0
firavunlaşma, nemrutlaşma ebucehilleşme siyasal iktidar alanındaki yabancılaşmanın zirvesidir. ebu cehil cehaletin babası, nemrutlaşma ve firavunlaşma zulmün, zorbalığın simgesi olarak insanlığın belleğine yerleşir. karun-karunlaşma ise; ekonomik alandaki eşitsizliğin, dengesizliğin, dolaysıyla sömürü ve köleliğin en katı biçimi olarak gelişir. harunlaşma karunlaşmaya dönüşür. bel'am (samiri) egemen dinsel güç olarak yerleşik tüm ölçüleri alt-üst ederek diktaya dayalı erki temsil eder. din ötekileştirdiği insanlara tekrar eski doğal yaşam dönüleceğini vaat eder. vaat edilen cennet eski saf, özgür ve eşitlikçi doğal toplum gerçekliğinin dile gelişidir.
ebedî cehennemde kalma düşüncesi, doğa yaşamın tümüyle yitirilmesi ve ötekileşmesi anldıbına geliyor. 'mehdi', bu yabancılaşmayı, ötekileştirmeyi durduracak olan bir 'kahramanlık' imgesidir. deccal ise yabancılaşmaya karşı çıkanların direncini, başkaldırısını kırmaya çalışan şeytani güçtür. dinsel yöntemin kendisi yabancılaşmayı ifade ettiği gibi, nemrut, firavun, karun vb. ise yabancılaşmanın savrulma noktası oluyor. açık k, uygarlık tarihinde dinsel aşamaya geçiş büyük bir gelişme oluyor. yaratılan ve kutsanan doğmalarla yabancılaşma daha da derinleşiyor. sömürü, sınıf ve devlet kutsanarak dokunulmaz hale getiriliyor. ne kadar katı doğma o kadar köleleşme, sömürü ve baskı demek oluyor. her şeyin katı doğmalarla aşırı maskelenmesiyle sömürü, haksızlık gizleniyor örtbas ediliyor. her şey kesin katı hakikat olarak sunuluyor. bu da yabancılaşmanın derinleşip yaygınlaşmasına yol açıyor.