-
76.
0@162'ye ekleme: yani sen kabaca diyorsun ki, evrende kör bir determinizm de olsa, tanrı da olsa, aynı kapıya çıkar. evet, ben senin bu çıkarımına karşı çıkmıyorum, bunun ben de böyle olduğunu düşünüyorum. bu, her halükarda, bizlerin ancak kendi varlığının ve eylemlerinin farkında olabilen determinizmin emrinde robotlar yapar. ayrıldığım nokta şu; eğer bu determinizm, bir yüce iradenin eseriyse, evrende olmuş, olan, olacak her şey, bu iradenin sorumluluğunda olur; eğer bu determinizm, evrenin tamamı olan bir tümtanrının tecellisiyse, evrende olmuş, olan, olacak her şey, bu irade tarafından algılanır ve daha üst seviyeli bir etkisi olur; eğer bu determinizm, salt evrene içkin olan, belirli bir ayrı veya bütünleşik "varlık" tarafından belirlenmemiş, yönetilmeyen, müdahale edilmeyen bir şeyse, evrende olmuş, olan, olacak her şey, hesapsız bir etkileşimin tecellisidir.
sen diyorsun ki, bu sonuçların ayrımlarının, gibime kadar yolu var. benim için de belli bir noktadan sonra öyle, gibime kadar yolu var. ama bu ufak ayrımların doğuracağı sonuçların arasındaki farkları, tamamen göz ardı edemeyiz.
ok? -
77.
0messi ne çaktı ya la
-
78.
0@159 nato kafa, nato mermer.Tümünü Göster
ben sana pozitif ateizmden de bahsettim, negatif ateizmden de. pozitif ateistin, öne sürülen tanrı kavrdıbının kendi tanımındaki yetersizliklerden ve çelişkilerden yola çıkarak, "tanrının olmadığı" yönünde daha ağır basan bir konumda bulunduğundan; negatif ateistinse "tanrının varlığına dair kanıt yokluğu" üzerinden "tanrının varlığı" iddiasını önemsememe konumunda bulunduğundan bahsettim. bu ikisinin keskin bir ayrım olmadığından, her ateistin bu skala üzerinde farklı bir noktada bulunduğundan bahsettim. aynı şekilde, agnostisizm ve negatif ateizm arasındaki ayrım da çok keskin olmasa da; önemli bir fark vardır; ki 72 sefer bundan da bahsettim. agnostik, adı itibariyle bu soru karşısında bilinemezci davrandığından; tanrının varlığı-yokluğu ekseninde, varlığı tarafına daha yakın olabilir, yokluğu tarafına daha yakın olabilir, yahut bu iki karşılığın tam ortasında durabilir. fakat negatif ateist; "tanrının varlığına dair kanıtın yokluğu"ndan yola çıkarak, "tanrının varlığı" iddiasının doğru olma olasılığıyla, yokluğu iddiasının doğru olma olasılığına eşit önemi vermez. ona göre bu iddianın değeri; garajımdaki ejderle, uçan spagetti canavarıyla, aynı değerdedir. negatif ateistin agnostikten ayrıldığı nokta bu.
istersen git araştır diye atıp tutmadan evvel, "ben bahsedileni tam olarak anladım mı?", "ben bu kavramların arasındaki nüansları, ayrımları biliyor muyum?" diye kendine sorman daha sağlıklı olur.
evrende tek bir gerçek olduğu düşüncesi, yani bizim üzerinde konuştuğumuz şekliyle materyalizm, felsefi görüşlerden yalnızca biridir. evet, ben de bu felsefi görüşün savunucusuyum. lakin konuşurken, tartışırken, bir şeyler öne sürerken, bu felsefenin temelleri üzerinden hareket ettiğim gerçeğini kaçırmıyorum.
gerçek hakkında taban tabana zıt 50 tane değil, 500 tane bile şey söylerim. eğer konuştuğum konu idealizmin alanına giriyorsa, kalkıp da materyalizm üzerinden bu konuyu çözümleyemeyeceğime göre, o görüşün kavramları üzerinden çözümleme yapmak zorundayım.
