/i/Sözlük İçi

sözlük içi.
  1. 6.
    +2
    ikinci bölüm işlemci yetersizliği

    Her ne kadar basit bir şekilde anlatıyor olsam da, ekran kartlarının yaptığı hesaplar dudak uçuklatacak cinsten. Şöyle ki:

    insan gözünün monitörde, bir hareketi sağlıklı olarak algılaması için ekran kartının saniyede 30 adet kare işlenmesi gerekiyor (alt limit 25-26 kare arasıdır). 

    1920 x 1080 ekranda = 2.0736.000 piksel bulunur.

    Saniyede 30 kareden hesaplarsak, ekran kartı bir saniye içinde 62.208.000 tane pikseli işler. 

    Üst seviye ekran kartlarının GPU'ları (Titan, GTX 780 gibi), en hatırı sayılır işlemcilerin bile üzerinden silindir gibi geçerler. Daha da Türkçe'leştirirsek "ağızlarını, burunlarını kırarlar". Bu yüzden, küresel çapta bilimsel hesap yapan süper bilgisayarlar, işlemci yerine 20-30 bin kadar ekran kartını kullanır. 

    Konumuza dönersek, yukarıda anlattığım gibi en basit şekliyle işlemci koordinatları hesaplar, ekran kartı da aldığı bu koordinatların üzerine şehri kurar ve her objenin kaplamasını/ışıklandırmasını yapar. Yani oyunlarda, işlemcinin çok ama çok önemli bir performans girişi yoktur (online ve strateji oyunları hariç, ona biraz sonra değiniyorum).

    Diyelim ki elimizde GTX 780 var. Fantezi olsun diye Crysis 3'ü 1024 x 768 çözünürlük ve en düşük detay kalitesinde oynuyoruz. Süreç şu şekilde işleyecektir: 

    Yazılım işlemciye gidip koordinatları alır, ekran kartına zütürür. Ekran kartı bakar ki; çözünürlük düşük, detay kalitesi yerlerde sünüyor. 

    1920 x 1080 çözünürlükte 62.208.000 piksel hazırlayacağına, 1024 x 768 çözünürlükte 23.592.960 piksel hesaplayacaktır. 

    Ekran kartı verir coşkuyu ve anormal derecede performansa ulaşır. Ortaya çıkan frame sayısı 100-200 arasıdır. Bu sefer işlemci, ekran kartına koordinatları yetiştirmekte zorlanır. Ekran kartı saniyede 200 frame'e çıkar ama işlemci su koyar, yetiştiremez ve kasılır kalır. Biz buna: işlemci limiti diyoruz. 

    3.sude var bitmedi ilgiye göre yazicam oradada ekran kartı yetersizliğini islicem.
    ···
  2. 5.
    0
    yazmaya başlıyorum takip edin
    ···
  3. 4.
    0
    devami birazdan geliyor
    ···
  4. 3.
    0
    Yazsana panpa okuyorum ilerde sistem falan toplayabilirim yararlı olabilir
    ···
  5. 2.
    0
    Gg easy noobs
    ···
  6. 1.
    +4
    Darboğaz insanlar tarafından cok abartilan bi konu ve bu konu hakkında arastirmalarim okuduğum kitaplardan yola cikarak sizleride aydinlatmak isterim.

    Olabildiğince basit, teknik terimlere, bilgisayar jargonuna hiç dokunmadan ve hayati pek çok detayı es geçerek anlatıyorum.

    Süreç şu şekilde işliyor: 

    Ekran kartı oyunlarda, gözünüzle algıladığınız her bir noktanın temel olarak yüzey kaplamasını ve ışıklandırmasını yapar. Ancak bunu yapabilmesi için, üzerini kaplayacağı objenin uzay düzlem üzerindeki koordinatlarına ihtiyaç duyacaktır. 

    Yazılım yani oyun, işlemciye giderek, ekran kartının son haline getireceği sahnenin koordinatlarını hesaplamasını rica eder. işlemci, gelen bu nazik teklifi kırmayacak, bu koordinatları hesaplayarak yazılıma teslim eder. Yazılım elindeki koordinatları aynı nezaket içinde ekran kartına teslim eder. Ekran kartı artık mutludur, çünkü hazırlayacağı sahnenin ne olacağını bilmektedir (Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler gibi oldu ya, neyse devam edelim).

    Ekran kartı sahneyi anladıktan sonra, oyun motorunun ona verdiği sahne için detayları işlemeye başlar. ilk olarak tel (wireframe) çizimler hazırlar. Ardından ikinci kaplama ve son olarak ekrana yansıyan görüntünün son halini bitirir.
    Not:bu konu önce açmıştım yine acıyorum eski konudaki yazıları buraya geciriyorum daha yazacağım bir sürü sey var. uplayin sukulayinda trendde herkez görsün.

    edit :ilgi görürse devam edicem baya bi yazacağım seyler var. duvara yazmak istemem
    ···