1. 526.
    0
    siyaset altyapı maltyapı.

    reductionazim dederminizim. reductionism indirgemecilik marx toplumları sdece materyal zart zurta indirgiyor. farklı birsürü faktör de vardır dolayısıyla bu marxın indirgemeciliği ve marksist determinizim eleştirirek ortaya çıkan bir alan var. eleştiri var. marksizm bu alana adım atarken bilmemiz gereken marksistelerin topluma bakışı. althuser maltuzer.

    what marx says about toplum ve analizi a new perspective. what marx says about society.

    distrubiton of power sınıf paylaşımı.

    altyapı daha önemli altyapı belirler. üretim araçları, biçiimi , tarım toplumlarında toprak bir üretim aracıdır onun dışında saba maba mı . kas gücü eemek gücü. üretim neyle yapılyor_ hammedde su ihtiyaç duyulan herşey birer üretim aracıdır.
    bu üretim araçlarının etrafında nasıl bir üretim ilişkisi gerçekleşiyor temeli oluşturan şey marx a göre bu. üretim araçlarının sahibi kim ve emegi sömüren kim. ve bunu yaparak bu sahiplik ve emek sömrüsü üzerinden artı deüer ureten kim ? kimin elinde ibrikiyor başka bir soru. kapital accumaliton dediğimiz şey. sermaye birikimi bu sermaya kimin elinde birikiyor. emegi ile üreten admaın elinmde mi birikiyor yokas sahip olanıanı mı ? üretim aracıın sahibi elinde biriktiğini marx tarihsel bir analiz yaparak ortya koyuyor. geçmiş tarihsel aşamalara bakıyor. çeşitli dönemler vardır marxa göre. mesela ilkel toplmlarda primitive toplmlarda avcı toplayıcıdda feodel toplumlarda nelerdir ? . daha sorna sanayi toplmlarında nasıl belirlenir? en sonunda şimdi marxın bıraktıgı yerden enfarmosyon toplum anlaşlımaya çalışıyorlar. bunlar arasında nasıl iilişki varsa toplumun üstyapısının tamamen bunlar üzerinde kuruludr ve onalr tarfından belirlieni kültür de bunun bir parçasıdır.

    tarım toplulmarını ele alallım. topragın sahibi üretim aracnın sahibi kim? derebeyi veya landlord. ağa . derebeylik eilişkisi nasıl kuruluyor ? kimin emeği sömürülüyor. soylu köylüyü sömürüyor. orada kuruluan üstyapıya bakrsak nasıl bir üstyapı var. oradaki siyaset nasıl bir siyaset? oradaki siyasetin kaynagı resom data dediğimiz şey ? tanrıda. feodal toplumlarda siyasetin kaynagı vatandaşta halkta. bireylerde değildir. resom datayı halka vemrişiz ama tarihsel olark baktıgımz zaman feodal toplumlarda iktidarın kaynagı tanrıdır. bu iktidar kaynagının yeryüzündeki temsilci kraldır. kralın sorgulanamz bir iktidarı vardır o ikidarın kaynagı sorgualanamz. tarım otplumlarının kenine has yönetim biçimi bu bağlamda mutliakiyet monarşi falandır. bunun kendine has bir eigitim sistemi avrdır. onun içinde bu düzenin devdıbını sağlayacak ideolojiler veriliy.r. statükonun korunması ile iilgili bir durumdur. oradaki aile ilişkilier gene bu üretim biçimleri çerçeviesinde belirlenir. böyle ataerkil bir yapıyı gertirir. ona göre bir aile çıkar ortaya. çekidrdek aile deildir büyük kabalık ailedir. ne kadar kalablıksan o kadar dha fazla üretirsin.

    mass media dediğimiz feodaliteden deiğimiz zaman orada öyle birşey yok ama medya ürniden baktıgım zaman oradaki daha çok din kitaplarının etkinliğinmin bir iletişim ortmaıo luşturdugunu söylemeiz mümkünm. rivayetlere dayanan bir tak. kendine has bir sanat biçimleri vardır iletişim biçimleri vardır.

    marksist konfilist model veya spencerin evolution modeli vardır. revolution ani değişiklikler konfiliktilerle class çatışması üzerindne değişen toplumsal yapılardan bahsedebiliri veya spenceruın evosundna bahsedebilirz.

    marxın teorisinde hep bir kriz yaşanır. söyledi zaten 2008 de. marxın dönüşü diye tiy oyunları oynanmaya başladı. ani oluyor marxa göre. bütün kriz sınfçatışmasındna kaynakanıyor. feoya bak. aristokrat ın gücü ne taraından sarsıldı ? tüccarlar. daha sınırlı daha ulusal birpazar araıyor bu tüccarlar.

    rule of the factory owners şimdi. kapitlism. feodan kapği ok. ama kapiden komi pek inandırıcı değl.

    model production üst yapıyı belirler. önce nomadik ve göçebe toplumları görüyoruz. burada tarım toplumları hala devam etmekte. 1750 den itibaren sanayi. ondan sonra ise enfarmasyon medeniyet olduguna inanıyrlar. onlara baktıgımız zaman marxist anallizle bakarsak

    nomdicte hunting üretim, agricultural mining. bir deü retim, bir de knowlodge ndustriy.
    meşruiyet. blood, din, political, economic,
    mode of regulatin. toprak üzerinden , çok uluslu tarım imp şehir devletler feo, toplumun düzenlenmesi, milli ulus devletler, superstate abd.
    mode of comm. verbal, writing, metafizikeel, dinsel, endüsrtirede print seculer ulusal ve ideolojik, electornick cosmopolitan global ecological.

    temel kavrmlar

    karl marx. dominant ideology of ruling class by controlling concisneus of working calss and those other classes are subject to dominant class. yöneten sınıfın baskın idelojisi işçi sınfının zihinin ve bilinicni kontrol ederek onları yonetmesini sağlar. egemen sınıf. din toplumu kabul ettirir. false bilinç. bir de medyanın yaydıgı ikna. marxa göre sanatta hep bu altyapı tarafından belirlenen birşeydir hem egemen sınıfın çıkarına hizmet eder. aile de herşeyden önce.

    sorucak

    sorucak

    sorucak aq

    neden işçi sınıfı devrim yapmıyor ? sorusuna marx althuser ve gramşin nasıl yanıtlar verir. marx kısmını why do diye sorarım. false bilinçlik üzerinden anlatıcan.
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster