1. 101.
    0
    @85 şimdi kitapları karıştırdım. bu konuyla ilgili ayet-hadis ve bunların yorumlarını okudum. önce ayetleri sonra bazı hadisleri koyup şöyle yazıyor.

    ---Burdan itibaren kitaptaki ifadeyi yazıyorum---
    Bazı ayetler:

    "Deki: “Allah’ı seviyorsanız, bana tabi olunuz ki, allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın... ”(Al-i imran suresi 31. ayet)

    "de ki: “Allah’a ve Rasule itaat edin; eğer yüz çevirirlerse, şüphesiz allah kafirleri sevmez.” (Al-i imran suresi 32.ayet)

    “Allah’a ve Peygambere itaat edin ki rahmet olunasınız.” (Al-i imran suresi 132. ayet)

    “Ey iman edenler! Allah’a itaat edin. Peygambere ve sizden olan emir sahiplerine de itaat edin... ” (Nisa suresi 59.ayet)

    “Her kim o Peygambere itaat ederse, Allah’a itaat etmiş olur.” (Nisa suresi 80.ayet)

    “Ey iman edenler! Allah’a ve Rasulüne itaat ediniz... ” (Enfal suresi 20.ayet)

    “Allah’a ve Rasulüne itaat edin ve birbirinizle çekişmeyin... ” (Enfal suresi 46.ayet)

    “Oysa aralarında hüküm vermesi için Allah’a ve Peygamberine davet olunan mü’minlerin sözü ise, “işittik ve itaat ettik” demeleridir... ” (Nur suresi 51.ayet)

    “Kim, Allah’a ve Peygamberine itaat eder ve O’ndan korkar, sakınırsa, işte kurtuluşa erenler de bunlardır.” (Nur suresi 52.ayet)

    “(Ey müslümanlar!) Namazı dosdoğru kılın; zekatı verin ve Peygambere itaat edin ki rahmet olunasınız.” (Nur suresi 56.ayet)

    “Allah ve Rasulu bir işte hükümlerini verdikleri zaman inanmış erkek ya da inanmış kadın için başka bir yolu tercih hakkı yoktur” (Ahzab suresi 36.ayet)

    “... kim Allah’a ve Rasulüne itaat ederse büyük bir kurtuluşa ermiş olur.” (Ahzab suresi 71.ayet)

    “... Peygamber size neyi verirse, onu alın; neden sizi nehyederse, ondan da sakının... ” (Haşr suresi 7.ayet)

    Bu ayetler ortadayken biz kur an a bakarak çözemediğimiz, ilmimizin yetmediği bazı meseleleri çözmek için hadislere başvururuz

    Bazı hadis-i şerifler

    "Benden sonra, benim sünnetimden ve raşid halîfelerimin yolundan ayrılmayın." (Ebû Dâvûd, Sünnet, 5; Tirmizî, ilim, 16; ibn Mâce, Mukaddime, 6; Dârimî, Mukaddime, 16) Hadis sahihtir

    (Cebrail geldi, "Ömer’in müslüman olmasından dolayı gökteki melekler birbirine müjde verip, bayram ediyorlar" dedi.) [Hakim, Ebu Nuaym] Hadis sahihtir

    (Benden sonra hak, her zaman Ömer iledir.) [Hakim, Taberani, ibni Asakir] hadis sahihtir

    (Şeytan Ömer’in gölgesinden kaçar.) [Buhari, Müslim, Begavi, ibni Asakir, ibni Adiy] hadis sahihtir

    (Gökte hiç bir melek yoktur ki Ömer’i sevip hürmet etmesin. Yer yüzünde de hiç bir şeytan yok ki ondan kaçmasın.) [ibni Asakir, ibni Adiy, ibni Cevzi] hadis hasendir.

    Bu hadislere göre de Kur'an da açıklayamadığımız yerlerde Hz.Ömer (ra) in görüşünü almamız uygundur.

    Hz. Ömer in (ra) avl görüşü
    Mesela, karısı ve ana ve iki kız kardeş ve anadan iki kız kardeş bulunduğu zaman, mîrâs on ikiye taksîm edilip, zevceye üç hisse, anaya iki hisse, iki kız kardeşe sekiz hisse [her birine dört hisse], ana bir kız kardeşe dört hisse [her birine ikişer hisse] verilir ki, hisseler mecmû’u 17 oluyor. Şu hâlde, meselenin aslı on yediye (Avl) etti denir ve mîrâs on yediye taksîm edilir.

    Mesela, zevc ve beş kız kardeş bulunduğu zaman, meselenin aslı altıdan ise de, hisselerin toplamı yediye avl ediyor [yani hisselerin toplamı yedi oluyor] ve beş kız kardeşe, dört hisse düşüyor. Dört hisse, beş kız kardeşe bölünemeyeceği için, meselenin aslı, 5 x 7 = 35 olur. Beş kıza, [4 x 5 = 20] yirmi hisse verilir. Zevc, [3 x 5 = 15] on beş hisse alır.

    meyyitenin zevci, kız kardeşi ve babadan kız kardeşi olsa, zevc yarısını ve kız kardeş de yarısını, babadan kız kardeş altıda birini alıp, meselenin aslı, altıdan yediye avl eder. Babadan erkek kardeş de bulunsaydı, babadan kız kardeşi, farz hissesinden düşürüp asabe yapardı. Zevcden ve kız kardeşten geriye bir şey kalmadığı için, babadan kız kardeş, hiçbir şey alamazdı.

    Avl: Meyyitin oğlu yoksa, zevc ve zevce, kız ve kardeşler olursa, avl durumu gündeme gelmekte ve hisse sayısı otomatik yükselmektedir. Bununla ilgili örnekler:

    1 zevc 3/7, 2 tane kız kardeş - her biri 2/7 Ortak payda 6 idi, fakat avl ederek 7 oldu. Ortak payda = 6, Toplam 7 hisse. Meselenin aslı 6 dan ise de hisselerin toplamı 7 ye avl ediyor. Yani hisselerin toplamı 7 oluyor.

    1 zevce 3/17, 2 tane kız kardeş - her biri 4/17, 2 tane anadan kardeş - her biri 2/17
    1 ana 2/17 Ortak payda 12 idi, fakat avl ederek 17 oldu. Ortak payda = 12 toplam 17
    1 zevc 9/21, 6 kız kardeş - her biri 2/21, Ortak payda 18 idi, ama avl ederek 21 oldu.
    1 zevc 21/49, 7 kız kardeş - her biri 4/49, Ortak payda 42 idi, fakat avl ederek 49 oldu.

    ---Kitaptaki yazı burada bitti--- [Kitap ibn Abidin el-Mülteka]

    Yani kısacası miras ile ilgili işlerde sıkıntı çıkarsa, hisseler dar gelirse avliye olur yani hisseler yükseltilir, paydalar ayarlanır dağıtım sonra yapılır
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster