+2
c++ temelleri
visual c++ uygulamalarına geçmeden önce temel programcılık bilgisine sahip olmalısınız. bu bölümde genel olarak bilgi vermeye çalışacağım. birçok programlama dilinde döngüler, sorgulamalar ve değişkenler benzer şekildedir, sadece yazılımları değişir. buradaki temeller ışığında ansi-c yada c++ ile ilgili bir kitaptan daha fazla bilgi edinmelisiniz.
değişken (variable)
değişkenler içersinde çeşitli bilgiler bulunduran isimlerdir. bunlar kullanımda kolaylık sağladığı gibi birçok durumda da değişken kullanmak bir zorunluluk olur. değişken isimlerini istediğiniz harflerle yazabilirsiniz. yalnız türkçe karakterler kullanamazsınız, ve değişken isminde önce harf yazmak zorunludur, sayılar sonra yazılır.( ğ,ü,ş,i̇,ç,ö kullanılmaz)
örnek değişken isimleri: elma, giris, eleman_adi, sayi3 vb.
hatalı değişken isimleri ise: 3elma, 5eleman_adı, bilgi!, giris-no vb.
değişken türleri
integer = tam sayı
bu değişken türü hafızada 4 byte yer alır, sayı sınırı -231 ve 231-1 arasındadır
örnek:
//değişken tanımlama
int elma;
int armut;
int toplam;
//değişkene değer atama
elma=20;
armut= 10;
//değişkenler ile işlem yapma
toplam=elma+armut;
short, long, unsigned integer = sınırları farklı tamsayı
eğer daha büyük yada daha küçük sayılarla çalışıyorsak hafızada uygun boyutu ayırmak için short(kısa) , long(uzun), unsigned(işaretsiz, pozitif ) tipi ile tamsayı sınırları değiştirilebilir.
örnek:
unsigned long yolboyu;
//buradaki değişkenin boyu 0 ve 232-1 arasındadır (yani 4,294,967,295 )
short int azsayi;
//bu değişken hafızada iki byte yer kaplar
double , float =kesirli sayı
bu değişken türü kesirli sayıları alır. double hafızada 8 byte yer kaplar. float 4 byte.
örnek:
double boyunuz;
boyunuz=1.75;
//bu değişkenin sınırı -1.7×10^-38 ilse 1.7×10^-38 arasıdır
float pisayisi=3.14159f;
//eğer daha kısa bir aralık ile çalışacaksanız. float kullanın
char = harf
normalde tek bir harf alır fakat diziler kullanılarak sınırsız sayıda harf ataması yapılabilir.
örnek:
//harf isimli bu değişken sadece bir harf alır
char harf = a;
//kelime isimli bu değişken 25 harf alabilir, boşluk ta bir harf sayılır.
char kelime[25];
//alt örnekte ise cumle isimli değişken otomatik olarak karşıdaki harf sayısına göre hafızada yer ayırır
char cumle[]="bu bir kelime grubu";
bolean (bool)=mantıksal değişken
bu değişken sadece 1 ve 0 sayılarını alır. bunlara 1(bir) yerine true , 0(sıfır) yerine false atamaları yapılabilir.
örnek:
bool evlimisiniz;
evlimisiniz = false ;
sorgu/şart ( if )
değişkenlerin veya fonksiyonların değerini kontrol etmekte kullanılır.
yazılışı :
if ( şart )
{
//şart doğru ise yapılacak işlemler
}else{
//şart yanlış ise yapılacak işlemler
}
örnek:
int numara;
//burada herhangi bir giriş komutu ile kullanıcıdan numara sorulabilir
numara = 254;
if (numara == 254)
{
mesaj "numarayı doğru girdiniz"
}else{
mesaj "numarayı yanlış girdiniz"
}
if ile kullanılabilecek bazı sorgulama çeşitleri şunlardır
< küçüktür
<= küçük eşittir
> büyüktür
>= büyük eşittir
== eşittir //c++ dilinde sorgulama işleminde iki adet eşittir kullanılır, tek eşittir değer aktarımında kullanılır.
!= eşit değildir
döngü
en basit döngü for döngüsüdür. belirli sayılar arasında programın işlemleri tekrar yapmasında yada diziler ile işlem yaparken kullanılır. örneğin ekrana bir yazıyı 10 kere yazmanız gerekiyor diyelim. şöyle yazabilirsiniz:
int i;
for ( i =0 ; i <10 ; i++)
{
// ekrana yazı yazma komutu
}
döngü yazılışı:
for ( başlangıç sayısı ; devam etme şartı ; artırma miktarı)
{
//tekrar edilecek işlem buraya yazılacak
}
while
sınırlı sayılarda for kullanılırken sonu kestirilemeyen durumlarda while kullanılır.
int i;
while ( i <10)
{
// bu döngü devamlı tekrar eder.
}
burdaki while döngüsünde şart sabit olduğundan döngü sürekli tekrarlar. hatta bu bilgisayarın kilitlenmesine sebep olabilir. bunun için while kullanırken döngünün şartı dikkatli seçilmelidir. yukarıdaki şöyle olabilir
int i;
while ( i <10)
{
i=i+1;
}
bu döngü ise i=9 a kadar sürer. i=9 olunca şart sağlanmadığı için döngü biter.
struct ,class , objects ( yapılar ve sınıflar )
bunları kullanarak işlemleri hızlandırıp, işimizi kolaylaştırabiliriz. bu terimler başlı başına bir kitap konusu olabilecek kadar uzun olduğu için burda sadece struct için bir örnek veriyorum. bir tür değişken de denebilir ama kendi içinde birçok değişken bulundurur.
örnek: diyelim ki birçok kişinin yaşı, boyu, kilosu ile ilgili bir program yazacağız. bu durumda her eleman için ayrı ayrı boy, yaş , kilo değişkeni tanımlamak yerine adam isimli bir yapı oluştururuz.
typedef struct _adam
{
int kilo;
int yas;
double boy;
}adam;
//alt kısımda bunu kullanırken ise değişken tanımlar gibi önce değişken tipini sonra da değişkene verdiğimiz ismi yazıyoruz
adam eleman1;
adam eleman2;
//bilgi girerken aşağıdaki gibi girebiliriz,
eleman1.boy = 1.56;
eleman1.kilo = 85;
eleman2.kilo = 72;
//bunları kullanırken de aşağıdaki gibi yazabiliriz,
toplam_kilo = eleman1.kilo + eleman2.kilo;
konuyu anladık mı ?
konuya devam: burada c program dili komutlarına sınırlı ölçüde değindik. kendinize zaman ayırıp türkçe c sitelerinden veya kitaplardan bu konuları iyice öğrenmeniz gerekiyor. bizim işimiz oyun programlamaya ağırlık vermek.
ozet:bilgi
Tümünü Göster