ve deyis yoktur. Onasya'da
    Babillilerden baska destan teknigini gelistiren biricik kavim
    Fenikelilerdir. Fakat bunlarIn destanlarI da, yuksek bir sanat yapItI
    izlenimi vermedigi gibi, Babillilerin destanlarIndaki derinlik ve
    guzellikten de yoksundur. Babillilerin bu farklI sanat gucunu
    gosterebilmeleri, kendilerine miras kalan dusunceyi verimli bir
    bicimde kullanabilmis olmalarIndandIr. Sumer duslemi, gorkemli
    mitolojik bicimler yaratmIstI. Bunlar, zengin duslemlerini isletip
    gerceklestirerek buyuk destan bicimini yaratmIslardI.
    II.
    Bu siirin guzelligine, derinligine girebilmek bizce cok zordur. Bunu
    yapmak istersek, o zaman busbutun yabancI bir kavrayIsa, bambaska bir
    evrene dalmak zorunda kalIrIz. Bundan baska destan elimize kIrIk bir
    yontu gibi gecmistir. DestanIn en onemli bolumleri ekgibtir. Sonra,
    saglam kalan bolumlerde de dizelerin ya baslarI ya da sonlarI yoktur.
    Akatca dilbilgisinin, sozluk bilgisinin arastIrIlmasInda bugune dek elde edilen ilerlemelere karsIn, kimi parcalarIn asIl anlamlarI hâlâ
    bilinemiyor. Cevirmen gib gib metin onarImI ve duzeltmeler yapmak
    zorunlugunu duymustur. Her yerde yaptIgI bu onarIm ve duzeltmelerin
    nerelerde oldugunu da gosterememistir. Onun icin, yapIlan ceviride
    metnin aslI bazan silik kalmIstIr. DestanIn basIndan sonuna, okurun
    anlamasIna engel olan noktalarI saymIs oldugumuza ve yapItI anlamak
    konusunda caba gostermesini ayrIca kendisinden diledigimize gore,
    siirin sanat ve dusunce bakImIndan gosterecegi degeri, okurun anlayIp
    begeneceginden kuskumuz yoktur Biz, bu siirsel metnin isa'dan once
    asagI yukarI 1250 yIllarIna baglanan en son yazmasInI temel aldIk.
    Siirin son ozgun yazmasIyla ilgili elimize gecmeyen ekgib
    parcalarInI,
    eski metne ve Hititce yazmasIna gore onardIk. GIlgamIs destanInIn
    olusumunda uc gelisme evresi vardIr:
    1. Sumerce yazma. Bunun tarihi, isa'dan once 2000 yIllarIdIr. Bu
    Sumerce yazma elimize ekgib olarak gecmistir. AnlasIlmasI da guctur.
    Konu, butunluk gosteren bir destan bicimine sokulmamIstIr.
    GIlgamIs'In basIndan gecen bircok sey anlatIlmaktadIr. Bu destansal
    oykulerin
    kimileri, bize GIlgamIs'In, bir zamanlar Guney Babil sInIrlarI icinde
    olan eski kentlerden Uruk'un beyi oldugunu, Kuzey Babil kentlerinden
    Kis kralI Agga'ya karsI savastIgInI anlatmaktadIr. Bu yazmada,
    GIlgamIs'In tarihsel bir kisilik olarak gosterilmesi olgusuna, son
    yazmalarda raslanmaz. Bununla birlikte, kahramanIn Uruk'a gibI gibIya
    baglI kaldIgI, sonraki yazmalarda da belirtilir. GIlgamIs, Uruk
    surunun kurucusu olarak tanInmaktadIr. En son yazmanIn ozanI, okurunu
    sanat yapItI olan bu suru gozden gecirmeye cagIrIr; surun uzerinde
    GIlgamIs'In yazItInI okutmakla da bu yigitin gercekten yasadIgInI
    kanItlamak ister. Eski yazmalardaysa, GIlgamIs tumuyle bir
    soylenceler dunyasInda yasar. GIlgamIs'la ilgili oykulerin kokenleri Sumerce yazmada da gorulur. Ornegin, gokyuzunun bogasIyla olan savasI, dev
    yapIlI Huvava'yI oldurmesi gibi. Yine Sumerce yazmada, Engidu,
    GIlgamIs'In hep yanIndadIr; ama sonraki yazmalarIn tersine, onun esit
    bir yoldasI, arkadasI olmayIp, sadIk bir kolesidir. Sumerce yazIlan
    GIlgamIs destanInIn buyuk bir bolumu, yeni yazmada gorulemez.
