+1
Kuranda demirin uzaydan indirildiğini söyleyen bir ayet olduğunu duymuştum ama sanıyorum sadece demiri indirdik yazıyordu Uzaydan indirildiğini söylemiyordu bu gerçekten mucize bir ayet midir indirme kelimesi sadece demir için mi kullanılmıştır Diğer maddeler için de vermek manasında indirmek kelimesi kullanılmışmıdır Bu konuda neler söylersiniz?
Cevabımız
Değerli Kardeşimiz;
Kuranı Kerimdeki bir ayet bir çok hakikati işaret edeceğinden bu ayetten şu manalar anlaşılabilir:
Cenab-ı Hakkın insanoğluna en büyük ikramlarından biri demirdir Kuran-ı Kerimde “demir” anlamında “Hadid” suresinin olması, onun önemine bir işaret olarak görülebilir “Altın” anlamında “Zehep” diye bir sure olmaması demirin altından daha da değerli olmasına bir işaret gibidir Çünkü altın olmasa hayat yine devam eder, fakat demir olmasa insan medeniyetinden söz etmek mümkün olamaz Zira demir;
- insanlığın bütün sanatlarının esası,
- Beşeri terakkilerin ilerleyişlerin menbaı
- insanoğlunun kuvvetinin medarıdır
insan eliyle yapılan şeylerin büyük bir ekseriyeti doğrudan veya dolaylı olarak demirle alakalıdır Evler onunla bina edilir Gıdalar demir aletler kullanılarak hazırlanır Elbiseler demir aletler ile kesilir dikilir Devletler demirle saltanatlıklarını devam ettirir Savaşlar eskiden beri demir hammaddesinden üretilen silahlarla yapılır Öyle ki demire hakim olan dünyaya hakim olur işte bunlar gibi çok önemli görevler görmesine işareten Kuran’da “Demiri indirdik Onda çetin bir sertlik ve insanlar için birtakım menfaatler vardır” denilmiştir
Ayette “insanlar için yerden demiri çıkarttık” denilmeyip “Demiri indirdik” denilmesi demirin tümüyle nimet olmasına işaret eder Benzeri bir durumu koyun-keçi sığır ve deveyle ilgili olarak bunlardan birer çiftin indirildiğini bildiren ayette görürüz (Zümer,6 )
Bu hayvanların etinden, sütünden, kılından, derisinden yararlanıldığı gibi günümüzde kemiklerinden, kanlarından hatta gübrelerinden istifade edilebilmektedir
işte, bunlar tecessüm etmiş nimet ve rahmet olmaları sebebiyle “nimet” le aynı kökten gelen “enam” ismi verilmiştir
Kaza, yağmurun indirilmesi “inzal” ile ifade edildiği gibi tüm bu hayvanların hem de demirin insanların istifadesine sunulması “inzal” ile ifaede edilmiştir Nasıl ki yağmur-ışık-sıcaklık semavi birer nimettirler, gökten gönderilirler Öyle de bu mübarek hayvanlar ve sert demir aynı şekilde en büyük nimetlerden olup insanoğlunun hayatında çok mühim yerler işgal ederler
Konumuzla alakalı mühim bir cihet de şudur : “inzal” ifadesi her zaman “indirmek” manası taşımaz Bazı zaman da “ikram-ı lütuf” gibi manalar ifade eder Mesala, uzaktan gelen misafire daha gelir gelmez yapılan ikrama “nüzul” denilir Al-i imran 198 , Kehf 102 ve 107, Secde 19, Saffat 62, Fussilet 32 Vakıa 56 ve 93’de kelime ikram etmek ziyafet vermek anlamında kullanılmıştır
Dolaysıyla “inzal” kelimesi “ikram” anldıbına da gelebilmektedir (Doç Dr Şadi Eren)
Bazı müfessirler buradaki "indirdik" kelimesinin Arap diline göre "yarattık" mânâsına da gelebileceğini ifade etmişlerdir Son devir müfessirlerinden Tantavi, 26 ciltlik angiblopedik tefsirinde ayetteki bu "enzelna = indirdik" kelimesinin dünyanın ilk zamanlarına işaret olduğunu ve demirin buhar halindeyken yağmur gibi gökten inişinin ancak yeryüzünün ilk zamanlarında sözkonusu olabileceğini beyan ederek, bu ayetin ilmi icazından bahsetmiştir Yer küremizin milyarlarca sene önce bir ateş parçası olduğunu ve zamanla soğuyarak kabuk bağladığını ve yer merkezinin hâlâ binlerce derecelik ateş kütlesi halinde bulunduğu artık kesin olarak bilinmektedir
Dünyanın yaratılışı hakkındaki nazariyelerden biri ve kuvvetlisi olanı; arzın, başlangıçta küçük zerrelerin sıkışması ile meydana gelmiş olan soğuk bir kütleden ibaret olduğudur Daha sonra bu kütle içerisindeki radyoaktif maddelerin tesirinde kalan bu zerreler, bütünüyle veya kısmen ergimiş ve müteakip kereler tekerrür eden soğumalar neticesi yer kabuğu yaratılmıştır
Halond, yaratılış süresini üç devreye ayırırken, birinci devre dünyanın ilk anlarına tekabül eder Bu devrede ergimiş haldeki serbest demir mantonun üst seviyelerinde bol miktarda bulunmaktadır
ikinci devrede demir, montonun üst seviyelerinden derinlere göç etmiştir Bu da demirin yukarıdan aşağılara indirildiğini (inzal edildiğini) ifade etmektedir (Sızıntı Dergisi)
Selam ve dua ile
Sorularla islamiyet Editör