1. 1.
    0
    Allah'ın sıfatları vardır. Zati ve subuti sıfatlar olarak ikiye ayrılır.

    Zati sıfatlar ; Sadece Allah Teala’nın zatına mahsus olan, yaratıklarından herhangi birine verilmesi caiz ve mümkün olmayan sıfatlardır. Zatî sıfatlar şunlardır:

    vucud, kıdem,beka, vahdaniyet, Muhalefetün li'l-havadis, Kıyam bi-nefsihî

    Subuti Sıfatlar ise; Allah'ın hangi nitelik ve özelliklere sahip olduğunu anlatan sıfatlardır. Bunlar; hayat, ilim, semî', basar, irade, kudret, kelam ve tekvîn olmak üzere sekiz tanedir.

    Zati sıfatlar Allah'ın insanlara üflediği ruhunda bulunmaz. Yani içimizdeki yaratıcının parçasından bize vermediği sıfatlardır. Sadece yaratıcıya aittir.Ama subuti sıfatlar bize verilmiştir.

    Sorunuza gelelim. irade.

    irade, Allah'ın sübûtî sıfatlarından biridir, Allah'ın dilemesi demektir. irade, bir şeyin olup olmamasını, şöyle veya böyle olmasını dilemek ve dilediği gibi yapmaktır. Dünyada var olan her şey Allah'ın dilemesi ile var olmuştur, O'nun dilediği zaman da yok olacaktır. O'nun dilediği olur dilemediği olmaz.
    insanların da iradeleri vardır. Ancak Allah'ın iradesi ile insanların iradeleri tamamen farklıdır. insan her istediğini ve dilediğini yapamaz. Allah ise her istediğini ve dilediğini yapar. insanlara irade gücünü veren Allah'tır, Allah'ın iradesi ise kendindendir. insanın istediği şeyin olması için çalışıp ve çaba sarf etmesi, aynı zamanda insanın istediğinin olmasına Allah'ın izin vermesi ve yardım etmesi de gerekir. Allah istemedikçe insanların istedikleri olmaz.
    Allah'ın iradesi tekvini ve teşrii olmak üzere iki kısma ayrılır.
    Tekvini irade. Bu irade, Allah'ın yaratması ile ilgilidir. Bu iradeyi hiçbir sebep ve şart geçemez, yani bu irade bir sebep ve şarta bağlı değildir. Allah neyi dilerse o olur, O'nun dilemediği bir şeyin olması mümkün değildir. Kainatta olup biten olayların hepsi Allah'ın dilemesi ile olmaktadır. Allah dilemeden, izin vermeden hiçbir şey meydana gelmez; sözgelimi Allah izin vermeden peygamber mucize gösteremez, kimse ölemez, kimse başarı elde edemez, kimse kimseye zarar vermez, bitkiler bitemez, ağaçlar meyve veremez, kainatın düzeni devam edemez.

    Teşrii irade. Allah'ın bu iradesi sebep ve şarta bağlı olup insanların iradeleri ile birlikte cereyan eder. Bu irade, insanların işlerini yürütmeleri ve fiillerini yapmaları için onlara güç ve izin verme anlamındadır. insan bir iş yapmak, bir davranışta bulunmak isterse Allah o insana izin ve güç verir. istek insandan olduğu için sorumluluk insana aittir. Allah'ın bu iradesi Allah'ın rızasını gerektirmez. insanın istediği şeye Allah izin verir fakat insanın bu yaptığından razı olmayabilir. Bu anlamda Allah'ın teşrîî iradesinin meydana gelmesi zorunlu değildir. Allah insanlardan bir şey yapmalarını, bir şeyden kaçınmalarını ister, yani insana bir şeyi emreder veya yasak eder, fakat insanların, bu emir ve yasaklara uyup uymamaları kendi isteklerine bırakılmıştır.

    Kuran-ı Kerim'de Allah'ın bu sıfatını ifade eden pek çok âyet vardır. Bunlardan bir kaçının meali şöyledir:
    "Allah, dilediğine hesapsız rızık verir" (Bakara, 2/212),
    "Allah, mülkü dilediğine verir" (Bakara, 2/247)
    "Allah dilediğini bağışlar" (Bakara, 2/284)
    "Hikmeti dilediğine verir" (Bakara, 2/269),
    "Dilediğini yaratır" ( Mâide, 5/17),
    "Dilediğini hidayete erdirir" (Yunus, 10/25),

    Eğer Rabbin dileseydi, yeryüzünde kim varsa hepsi toptan iman ederlerdi. O halde insanları hep mümin olsunlar diye sen mi zorlayacaksın? (Yusuf Suresi , 99)

    Hidayette olmak ve insanları hidayete davetin önemi büyüktür. Emr-i ma’ruf ve nehy-i münker farzdır. Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki:
    (iman edip iyi işler yapan, hakkı ve sabrı tavsiye edenler hariç, insanlar zarardadır.) [Asr 2,3]

    (Sizin içinizde, insanları hayra, [edillei şer’iyeye=dört delile uymaya] davet eden ve iyiliği emredip kötülükten [Dört delile muhalefetten] men eden bir cemaat bulunsun. işte Onlar, kurtuluşa erenlerdir.) [Al-i imran 104]

    Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
    (Tahsilsiz ilme, rehbersiz hidayete kavuşmak isteyen, boş şeylerden yüz çevirsin!) [i. Gazali]

    (ibadetlerini ihlas ile yapanlara müjdeler olsun! Bunlar hidayet yıldızlarıdır.) [Ebu Nuaym]

    O zaman farkındalık nedir ?

    Hidayete erme yoludur. Hidayete ermenin yolu nedir biliyormusun?

    "Ölmeden önce ölmektir" Hz.muhafazid

    Farkındalık ölmeden önce ölmektir.
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster