0
Rez cevaplamaya çalışıcam.
Kardeş kusura bakma biraz geç oldu ama kısaca anlatayım.Öncelikle mezhepler 4 mezhep ile ortaya çıkan bir müessese değildir.Bu 4 mezhepten farklı olarak başka fakihler(fıkıh alimleri) de kendi mezheplerini kurmuşlar ancak zamanla pek o mezhebe tabi olan kimse kalmadığı için o mezhebe göre yetişmiş fakihler olmadığı için silinmiştir.
Bundan daha önemlisi ise Aleyhissalatu vesselam Efendimizin vefatından sonra da sahabe arasında da görüş farklılıkları bulunmasıdır.Bu da onların Kur'an ve Sünnetten bir sonuca ulaşırken takip ettikleri yöntem sebebiyledir. Daha sonraki mezhepler de bu farklı görüşlerin yeni meselelerin de ortaya çıkmasıyla artması ile ortaya çıkmıştır. Başka bir deyişle her fakih sahabi kendi usulune göre talebeler yetiştirmiştir. Sonra bu talebeler de kendi talebelerini. Bunun sonucunda ise farklı halkalar oluşmaya başlamış ve mezhep alimleri de bunları sistemleştirmiştir.
Yani biz Ebu Hanifenin kendisine değil onun sistemleştirdiği usule(yönteme) tabi oluyoruz. Mesela bir meselede imam Azamın talebesi Hocam bu hadisi duymamıştı duysaydı bu görüşünden dönerdi. demiştir.
Peki neden farklı anlaşılıyor?
Öncelikle şuanki 4 mezheb meselelerin 3/4ünde müttefiktir.(Bunu ben değil son dönemlerde yetişmiş büyük bir alim olan imam Kevseri söylüyor)Kalan meselelerde ise nassların(Kur'an ve Sünnetin) farklı anlaşılmaya müsait yapısı bunların doğrudan hüküm belirtmediği meselelerde her mezhep sahibinin farklı usule tabi olması gibi sebepler vardır.
Örneğin Cenab-ı Allah boşanmış kadınların 3 kur iddet beklemesi gerektiğini buyuruyor.Kur kelimesi hem hayız hem de temizlik dönemi anldıbına gelen bir kelimedir.Bu da sahabeden beri hangisinin tercih edilmesi gerektiği ile ilgili ihtilaflar oluşturmuştur. Cenab-ı Allah isteseydi mesela açıkça hayız dönemi derdi.Ama hikmeti gereği fıkhi ihtilaflar farklı anlama yöntemleri oluşturacak şekilde bu- ayeti indirdi.
Özet:Mezhepler sahabeye dayanır. Sebebi ise Kur'an ve Sünnette belirtilen ve belirtilmeyen meselelerin oluşu ve bunları anlamadaki yöntem farklılığıdır.