1. 101.
    +2
    şakirt falan diye yaftalamayın, levyeyle dalarım. bahsi geçen konulardan benim de kafama takılan noktalara kendimce topladığım cevaplar var aşağıda.

    özetle; kader ve serbest irade kavramlarını ayırmak lazım

    -nihat hatipoğlu mode on-

    islam felsefesine göre bir hareket, kaderde yazıldığı için gerçekleşmez, gerçekleşeceği için kadere yazılır. metroya indin mesela, "metro 1 dakika sonra gelecek" yazıyor, hakikaten de 1 dakika sonra metro orada oluyor. orada öyle yazdığı için mi bir dakika sonra geldi metro, yoksa geleceği için mi öyle yazıyordu? kader de bunun gibi işte. kimin cennete kimin cehenneme gideceğini kendisi belirlemiyor, ama neticede kimin nereye gideceğini ezelden beri biliyor ve bunları "kader" olarak önceden kaydediyor. ha, "madem sonu belli bu hayat neden?" dersen önceden yazılanları tekrar edeyim; eğer direk cehenneme atsaydı "yaa, ben dünyaya gitseydim cennetlik olurdum belki de ya" demeyelim diye büyük ihtimalle. neticede allah'ın zamanın dışında olduğunu düşünürsek tüm bu varlık, o'nun için bir anlık bir şey olmuş oluyor.

    inanışa göre allah, serbest iradeye müdahale etmez. bildiğim kadarıyla serbest iradesi olan ilk varlık da şeytan. ondan önceki melekler, düşünmeden ibadet eden varlıklardır. allah, insanı yaratacağını bildirdiğinde meleklerin "bozgunculuk çıkaracak bir şey"in neden yaratılacağını sorduğu söylenir (ayet olabilir). sorgulasalar da secde etmeleri söylendiğinde ederler, şeytan hariç.

    serbest iradeli varlıklar neden var peki? burada iki yönlü bir durum var; öncelikle kibir, allah'ın sıfatlarındandır, insanın kibirli olması da günahtır. insanla allah'ta bu sıfat aynı şekilde değildir ama ancak karşılaştırma için benzer gibi düşünebiliriz. kendisine yapılan ibadetin allah'a bir getirisi yoktur, ama tabiri caizse onu hoşnut eder. e, o kadar melek ibadet ediyor, yetmiyor mu? yetmiyor, çünkü onlar ibadetle mükellef zaten. diğer tarafta, serbest iradeli bir varlık allah'ı andığı zaman yine tabiri caizse daha çok hoşnut olacaktır.

    insan tarafından bakıldığında ise, serbest irade, insanları meleklerden daha üstün bir konuma getirme potansiyeline sahiptir. isyan etme hakları olduğu halde ibadeti tercih edenler, seçme şansı olmadan ibadet edenlerden daha üstün tutulacaktır. bu da insana sunulmuş bir nimettir aslında.

    isyan edenlerin cezalandırılması da sahibine isyan eden kölelerin cezalandırılmasından çok farklı değildir deyip bitiririm, uzun oldu zaten.

    Doğrusunu yine de Allah bilir, dinde her şey mantıkla açıklanabilseydi "iman" diye bir tabir olmazdı herhalde

    -nihat hatipoğlu mode off-
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster