0
1840 yılında tekirdağ'da doğan namık kemal çok küçük yaşlardan itibaren şiir yazmaya başlamıştır. namık kemal'in şiir anlayışı üç döneme ayrılır.
namık kemal'in sanatının birinci dönemi onun şinasi ile tanışmadan önceki dönemini kapsar. bu dönemde namık kemal'in şiirlerinde dini, tasavvufi etkiler görülür. mevlevilik, kerbela vak'ası gibi konulara şiirinde yer verir. namık kemal bu dönemde divan edebiyatı etkisindedir ve kullandığı nazım şekilleri de divan edebiyatı nazım şekilleridir.
namık kemal'in sanatının ikinci dönemi ise onun şinasi ile tanışmasıyla beraber başlar. namık kemal'in, şinasi'yle tanıştıktan sonra edebiyat ve sanat anlayışı büsbütün değişmiştir. edebiyatta sosyal konulara yönelmiş, kullandığı dil yalınlaşmıştır. adalet, hak, hukuk, ahlak gibi konuların yanı sıra vatan, hürriyet gibi konuları şiire sokmuştur. namık kemal'in bu dönemdeki eserlerinde konu olarak yenilikler görülse de biçim olarak eskiye bağlı kalındığı görülmüştür. mesela bu döneminde yazığı hürriyet kaside'sinde konu hürriyetken, nazım şekli kasidedir. övgüye layık görülen hürriyet ve vatandır.
namık kemal'in sanatının üçüncü dönemi ise onun genç şairlerle özellikle de abdülhak hamit'le tanışmasından sonra biçin olarak da yeni nazım şekillerini denemesini kapsar. vatan şarkısı isimli eserini bu dönemde vermiştir. namık kemal, bu dönemde genç şairlere şiir konusunda akıl verirken aynı zamanda onlardan gördüğü yeniliklerden faydalanır.
namık kemal, vatan'ı üzerinde yaşanacak bir toprak parçası olarak görmez, bilakis onu uğrunda şehit olunacak kutsal bir varlık olarak görür. onun vatan hakkındaki bu görüşü onun "vatan şairi" olarak anılmasına neden olmuştur. zira onun vatan şairi olarak anılmasında hürriyet kasidesinin bir etkisi yoktur. (önemli). ayrıca onun vatan konusundaki bu duyarlılığı gelecek nesillerinde milli duyarlılığının oluşmasını sağlamıştır.
namık kemal, düşünce adamıdır. düşüncelerine şiirlerinde yer verir. iki yüzlülük, iltimas gibi konuları eleştirir. onun bu düşünceleri sık sık sürgün edilmesine neden olur. 1881 yılında ise sakız mutasarrıflığı sırasında vefat eder.
namık kemal'in 1862 yılında tasvie-i efkar gazetesinde "lisan-ı osmani'nin edebiyatı hakkında bazı mulahazat-ı şamildir" makalesinde yeni edebiyatın nasıl olması konusunda teklifler sunar. divan edebiyatı'nın ağır, süslü,çok abartılı olmasını eleştirir. "edebiyat toplumu yönlendirmelidir" der. edebiyatın toplum ahlakına uygun olması gerektiğini söyler.
Tümünü Göster