-
51.
+61) hz. aişe validemizin doğum tarihiyle ilgili bir takım görüşler ileri sürülmüştür. bunun sebebi ise o dönemde çocukların doğum tarihine önem verilmez ve tespit edilmezdi. bilahare çocuk meşhur biri olursa insanlar onun doğum tarihiyle ilgilenir ve tespite çalışırlardı. işte hz. aişe validemiz için de böyle olmuştur.
hz. aişe validemizin, peygamberliğin dördüncü yılında doğduğunu söyleyenler, mekke döneminin sonunda da hz. muhafazid ile evlendiğini iddia ederek; bu evliliği dokuz yaşında yapıldığını iddia etmişlerdir.
bu iddianın doğru olmadığını, hz. aişe validemizden yapılan bir rivayet ortaya koymaktadır:
1) hz aişe diyor ki: "hz. muhafazid henüz mekke de iken (hicret yapılmadan önce) ve bende oynayan bir çocuk iken "kamer suresi 46. ayet inmişti... " (kaynak: buhari 1.cilt telifil kur'an bahsi)
2) kamer suresi 46. ayet, mekke devrinin birinci döneminde (peygamberliğin 4. yılında) inmiştir. hz.aişe validemiz bu sure ve ayetleri net olarak hatırladığına göre buradan yola çıkarak yapılacak hesaplamayla "9 yaşında evlilik safsatası" çökmektedir.
şöyle ki; olayları ayrıntılarıyla hatırlayabilmek hem de sokakta oynayan bir çocuk olması için en az beş veya altı yaşında olması gerekir. kamer suresi mekke devrinin dördüncü yılında ** indiğine göre dördüncü yılda beş-altı yaşında olan hz. aişe, hz. peygamberle evlendiği zaman (623) en az onbeş; onaltı yaşında olması gerekir.
3) bunu doğrulayan bir başka delil ise kız kardeşi esma'nın durumudur.
kardeşi esma, abdullah bin zübeyir'in annesidir. esma yüz yaşına kadar yaşamış ve hicretin 73. yılında vefat etmiştir. hz. aişe validemizden on yaş daha büyüktür.
hz. ebu bekir'in kızı esma ile oğlu abdullah; abdul uzza'nın kızı kayleden dünyaya gelmişlerdir.
hz. ebu bekir'in diğer evlatları olan hz. aişe ile abdurrahman ise, ümm-i rümandan doğmuşlardır.
hz. esma yüz yaşında ve hicri 73. yılda öldüğüne göre, hicret esnasında 27 yaşında olması gerekir.
bundan on yaş küçük olan kardeşi hz. aişe validemizin de 17 yaşında olması gerekir ki bu da aşağı yukarı buhari de hz. aişe'nin kendi hadisindeki ifadeye uygun düşmektedir.
başlık yok! burası bom boş!