-
1.
+4Darboğaz insanlar tarafından cok abartilan bi konu ve bu konu hakkında arastirmalarim okuduğum kitaplardan yola cikarak sizleride aydinlatmak isterim.
Olabildiğince basit, teknik terimlere, bilgisayar jargonuna hiç dokunmadan ve hayati pek çok detayı es geçerek anlatıyorum.
Süreç şu şekilde işliyor:
Ekran kartı oyunlarda, gözünüzle algıladığınız her bir noktanın temel olarak yüzey kaplamasını ve ışıklandırmasını yapar. Ancak bunu yapabilmesi için, üzerini kaplayacağı objenin uzay düzlem üzerindeki koordinatlarına ihtiyaç duyacaktır.
Yazılım yani oyun, işlemciye giderek, ekran kartının son haline getireceği sahnenin koordinatlarını hesaplamasını rica eder. işlemci, gelen bu nazik teklifi kırmayacak, bu koordinatları hesaplayarak yazılıma teslim eder. Yazılım elindeki koordinatları aynı nezaket içinde ekran kartına teslim eder. Ekran kartı artık mutludur, çünkü hazırlayacağı sahnenin ne olacağını bilmektedir (Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler gibi oldu ya, neyse devam edelim).
Ekran kartı sahneyi anladıktan sonra, oyun motorunun ona verdiği sahne için detayları işlemeye başlar. ilk olarak tel (wireframe) çizimler hazırlar. Ardından ikinci kaplama ve son olarak ekrana yansıyan görüntünün son halini bitirir.
Not:bu konu önce açmıştım yine acıyorum eski konudaki yazıları buraya geciriyorum daha yazacağım bir sürü sey var. uplayin sukulayinda trendde herkez görsün.
edit :ilgi görürse devam edicem baya bi yazacağım seyler var. duvara yazmak istemem -
2.
+2ikinci bölüm işlemci yetersizliği
Her ne kadar basit bir şekilde anlatıyor olsam da, ekran kartlarının yaptığı hesaplar dudak uçuklatacak cinsten. Şöyle ki:
insan gözünün monitörde, bir hareketi sağlıklı olarak algılaması için ekran kartının saniyede 30 adet kare işlenmesi gerekiyor (alt limit 25-26 kare arasıdır).
1920 x 1080 ekranda = 2.0736.000 piksel bulunur.
Saniyede 30 kareden hesaplarsak, ekran kartı bir saniye içinde 62.208.000 tane pikseli işler.
Üst seviye ekran kartlarının GPU'ları (Titan, GTX 780 gibi), en hatırı sayılır işlemcilerin bile üzerinden silindir gibi geçerler. Daha da Türkçe'leştirirsek "ağızlarını, burunlarını kırarlar". Bu yüzden, küresel çapta bilimsel hesap yapan süper bilgisayarlar, işlemci yerine 20-30 bin kadar ekran kartını kullanır.
Konumuza dönersek, yukarıda anlattığım gibi en basit şekliyle işlemci koordinatları hesaplar, ekran kartı da aldığı bu koordinatların üzerine şehri kurar ve her objenin kaplamasını/ışıklandırmasını yapar. Yani oyunlarda, işlemcinin çok ama çok önemli bir performans girişi yoktur (online ve strateji oyunları hariç, ona biraz sonra değiniyorum).
Diyelim ki elimizde GTX 780 var. Fantezi olsun diye Crysis 3'ü 1024 x 768 çözünürlük ve en düşük detay kalitesinde oynuyoruz. Süreç şu şekilde işleyecektir:
Yazılım işlemciye gidip koordinatları alır, ekran kartına zütürür. Ekran kartı bakar ki; çözünürlük düşük, detay kalitesi yerlerde sünüyor.
1920 x 1080 çözünürlükte 62.208.000 piksel hazırlayacağına, 1024 x 768 çözünürlükte 23.592.960 piksel hesaplayacaktır.
Ekran kartı verir coşkuyu ve anormal derecede performansa ulaşır. Ortaya çıkan frame sayısı 100-200 arasıdır. Bu sefer işlemci, ekran kartına koordinatları yetiştirmekte zorlanır. Ekran kartı saniyede 200 frame'e çıkar ama işlemci su koyar, yetiştiremez ve kasılır kalır. Biz buna: işlemci limiti diyoruz.
3.sude var bitmedi ilgiye göre yazicam oradada ekran kartı yetersizliğini islicem. -
3.
+1Aynı GTX 780'le bu sefer Crysis 3 1920 x 1080 çözünürlük ve en yüksek detay kalitesinde oynuyoruz.
Yazılım işlemciye gidip koordinatları alır, ekran kartına zütürür. Ekran kartı bakar ki; çözünürlük yüksek, detay kalitesi kendini aşmış. Başlar hesaplamaya. E tabi düşük çözünürlükte coşan kart, bu sefer bu fazla çözünürlüğün/detayın altında ezilir. işlemci çatır çatır koordinat hesaplayıp gönderirken, ekran kartı gelen işleri yetiştirememeye başlar. Frame sayısı, düşük çözünürlükte 100-200 arası iken, Full HD'de 40-50'ye düşer. Bunun adı da ekran kartı limitidir.
