+1
-1
metropol bebelerinin sabah akşam muhabbet yapıp kafa gibtiği mevzu aslında burda anlatıldığı gibi değil yani kısmen değil.
1)Yenge mevzusu
yengeyi gibme olayı aslında şöyledir. şayet koca ölmüşse bu arkadaş ölen kardeşinin eşiyle evlenir. sanıldığı gibi kardeşi boynuzlama gibi bi durum yok böyle bişey olursa zaten adamın zütünden kan alırlar.
bu konudaki diğer bi yanılsamaya gelecek olursa. bu adetin sadece kürtlerde olduğu inancıdır. orta anadolu’yu sadece haritadan görmüş bu heriflerin böyle sanması normal tabi. ben konyalıyım ömrümün 18 yılı da orda geçti. anne tarafından yörük baba tarafından türkmenim. bu adete bağlılık eskiden çok daha fazlaydı ama artık eski sıklığında yaşanmıyor en azından ben nadiren duyuyorum. yengesiyle evlenen bir çok tanıdğımız var bi tane da akrabam var. hatta babam böyle bi durumdan kl payı kurtulmuştur amcalarımdan biri ölmüş ve babama yengesiyle evlenmesi için büyük baskı yapılmış. babam tabi üniversite okumuş biri haliyle direnmiş ve kazanmış. şimdi ise babama baskı yapanlar bile utanıyor bu durumdan ve hata ettiklerini açık açık söylerler.
bu adete öyle çağdışı vesarie falan diyip gibtir etmek istemiyorum. şayet orta anadoluda yaşasaydınız bu geleneğe hak vermeseniz de niye ortaya çıktığını anlayabilirsiniz.
baba tarafının türkmen olduğunu söylemiştim; türkmenlerde şöyle bir anlayış vardır. bir kız gelin olarak aileye geldi mi artık sonsuza kadar o ailenin mensubur ve eski alesiyle ilişkisi sona ermese bile oldukça zayıflar. gelinin anne ve babasını ya da akrabalarını sıklıkla ziyaret etmesi hoş karşılanmaz. boşanma zaten söz konusu bile değil çok istisnai durumlarda belki müsamma gösterirler. yalnız dikkat belki diyorum şidiye dek ne çevre de ne de akrabalarımızdan boşanmış biri yok. boşanma durumu gayet basit yani pek mümkün değil.
kocanın ölümü alinde yukarıda bahsettiğim gelenek devreye girmese bile erkek tarafı kadına varsa çocuğa bakmakla sonsuza kadar mükellef. biz de amcamın eşine ve çocuğuna böyle yaptık zaten herkes evin ihtiyaçlarını vesairesini dönüşümlü olarak karşılandı. dul kalan kadının yaşabiyeceleceği sıkıntılara vesaireye girmeden bu mevzuyu burada bitiriyorum yoksa özet geçci tayfa başlığı gibip atabilir.
2)eşek mevzusu
yapısı itibariyle sadece kırsal alanda görülse de yapanlar sadece kırsaldaki insanlar değildir. yakın dönemde kır şehire göç etmiş çevreler köy ile ilişkilerin ve elbette bu eksterem cinsel ilişkiyi devam ettirirler.
genelde çocuklarda ergenlik çağındaki çocuklar yapsa da 10-11 yaşa kadar çocuklarda da bu tür olayların içinde olabilir. ben bu tarz bi mevzuya şahit olmadım. sadece annemin köyünden bir çoban arkadaş yaptığını anlatmıştı 10 yaşında falandım o zamanlarda arkadaşın rahatlıkla anlattığı şeyleri dinleyince ufak bi tramva geçirdiğim için konuyu erken fazla deşelemedim. diğer bir kaynak da köylerden veya ilçelerden gelen arkadaşlarımdır. yaygın olmasa da yapıldığını söylediler. onlar da haliyle zan altında kalmamak için pek konuşmak istemiyorlar ama anlattıklarına göre bu olay yapanlar için gayet normal bir şeymiş gibi aralarında çok rahatlıkla konuşabiliyorlarmış çoban arkadaşın anlattıklarıyla birleştirince inanmakta pek tereddütüm olmadı. Üniversitede tanıştığım Kayseri’den bir arkadaş da köylerinde istisnasız herkesin yaptığını belirterek elde ettiğim verileri bir adım ileriye taşıdı.
Kısacası her iki mevzu orta anadoluda da görülebilmekte malum ırka özgü bir şey değil.