-
1.
0Yazının başına bakınca ya Tengrizm'i bilmediğini ya da Neo-Tengrizm'i gerçek Tengrizm sandığını görüyorum. Haberin olsun asıl Tengrizm bir din değil felsefedir. Tengricilikte cennet ve cehennem yoktur Uçmağ ve Tamu farklı dinlerin etkisiyle bize ulaşmıştır. Tengrizm'de Gök Tanrı ve onun oğulları dahil her dinin tanrılarına hatta istersen arkadaşına bile tapınabilirsin. Belli bir tanrı inancı yoktur. Tengri'nin bu dünyayı takip etmediğine inanılır ve kişiler dinleri ne göre yargılanmaz. Hatta bir Tengrici diğer dinlere çok sıcak bakar. Hatta bazen farklı dinlerin tanrılarına inanabilir (Attila iyi bir örnektir) aynı zamanda Tengricilik senkretedir yani bir tengrici istediği dinin ibadetlerini ve yasaklarını yerine getirebilir mesela kendine domuz etini yasaklayıp namaz kılabilir. Şimdilik bu kadar.
-
-
1.
+1uçmağ ve tamu, maniheiszmden sonra kesin anlamlara büründürülmüş olmasına karşın, balbal ve kurgan kültürü en azından m.ö. 6k'dan beri Türklerin ölümden sonra yaşamın sürdüğüne inandığını gösterir. Göktanrı'ya mitolojide verilen nitelikler ve adları etimolojik olarak göz önünde bulundurduğunda, Göktanrı'nın evren olduğunu görebilirsin, daha sonraki pek çok inancın ortaya attığı vahdet-i vücud kavramıyla benzerdir, dolayısıyla Göktanrı'nın pek çok inançtaki allahlar, huballer, zeuslar, boddhisatvalar gibi iyi ya da kötü, kuralcı, her işe burnunu sokan bir varlık olmadığı açıkça bellidir. böyle nitelikler tözlere yüklenir. bizim elimize direk Türk kaynaklarından ulaşan tören ve gelenekler yalnızca Göktürk'lere değin uzanıyor olmasına karşın, Hun ve Sakalara değin uzanan yabancı kaynaklarda Göktanrı inancına özgü törenleri görebiliriz, bunları Göktürk'lerdeki törenlere değin de izleyebiliriz, en bayağı örnekleri od ve kayın ağacının tözler ve göğe ulaşmak için kullanılan yollar olmasıdır. Göktürklerde devlet dini olabilecek yapıdaki, 1900'lere değin başka kültürlerde bulunmayan gelenekleri sürdürmüş (Abdülkadir inan'ın Eski Türk Dini Tarihi'nde bu gelenek ve törenlerden kendi gözleriyle gördüklerini okuyabilirsin) bir inancı senkretik bir felsefe olarak görmen bana anlamlı gelmiyor.
-
2.
0Saka ve Hun Tengriciliği'nin bölgesel dinlerle karıştığını biraz araştırırsan görürsün. Onun dışındakileri zaten ben reddetmiyorum. Ancak Tengri evren değil evrenden daha geniştir. O hem evren hem onu yaratandır çünkü Tengri'nin çocukları da vardır.
-
-
1.
0pampa han tarihçelerinde de, priskos'un yazılarında da benzer törenler olduğunu görebilirsin Hun'ların uyguladığı. Moğolistan'dan, Kırım'a değin yayılan bölgede Türklerden başka ortak uyruk bulunmuyordu ki başkasının "bölgesel" dininden gelsin bu törenler. ugor törenidir desen, han hanedanlığının ugorlardan haberi yoktu, priskos ise yalnıca ugor köleler görmüş olabilir. got törenidir desen, yine han hanedanlığının bunlardan haberi yoktu, en batıda tanıdıkları uyruk Avarlardı. şimdi tümceyi kuramıyorum ancak derdimi anlatabilmiş olmam gerek.
-
1.
-
1.