-
1.
+3doğru olup olmayacağından emin değilim, lakin bir cevap alacaksınız.
-
2.
+2 -1Allah yoksa tüm bu güzellikleri kim yarattı
-
-
1.
+4 -1peki allah varsa tüm bu çirkinliği o mu yarattı?
-
2.
+3 -3inanılmaz felsefeci harikasın
-
1.
-
3.
+1ey ateist ölüm yok oluşsa bu varlık niye ? )))) #sozlerkosku
-
-
1.
0farklı bir galakside varolan ismini bile bilmediğimiz bir gezegenin varlığının anlamı ne peki? var olan her şeyin bir amaca ve anlama hizmet ettiği fikrini neye dayanarak kabul ediyorsun?
-
2.
0Bu dünyayı Allah bize yaşanılacak bir yer kıldı bir spermden aklı iradesi olan tek varlik biz insanlariz burda ben bir sebebiyet ararım Allah bizi ozel yaratmis ona kulluk etmemizi istiyor bende ederim
-
-
1.
-1köpeğin, böceğin de aklı var, bizimki kadar güçlü olmaması bizi bütün evrenin bizim için yaratılmış olduğuna inandırmak için yeterli değil.
-
1.
-
3.
0Tamam inanma o zaman biz sadece tebliğ yapariz iman etmek sana kalmış öldükten sonra da görücez bakalım kim haklıymış
-
4.
0ben hiç uçakla seyehat eden ibadet sorumluluğu olan abur cubur yiyen uçakla seyehat eden bir böcek aslan kaplan vs görmedim insanı özel yaratmıştır Allah azze ve celle ama inkar ediorsan sen bilirsin herkes hür iradeye sahip
-
-
1.
0özel olduğumuz kesin, ama tüm evrenin bize yaratılmasını sağlayacak kadar özel değiliz.
-
1.
diğerleri 2 -
1.
-
4.
+1Tanrının varlığını kabul edersek, sınırsız güce sahip bir varlık neden bizim namaz ve duamıza muhtaç olsun ki? Ayrıca iyi insanlar cennete, kötü insanlar cehenneme gidiyorsa, Tanrının da her şeyi bildiğini kabul edersek, Tanrının herkesin doğumundan önce nereye gideceğini bilmesi gerekmez mi? O zaman cennet ve cehennem kavramları niye var ki? Sonumuz zaten başından belli değil midir bu durumda?
Not: Tanrıya inanmıyorum. -
-
1.
0müslüman da, seni islama bağlayabilecek fikirlere de sahip değilim, ama fikirlerine saygı duyduğum müslüman bir insanın anlattıklarından algılayabildiğim kadarıyla sana cevap vereyim.
tüm varlık formlarının yaratıcısının egoya sahip olması anormal karşılanamaz, hiçbir şey yaratamamış bir insan olarak ben bile bir insanın bana saygı ve teşekkür duymasını kabul edebiliyorsam tanrının böyle bir şeyi kabul etmemesi nasıl söz konusu olabilir? bize ihtiyaç duymuyor, lakin bizden ona karşı bir saygı bekliyor; tıpkı bir babanın çocuğuna ihtiyaç duymayıp da ondan mutlak bir saygı duymayı beklemesi gibi.
ikinci soruna tanrı varlığına inanan ama müslüman olmayan bir insan olarak kendi tanrı anlayışımca cevap veriyorum,
bir insan olarak ben bile satranç oynadığımda bir pozisyondan doğabilecek 10 farklı varyantı (varyant, gerçekleşebilme ihtimali olan diğer olasılıklar anldıbına gelir) hesaplayabiliyorsam tanrının olasılıkları hesaplayabilme gücüne inanmak zorundayım. benim gücüm 10 tanesine yetiyorsa o her olası varyantı hesaplayabilecek güce sahiptir. yani seni yarattığı andan itibaren her seçiminden oluşabilecek her yolu görebilen bir varlıktan bahsediyoruz. peki yaratmak için en ufak bir çaba sarfetmeyip sadece düşünmesinin yeterli olduğu bir varlık için o ihtimallerden hangisinin biz olduğumuz sorusu geçerli midir? ben şahsen sanmıyorum. her bir ihtimalden doğacak her bir crone lige onun için crone ligedir, bir kısmı cezalandırılacakken bir kısmının da ödüllendirileceği gerçeği benim için adaletsizlikten uzak. hangi crone lige, hangi eylemleri gerçekleştirmişse o denli suçlu, ya da suçsuzdur. dolayısıyla cehennem ve cennet her bir crone lige için farklı varlık boyutlarında kararlaştırılır ve her bir crone lige kendi eylemlerinden mesuldür.
eğer ki bunu tek bir varlık formu üzerinden düşünürsek, evet mantığın kabul edilebilir. ama tanrıdan bahsediyoruz değil mi, tek bir çizgi onun için nasıl kabul edilebilir?
-
1.
-
5.
+1hiçbir düşün akımını kabuk etmeyip kendi düsüncelerm doğrultusunda gitsem orucum kabul olur mu? şaka bir yana illa ki birilerinin önceden bulduğu bişi olmak zorunda mıyız?
-
-
1.
+1 -1ne demek istediğini anlayamadım. pgibolojik ve sosyolojik olarak belirli kalıplara bağlı insanlar olmak zorunda mıyız demek istediysen çok yüksek bir ihtimalle evet.
-
-
1.
+1bunu kabul etmek istemezsem anarşist kabul ediliyorum. hiçbir toplulukta nitelendirilmek istemesem de aslında birine dahil ediliyorum. naparız bi oluru yok mu bu işin
-
2.
-1kim tarafından anarşist kabul ediliyorsun? insan davranışı, içinde bulunduğumuz döneme kadar belirli insanlar tarafından bireysel ve toplumsal olarak hatasız paternlere oturtulabilmiş, bunu reddetmek önce mantığa, sonra bilime aykırı.
ha eğer ki bu paternlerin doğrularını öğrenebilmiş, sonrasında ise bu paternlerin içinde bulunduğumuz sisteme aykırı olduğunu farkedebilmiş bir birey isen insanlardan önce kendini bir anarşist kabul edebilmen gerekirdi. -
3.
0edit; anarşist olman anarşist bir toplum içerisinde olduğun anldıbına gelmez, lakin tek olmadığından ve bir toplumun seni beklediğinden de emin olabilirsin.
diğerleri 1 -
1.
-
1.
-
6.
0kaderimiz önceden belli mi?
-
-
1.
0evet, ama bu özgür iradenin olmadığı anldıbına da gelmez.
-
2.
0özgür olarak değiştirebiliyorsam nasıl belli olabiliyor.
-
-
1.
0özgür olarak seçtiğin şeyin ne olacağının bilinmesi onu özgürce seçmediğin anldıbına gelmiyor.
-
2.
0e demek ki o bana göre özgür ama aslen özgür değil.
-
3.
0asleni sana göre olandır zaten, tanrının perspektifiyle evrene bakamazsın.
diğerleri 1 -
1.
-
1.
-
7.
0Evrensel ahlak yasası var mıdır?
-
-
1.
0tek değildir, ama vardır.
-
1.
-
8.
0Kendime Müslüman demek, rahat bir yaşam sürmek ve sürünün bir parçası olmak isterdim fakat bende hep bir şeyler ekgib kalıyor, bilmem anlıyor musun? içimde bir boşluk var ve bu boşluğu, hayatın anlamsızlığını Tanrının varlığı bile dolduramıyor.
Ağır depresyondayım, sadece yaşama içgüdüm olduğu için yaşıyorum. Fakat neden yaşıyorsun dersen bilemem. Sanırım sadece nasıl sorusunun cevabını verdim. -
-
1.
0eksiğin olan şey bir amaç. müslüman olmayı da bir topluma dahil olabilmek için değil, bir amaca sahip olabilmek için istiyorsun.
aksine, yaşama içgüdün sebebiyle yaşadığını söyleyerek neden sorusunun cevabını vermişsin.
edit: tabi benim gördüğüm kadarıyla. -
-
1.
0Doğru söylüyorsun fakat şunu şuraya bırakayım, belki amaç, idealler,ahlak hakkında ne düşündüğümü anlarsın.
Her şeref yapma, her saadet bin.
Her şeyin ibtidası ahiri hiç.
Din şehid ister, asüman kurban,
Her zaman her tarafta kan, kan, kan! -
2.
0gerçek bir nihilist ha...
gerçekten memnun oldum.
-
1.
-
2.
0Deist- Agnostik arasında gidip gelen birisiyim. Benim yaşama amacım ya da heyecanım öğrenmek. insan ne kdar okuyup araştırırsa öğrenirse o kadar kendini tamamlamaya yaklaşır.
-
1.
-
9.
0Ütopyanı anlat
-
-
1.
0emir değil soru alıyorum.
-
-
1.
0Çok da umrumda :D
-
1.
-
1.
-
10.
01 Eğer bir tanrı varsa, onun kötü emellerine alet olmuş cezalandırılıcak çocukları olabilir miyiz ?
2 Yalnızlığı tercih ediyorum. Fakat çok da yalnız olduğum söylenemez. Ama bu gidişle yalnız biri olarak ölebilirim. Sence yalnızlık doğamıza aykırı mı? Ölüm yatağımda yalnız olursam pişmanlık duyar mıyım? insan sosyal bir varlık mıdır? Sosyallik ihtiyaç mıdır? -
-
1.
0ilk sorunu anlayamadım.
tartışmasız aykırı, tek bir insanın doğa içerisinde hayatta kalmasını sağlayabilecek hiçbir gücü yok, ama on tane oldukları anda içerisinde bulundukları eko sistemi mutlak bir kontrol altına alabilmeleri sadece zaman meselesi.
insanın sosyal bir varlık olmak zorunda olduğu gerçeği de cinsellik dürtüsüyle basitçe açıklanabilir. en basit şekilde bir kadına ihtiyacın var, bir kadını etkileyebilmek için de sosyal başarılara.
dünyanın en zeki insanlarından biri Bobby Fischer, 190\'ın üstünde bir iqsu olduğu söyleniyor ve neredeyse tüm satranç oyuncuları tarafından(kasparov, karpov gibi isimler de bu genellemeye dahildir) dünyanın gelmiş geçmiş en iyi satranççısı kabul edilir. Hayatı boyunca insanlardan nefret ederek yalnız yaşamış, yalnızlığından kaynaklanan pgibolojik problemlerinin onu şizofreni ve paranoyaya zütürmesi gerçeği dışında da ölmeden önce durumu bize özetler yapıda bir cümle kurmuş. \"Acıyı dindirmede hiçbir şey bir insan dokunuşu kadar etkili olmuyor.\"
yalnız kalabilmek tamamen bireyin yetenekleriyle mümkündür, insanlardan daha üstün olduğunu kendine kanıtlayamazsan yalnız kalmak için yeterli pgibolojik gücü kendinde bulamazsın. peki içinde bulunduğumuz bu dönem içerisinde en büyük biyolojik gücün zeka olduğunu kabul ederek Fischer\'ın bile böyle bir güçle -ve dolayısıyla sürekli kendini kanıtlayarak güçlenen müthiş bir egoyla- sağlıklı yaşayamaması durumunu nasıl değerlendirebiliriz?
-
1.
-
11.
0Kusursuz yapay zekayı üreten kişi bir bakıma o yapay zekanın tanrısı sayılmaz mı ? Daha da ilerisinde bu zekaya insansı bir robot beden ürettiklerinde bu robot daha zeki ve güçlü olduğu için kendisini tanrısından yüksekte hissetmez mi ?
-
-
1.
+1tanrılık var olmayan bir nesneyi herhangi bir şeyi taklit etmeden yaratabilmektir, yapay zeka üretilirken insan zihni, insan bedeni taklit edilir; dolayısıyla üreten kişi bir tanrıdan çok baba sıfatını alabilir.
-
1.
-
12.
0Determinizm sence tümüyle çökertilebildi mi
-
-
1.
0insan zihninin geçmişin bilgileriyle geleceği tahmin edebilmesi ihtimali atom altı parçacıkların süper pozisyon formunun gözlemlenebilmesinin ardından yok oldu, ama daha üst bir zihin formunun kaderci bir yapı oluşturmuş olması ihtimali hala geçerli.
-
-
1.
+1EPR dedikleri şey ne oluyor peki?
determinizmin yeniden doğuşu mu? Determinizmin sosyo pgibolojik sonuçlarına ne diyorsun peki? Sonuç olarak insan sence özgür müdür? -
2.
