-
26.
+3Allahın ezeli ilmiyle bizim yapacaklarimizı onceden bilmesi yaptigimiz eylemlerdeki irademizi ortadan kaldirmaz. Eğer allah yapacaklarimızi önceden bilmiyor olsaydi burada allaha bir noksanlık vermis olurduk islam inancında allah butun noksanlıklardan uzaktır.
Bu konu için şoyle bir misal duymustum daha once. Simdi sen tembel bir ogrenci olsan, derse hic katilmasan, hoca soru sordunmu bilmesen, dersle hic ilgilenmesen vesaire ve hocan sana deseki "sonkopu" sen boyle gidersen dersten kalacaksin ve bir gün sinav zamanı gelse sen dersi geçemesen hocaya diyebilir misin ki ? hocam siz benim dersten kalacagimi zaten biliyordunuz ,ben bu yuzden sinavdan kaldim sizin bana sinav yapmanizin bir manasi yok. Bu sinav benim irademin disinda gerceklesmistir.
Bence diyemezsin zanza * Burda hocanin senin davranislarindan senin dersten kalacagini bilmesi iradeni kaldirmaz
Simdi sen hocanin senin dersten kalacagini bildigi icin mi kaldin ?
Yoksa sergiledigin ders calismama, derse katilmama iradesinin sonucunda mi ?
Dolayisiyla bir ogretmen bile ogrencisinin bir sinavdan gecip gecemeyecegini az cok tahmin edip bilebiliyorken ve bu senin iradeni kaldirmiyorken. Koskoca yaraticinin ezeli ilmiyle sinavin sonucunu onceden bilmesi senin ortaya koydugun iradeni hic kaldirmaz dostum.
Mobilden yaziyorum tam iyi bir sekilde yazamadim acele oldu k.bakma -
-
1.
0Öncellikle vakit ayırıp ayrıntılı bir şekilde yazdığın için sağol. Konuya gelirsek tamdıbını okudum ve anladım ne demek istediğini. Ama olaya şuradan bakalım herkesin ömrü bellidir yani ne zaman öleceği degilmi?
Peki biz birisini öldürürsek adamın öleceği zaman o zamandı biz neden suçlu sayılıyoruz dediğin gibi noksansız allahın işine karışıp onun belirlediği şeyi biz değiştiremeyiz ya -
2.
0Bence tam anlayamamissin dediklerimi ya da ben senin sorunu anlayamadim cunku birinin cinayet isleyip baskasini oldurmesi allahin belirledigi kaderi degistirmez dedigim gibi zaten cinayeti isleyecek kisinin eliyle olecegi allah katinda bellidir.
-
3.
0Benim asıl derdim hadis.Bu hadisten yola çıktım yukarıda yazdım.Sen son cümlende diyorsun ki benim elimle (misal) öleceği belli peki o öldürenin suçu ne başka birinin eliyle ölsün neden ben suçlu oluyorum. Hadis sorunlu ise bunu nasıl hutbe de okunucak kadar içimize işlediler ,başka yanlış bildiğimiz ne var.Bu sorular uzar gider başlık ta belli kandırılıyor muyuz
-
-
1.
0Öncelikle ben senin yazdığından ne anladığımı söyleyeyim onun üzerine yorum yapayım.
Sen demişsin ki : " benim elimle (misal) öleceği belli peki o öldürenin suçu ne başka birinin eliyle ölsün neden ben suçlu oluyorum"
Ben senin yazdığından şunu anladım: Sen demek istiyorsun ki birinin öleceği eğer takdir edilmişse niye benim elimden olsun eğer ben öldürmüşsem niye suçlu oluyorum.
Kardeşim sen burada sebep ve sonuç ilişkisini birbirinden farklı tutuyorsun oysaki kader konusunda sebep ve sonuca ayrı açıdan bakılmaz. Demişssin ki başka birinin eliyle ölsün neden ben suçlu oluyorum. Bu demek oluyor ki allah ölecek kişiye bir ömür takdir etti ama ezeli ilmiyle nasıl öleceğini veya kimin öldüreceğini bilemedi.(ki islamda böyle bir inanış olamaz)Sanki ben öldürmeseydim gelip başka biri öldürecekti gibi bir anlam çıkar.. Allahın ezeli ilmi sebep ve sonucu aynı anda kuşatır yani sebep öldüren sonuç ise ölen kişi oluyor. Olaylara birbirinden bağımsız bakamazsın.
Allah senin kendi iradenle o kişiyi öldüreceğini bildiğinden ölecek kişiye senin elinden bir ölüm takdir etmiştir. Yani sen allah yazdığı için katil olmuyorsun. Sen katil olmayı seçtiğin için allah ezeli ilmiyle bu şekilde yazıyor.
-
1.
-
4.
+1Kardesim. Guzel yazdin helal olsun sana boyle iyi ve guzel konusan insanlarin incide olmasi ne. Mutlu
-
-
1.
0Sağol kardeşim. Gerçekten benle aynı düşünen kişiyi görmek beni mutlu ediyor galiba seninde anladığın gibi kimse düşünmüyor herkes ne önüne konursa sorgulamadan alıyor onu, ciddi bir sorun bu
-
1.
-
5.
0Kardesim. Guzel yazdin helal olsun sana boyle iyi ve guzel konusan insanlarin incide olmasi ne. Mutlu
diğerleri 3 -
1.