-
1.
-2aslında kötülük problemiyle eşit oranda vahiy problemi de var. vahiy problemini ufak bir vahiy problemi başlığında yazdım ama pek giblenmedi. herkes aynı şeyleri konuşmaya alışmış galiba.
kötülük problemi kısaca şöyle:
1. tanrı en mükemmeldir
2. tanrı ahlaken en üstündür. (1)
3. ahlaken üstün bir varlık kötülüğe izin vermez
4. dünyada kötülük vardır
5. o zaman tanrı yoktur. (3 & 4)
burada kötülüğün iki farklı versiyonu var, doğal kötülük ve beşeri kötülük. mesela kanser, doğal afetler vb sonucunda insanların acı çekmesi/zarar görmesi doğal kötülüğe giriyor. beşeri kötülük de insan kaynaklı olan (tecavüz, cinayet, hırsızlık vb) kötülükler. ikincisi için plantinga tanrının özgür iradeye yer açması üzerinden bir savunma yapıyor, yine teodese var buna benzer. fakat doğal kötülük için makul bir açıklamaya rastlamadım.
ne diyorsunuz buna?
-
2.
0oyunlardaki random encounter olayı panpa
-
3.
0Kardeşim Allah insanlara hastalık veya sıkıntı verince O kulundan hasta olduğu surece günahları affolur eğer günahsız ise sevap yazılır ve eğer o hastalık ve muhabbetten dolayı ölürse müslüman şehit olur ve cennete gider
-
-
1.
0Bu kötülük problemini çözmez ama. Eğer tanrı bu kötülüğü engellemeye muktedirse ve engellememişse bu onu kötü yapar. Şöyle düşün, yolda gidiyorsun, bir köpeğin bir bebeğe saldırmaya hazırlandığını gördün. gücün, kuvvetin yerinde, köpek sana bir şey yapamayacak durumda. burada ahlaki olarak iyi değerlere sahip olan biri ne yapar?
-
2.
0Su dünyada her şey de bir hayır vardır kardeşim mesela Allah şeytanı yaratmış normalde şeytan kotudur ama insan şeytana uymazsa cennete gidiyor hatta meleklerden daha üst bir seviyeye çıkıyor eğer şeytan olmasaydı herkes sabit olurdu okulda ders çalışan öğrenci ile tembel öğrenci ayni seviyede kalırdı bide boyle düşün hiç bir şey de kötülük yoktur bu dünyada
-
-
1.
0yahu iyi de bunun kötülük problemiyle ne alakası var? bir kötülüğün sonradan tazmin edilecek olması kötülüğün kendisini ortadan kaldırmıyor ki. hayır şeytandan da bahsetmiyorum, diyorum ki mesela tsunami oldu ve binlerce kişi öldü. bu bir kötülüktür.
-
2.
0Evet binlerce kişi öldü eğer içlerinde milletin hakkini yiyen birileri varsa o bu dünyada cezasının bir kısmını çekmiş oluyor ve masumlar kaybettiği mallar sadaka oluyor ölenler şehit oluyor bu kadar basit başka sorun varsa sor hemen yoksa birazdan yatacam
-
3.
0Yahu diyorum ki bu kötülük problemini çözmüyor, bunun ortada olması zaten sorun.
diğerleri 1 -
1.
-
1.
-
4.
0yalanına sokuyum
-
-
1.
0neresi yanlış?
-
1.
-
5.
0kanser ve doğal afetlerin doğal kötülük olduğuna kim karar verdi?
-
-
1.
0kötülük=>kötü durum
insanların canına, malına, sağlığına mal olan durumlar kötüdür diyebiliriz. deniyor da zaten felsefi yazında. -
-
1.
0dostum tanrı yoksa kanser ve doğal afetler doğal kötülük sayılamaz. neden dersen. tanrı yok demek her şey tesadüf eseri gerçekleşiyor demektir.bu durumda bazı insanların kansere yakalanması ve doğal afetlerde ölmesi tamamen şansla alakalıdır.Ya da bu durumlara maruz kalmak insanın kendiyle alakalı bir durumdur. evini sağlam yaparsan mesela depremde göçük altında kalmazsın. volkan dağlarının yanına yerleşim yerleri kurmazsan volkanda yanmazsın. radyasyona maruz kalmaz, sigara içmezsen kansere yakalanmazsın. organik olan ve kimyasal içermeyen gıdalar tüketirsen kansere yakalanmazsın. Akraba evliliği yapmazsan çocuğun sakat doğmaz. Kanser ve doğal felaketlerin ağır sonucunun temel sebebi insan davranışlarıdır.Sen aslında tanrı yok derken semavi dinlerin tanrısını kastediyorsun ama ben deistim ve bizimle iletişim kurmamış bir yaratıcıya inanıyorum sadece.
-
2.
0Fakat bazı şeylerin önüne tamamen geçemiyorsun. tsunami veya volkan patlamaları güzel örnekler buna. hatta genetik hastalıklar da buna giriyor, çünkü o hastalığa sahip kimsenin suçu yok. insanlar yeterli bilgiye sahip olmadığı için hata yapabilirler ama o zaman omniscient ve omnipotent bir tanrı varsa müdahale etmesi gerek buna. en üstün ahlakilik bunu gerektirir. teistik tanrılardan bahsettiğim belli değil mi? teistik olmayan tanrı algıları için bir şey demiyorum çünkü umrumda değil pek.
bir de iyilik ve kötülüğün objektif olduğuna inanıyorum, yani ahlaki rölativist değilim. dediğim durum da zaten tanrı varsa geçerli. tanrı varsa kötülük problemi büyük sorun. -
3.
0tsunami sonucu ölmemize kötülük diyorsun.bu yüzden tanrı yoktur diyorsun. çünkü tsunami oluşumuna tanrı izin veriyor.bu açıdan bakarsan ölümlü olmamız başlı başına bir kötülük. tsunamide ölmekte ya da genç yaşta kalp krizi geçirerek ölmek arasındaki farkı bana söyleyebilir misin? bu durumda kalp krizi geçirmekte kötülük sayılmalı.ya da ölüme sebep olan bütün nedenler senin açından bakıldığında kötülük oluyor.
-
4.
0teistik olmayan tanrı algıları umrumda değil derken saçma bulduğun için mi yoksa tanrının olma olasılığı olmadığı için mi önemsemiyorsun?
diğerleri 2 -
1.
-
1.