1. 76.
    +6 -6
    insanı özel olarak kabul edip yola çıkarsan tabii ki evrende hassas bir ayar olduğu yanılgısına düşersin. ama insanı özel olarak kabul etmezsen onun da olabilecek diğer sıradan olasılıklardan biri olabileceğini düşünürsen ortada hassas ayar olarak kabul edebileceğin bir şey kalmaz.

    mesela bir örnek vardı, ağaçtan bir yaprak kopuyor, süzülüyor süzülüyor süzülüyor ve tam olarak yerdeki x noktasına düşüyor. sen şimdi x noktasını özel bir nokta olarak kabul edersen, o yaprağın o noktaya düşmesini de mucize olarak kabul edebilirsin. çünkü yer çekimi kuvveti, esen rüzgarın şiddeti, yaprağın yapısı, dünyanın dönüş hızı, ağacın yüksekliği gibi sayılabilecek milyarlarca minik detay, o yaprağın tam olarak o özel x noktasına düşmesi için bilinçli bir varlık tarafından mucizevi bir şekilde ayarlanmış gibi görülebilir. halbuki o x noktasının özel bir nokta falan olduğu yok ki. o da öylesine gibindirik bir nokta işte. bu yüzden bu saydığım yer çekimi kuvveti, esen rüzgarın şiddeti vs nin hiçbir ilginçliği kalmıyor. demek istediğim önemli olan o x noktasını özel bir nokta olarak belirleyip belirlememek. aynı, insanı özel olarak görüp görmemek gibi. ama sen duygusal davranıp insanı özel olarak gördüğün için bunlar seni heycanlandırıyor. ama duygusal ifadelere bilimde yer yoktur. çünkü dediğim gibi duyguların gerçekleri belirlemede bir işlevinin olduğuna dair bir kanıt yok.
    ···
    1. 1.
      0
      O yaprak meselesi 1 kere olan bir olay örneği düzelt. Ve insan için taştan farklı değil diyorsan, ahlak kurallarını bir temele dayandıramazsın. Bunlar maddi kâr zarar olarak temellendirilir o kadar. Hiç bir maneviyatı temellendiremezsin. Çık işin içinden.

      Ve insan bilincini, aklını, zihnini özel kabul etmemek. Ve doğayla olan o kadar farklılığımızı görmeyip (Öyle ki beşeri doğal diye kaç senedir ayrım var, bu fikir versin), insana sıradan muamelesi yapmak da, bilimin tercih önceliği olan "sağdu"yuya ters. Çık işin içinden.
      ···
    2. 2.
      0
      adam o kuralların dengede olmasından bahsetmiş. her şey tesadüfte olsa kuralları koyan bu tesadüflerin kuralları kendi koyduğunun farkında çünkü bu kuralların dengesi var evrenin her yerinde aynı. sonuçta tanrı kendini gizleyebilecek kudrette. eğer ekgib bir kısım olursa sorun zaten tanrı kendini göstermiş olur sistemini kusursuz yaratmamış olur. bu çok küçük ihtimaller olmasa evren bu yaşına kadar yaşayamazdı zaten. yaprak yerçekimi veya diğer etkenler düzgün olmasaydı düşmezdi o seçili yerine yaprak bile olmazdı o etkenler yanlış olsaydı evrenin hiç bir yerinde evren bile bitebilirdi olay bu dostum o kuralların gelişi güzel çıkmamış olduğundan bahsediyoruz. (edit pek değil sadece başlarını okudum)
      ···
  2. 77.
    0
    lan seviye atmosfere çıkmış şu sözlükte şöyle şeyler görünce liselilerden başkalarıda varmış diyorum. helal olsun panpa iyi yazmışsın. verdim şukunu
    ···
  3. 78.
    0
    Okudum artık kesin olarak söyleyebilirim ateistim.
    ···
  4. 79.
    0
    Kendini mi gibmissin anlamadim
    ···
  5. 80.
    0
    faşinasına yarah sohtuhumun ohlu allag far biqerem
    ···
  6. 81.
    0
    artık inanıyorum.
    ···
  7. 82.
    0
    @26 bu dediğin çok saçma 4 islam mezhebine göre ve tüm alimlere göre dinimizi öğrenmek ona kanıt bulmak ve imanımızı bir temele otutturmak farzdır taklidi değil tahkiki iman gerekir
    ···
  8. 83.
    0
    @25 moruk senin sıkıntını ben anlıyorum. sen olması gereken evrenin bu evren olduğunu sanıyon ona göre ayar kuruyon kafanda. illa böyle bi evrenimiz olmak zorunda değildi. kelimelerle ifade edemiyorum derdimi. olasılık hesapların gram etki etmiyor bende.

    ben şuanki evrene de kaos diyebilirim..

    neden hep doğru olanlar çıkmış diyosun doğru ya da yanlış bi olay yok varlık açısından.. sen bi amaca hizmet ettiyse doğru etmediyse yanlış diyon. dünyanın güneşe olan uzaklığı falan başka olsaydı yanlış mı olacaktı?? böyle bişey yok.

    ben bu konuda agnostik takılıyorum. amaca hizmet edip etmediğini kimse bilmez. dış görünüşten buna ulaşamazsın.
    ···
  9. 84.
    0
    @28 varlık derken sadece evreni kastetmiyorum. varlık sadece evrenimizden ibaret olmayabilir.
    ···
  10. 85.
    0
    @1 başlık sakat amk allahın varlığına kesin kanıt olmaz eğer inançlıysan inanç dediğinde kanıtı olmayan bir şeye inanırsın. kanıt olsa kabul edersin inanç olmaz o.allah vardır yoktur demiyorum. kanıtı yok sadece.
    ···
  11. 86.
    0
    @42 özetledi. Tamamdır. Şuku
    ···
  12. 87.
    0
    reserved
    ···
  13. 88.
    0
    @42 tabiki dinde inanç vardır ama allah kendini bize belli etmiştir zaten dünyada inanç olmayan bişi yoktur
    ···
  14. 89.
    0
    @41 varlık dediğin şey akıllı değildir ama allah akıllıdır
    ···
  15. 90.
    0
    abi ben allahın varlığına inanıyorum zaten ya okumasak olmuyo mu
    ···
  16. 91.
    0
    @47 oku kardeşim bişi kaybetmezsin
    ···
  17. 92.
    0
    resörv çok uzun
    ···
  18. 93.
    0
    @40 evren sonradan oluştu ama varlık ezelden beri var. ruhlardan bahsetmiyorum. ne reankarnasyonu amk

    big bangi oluşturan varlıktır. varlığın başlangıcı sonu yok.
    ···
  19. 94.
    0
    @38 bildiğin gibi evren sonradan oluşmuştur onun için bir başlangıcı vardır ama ruhların ezeliliğinden bahsedersen bu biraz reenkarnasyona kaçar ve onun açmazları çok fazladır
    ···
  20. 95.
    0
    @33 galiba sonsuz evrenlerden bahsediyosun onun kanıtlanmış hiç bir değeri yoktur oluşabilmesi için en az 10^120 evren olamsı gerekir ki buda imklansızdır yotubeden şu videyu izleyebilirsin daha detaylı anlarsın
    Hassas Ayar Argümanının Geçerliliği ve Dawkinsin Hayal Kırıklığı
    ···