0
iran'da kum kentinde dünyaya gelmiştir (bazı tarihçilere göre buraya kufe'den göç etmiştir). zamanın önde gelen okullarında okuma şansı bulmuştur. ailesiyle birlikte rey şehrine gittiğinde burada şii inancının önderleriyle temas etmiş ve şiiliği benimsemiştir. dini çalışmalarını geliştirmek için fatimiler'in hakim olduğu kahire'ye gitmiştir. i̇ran'a döndüğünde selçuklu sarayında yüksek bir memuriyetle işe başlayacaktır. bazı suçlamalara göre onun aklında daima padişahlık vardır. bu dönemde ünlü büyük selçuklu veziri nizamülmülk'ün emrinde çalışmaya başlamıştır.
bazı iddialara göre nizamülmülk, ömer hayyam ve hasan sabbah birlikte aynı dönemlerde öğrencidirler ve yakın dost olduklarına ilişkin söylenceler de vardır. lakin bu efsanenin doğruluğuna dair herhangi bir bilgi bulunmamaktadır. öte yandan nizamülmülk ile hasan sabbah arasında yaklaşık 30 yıllık yaş farkı vardır. diğer yandan bunun doğru olabilmesi için üçünün de nişapur 'da okumuş olması gerekmektedir. oysa hasan sabbah öğrenimini doğduğu kent olan kum'da ve daha sonra rey'de yapmıştır. bu konuda ilginç bir söylence, hasan sabbah'ın, ömer hayyamla bir sohbeti sırasında ömer'in ona, "bu insanlar cennet için yaşıyorlar, ancak onlara bir cennet verebilirsen onları yönetirsin" sözünden bir strateji çıkardığı yönündedir.
bundan sonra kesin olarak bilenen ise hasan sabbah'ın yoğun dini çalışmalarından sonra örgütlenmeye başladığı ve alamut kalesini ele geçirip burada üslenmesidir. söz konusu kalede 2 bin müridinin yaşadığı söylenmektedir. dönemin ileri gelenlerine yönelik suikastleri işletmek için fedailerine haşhaş vererek onların zihinlerine kontrol ettiği bilinmektedir. bu yüzden örgütün adı haşhaşiler olara anıla gelmiştir.
sabbah'ın alamut'u ele geçirişinden de semerkant (roman)'da bahsedilir. romanda bunun i̇smaililerin kaynaklarında yazdığı belirtilir. sabbah önce alamut'ta i̇smailiyeliği yayar. sonra da kaleye gelir ve komutana kaleyi teslim etmesini, kaledeki askerlerin kendi safına geçtiğini söyler. komutan kalenin kendisine sultan adına verildiğini ve bunun karşılığında üç bin altın dinar ödediğini söyler. hasan sabbah bir kağıda bir şeyler yazar ve söylediği şehre gitmesini söyler. komutan söylenilen şehre gider ve üçbin altın dinarı noksansız alır.
i̇slamiyetin tarihinde yaşamış olduğu farklı mezheplerden biri olan şiilik mezhebi i̇ran'da yaygındır. bu mezhepin üyelerinin selçuklu hakimiyetindeki bölgelerde sünni yöneticiler tarafından baskıya maruz kaldıklarından dolayı şiilik gizli olarak kendisini varetmiştir. hasan sabbah'ın da mensup olduğu i̇smailiyye tarikatının inancına göre 12 imamdan yedincisi olan cafer öldükten sonra oğlu i̇smail'i imam tayin etmiştir. ancak i̇smail babasından önce ölmüştür. ismailiye tarikatı ise ismail'in ölmediğini ve gizlenmek için ortadan kaybolduğunu, zamanı gelince geri döneceğini savunur. bunun haricinde hasan sabbah'ın bağlı bulunduğu nizari kolu ise 18. imam mustansır'dan sonra ise musta'li değil nizari'nin gelmesi gerektiğini savunur.
Özet : Be osorpu çocuğu Hasan Sabbahın akrabasıysan biz ne yapalım