0şimdi bir kaç siteden okudum paradoksu(bu arada artık bir paradoks değil, kanıtlı bir olguymuş), yani yanılıyor olmam çok muhtemel. ama benim algıladığım kadarıyla ölçülemez, tahmin edilemez olarak kabul edilen parçacıkların (belirli bir düzeyde) ölçülebildiğini gösteren bu olgu biraz önce savunduğum şeyin tersini, yani determinizm fikrinin ölmediği fikrini destekliyor.Tümünü Göster
Dini bir kaderciliğin en gözle görülen sosyo-pgibolojik etkisinin yozlaşma olduğunu düşünüyorum. "Kaderimizde ne varsa o olsun" felsefesi insanları bir şeyler için yüksek dozda emek harcamaktan, kendilerini zorlamaktan alıkoyuyor. Bu da gelişimi çok büyük ölçüde engelliyor. Bu tabi kaderin, ya da determinizmin yanlış anlaşılmasından kaynaklanıyor. Üzerine düşündüğümüzde yazı gelirse 10 lira kazanacağın bir yazı tura oyununun sonucunun önceden belirlenmiş ve değiştirilemez olması durumu, önceden belirlenmiş olan o durumun sonucunun bilgisini elde etmediğin takdirde senin yaşdıbını değiştirmiyor. anlaşılmasını kolaylaştırmak için basit bir örneğe çevirmeye çalışayım. oyunu oynama kararını bir şekilde verdiğini varsayalım, bu kararı verirken neleri düşündüğün tamamen örnek dışı olsun. hayatın iki potansiyel yola ayrıldı, 20 liraya sahip olduğunda bir yere oturup güzel bir yemek yiyebileceksin, 10 liranı verdiğinde eve yürüyerek gitmek zorunda kalacaksın. bu ihtimalleri zaten biliyordun ve bu kumara girmeyi tercih ettin. Parayı kaybettin, eve yürürken ise bir uyuşturucu bağımlısı tarafından bıçaklanarak 5 gün yoğun bakımda kaldın, yoğun bakımda tanıştığın hemşireyle ise bir kaç ay sonra evlendin. Eğer ki ilahi bir mesaj alıp yazı turanın sonucunun tura olduğunu öğrenseydin(eve giderken bıçaklandığın durumu falan öğrenmiyorsun, sadece yazı turanın sonucunu öğreniyorsun) oyunu oynamayacak, eve yürümek zorunda kalmayacak, bıçaklanmayacak ve hayatının aşkıyla evlenemeyecektin. yani kendi özgür iradenle aldığın kararı dış bir etken sebebiyle gerçekleştirmeyecek, hayatını kendi kararınla seçmediğin bir yola sokacaktın. bu bana şunu açıklıyor ki, deterministik bir evren düzeninin içinde bulunman gelecek hakkında deterministik bir fikir elde edene kadar senin hayatını ya da özgür iradeni etkilemez. e varolan determinizmi algılayabilen bir gücün ki bu güce de tanrı diyelim, sana bu gelecek bilgisini vermek için bir sebebi olmadığını da göz önüne alırsak kaderci bir sistemin içinde bulunmak senin özgür iradeni dolayısıyla seçtiğin yaşamı etkilemez. ha özgür irade fikrinin tamamen bir illüzyon olduğu fikri doğabilir buradan, ama bir sihirbazın numarasını nasıl yaptığını algılayana kadar da numara bizim için gerçek bir sihirdir. dolayısıyla numarayı nasıl yaptığını hiçbir zaman bize anlatmayacak olan bir sihirbazın numarasına sihir dememeyi tercih etmemiz numaranın bizim için gerçek bir sihir olduğu anldıbını değiştirmez. Yani illüzyon ise illüzyon, bu illüzyonun illüzyon olduğunu bilmek bizi bu illüzyonun dışına çıkartmaz, bu gerçekliği kabul etmek istemememiz takdirinde bile kabul etmek zorundayız.
sonuç olarak insan kendi bakış açısıyla özgür olup olmadığını asla kanıtlayamaz, ama olmadığını kanıtlaması olduğunu kanıtlamasından daha düşük bir ihtimale sahip olduğu için olduğunu düşünmesinde bir hata yoktur. basit bir örnekle, tanrının varlığı ya da yokluğu kanıtlanamaz, ancak varlığını kanıtlayabilmek için elimizde hiçbir somut örnek olmadığı için yokluğunu kanıtlamamız daha basittir. o halde olmadığını düşünmekle hata etmiş olmayız.
