1. 1.
    0
    panpa şu yazıyı senden rica ediyorum çoook dikkatli bir biçimde oku.

    tahkiki iman üçe ayrılır. bunlar; ilme-l yakin, ayne-l yakin ve hakka-l yakin mertebeleridir.
    bu üç mertebeyi şu temsille anlayabiliriz: bir dağın arkasında bir ateş yaksalar ve siz ateşin çıkardığı dumanı dağın üzerinde görseniz, şöyle dersiniz: “şu duman, bir ateşin varlığına işaret etmekte ve onu ispat etmektedir. zira ateş olmasaydı, duman olmazdı. ve madem duman var, elbette bu dumanın sahibi olacak bir ateş, dağın öbür tarafında mevcuttur. ateşi görmemem, yokluğunu ispat etmez. bilakis dumanın varlığı, vücudunu ispat eder.” i̇şte bu, ateşin varlığını ilim ile bilmek, dumandan ateşe ulaşmaktır. bu bilmeye; ilmel yakin denilir.
    eğer dağın üzerine çıksanız ve ateşi gözünüz ile görseniz, bu sefer bu; ayne-l yakin bir bilmek olur. buradaki ayn; göz demektir. yakin ise; bilmek manasındadır. ayne-l yakin dediğimizde; göz ile görerek bilmek kastedilir.
    eğer dağdan inip ateşin yanına gitseniz ve ateşin içine girip sıcaklığını hissetseniz, bu da; hakka-l yakin bir bilmek olur. artık ateşin içindesinizdir ve ateşin sıfatları sizi ihata etmiştir.
    i̇şte tahkiki imanın da üç mertebesi vardır. i̇lme-l yakin mertebesinde olan; cenab-ı hakkı deliller ile bilir. yaratılmış her bir eşya, onun için bir duman olmakta ve dumanın ateşe delaleti gibi, allahın varlığına delalet etmektedir. i̇lme-l yakin mertebesinin içinde binlerce mertebe vardır. delilleri okuma kuvvetine göre mertebeler artar.
    ayne-l yakin mertebesine çıkan birisi ise, âlemi bir kitap gibi okur. bin bir esma-i ilahiyyeyi keşfeder. en basit bir eşyada, hatta otta ve sinekte bile onlarca esma-i rabbaniyeyi görür. yani bir çiçeği, bir film gibi seyreder.
    hakka-l yakin mertebesinde ise; artık gayb perdesi açılmıştır. i̇man hakikatlerini deliller ile değil, bizzat görerek bilir. halk arasında; kalp gözü açılmış, diye bilinen kısım, hakka-l yakin mertebesine ulaşmış kişile
    ···
   tümünü göster