1. 1.
    0
    "güzel"e ait yargımızın da bilgi ile geliştiğini bilemeyenler için ekgib bilgiyle değerlendirilen bir sanatçıdır. bu eleştiri resimlerini hiç bir şeye benzetemediğini söyleyenler için olduğu kadar, çok güzel bulanlar için de doğrulanabilmektedir.

    tabii bu satırların ardından okuyucu benim picasso'dan ne anladığımı soracaktır. cevabım gayet basit. picasso'nun resmi, bir arayışı temsil eder. klagib resmin kalıplaşmış sınırları içinde ifade edilemeyenin bulunması adına çıkılmış heyecan verici bir serüveni. gerçi aynı arayışın heyecan verici notaları, her retrospektif adımda "fauve" lardan empresyonistlere derken, turner'dan constable' a geriye doğru attığınız her adımda, (ronesasın hayranlık uyandıran ressamlarını hiç saymıyorum bile) giderek giottoda ama kapadokya'da kilise duvarlarına yapılmış adı bugüne kalmamış ressamların eserlerinde de bulunmaktadır. ama sanatçıyı sanatçı yapan da bunu yaparkenki (tam da üzerindeki adıyla) "tarzı"dır.

    peki nedir picasso'nun tarzını bu kadar özel kılan? cevap ona çıplak gözle bakanların gördüğü çarpıtılmış figürlerin ardında ama tam da o figürlerin yarattığı ifade gücündedir. ne olduğunu örneklemek için küçük bir karşılaştırma yapacağım, ve bunu yaparken ronesansın ustasından "şahlanan at" taslağını izlemekte bana katılmanızı istemekle başlayacağım :

    usta'nın anghiari savaşı tablosuyla şahikasına varan at resmetme takıntısı herkesce bilinir.
    http://maquetland.com/ ... images_articles/anghiari.jpg
    muhtememelen "adoration of the magi" tablosunun arka planında savaşan atlılar için yapılmış bir ön çalışmada ise o yaşanan serüvenin bir anında yaşanan arayışın canlı bir örneği bulunuyor:
    http://www.galleryofart.us/ ... +horse+1483-98.jpg.html
    usta, atın bütün hareketlerinin her yönden her açıdan nasıl göründüğünü ararken aslında bu muhteşem hayvanın ruhuna ulaşmayı bir kızılderili büyüsü gibi at olup şahlanmayı yaşamayı hedefler gibidir. bu, avlayacakları hayvanların ruhlarını da elde etmeyi hedefleyen ilk insanların mağara duvalarlarına o hayvanları resmetmelerini çağrıştırmıyor mu? işte bu noktada picasso'nun böğrüne saplanmış bir mızrakla ölmekte olan atı için yaptığı bir başka taslağa uzanalım:
    http://homepage.mac.com/ ... ches/headofhorse2may37.jpg
    bu at resmin son halinde ise şu sekilde tasvir edilecektir:
    http://homepage.mac.com/ ... t/studyguides/picasso.html

    leonardo usta, atı herşeyiyle resmetme aşkını taslakta girdiği çabayla sınırlandımak zorunda kalıyordu, aynı güçlü istek picasso'yu gördüğü her açıyı olduğu gibi tuvale aktarmaya vardırmıştır dersem abartmak olur mu bilmem ama, eğer amaçlanan buysa büyük ressam o ölmekte olan atın ruhuna ulaşırken iç savaşla can çekişen ispanya'sının da ruhunu yakalamayı başarmış görünüyor bana.
    http://thelastgasp.files.wordpress.com/ ... -784569.jpg
    http://web.org.uk/picasso/guernica.html
    http://www.guardian.co.uk/ ... features.highereducation
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster