@8 panpa alıntı uzun oldu biraz kusura bakma kesmek istemedim
--
spoiler--
neden ilgili ayetin kendisi uzerindiginden aktarildigini iddia eden kisi hakkinda atilip tutulmadan ya da kendisi hakkinda bir imada bulunmadan bir seyler yazilamiyor bilmiyorum. isin icine duygularin girmedigi bir analiz neden bu kadar zor? birazcik okumayla, bir iki meal -bak tefsir demiyorum- karistirmakla cok kolaylikla anlasilabilecek bir konu uzerinde, hadi varsayimi, cikarim yapmayi gectim, olabilecek en asagilik sekilde niyet okumalara girildigini, birakin taniyip bilmedigi bir insani, bir sekilde iletisim ya da iliski icerisinde olunabilecek herhangi bir birey icin evrensel etik normlara gore edilmesi uygunsuz olacak bir araba lafin edildigini goruyoruz. burada ve hz. muhafazid'le ilgili her basligin altinda. olusmasinda suphesiz cevresel faktorlerin, aileden aktarilan inanc sisteminin ve kulturun cok onemli etkilerinin oldugu bu olumsuz duygu selinin, kisiye akliyla ve izaniyla bir seyler karalatmasini da beklemek ne kadar gercekci olur bilmiyorum.
hz. muhafazid sadece mesajin tasiyicisi degil, ayni zamanda uygulayicisi oldugundan, kur'an'da genel olarak uygulanmasi icin indirildigi acik olan kurallarin yani sira, onun ozel hayati uzerinden inen ve ornek insan vasiflarina binaen getirdigi dine inananlarin da uygulamakta yukumlu oldugu kurallardan birkacini tanimlar ahzab 53. tabii bu noktada, ahzab 53'un, onculu ve ardili olan ayetlerin hz. muhafazid'in hayatinin akisi uzerinden araya cesitli zaman araliklari girerek sekilledigini, ahzab 53'un kendisinden once gelen ayetlerle de, kendisinden sonra gelen ayetlerle de iliskisi oldugunu, bagimsiz bir ayet olmadigini bilmeyenler, "madem her seyiyle ornek kendisi, neden o zaman herkesten farkli olarak 4'ten fazla ese sabip olmus?" diye sorabilirler ornegin. iste tam bu noktada, ahzab 53'un kendisinden onceki ayetlerle iliskisi yani ahzab 53'teki "kendisinden sonra onun hanımlarını nikâhlamanız asla caiz olamaz. çünkü bu, allah katında büyük (bir günah) tır. " ifadesini onceki ayetlerle baglayan olaylar cikiyor karsimiza es sayisini 4'e baglayan hukum, yaptigi butun evliliklerden 2 yil kadar sonra geliyor ve kendisi bu emre uymak icin eslerinin hepsinden teker teker kendisinden bosanmalarini istiyor. bu istegi hicbir esi tarafindan kabul gormediginde, ahzab 52 ve 53'un yukarida gecen kismiyla artik yeni evlilik yapmamasi, eslerini onlarin da hz. muhafazid'ten istedigi sekilde bosamamasi, fakat eslerinin de o oldukten sonra yeni evlilik yapmamalari emrolunuyor. olumunden sonra eslerin yeni evlilik yapmamasinin emronulmasi tartisilabilecek, sosyolojik ve toplumsal acidan incelenebilecek bir sey fakat bu yasagin, ahzab 33'te gecen "peygamber müminlere canlarından ileridir. onun eşleri de müminlerin anneleridir." ifadesinin sonuclarindan birisi oldugu cikarimini yapanlar da mevcut. sonucta hz. muhafazid, eslerin sayisini kisitlayan ayet indikten sonra 9 esinden 4'u ile zevci iliskilerini surduruyor.
fakat ahzab 53.'e getirilen elestirilerle ilgili olarak asil ilginc olan olgu, ahzab 54 ve 55'te karsimiza cikiyor. "ey iman edenler! siz zamanını gözetlemeksizin, bir yemeğe davet edilmedikçe, peygamber'in evlerine girmeyin. ancak davet edildiğiniz vakit girin. yemeği yediğinizde hemen dağılın, sohbete dalmayın. çünkü bu hareketiniz peygamber'i üzmekte, fakat o (size bunu söylemekten) utanmaktadır. ama allah, hakkı söylemekten çekinmez. peygamber'in hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onların kalpleri için daha temiz bir davranıştır." ifadelerinden yola cikan hz. muhafazid'in eslerinin akrabalarinin, hz. muhafazid'e kendilerinin de bu sekilde hareket etmeri gerekip gerekmedigini sormalari uzerine ahzab 54 ve ahzab 55'te su ifadelerin vahyolundugunu goruyoruz:
"54. bir şeyi açığa vursanız da, gizleseniz de şüphe yok ki allah, her şeyi gayet iyi bilmektedir.
55. onlara (peygamber'in hanımlarına), babaları, oğulları, kardeşleri, kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kadınları (mümin kadınlar) ve ellerinin altında bulunan câriyelerinden dolayı bir günah yoktur. (ey peygamber hanımları!) allah'tan korkun; şüphesiz allah, her şeye şahittir."
bu ayetler cok acik bir sekilde, sadece peygamberin esleri icin degil, herhangi bir musluman kadin icin kimlerin mahrem oldugunu, yani kimlerin oldugu bir ortamda ornegin baslarini ortmelerinin sart olmadigini gostermektedir. simdi ikinci paragrafin ilk cumesini tekrar goz onune aldigimizda, peygamberin ve eslerinin hayati uzerinden inen ahzab 53,54, ve 55'in islam toplumlarinin uzerine dusen payini, ornegin safranbolu'da tarihi evlerin kapisinda erkeklere ve kadinlara ait ayri birer tokmak olmasinin sebebini, haremlik selamlik denen usulun cikis noktasini daha iyi anlayabiliriz saniyorum. kadin ve erkegin yasamlarini belirli bir oranda birbirinden soyutlayan boyle bir anlayisin ve sinirlamalar butunun bireyin ozgurlukleri, toplumsal sosyoloji uzerinden sayfalar ve kitaplar dolusu analizi yapilabilir. arzu eden boyle bir yaklasimin sadakat ve gayri mesru iligibilerle ilgisini irdeler, arzu eden ahlak bacak arasinda degil beyindedir der isin icerisinden cikar. boyle bir yaklasimin ya da sosyal dizaynin sadece cinsel hayat uzerinde degil, toplumsal hayatin baska parametleri uzerinden degerledirmesi yapilabilir. fakat tum bunlar burada tanimlanan "ayetlerin birbiriyle iliskisi" ve "peygamberin keyfi icin ayet inmesi iddiasi" baglamlarinin disinda, baska bir girdinin, basligin ya da eserin konusu olabilir ancak.
ahzab 53'le ilgili olarak dillere dolanan bir diger noktanin da, daha once basedilen islam toplumlari icin kadin-erkek iliskilerini ve "ey iman edenler! siz zamanını gözetlemeksizin, bir yemeğe davet edilmedikçe, peygamber'in evlerine girmeyin. ancak davet edildiğiniz vakit girin. yemeği yediğinizde hemen dağılın, sohbete dalmayın." gibi adabi muaseret kanunlarini tanimlayan ifadelerin arasinda kalmis olan "çünkü bu hareketiniz peygamber'i üzmekte, fakat o (size bunu söylemekten) utanmaktadır." ifadesi oldugunu goruyoruz. bu ifade, takipcilerine hz. muhafazid'in incelikli karakterinden bir pencere acmanin yani sira, bir eve izinsiz girenlerin ve ihtiyaçtan fazla duranların çıkarılmasının bir hak oldugu ve bunun soylenmesinden sıkılmamak gerektigini gosteriyor acikca. cok benzer sekilde:
"ahzab 50-51 ve 52'yi peygamberin ozel isleriyle istigal edilmesi olarak algilayanlara ancak su sorulabilir, boyle bir kolayligi tanimaya karar veren yaraticinin bu kolayligi nasil ortaya koymasini bekliyorsunuz? uydu anteniyle mi baglantiya gececekti. ya da peygamber cikip tanri bana boyle bir kolaylik sagladi deyip kestirip mi atacakti. hayatin pratigi icerisinde bu kolayligi bakirelerle alem yapmak noktasinda almadigi acik olan hz. muhafazid'in boyle bir olgudan haberdar olmasinin yolu nedir? ahzab 53'ten anladigimiza gore adam daha evine gelenlere duzgun davranin demekten imtina ederken bu mumkun mudur. bir de tabii madem kendi yazdi bunu neden kadinlarin en azindan birkaciyla beraber kalabilecegi bir duzeni kuracak bir iki ekleme yapmadi. zira yine ahzab 53'un ilk kisminin nuzul sebeplerinden birisinin 9 esi icin derme catma catisi altinda oldukca iptidai 9 goz yerinden baska bir yerinin olmamasi gercegi oldugunu biliyoruz."
ifadesinden yola cikarak, hz. muhafazid'i elinde kiliciyla ortaligi kan golune cevirmis azili bir canavar olmadigi gercegiyle yuzlesenlerin dillerini tersine cevirip "durmadan evlenen ve bu evlilikleri, diğer kabilelere, islam'a katılmadan önceki ısınma turlarında onlara yardımcı olsun diye yaptığı iddia edilen bir insanın, kadınlar hakkında bu kadar çıtkırıldım olması da şüphe çekmiyor değil." demesi ne ifade eder? sonra neymis efendim sapkınlık damarlara işlemişmiş*. bugun turkiye'de, avrupa'da, arap yarimadasinda igfal edilen, tecavuze ugrayan, alikonulmus binlerce, on binlerce dogu avrupali, rusyali, filipinli, turki cumhuriyetlerden kadin hakkinda, irak'tan suriye'ye, lubnan'a ve urdun'e goc etmek zorunda kalip da o zorlu sartlar altinda ailenin erkek bireyleri olmadan onurlu hayatlarini devam ettirmeye calisan kadinlar ve genc kizlar hakkinda, aile ici siddet hakkinda ve her yil daha iyi bir hayat ugruna pisipisine olen binlerce gocmen hakkinda bir tek laf, b i r t e k l a f etmiyorken, hakkinda en ufak bilgin olmadigi cariyelik konusunda, ikiye kadar es edinme, istedigi kadar cocuk yapma hakkina sahip olan, daha da onemlisi yaninda yasadigi kisinin yediginden yedirmek, ictiginden icirmek ve giydiginden giydirmek zorunda oldugu, tum bunlar meydana gelirken de ortaya cikan ticari aktiviteden devlete hicbir vergi vermeyen, kazandigi parayla ozgurlugunu satin alma hakkina sahip, en onemli kisiti bulundugu beldeden tek basina ve izinsiz ayrilma imkani olan bir adamla, batida tanimli olanin cok otesinde haklara sahip islam diyarlarindaki "koleler" hakkinda atip tutana ne soylenebilir? bu adamla kendi kendini bir karsi karsiya koy bakalim. sen simdi o kicini zor soktugun sirkette, birak sirketin sahibinin karsisina cikabilmeyi, her gun kafani utuleyen, beynini emen amirine soyle bakalim senin otomobilinin aynisini bana da almak gerek diye. hizmetimi verirken sana dogru duzgun davranmak zorunda degilim, hatta isimi iyi dahi yapmak zorunda degilim, beni ise alirken dusunseydin de bakalim. hadi onu da gectim, ben istedigim gun ise kafama gore gelirim, kafama gore gelmem de. ne yaparlar adami sen biliyor musun? a evet sen bunlari istemeyezsin cunku kole degilsin, dogru.
--
spoiler--