1. 1476.
    0
    ... güçlüg karahıtayların başına geçtikten sonra (1211) budist olan karısının etkisiyle budist oldu ve yeni dininin en aktif savunucusu haline geldi. daha sonra balasagun'dan kâşgar’a ve oradan da hoten’e giderek halka yeni dininin kabul edilmesi için baskı yapmaya başladı. ezan okunması yasaklandı, camiler ve medreseler kapatıldı, banyo yapmak (buradaki kasıt abdest almayı engellemek sanırım) yasaklandı, islami elbilseler yasaklanarak halk hıtay (çin) elbiseleri giymeye zorlandı; ayrıca tabii olarak halk budizm’e geçmeye zorlandı. bir süre sonra güçlüg, cüveynî’ye göre budist rahiplerden ve müslüman alimlerden oluşan 3000 kişilik bir kalabalığı kaşgar şehrinin girişindeki açık alanda topladı halkı da davet etti ve islam alimlerine, huzurunda islâmiyet’in hak din olduğunu ispat etmeye çağırdı; fakat bu baskı ortamında hiç kimse buna cesaret edemedi. ancak hotan'lı alimlerden alâeddin muhafazid el-hotenî imanından aldığı kahredilmez kuvvetle güçlüg’ün oturduğu sahne benzeri tahtın yanına kadar gidip, (güçlüg'ün köse sakalınıda çekmek dahil) hararet ve heycanla inandıklarını bütün açıklığıyla anlatıp budist rahiplerin bütün islamiyet aleyhtarı söylemlerine cevap vererek baskı altındaki halkın sevinmesini ve güçlüg'ün rezil olmasını sağladı. hiç şüphe yoktu : sahraya toplanmış herkes davanın kazanıldığını düşünüyordu. ancak güçlüg bu beklenmedik tavır karşısında çok öfkelendi ve bağıra bağıra h.z peygamber (s.a.v) hakkında hezeyan ve (h.z peygamberin aile hayatı üzerinden) hakaretlere başladı. şeyh alâeddin muhafazid el-hotenî bu hakaretlere ağzına toprak dolsun! şeklinde karşılık verdi..

    en sonunda güçlüg el-hoteni'yi sahrada bağlayarak günlerce aç-susuz ve sonrada çıplak bıraktı. ancak hocanın ağzından kendi istediği cevabı bir türlü alamadı. en sonunda hoca hoten’deki medreselerden birinin kapısında çivilenerek şehid edildi. (harezmşahlar devleti tarihi-ibrahim kafesoğlu)
    ···
   tümünü göster