@1 seni sürekli takip ediyorum, böyle provokatif ve fitneci yaklaşımınla nereye varacaksın veya ne amaçlıyorsun bilmiyorum ama seni muhatap almadan burdaki aklıselim panpalarım için binlerce açıklamadan sadece rastgele bi tanesini yapıştırıyorum buyrun,;
neden ilgili ayetin kendisi uzerindiginden aktarildigini iddia eden kisi hakkinda atilip tutulmadan ya da kendisi hakkinda bir imada bulunmadan bir seyler yazilamiyor bilmiyorum. isin icine duygularin girmedigi bir analiz neden bu kadar zor? birazcik okumayla, bir iki meal -bak tefsir demiyorum- karistirmakla cok kolaylikla anlasilabilecek bir konu uzerinde, hadi varsayimi, cikarim yapmayi gectim, olabilecek en asagilik sekilde niyet okumalara girildigini, birakin taniyip bilmedigi bir insani, bir sekilde iletisim ya da iliski icerisinde olunabilecek herhangi bir birey icin evrensel etik normlara gore edilmesi uygunsuz olacak bir araba lafin edildigini goruyoruz. burada ve hz. muhafazid'le ilgili her basligin altinda. olusmasinda suphesiz cevresel faktorlerin, aileden aktarilan inanc sisteminin ve kulturun cok onemli etkilerinin oldugu bu olumsuz duygu selinin, kisiye akliyla ve izaniyla bir seyler karalatmasini da beklemek ne kadar gercekci olur bilmiyorum.
hz. muhafazid sadece mesajin tasiyicisi degil, ayni zamanda uygulayicisi oldugundan, kur'an'da genel olarak uygulanmasi icin indirildigi acik olan kurallarin yani sira, onun ozel hayati uzerinden inen ve ornek insan vasiflarina binaen getirdigi dine inananlarin da uygulamakta yukumlu oldugu kurallardan birkacini tanimlar ahzab 53. tabii bu noktada, ahzab 53'un, onculu ve ardili olan ayetlerin hz. muhafazid'in hayatinin akisi uzerinden araya cesitli zaman araliklari girerek sekilledigini, ahzab 53'un kendisinden once gelen ayetlerle de, kendisinden sonra gelen ayetlerle de iliskisi oldugunu, bagimsiz bir ayet olmadigini bilmeyenler, "madem her seyiyle ornek kendisi, neden o zaman herkesten farkli olarak 4'ten fazla ese sabip olmus?" diye sorabilirler ornegin. iste tam bu noktada, ahzab 53'un kendisinden onceki ayetlerle iliskisi yani ahzab 53'teki "kendisinden sonra onun hanımlarını nikâhlamanız asla caiz olamaz. çünkü bu, allah katında büyük (bir günah) tır. " ifadesini onceki ayetlerle baglayan olaylar cikiyor karsimiza (bkz:
#21641909): es sayisini 4'e baglayan hukum, yaptigi butun evliliklerden 2 yil kadar sonra geliyor ve kendisi bu emre uymak icin eslerinin hepsinden teker teker kendisinden bosanmalarini istiyor. bu istegi hicbir esi tarafindan kabul gormediginde, ahzab 52 ve 53'un yukarida gecen kismiyla artik yeni evlilik yapmamasi, eslerini onlarin da hz. muhafazid'ten istedigi sekilde bosamamasi, fakat eslerinin de o oldukten sonra yeni evlilik yapmamalari emrolunuyor. olumunden sonra eslerin yeni evlilik yapmamasinin emronulmasi tartisilabilecek, sosyolojik ve toplumsal acidan incelenebilecek bir sey fakat bu yasagin, ahzab 33'te gecen "peygamber müminlere canlarından ileridir. onun eşleri de müminlerin anneleridir." ifadesinin sonuclarindan birisi oldugu cikarimini yapanlar da mevcut. sonucta hz. muhafazid, eslerin sayisini kisitlayan ayet indikten sonra 9 esinden 4'u ile zevci iliskilerini surduruyor.
fakat ahzab 53.'e getirilen elestirilerle ilgili olarak asil ilginc olan olgu, ahzab 54 ve 55'te karsimiza cikiyor. "ey iman edenler! siz zamanını gözetlemeksizin, bir yemeğe davet edilmedikçe, peygamber'in evlerine girmeyin. ancak davet edildiğiniz vakit girin. yemeği yediğinizde hemen dağılın, sohbete dalmayın. çünkü bu hareketiniz peygamber'i üzmekte, fakat o (size bunu söylemekten) utanmaktadır. ama allah, hakkı söylemekten çekinmez. peygamber'in hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onların kalpleri için daha temiz bir davranıştır." ifadelerinden yola cikan hz. muhafazid'in eslerinin akrabalarinin, hz. muhafazid'e kendilerinin de bu sekilde hareket etmeri gerekip gerekmedigini sormalari uzerine ahzab 54 ve ahzab 55'te su ifadelerin vahyolundugunu goruyoruz:
"54. bir şeyi açığa vursanız da, gizleseniz de şüphe yok ki allah, her şeyi gayet iyi bilmektedir.
55. onlara (peygamber'in hanımlarına), babaları, oğulları, kardeşleri, kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kadınları (mümin kadınlar) ve ellerinin altında bulunan câriyelerinden dolayı bir günah yoktur. (ey peygamber hanımları!) allah'tan korkun; şüphesiz allah, her şeye şahittir."
bu ayetler cok acik bir sekilde, sadece peygamberin esleri icin degil, herhangi bir musluman kadin icin kimlerin mahrem oldugunu, yani kimlerin oldugu bir ortamda ornegin baslarini ortmelerinin sart olmadigini gostermektedir. simdi ikinci paragrafin ilk cumesini tekrar goz onune aldigimizda, peygamberin ve eslerinin hayati uzerinden inen ahzab 53,54, ve 55'in islam toplumlarinin uzerine dusen payini, ornegin safranbolu'da tarihi evlerin kapisinda erkeklere ve kadinlara ait ayri birer tokmak olmasinin sebebini, haremlik selamlik denen usulun cikis noktasini daha iyi anlayabiliriz saniyorum. kadin ve erkegin yasamlarini belirli bir oranda birbirinden soyutlayan boyle bir anlayisin ve sinirlamalar butunun bireyin ozgurlukleri, toplumsal sosyoloji uzerinden sayfalar ve kitaplar dolusu analizi yapilabilir. arzu eden boyle bir yaklasimin sadakat ve gayri mesru iligibilerle ilgisini irdeler, arzu eden ahlak bacak arasinda degil beyindedir der isin icerisinden cikar. boyle bir yaklasimin ya da sosyal dizaynin sadece cinsel hayat uzerinde degil, toplumsal hayatin baska parametleri uzerinden degerledirmesi yapilabilir. fakat tum bunlar burada tanimlanan "ayetlerin birbiriyle iliskisi" ve "peygamberin keyfi icin ayet inmesi iddiasi" baglamlarinin disinda, baska bir girdinin, basligin ya da eserin konusu olabilir ancak.