1. 5551.
    0
    Andrea Mantegna'nın eseri isa'nın çarmıhtan indirilip (bknz. Çarmıhtan indiriliş "The Descent from the Cross" - Rubens) mezara konulması (bknz. isa'nın Mezara Konulması "The Entombment of Christ" - Caravaggio) arasında geçen zamana ait bir sahneyi betimler. Çarmıhtan indirilen isa'nın çevresine yakınları ve sevdikleri toplanarak ağıtlar yakar ve acı ölümüne yas tutarlar. isa'nın çarmıhtan indirilişini ve ölü bedeni çevresinde ağıt yakılışı gösteren eserlerde genelde benzer figürler görünür (bknz. Ağıt "Lamentation" - Giotto). isa'nın annesi Meryem, isa'nın bir hayat kadını iken affedip koruduğu Magdalalı Meryem ve havarilerinden en gözdesi olan Evanjelist Yahya bu figürlerinden en tipik olanlarıdır. Mantegna'nın eseri de yine bu figürleri resmin sol tarafında sınırlı biçimde göstermektedir. Genelde çarmıhtan indiriliş ve ağıt temalı eserlerde çevredeki insanların isa'ya dokunup birebir temas kurdukları görünür. Halbuki bu eserde yas tutanlar resmin köşesinde küçük bir alana sıkışmış, isa ile doğrudan bağlantı kurmadan sadece ona bakarak ağlamaktadırlar. Kimliği açıkça belli olan iki figür - Meryem ve Yahya - son derece gerçekçi yüz hatlarına ve kırışıklarla dolu doğal yüzlere sahiptirler. idealize edilmiş görünümlerden hiçbir iz taşımazlar. Resmin hemen hemen tamdıbını ölü isa'nın vücudunun üzerine yerleştirildiği geniş bir mermer blok kaplar. Bu bloğun üzerinde yatan isa seyircinin ilk ve belki de tek algıladığı figür olarak ortaya çıkar. Çarmıhtan indirilmiş bedeni temizlenip bu mermere yatırılmıştır. isa'nın cansız başı bir yastığa yaslanmış, kolları yanlara uzatılmıştır. Ellerinde, ayaklarında ve göğsünün hemen altında çarmıha gerilme yaraları olan "stigmata"ları görünmektedir (bknz. Çarmıha Geriliş "The Crucifixion" - Grünewald). Klagib eserlerde görülmeyecek şekilde bu eserde isa'nın bedeni seyirciye oldukça farklı bir açıdan sunulmuştur. Mermerin üstünde bir noktadan tüm bedeni görecek şekilde yerleştirilen bakış açısı isa'nın bedenini ne tam paralel, ne de tam olarak kuşbakışı göstermektedir. Bu açılı gösterim bedenin perspektif daralması ile yansıtılmasını gerekli kılmıştır. Eser Mantegna'nın perspektif üzerine çalışmaları ve bu perspektif daralmasını ustaca ortaya koyabilmekteki yeteneğini sergileme çabasıdır. Bu sıradışı perspektif resmin trajik ve gerçekçi atmosferini ortaya çıkarır. Özellikle vurgulanan anatomik ayrıntılar kollarda, gövdedek
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster