1. 251.
    +1 -1
    mükemmel bir şey, seviyoruz tapıyoruz falan, ama arasıra yanlış yaptığı şeyler de oluyor. örneğin: early access.

    peki nedir bu early access?

    şudur: indie geliştiriciler, oyunlarını geliştirirlerken parasız kalmasınlar, aynı zamanda da ilgilisinden, meraklısından oyunla ilgili feedback alıp tam sürüme eli yüzü düzgün bir şekilde çıkabilsinler diye oyun henüz alfa ve/veya beta sürümündeyken oyunu satmalarına steam tarafından izin veriliyor. düşünce aslında güzel evet, ancak gerçek hayatta ne oluyor? oyunların sadece yüzde 25'i early access'ten çıkıp tam sürümü piyasaya sürebiliyorlar.

    iyi ama neden?

    çünkü indie oyunlar genellikle simülasyon/survival gibi, büyük şirketlerin pek yanaşmadığı, meraklısının pek fazla olmadığı türde oluyorlar. e o otürün meraklılarının zaten büyük çoğunluğu oyun daha early access'teyken oyunu satın alırsa, yapımcıların oyunu çıkarmak için bir sebepleri kalmıyor. zaten kazanabilecekleri bütün parayı kazanmış oluyorlar, dolayısıyla oyunu yarım bırakıp gidiyorlar.

    bu aslında tamamen steam'in suçu değil, bunun aynısı yerli oyunlarımızın gözbebeği olan at ve kılıç ile de yaşanmıştı. yani ilk oyun yayınlandı ama, oyun içinde 2 tane kılıç ve 3 tane de kalkandan başka bir şey yoktu neredeyse. felaket bug'lıydı vs. vs. zaten geliştiriciler de onu aynen öyle bırakıp, eli yüzü düzgün bir versiyonu multiplayer da ekleyerek warband adı altında tekrar sattılar. ha tabi destekleyelim diye gittik aldık evet, ama çok da şık bir hamle değildi.

    peki buna nasıl bir çözüm getirilebilir?

    mesela, early access satışlarından sadece küçük bir pay (diyelim yüzde 20-30) geliştiriciye verilir, geri kalanı steam oyun çıkana kadar tutar. oyun çıktığı zaman, hangi özelliklerin planlandığı ve hangilerinin eklendiği, oyunun ne kadar bug'lı olduğu vs. üzerinden oyunun gerçekten tamamlanıp tamamlanmadığı belirlenir. tamamlanmamışsa (ya da hiçbir zaman early access'ten çıkmamışsa), paranın geri kalanı oyuncuya iade edilir. stüdyo da steam'den çıkarılır.

    veyahut, geliştiricilere belli başlı deadline'lar getirilir. şu güne kadar şu özellik eklenmiş olmalı gibi. tabi ki biraz esnek olmasına izin verilir, ancak 2 sene boyunca hiç güncelleme gelmezse projenin terkedilmiş olduğu kabul edilir (bir zahmet), paralar oyuncuya geri verilir, stüdyo steam'den çıkarılır.

    hani merak ediyorum, steam de aldığı paradan memnun mu ki bu early access olayına el atmıyor? greenlight yerine böyle bir sistem getirdiler (ki greenlight'tan yine daha iyi), ama yine olmuyor, yine olmuyor. napıcaz biz indie severler olarak? devlet buna bişey yapsın.
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster