1. 1.
    0
    türklerde egemenliğin kaynağını
    oluşturan sistem.
    tarih sahnesindeki ilk türk
    devletinden başlayarak, osmanlı
    devleti'nin yıkılışına kadar
    uygulanmıştır bu anlayış.
    islamiyet öncesi türk devletlerine
    baktığımız zaman kut anlayışı'nın
    hanedan üzerinden uygulandığını
    görüyoruz. kut anlayışına göre,
    devleti yönetme yetkisi, devleti
    yöneten hanedana tanrı
    tarafından verilmiştir. her ne
    kadar dini bir anlayış gibi görünse
    de, temelde siyasi bir anlayışı
    ifade eder. ancak idare edilen
    devlet içerisinde yaşayan halka,
    kut anlayışı dini bir sistem olarak
    sunulmuştur. buradaki amaç
    hanedanın ülkeyi yönetmesine
    meşruluk kazandırmaktır. tanrı
    tarafından verildiğine inanılan
    yönetme yetkisi, halkın bu
    hanedanın meşruluğunu kabul
    etmesini sağlar. bu yüzdendir ki,
    kut anlayışı din kökenli olsa da,
    dini bir anlayış içerisinde
    kullanılmamıştır.
    bu anlayışın ortaya çıkardığı
    problemler de yok değildir.
    özellikle islamiyet öncesi türk
    devletleri'nin kısa ömürlü
    olmasındaki temem sebep kut
    anlayışıdır. zira bu sisteme göre,
    kağan'dan sonra tahta geçecek
    olan kişi belli değildir. çünkü kut
    hanedana verilmiştir. bu sebeple
    de hanedandaki erkek bireylerin
    devleti yönetme yetkisi vardır. bu
    sebepten dolayı taht kavgaları bu
    dönem türk devletlerinin
    yıkılışında büyük rol oynamıştır.
    bilinenin aksine, islamiyetin
    kabulünden sonra da kut anlayışı
    devam etmiştir. tabi burada bazı
    rütuşlar yapılmış ve kut islamiyet
    inancına uyarlanmıştır. halifeden
    fetva alma inancı, kut anlayışının
    islamiyetin kabulünden sonra
    geldiği noktadır. devleti yöneten
    hanedan, yönetimini
    meşrulaştırmayı halifeden fetva
    alarak gerçekleştirmiştir. gene ilahi
    bir güçten gelen yönetme yetkisi
    vardır. fakat burada halife
    dediğimiz, müslümanların bu
    dünyadaki lideri bir nevi aracı
    olmuştur.
    kut anlayışının uygulandığı türk
    devletlerine baktığımızda,
    hanedanın hiç değişmediğini
    görüyoruz. mesela bizans
    imparatorluğunda, süreki değişen
    sülaleler vardır. güçlenen sülale,
    yönetme yetkisini elinde
    bulunduran hanedanı alaşşağı
    edebiliyordu. fakat türk
    devletlerinde, devletin
    kuruluşundan yıkılışına kadar aynı
    hanedan ülkeyi yönetmiştir. tabi
    memlükler devleti istisnadır. bu
    da bize, kut anlayışının kötü
    yönetilen türk devletlerinde bile,
    halk tarafından benimsendiğini
    gösteriyor. osmanlı'daki isyan
    hareketlerine baktığımızda da aynı
    sonucu görürüz. osmanoğulları
    hanedanı, tahttan indirilmeye
    çalışılmamıştır. sadece istenmeyen
    padişah tahttan indirilir ve yerine
    aynı aileden başkası geçirilir.
    neden? çünkü devleti bu
    hanedandan başkası yönetemez.
    neye göre? kut anlayışına göre.
    kanımca bu sistemi en güzel
    şekilde modifiye edip uygulayan
    osmanlı devletidir. ikili yönetim
    anlayışını kabul etmeyen osmanlı
    devleti, merkezileşmenin
    önündeki eski gelenekleri de
    uygulamamıştır. ama kut anlayışı
    sapasağlam yerinde durmuştur.
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster