1. 13.
    0
    Aslen Kütahyalı olan Evliya Çelebi, eski dilde seyyah olarak kabul edilen gezginlerdendir. 1600’lü yıllardan bu yana hem gezip gördükleri hem de anlattıklarıyla dillerden dillere yayılmış, önemli isimlerden biridir. islami düşüncelerinin yanı sıra küçük yaştan itibaren gezmeye düşkünlüğü ile tanınmıştır. Devamlı gezmiş, pek çok görevde yer almıştır. Evliya Çelebi kimdir, hayatı ve eserleri hakkında tüm bilgileri buradan öğrenebilirsiniz: http://bilgihanem.com/evliya-celebi-kimdir/
    ···
  2. 12.
    0
    yalancı değildir. Abartma filan da yoktur. Kullandıkları sadece deyimdir.
    Kışın "iliklerim buz tuttu" diyen birine siz "yalancı" mı diyorsunuz?
    ···
  3. 11.
    0
    milletin özelini anlatan bir fakir huur çocuğu
    ···
  4. 10.
    0
    yalancının en önde gidenlerinden.
    ···
  5. 9.
    0
    erzurumda damdan dama atlarken havada donup kalan kedi hikayesi de kendisinden çıkmış olan divan sanatçısı.
    unutulmamalıdır ki bu büyük gezgin 17. yy da yaşamıştır.
    ···
  6. 8.
    0
    adamım..
    ···
  7. 7.
    0
    bu cadı olayı falam ahah
    ···
  8. 6.
    +1
    elif şafak tan, orhan pamuk tan tarihi öğrenen (o yüzden yanlış öğrenen. mevlanın zamanında domates mi vardı lan türkiye de?)

    gençler in bu büyük zat dan haberi olmaması ne büyü bir ayıptır.(ne ayıbı düpedüz zütverenlik)

    dünya da yavaş yavaş önemini kavramaya başlamış evliya çelebimizin. öyle diyor ilber ortaylı (oltaylı mı işte her ne gibimse)

    beyfendileri..

    yalnız dikkatimi çeken bi husus var bu amcaya çok büyük önem atfediyolar ve tarihi bilgileri notları hususunda o dönem hakkında bilgi

    sahibi oluyolar referans gösteriyolar bugün ki tarihçilerimiz ama bu evliya çelebi amcamızın gördüğü cadılar , hortlak lar, vampir ler ,

    oğlancılık efenime söliyim o devir gayet normal sayılan bilimum übenalık, zütçülük hakkında bi iki kelime etmiyolar.. eğer bu adamın bu

    yazdıkları doğruysa cadılar vampirler var mı yani o dönem hakkaten?? yok eğer yalansa bu gezginimiz devamlı kafası kıyak

    geziyordu..

    e yoksa o kadar yol kırk yıl çekilmez dıbına koyim.. halbu ki bi uçmayı falan öğrenseydi adaşı hezarfen ahmet çelebi den ya da lagari hasan çelebi den 40 yıl değil 4 yılda tamamlardı bütün gezilerini...
    ···
  9. 5.
    0
    40 yıl gezilir mi ya 40 yıl... Kıskandırıcı
    Viyena dan, kahire ye kimi duvarlara evliya was here minvalinde şeyler yazan okçu pehlivan aynı zamnda.
    O gunun sartlarıma gore gec denilebilecek 76 yas civarında ölmüş kabul ediliyor ama mezarı nerde bilinmiyor. Belki de hala geziyordur.
    ···
  10. 4.
    0
    beyler behzat reyiz'de oynadi cagri roluyle.
    ···
  11. 3.
    0
    --spoiler--
    ölmüş
    --spoiler--
    ···
  12. 2.
    0
    doğru söyle bunu muallaklik olsun diye paylaştın.
    ···
  13. 1.
    +1 -1
    Türk, gezgin. Gezdiği yerlerde toplumların yaşama düzenini ve özelliklerini yansıtan gözlemler yapmıştır.