evet, felsefe gerçeği arama disiplini değildir. ama bilginin ne olduğunu, varlığın ne olduğunu, bilgiye nasıl erişileceğini çözümleme disiplinidir. o yüzden, sen her ne kadar, "ulan tek bi gerçek var işte, giberim felsefesini bana ne" desen de; konuştuğun şeyler felsefenin alanına giriyor, ve o konuları çözümlerken onun kurallarını doğru kullanmak zorunda kalıyorsun. yani her ne kadar, "ben felsefe yapmıyorum", "ben gerçekle ilgileniyorum" desen de; sen felsefe yapıyorsun. o yüzden doğru yap.
ben sana evrendeki kör determinizm ile tanrının iradesi olan kaderin ayrımını sağlıklı yap derken zaten bundan bahsediyordum. senin söylediğin tanrı, panteizmle, "boşlukların tanrısı"(gavurun "god of the gaps" dediği) arasında osile eder. ki bu ikisinin arasında çok çok büyük farklar var. senin tanrının bu iki nokta arasında nerede durduğu belli değil. etkinliği, gücü, yaptıkları belli değil. gerçi bugüne kadar insanlığın öne sürdüğü hiçbir tanrınınki doğru dürüst belli değil ya, neyse. -
79.
0@148 şukunu al kardeşim
-
80.
0@1 hocu bi adam diyo ki ben binlerce yıldır bi ağacın arkasında oturuyorum, diyeri diyo ki ben peygamberimi kanatlı atlarla göklere çıkardım. buna inanmamı bekliyosan kusra bakma.
-
81.
0@132-133 sen negatif ateist değil pozitif ateistsin güzel kardeşim. yanlış yazmışsın.
benim orada ateistten kastım pozitif ateist olmayan ateist idi. -
82.
0@115 ben senin anlattığını anlamamazlıktan gelmiyorum gerizekalı kardeşim. beni sinirlendiriyorsun. kastettiğin şeyin ne olduğunu anladığımı, her bahsettiğimde belirttim.
kuralsız, kafaya göre, kahvehane kültürüyle felsefe yapılmaz, mantık yürütülmez. terimleri, kavramları isabetli tanımlaman, kullanman gerekli. ben sana bunu öğretmeye çalışıyorum. sen kibir ve taassup gösteriyorsun -
83.
0Allahınız yok mu lan sizin
-
84.
0@128 "yahu güzel kardeşim, kaç bin defa anlatıcam? ateistin her tanrının yokluğundan emin olma gibi bir derdi yok."
bence şu lafını bir daha düşün. gerçekten. "zaten emin" demek istedin umarım. -
85.
0@120 ben de diyorum ki araştırılamicak her ne ise benim için yoktur. sadece tanrı vs için değil bu.özellikle belirtiyorum araştırılamicak her ne ise.
"din yok demek ateizm demek değildir tanrı yok demek ateizm demek değildir" kafandaki ateizm kavramı nedir merak ettim. bana soracak olursan ben pozitif ateistim. yani hiçbir şekilde tanrı yoktur. -
86.
0@112 ben de diyorum ki, tanrı'nın determinizmi = bilimsel determinizm dersen taka basarsın. çünkü ikisinin doğuracağı sonuçlar, üreteceği sorular çok farklı. "en doğrusu benim mantığım" diyerek kendini kapatma. öğrenmeye çalış biraz.
ben öyle bir şey mi söyledim dıbına koyim delirecem şimdi. yarım saat yazıyoruz, gelen cevap yazılandan hiçbir şey anlamadığını teyid eder nitelikte. ben sana müslümansın, hristiyansın, satanistsin demiyorum. fakat tartıştığımız konular bağlamında "yaratıcı güç işte" diyerek kestirip atamazsın, bunu diyorum. o "yaratıcı gücün" tanımı her öğretiye, her felsefeye, her görüşe göre değişir; haliyle sorulacak sorular da değişir. -
87.
0@126 okudum da yazdım amk. dediklerin direk o olmasa da yolu yol değil, kolaylıkla oraya çıkıyor. ucu açık çok laf etmişsin.
-
88.
0@109 hah geldim. bak güzel kardeşim, kafası çalışan, düşünen, sorgulayan, araştıran bir insansın göründüğü kadarıyla. lakin bazı noktalarda temel yanlışların var.Tümünü Göster
bir görüşün tutarlı olabilmesi için, hiçbir kanıta sahip olması gerekmez güzel kardeşim. matematiğin bütün dalları, belirli birkaç aksiyom yani önkabul üzerine kurulur: iki farklı noktadan tek bir doğru geçer, 1+1=2 vs. matematikteki bütün teoremler, bütün modeller, bütün aritmetik sistemleri, bu önkabullere dayanır. bu aksiyomları değiştirerek, bütün matematiği değiştirebilir, bütün teoremleri çöpe atabilirsin.
bütün bilim, evrenin çeşitli yollarla gözlemlenebilir ve ölçülebilir bileşenleri olduğu önkabulü üzerinden yürür. bu önkabulü çöpe atmaya kalksan, bütün bilimi onunla birlikte çöpe atman gerekir.
ama bu temel kanıtlardan yoksun, birkaç önkabul üzerine inşa edilmiş matematik de, bilim de, kendi içerisinde tutarlı sistemlerdir.
ateizmin, bir "inançsızlık" durumu olduğuna dair inatçı bir inkar içindesin. ateizm yalnız din alanındaki inançsızlık durumu değil. değil yahu. bu kadar basit. değil.
ateizmin temel argümanı deizm için de geçerli, panteizm için de, teizm için de, politeizm için de. kaç defa yazmam gerekiyor beynine girmesi için?
yani hala daha şu mantık üzerinden hareket ediyorsun: ateistin tanrının yokluğuna dair kanıtı yok => öyleyse ateist tanrının yokluğuna inanıyor.
yahu güzel kardeşim, kaç bin defa anlatıcam? ateistin her tanrının yokluğundan emin olma gibi bir derdi yok.
ateist yalnızca, insanların öne sürdüğü tanrıların gerçekliğine dair öne sürülen kanıtların yetersiz, sağlıksız, yanlış olduğunu düşünen insandır.
ha, öne sürülen herhangi bir tanrının gerçekliğine dair öne sürülen "kanıtların" yanlış olduğuna "kanıtı" var mı? evet var. öne sürülen kanıt adayı, ahlak felsefesinin içindeyse, ahlak felsefesinin kurallarıyla; ontolojikse, bilgi felsefesinin kurallarıyla; bilimselse, bilimin kanıtlarıyla; islam felsefesinin kurallarıylaysa, o kurallarla bu kanıt adaylarının yanlışlığını gösterir ateist. bu kadar.
örnek olarak verdiğim "beş dakikalık evren" modelinin komik olduğunu öne sürerek, gülünçlüğü esas kendin yapıyorsun, farkında değilsin. "felsefi söz oyunları" değil benim yaptığım. felsefenin ta kendisi. ha burada felsefe değil de, kahvehane muhabbeti yaptığımızı düşünüyorsan zaten, benim sana laf anlatmama lüzum yok, gibtirip gideyim. ben heralde benim tanrı olduğuma inan, bunu sana tebliğ ediyorum demiyorum güzel kardeşim; bunu inanç-inançsızlık-red ve kanıt-kanıtsızlık meselesine açıklık getirme adına bir örnek olarak veriyorum.
bu örneğin "gerçeğe uygun olamayacak felsefi söz oyunları" olduğunu elin titremeden, bir solukta, rahatlıkla iddia edebilirken; aynı şeyi öne sürülen herhangi bir "tanrı" için uygulayamıyorsun. bu örneğin anlatmak istediği bu, amacı bu. ve göründüğü gibi amacına ulaşmış durumda. eğer sen bu modelin, "gerçeğe uygun olamayacak felsefi söz oyunları" olduğunu bir kalemde kestirip atabiliyorsan; bir ateist herhangi bir "tanrı" modeli için aynısını neden yapamıyor? felsefi olarak, kanıt olarak, tutarlılık olarak, mantık olarak, ikisinin arasında ne fark var? tek sorun "tanrı" kavrdıbına inanan insan sayısının daha fazla olması mı?
evet o patagonya örneğin ad hominem değil, argumentum ad absurdum.
ben tanrı'nın varlığına dair konuşurken, kitabı ve peygamberi kullanamam evet; ama allah'ın varlığına dair konuşurken bunu yapabilirim. o yüzden pid0fili vs. konunun dışında değil, provokatif hiç değil. -
89.
0hagibtir maç başlamış gidiyom. gelicem yine
-
90.
0@129 o zaman daha açık belirteyim.ben kimseye kendi düşüncemi empoze etmeye çalışmam. inandığı şeylerle dalga geçmem. merak edip sorarsa düşüncemi söylerim.tek derdim eğer ki adam inanıyor diye beni kısıtlamaya çalışırsa karşısına dikilirim.ya da saçmasapan x y mantığıyla birşeyler söylerse benim doğru kabul ettiğim şeyleri anlatmayaçalışırım.he anlattıklarımdan bi pay çıkarır çıkarmaz kendi bileceği iş.ama dediğin bir şeye katılıyorum. tanrının olmadığı ispatlansa dahi bikaç kişi birşeylere inanmaya devam edicekler.bu çok doğru.
-
91.
0@128
sadece allahın varlığını tartışmıyoruz ki burada bu konuları konuşabilesin, mesela avrupa ülkesinde ateist olsan bunları söylemeyecektin
din dediğin şeyin içine bütün din felsefesi girer yani sonu izm ile biten her şey tek tek ifade etmeye gerek yok
felsefe dediğin şey zaten bir oyundur ve gayet de zevklidir
theseusun gemisi
zenon paradoksu
.
.
.
gördüğün gibi felsefenin gerçeklerle bağlantısı yok tamamen teorik bir uğraş
yani yukarıdaki gibi örnekler söz oyunudur kelime oyunudur
eğer felsefe tartışıyorsak fularımı bağlayıp geleyim felsefe akademik bir uğraştır sadece kendi içinde tutarlıdır felsefeyle evreni anlayamazsın sadece düşünmeyi öğrenebilirsin bir de hoş vakit geçirirsin
ateistin sana ne anlam ifade ettiğini açıklarsan daha sağlıklı bir tartışma yapabiliriz -
92.
0okumadım, ama haklısın amk. müslümanım sonuçta.
-
93.
0bu ne amk alayınıza bastım eksiyi
-
94.
0Ateistim sorusu olan?
-
95.
0@142 ilk şukunu ben verdim hadi yine iyisin
-
ccc rammstein ccc günaydın diler 21 12 2024
-
elması neyle delebilirim
-
bakıp bakıp gülersiniz diye
-
oglu ddos atarken yan odada cekirdek
-
devlet kuramadiklari icin nufus artirma
-
kalbim agriyor stresten amg
-
zalianzurt o tahinin tarifinibi daha de ile
-
kadinlar niye instagramda kendi fotolarini
-
kirk bitti mi bu akşam
-
bi tanidigimin dedesi gençiken
-
memati kim şımartı sözlüktekilere sövüyor
-
geyy öldürmekk
-
cccrammsteinccc bu foto sana kimii
-
melek dayı neden sürekli şukulanmak istiyorsun
-
mentalcel salagindan sıkıldım
-
kafeye gitmis elinde kahve bardagi
-
sözlüğü en son 2017 de
-
indiregannick gey pişlik vurdum kavga kan
-
beyler p0rn0 film bağımlısıyım
-
mk sözlüğüne güvenlik önlemi alınamıyor mu
-
salata yerken limon çekirdeğinin ağza gelmesi
-
soğuk 1 kış cumarte sisi ve 49 üye
-
memati mod olsun kampanyası
-
memati seni sevmiyorum ama abin olarak uyarı
-
hakkariden çıkıp istanbula gidebiliyorsan
-
beyler amerika nın hangi eyaletinde
-
ıçine pis döllerimi boşaltmak istiyorum
-
bayan pamir 3 5 foto at yolumuzu bulalım
-
beyler endonezyalı bir kızla evleneyim mi
-
hayasız insanların hayalarını alırsak ne olurr
- / 2