-
1.
-
1.
-
13.
0felsefeci olunca kızlar kendimi veriyor bide nasıl felsefeci olabilirim
-
-
1.
-1bir şeyleri sorgulamak üzerine müthiş büyüklükte bir isteğe sahip olmak zorundasın, sonrası kendisinden geliyor zaten.
genellikle kadınlar tarafından beğenilen bir model olmuyorsun, tabi fikirlerini sosyal hayatına ne kadar yansıtmayı seçtiğinle doğru orantılı bu.
-
1.
-
14.
0Neden yaşıyoruz?
-
-
1.
+1 -1herkesin önce kendince cevap vermesi, sonrasında da verdiği cevaba göre yaşaması gereken bir soru bu.
-
2.
0Cevaba bak senin okudupun okulu yerim
-
3.
0sorduğun sorunun mutlak bir cevabı yok, bulunması da mümkün değil. insan, yaşamında ne ister sorusunun cevabını pgibolojik olarak bularak insanlara genel bir amaç yükleyebilir, o amaca giden yollarında insan hareketlerini gözlemleyebilir ve insan, insan davranışı, insanın amacı, konularında belirli fikirlere sahip olabiliriz, ama bütün bunları hatasız kalıplara oturtup tek ve mutlak bir gerçeği elde etsek dahi bu insanın neden varolduğu sorusunun cevabını değil, neden ve ne uğruna yaşamaya devam ettiği sorusunun cevabını verir.
neden varolduğumuz sorusunu sorarsak ise bilimsel en ufak bir cevap bulamayız, dolayısıyla her insan varoluş sebebi konusunda kendince bir fikir üretebilir ve bu fikri geliştirip kendine mantıklı bir anlam yükleyebilir. ben kendimce bir anlama sahibim, ama seninle paylaşmam doğrultusunda bunu sana kanıtlayamayacağımı da biliyorum. peki bilimsel bir kanıta sahip olmadığı için insanlar tarafından tek bir kelimeyle reddedilebilecek bir fikri insanlara işte mutlak cevap budur diyerek paylaşmakta nasıl bir doğruluk payı bulunabilir?
diğerleri 1 -
1.
-
15.
0Herhangi bir dine inanıyor musun ?
-
-
1.
0inanmıyorum, fakat hepsinin felsefi kitaplar gibi okunarak eleştirilip güzelliklerinin insanlar tarafından alınılması gerektiğini düşünüyorum.
-
1.
-
16.
0Ogrenci misin issiz misin pampa
-
-
1.
0ikisi de değilim.
-
2.
0Cokta gibimde
-
-
1.
+1gibinde olmayan bir şey için 31 karakterlik bir texti neden yazdın?
-
1.
-
1.
-
17.
0Nasılsın , hayat nasıl gidiyo
-
-
1.
+2kötüyüm, tak gibi gidiyor. ya senin?
-
-
1.
0iyi olmak için çabalıyoruz be panpam ... :3
-
2.
+2çabalama. iyi olmak için çabalamanın gerektiği bir yaşantıda iyi olmanın ne anlamı var?
-
1.
-
1.
-
18.
0Sence ideal bir toplum düzeni olabilir mi?
-
-
1.
0kesinlikle olabilir.
-
1.
-
19.
0Neden felsefe neden anlatsana biraz, azıcık da beyin bulandırıcı şeyler yazarsan mutlu olurum ihtiyacım var düşünmeye
-
-
1.
0felsefeyle her şeye ulaşabileceğimi düşünüyorum.
-
-
1.
0Belki de her şeyin oluşumu ve sonucunda felsefik düşünce vardır he ?
-
2.
0bir düşünce var, ama onu felsefik düşünce olarak adlandırabilir miyiz, bilemedim. zeka diyelim, daha uygun olur.
-
1.
-
1.
-
20.
0anan yanımda
ona ne yapmamı istersin
kısır yapalımmı -
-
1.
+1şunu ne uğruna yazdığını merak ediyorum gerçekten.
-
-
1.
0işsizlik başa bela
canım sıkılıyo aq
depresyondayım
uğraşacak adam arıyorum
sorun cevaplandımı? -
2.
+2evet. mantıklı sebepler içerisinden aradığım için bulamamışım amacını.
-
1.
-
1.
başlık yok! burası bom boş!