    Ornegin,
    GIlgamIs'In kendi ecesi tanrIca istar icin yaptIrmak istedigi goz
    kamastIrIcI tahtIn kerestesini saglamak amacIyla korkunc cinlerin
    korudugu cins bir agacI nasIl kestigini, yeraltI dunyasI tanrIcasInIn
    bunu kIskanIp kesilen agacI yeraltIndan yeryuzune actIgI bir yarIktan
    cehenneme nasIl dusurdugunu, GIlgamIs'In kolesi Engidu'nun bir
    hileyle
    bunlarI nasIl yeniden yeryuzune cIkardIgInI anlatan oyku, son yazmada
    bulunmaz. YalnIzca bu oykunun icerdigi yeraltI dunyasInIn sasIrtIcI
    gelenekleriyle, kurallarIyla ilgili bilgi, yapItI yazIya gecireni
    oylesine ilgilendirmistir ki, destanIn butun dunya bilgilerini
    icermesi gerektigini dusunerek Engidu'nun yeraltI dumyasIna gidisini,
    oykunun butununden ayIrIp, sozcugu sozcugune yapIlmIs bir ceviri
    olarak destana eklenmistir. iste bu basarI, destanIn 12'nci tabletini
    ortaya cIkarmIstIr. OkurlarImIz bu 12'nci tableti gozden gecirmekle
    eski Sumerlerin, GIlgamIs'In yigitlikleriyle, unuyle ilgili ne
    dusunduklerini, ne duslemlediklerini anlamIs olacaklardIr. 2. Eski
    Babil yazmasI. Bu yazma, Hamurabi zamanInda (M.O. 1800 yIllarInda)
    yazIlmIstIr. Elimize uc tableti ekgib olarak gecmistir. Bununla
    birlikte, soylencenin tarihsel evrelerini acIkca gostermeye yeter.
    Ozan, Sumer yazmasIndan, halkIn dilinde dolasan masallardan
    yararlanarak, tumuyle serbest bir yontemle, GIlgamIs'In sonsuz yasamI
    arama destanInI yaratmIstIr. GIlgamIs destanI da, ozanIn elinde,
    bizim
    Faust'a benzer dedigimiz siirin ozelligini, yani 'sorunsal siiri'
    ozelligini kazanmIstIr. Destan, insan yasamInIn butun yorgunluk ve gucluklerinden dogan sorunlarInI yanItlamak icin yazIlmIstIr. YanIt,
    son derece kotumserdir; butun emekler bosunadIr. insan yasamInIn
    butun
    karIgiblIgI icinde parlayan tek sey, dostluktur. Bu deger, kadIn
    askIna karsI derin bir nefretin tersi oluyor. Ne yazIk ki bu deger de
    olumludur. Cunku tanrIlarIn yonettigi, ama sonsuz duzene baglI olan
    alIn yazIsInIn gucu, en parlak dostlugu bile yIkar, bitirir. Olumun
    de ortadan kaldIramadIgI dostluk, hep insanI bos yere ugrastIran alIn
    yazIsIna olan inanc, bu bulanIk destan havasInda tek olumlu noktayI
    olusturmaktadIr. Bu dusuncenin derinligi, ozanIn ortaya koydugu
    konunun bicimiyle tam bir karsItlIk durumundadIr. Siir, en basit bir
    halk siiri deyisine sokulmustur. Ozan dizelerinde "bahri recez" (1)
    kullanmIstIr. DestanIn yapIsI cok acIktIr. OlaylarIn akIsI, dramatik
    birtakIm kurallara baglanmIstIr. Kahramanlar, guclerinin her olcunun
    sInIrInI astIgI sIrada, yazgIlarInIn birdenbire degistigini gorurler.
    Bu dusus, gokyuzu bogasInIn oldurulmesinden sonra olur. Bunu
    Engidu'nun olumu ve GIlgamIs'In bos yere sonsuz yasamI aramasI izler.
    Destanda egemen olan ana dusunceyi, bunun kalIba sokulusunu, oykunun
    akIsIna katIlan kisilerin secimini, degigib kisiliklerin tasIdIklarI
    ozellikleri, kisilerin oynadIklarI karsIlIklI oyun bicimini, bu eski
    Babilli ozan bulmustur. 3. DestanIn son bolumunun olustugu tarihi
    kesin olarak soyleyemeyiz. Bu tarihi 1250 olarak kabul edersek, o
    zaman kilise orneksemesine [canonisation analojisine] uymus oluruz;
    cunku 1250 tarihinde Babillerin bilimleri, yazInlarI doruk
    noktasInda,
    kesin bicimini almIs durumdadIr. GIlgamIs destanInIn en son ozanI,
    Kassitler cagInda yasamIs olan Sin-lekke-unnini adInda bir
    sanatcIdIr.
    Bu ozan, yapItI, bilerek basitlestirilmis olan biciminden kurtarIp,
    cok sanatlI bir kalIba koymustur. YapItIn cagdaslastIrIlmasI her
    bakImdan eski ozanIn amaclarIna baglI kalInarak yapIlmIs; ama konu, her bakImdan zenginlesmis, incelmistir. Bu son sanatcInIn yapIta
    yepyeni orgeler [motifler] ekleyip eklemedigi, bugun icin belli
    degildir. Belki yapIta, 11'inci tabletin icerdigi tufan oykusunu
    karIstIrmIstIr. Ozan bu konuyu, eski Babillilerin baska bir
    destanIndan, yani 'Atarharis' destanIndan almIs olabilir. Tufan
    oykusu
    ve Nuh'un (2) tufandan kurtulduktan sonra olumsuzlugu elde etmesi
    dusuncesi, tumuyle Sumerlerin malIdIr.
    Tümünü Göster
    ···