0
Bilerek veya bilmeyerek ezan boyunca yemek yemeye devam eden birisinin orucu tehlikeye girer Yani bu kişi oruca niyetlenmemiş gibi olur Yani kalbi niyetlense bile, fiiliyatıyla orucunu açmış olur Yani yemeye veya içmeye devam etmekle niyetinin gerçekleşmesini engellemiş olur Günümüzde ibadet vakitlerinin giriş ve çıkışını kusursuz ve şüpheye yer bırakmayacak derecede bildirecek imkânlar vardır Evlerimizdeki takvimlerimiz, Ramazan için hazırlanan imsakiyelerimiz, saatlerimiz bize vakitlerin giriş ve çıkışı konusunda doğru haber veriyorlar. imsak için itibar edeceğimiz araç gereçler bunlardır ;
Ezan ise namaza bağlı olarak okunan bir tevhid ilânıdır imsak vaktinin girişinden çok, namaz vaktinin girdiğini ve namazın kılınacağını bildirir Müezzin ezanı sabah namazı vakti girdiği zaman okur Daha önce okumaz Bu ezan, az sonra, cemaat toplanınca sabah namazının kılınacağını ilân eder Sahur vakti ise yatsı namazının sınırları içinde kalmaktadır Sabah namazının vakti girdiğinde yatsı namazının vakti çıkmış olduğu gibi, sahur vakti de bitmiş olmaktadır Dolayısıyla sabah namazının vakti girdiğinde eğer yatsı namazı kılınmamışsa artık kazası kılınacaktır; eğer oruç için sahur yapılmamışsa, artık yapılmayacaktır
Çünkü sabah namazının vaktinin girişiyle birlikte oruç da başlamış bulunmaktadır
Bu durumda, müezzinin “Allahü Ekber” dediği zaman dilimi, artık sabah namazına aittir Artık yatsı namazı da, sahur vakti de geçmiştir Artık sahur ndıbına hiçbir şey yenmemelidir Çünkü sabah namazı vakti girmiştir Çünkü oruç başlamıştır (Oruç üç namaz vaktinde tutuluyor: Sabah namazı vakti, öğle namazı vakti ve ikindi namazı vakti
Akşam namazı vakti girmekle orucu açıyoruz, iftar haline giriyoruz Akşamdan itibaren yatsı namazı vakti boyunca da açık (iftar halinde-yiyebilir durumda) kalıyoruz Yeni sabah namazı vakti girdiği an, yeniden niyetlenmemiz ve oruca başlamamız gerekiyor)
Müezzin sehven ezanı erken (sahur vakti içinde) okursa, şüphesiz yeme ve içme kesilmez
Fakat bu bir sehivden ibarettir Müezzin beşerdir Sehiv yapabilir Yanılabilir; tamam Fakat her zaman sehiv yapacak diye bir şey yoktur Müezzin ezanı sehiv olmaksızın pekâlâ geç de okuyabilir Öyleyse sahur vaktinin bittiğini anlamak için ezana değil, muhakkak imsakiyeye ve saate bakmalıdır
Şeriatın zâhirî ölçüleri böyle Fakat bu kişinin orucunun ve imsak girişinin gerçek değerlerini Allah bilir Takdir de Yüce Allah’ındır Sahur vakti bittiğinde (yani ezan okunurken) yemeye devam eden veya su içen birisi zahirde orucunu bozmuş olur Fakat bâtını biz bilemeyiz O kişinin orucu ile Allah arasına da giremeyiz Bize düşen, ezan başladığında sahurun bittiğini söylemekten ibarettir Buna dikkat edersek, hatâ ve yanılgılarımızdan af olacağımız umulur
Kişiye düşen de, ezan başladığında sahura son vermektir Ezan okunurken sehven su içen birisinin, “Eyvah orucum bozuldu Öyleyse bu gün yiyeyim,” demesine de gerek yoktur Böyle yapan birisi kefaret yüklenmiş olmaz
Çünkü erken vakitte bir yanlışlık yapılmıştır Bu kişi, olsa olsa gününe gün kaza ile mükellef olur O gün orucuna devam eder Daha sonra da ihtiyaten kaza ederse iyi olur .
Tümünü Göster