Eğer siz, 3.0GHz üzeri güncel yada bir iki nesil eski bir işlemci kullanıyor ve 1920 x 1080 çözünürlükte oyun oynuyorsanız, işlemci limitine takılmadan, ekran kartı limitine takılacaksınız. Bu durumun istisnası: düşük çözünürlüktür. Eğer düşük çözünürlükte oynamayı düşünüyorsanız, ekran kartı coşacağı için işlemci yetersiz kalacaktır. Ancak bu yetersizlik, oynanabilir seviye olan 30 frame'in bir hayli üzerinde gerçekleşir.
Diğer istisna online ve strateji oyunları.
Ekran kartları, her ne kadar bilimsel hesaplar için süper bilgisayarlarda kullanılıyor olsalar da, bizim bilgisayarda Command & Conquer oynarken tam anlamıyla birer "geri zekalılardır". Çünkü oyun oynarken tek işleri gelen koordinatları alıp üzerini kaplamaktan ibarettir. Strateji oyunlarda yüksek miktarda yapay zekaya ihtiyaç vardır. Yazılım, zeka işini ekran kartına değil, işlemciye yaptırır. Bu yüzden işlemciye daha fazla iş yükü düşer. Ancak; 3.0GHz üzeri güncel yada bir nesil eski işlemcilerde bu tip sorunlarla karşılaşmayız.
Olay bu şekilde. Eğer takıldığınız bir yer varsa soru sormaktan çekinmeyin. Hiç birimiz, elimizde klavye ile bu dünyaya gelmedi.
yani Amd fury gibi ekran kartı ile intel pentium işlemci birlikte calistirilirmi?
evet darboğaz yapar ise 250fps den 130fps e dusebilir. bu büyük bi sorun değildir işlemci yorulabilir sadece. bunun çözümde fps limitidir. oyun ayarlarindan uygun fpsi ayarlarsaniz sıkıntı olmayacaktır -
4.
0upp upppp
-
5.
0uppppppp
-
6.
0devam ediyorum
-
7.
0Amd fury 4200tl lik bu arada dev ekran kartidir. ama bu yazdıklarımdan işlemci önemsiz olduğu çıkarılmasın ekran kartı kadar önemlidir ama asil bütçe ekran kartina göre ayarlanmalidir.
-
8.
0en isstekine suku atinda herkez görsün
-
9.
0Darboğaz işlemcinin ekran kartını kaldıramayacak seviyede kötü olmasına denir adam 1 paragraf çıkarmış bundan
örnek; i3 2310 + gtx 1070 alıırsan gtx 960fps'i alırsın en fazla -
10.
0hayır alakası yok 350fps alicagin yerde islemcin düşük ise 120fps alirsin darboğaz yuzunden kessinlikle oyun kasmaz witcher 3 oynuyorum amd fury ekran kartım var (gtx1080den daha iyidir kanıtlanmıştır) intel pentium islemcim var 150fps e kitledim darboğaz olayı yok anlattıklarımı yanlis anlamışsın
-
11.
0Rezervasyon
-
12.
0şu an hd 4670 + pentium dual core 2.00Ghz + 1Gb ram kullanıyorum ekran kartı ağlıyor haklısın
-
13.
0upoupoupo
-
14.
0bende bilgisayar toplicam yaz okicam
-
15.
0upo upo upo
-
16.
0Gg easy noobs
-
17.
0Yazsana panpa okuyorum ilerde sistem falan toplayabilirim yararlı olabilir
-
18.
0devami birazdan geliyor
-
19.
0yazmaya başlıyorum takip edin
-
20.
0up upup
-
hastalıklı şizodan kurtulmamız şerefine
-
yeni üstünlük belirtisi açıldı beyler
-
30 yaşındayım nickli arkadaşa birkac sorum var
-
babamın ve abimin
-
ya bu dem partili nasyonal ne salak amk
-
560 lirası olan yazar pkk lı
-
tanrıçam seninle böyle olabilirdik
-
adam şaka maka 185 kere silkişmiş
-
560 binin çaylak açılmış
-
beyler film önersenize yaaa
-
tehlikeli tanricaya yarroşumu attım
-
560k çaylak yedi diye sövüyor modlara
-
30 yaşındayım birine bakir dediği anda biz
-
ne oldu paşinyan
-
bir alttaki başlığı inceliyorum da
-
yargıtaydan işid militanlarına özel af
-
utanmıyonuz mu lan 30 yaşında adama çuğu atmaya
-
2025 planlarım
-
hayatım doğu avrupada geçti
-
2000li yılların başında hiç 1 yerde kamera yoktu
-
wow hanım size medeni olarak soruyorum
-
ben bu hayatı yasayamadim
-
nasyonal hem kürtsün hem bakirsin
-
nasyonalin hemşeriler bayram gezmesinde
-
tanrıça ablanızda raad 1 buçuk külo mancık vardır
-
tehlikeli tanrıça gelmiş
-
ksalşjflşsajfljsalfjaslf
-
eee 560 efendi
-
acaba bankaları dolandırsam mı
-
okuduğunu anlama oranı
- / 3