    Evliya Çelebi b.Derviş Mehmed Zillî istanbul'da Unkapanı'nda doğdu, 1682'de Mısır'dan dönerken yolda ya da istanbul'da öldüğü sanılmaktadır. Babası Derviş Mehmed Zillî, sarayda kuyumcubaşıydı. Evliya Çelebi'nin ailesi Kütahya'dan gelip istanbul'un Unkapanı yöresine yerleşmişti. ilköğrenimini özel olarak gördükten sonra bir süre medresede okudu, babasından tezhip, hat ve nakış öğrendi. Mugibi ile ilgilendi. Kuran'ı ezberleyerek "hafız" oldu. Enderuna alındı, dayısı Melek Ahmed Paşa'nın aracılığıyla Sultan IV. Murad'ın hizmetine girdi.

    Evliya Çelebi'nin geziye karşı duyduğu ilgi, çocukken babasından, yakınlarından dinlediği öykülerden, söylencelerden ve masallardan kaynaklanır. Seyahatname adlı yapıtının girişinde geziye duyduğu ilgiyi anlatırken bir gece düşünde Peygamber'i gördüğünü, ondan "şefaat ya Resulallah" diyecek yerde şaşırıp "seyahat ya Resulallah" dediğini, bunun üzerine Peygamber'in ona gönlünün uyarınca gezme, uzak ülkeleri, görme olanağı verdiğini yazar. Bu düş üzerine 1635'te, önce istanbul'un bütün yörelerini dolaşmaya, gördüklerini, duyduklarını yazmaya başladı. 1640 dolaylarında Bursa, izmit ve Trabzon yörelerini gezdi, 1645'te Kırım'a Bahadır Giray'ın yanına gitti. Yakınlık kurduğu kimi devlet büyükleriyle uzak yolculuklara çıktı, savaşlara, mektup zütürüp getirme göreviyle, ulak olarak katıldı. 1645'te Yanya'nın alınmasıyla sonuçlanan savaşta, Yusuf Paşa'nın yanında görevli bulundu. 1646'da Erzurum Beylerbeyi Defterdarzade Mehmed Paşa'nın muhasibi oldu. Doğu illerini, Azerbaycan'ın, Gürcistan'ın kimi yörelerini gezdi. Bir ara Revan Hanı'nı mektup zütürüp getirmekle görevlendirildi, bu nedenle Gümüşhane, Tortum yörelerini dolaştı. 1648'te istanbul'a dönerek Mustafa Paşa ile Şam'a gitti, üç yıl o dolaylarda gezdi. 1651'den sonra Rumeli'yi dolaşmaya başladı, bir süre Sofya'da bulundu. 1667-1670 arasında Avusturya, Arnavutluk, Teselya, Kandiye, Gümülcine, Selanik yörelerini gezdi. Kaynakların bildirdiğine göre, Evliya Çelebi'nin gezi süresi 50 yılı kapsar.

    Evliya Çelebi'nin gezilerinin oldukça geniş bir alanı kaplaması iki bakımdan önemlidir. Birincisi Osmanlı imparatorluğu'nun komşu ülkelerle olan ilişkilerini yansıtması, ikincisi insan başarılarına ilgilendirir. Bu geziler yalnız gözlemlere dayalı aktarmaları, anlatıları içermez, araştırıcılar için önemli inceleme ve yorumlara da olanak sağlar. Seyahatname'nin içerdiği konular, belli bir çalışma alanını değil, insan düşüncesinin ürettiği bütün başarıları kapsar. Bu özelliği nedeniyle Evliya Çelebi'nin yapıtı değişik açılardan bakılarak değerlendirilir.

    Üslup bakımından ele alındığında, Evliya Çelebi'nin, o dönemdeki Osmanlı toplumunda, özellikle Divan edebiyatında yaygın olan düzyazıya bağlı kalmadığı görülür. Divan edebiyatında düzyazı ayrı bir yaratı ürünü sayılır, şiir gibi ağdalı, ayaklı-uyaklı bir biçimle ortaya konurdu. Evliya Çelebi, bir yazar olarak, bu geleneğe uymadı, daha çok günlük konuşma diline yakın, kolay söylenip yazılan bir dil benimsedi. Bu dil akıcıdır, sürükleyicidir, yer yer eğlenceli ve alaycıdır.

    Evliya Çelebi gezdiği yerlerde gördüklerini, duyduklarını yalnız aktarmakla kalmamış, onlara kendi öznel yorumlarını, düşüncelerini de katarak gezi yazısına yeni bir içerik kazandırmıştır. Burada yazarın anlatım bakımından gösterdiği başarı uyguladığı yazma yönteminden kaynaklanır. Anlatım belli bir zaman süresiyle sınırlanmaz, geçmişle gelecek, şimdiki zamanla geçmiş iç içedir. Bu özellik anlatılan öykülerden, söylencelerden dolayı yazarın zamanla istediği gibi oynaması sonucudur. Evliya Çelebi belli bir süre içinde, özdeş zamanda geçen iki olayı, yerinde görmüş gibi anlatır, böylece zaman kavrdıbını ortadan kaldırır.

    Seyahatname'de, yazarın gezdiği, gördüğü yerlerle ilgili izlenimler sergilenirken, başlı başına birer araştırma konusu olabilecek bilgiler, belgeler ortaya konur. Bunlar arasında öyküler, türküler, halk şiirleri, söylenceler, masal, mani, ağız ayrılıkları, halk oyunları, giyim-kuşam, düğün, dernek, eğlence, inançlar, karşılıklı insan ilişkileri, komşuluk bağlantıları, toplumsal davranışlar, sanat ve zanaat varlıkları önemli bir yer tutar.

    Evliya Çelebi insanlarla ilgili bilgiler yanında, yörenin evlerinden, cami, mescid, çeşme, han, saray, konak, hamam, kilise, manastır, kule, kale, sur, yol, havra gibi değişik yapılarından da söz eder. Bunların yapılış yıllarını, onarımlarını, yapanı, yaptıranı, onaranı anlatır. Yapının çevresinden, çevrenin havasından, suyundan söz eder. Böylece konuya bir canlılık getirerek çevreyle bütünlük kazandırır.

    Seyahatname'nin bir özelliği de değişik yöre insanlarının yaşama biçimlerine, davranışlarına, tarımla ilgili çalışmalarından, süs takılarına, çalgılarına dek ayrıntılarıyla geniş yer vermesidir. Yapıtın kimi bölümlerinde, gezilen yörenin yönetiminden, eski ailelerinden, ileri gelen ünlü kişilerinden, şairlerinden, oyuncularından, çeşitli kademelerdeki görevlilerinden ayrıntılı biçimde söz edilir.

    Evliya Çelebi'nin yapıtı dil bakımından da önemlidir. Yazar, gezdiği yerlerde geçen olayları, onlarla ilgili gözlemlerini aktarırken kullanılan sözcüklerden de örnekler verir. Bu örnekler, dil araştırmalarında, sözcüklerin kullanım ve yayılma alanını saptama bakımından yararlı olmuştur. Kimi yabancı kökenli sözcüklerin söyleniş biçimi halk ağzına göredir. Bu da dilci için bir yöre ağzının oluşumunu anlamaya yarar. Evliya Çelebi'nin Seyahatname'si çok ün kazanmasına karşın, bilimsel bakımdan, geniş bir inceleme ve çalışma konusu yapılmamıştır.

    YAPITLAR (başlıca): Seyahatname, (ö.s.), ilk sekiz cilt: 1898-1928, son iki cilt: 1935-1938
    Tümünü Göster
    ···