-anu- #part4 (bu tanrı önemli beyler dikkatli okuyun. isminin fazla duyulmamasının sebebi, bir yunan ya da slav tanrısı olmaması)
Sümerler'de, Mısır'ın aksine, hiçbir yönetici, Tanrı ile özdeşleşmemişti... Ama her tanrının bir halkı olduğu inanışı hakim halde kaldı. Burada tüm kentler birbiri karşısında eşittir. Bu eşitlik her birinin belli bir tanrının hizmetkarı olması ölçüsünde gerçekleşir. Bir kentin tüm nüfusuna, "x tanrısının" halkı denilmekteydi.. insan biçimli ve karakterliydi Tanrılar... Yemek yemek, nesil yaratmak, ailesini geçindirmek vb. gibi çok sayıda insanî özellikleri vardı...
Anu, başlangıçta merkezi Erek'in etkin gücüyle paralel olarak önemli bir tanrı iken, ilerleyen zaman dilimi içerisinde gücünden önemli oranda yitirdi. Tanrıların bu kudretten düşme keyfiyeti, efsanelerde şöyle anlatılır. Dünya hükümdarlığına sırasıyla Anu, Enlil ve Marduk geçmiştir. Saltanat hükümdarlık sembollerinin elden ele geçmesiyle vuku bulur. Fakat gök tanrısı Anu,yalnız dünya hükümdarlığından çekilmez; tamamiyle iktidar mevkiinden uzaklaşıp tekaütte olur. Anu'nun yerine birçok defalar andığımız gök sahibesi, genç kahraman kadın tanrı iştar geçer.
Müminler, artık daha çok Marduk'a veya yıldız tanrılarına, iştar'a ve özellikle de Şamaş'a başvurmaktadır... Tanrıların “ışıltılı” niteliği güçlenir: Özellikle dehşet saçan ışıma güçleriyle kutsal bir korku uyandırırlar. Işık, tanrısallığın en mükemmel vasfı olarak görülür ve kral da tanrılık durumunu paylaştığı için, o da ışıklar saçar.
-- -- -- -- -- -- --
kaynaklar:
•
http://www.turkcebilgi.com/anu/angiblopedi
•
Ekrem Memiş,. "Eskiçağda Mezopotamya", Ekin Kitabevi, Bursa 2007, s.175.
•
Yrd. Doç.Dr. Yusuf Kılıç - Arş.Gör. H. hande Duymuş, "ESKi MEZOPOTAMYA'DA DiN KADINLARI (RAHiBELER)", TSA / Yıl: 13, S: 1, Nisan 2009.
•
http://www.egemnet.com/satis/pdf/sinif1/501.pdf
•
F. Hommel Sümerce'deki dingir "Tanrı", "ışık saçan" sözcüğünü Türk-Moğolca tengri "Gök,""Tanrı" sözcüğüyle ilişkilendirmiştir. ... Her durumda 1) Gök Tanrının en eski proto-Türk uygarlıklarına ait olduğu, 2) Hint-Avrupalıların gök tanrısıyla benzerliğinin hayli çarpıcı olduğu, 3) Genelde Hint-Avrupalıların dinsel kurumlarının yapısının öteki tarih öncesi Doğu ya da Akdeniz uygarlıklarınkinden çok proto-Türklerin dinsel kurumlarının yapılarına yakın olduğu doğrudur.
•
Mircea Eliade, "DiNLER TARiHiNE GiRiŞ",
http://www.altinicizdiklerim.com/ozetler/Dinler Tarihine Giri - Mircea Eliade.pdf
•
http://www.gizliilimler.t...g/S.ue.mer-Mitolojisi.htm
•
Samuel Henry Hooke, "Ortadoğu Mitolojisi", (Çev.: Alaeddin Şenel), imge Kitabevi, Ankara 1995, s. 44.
•
Arş.Gör. Dr. Gülsine Uzun, (Muğla Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü), "CENGiZ AYTMATOV'UN ESERLERiNDE YARATILIŞ VE TÜREYiŞ SEMBOLiZMi"
•
Samuel Noah Kramer, "Sümer Mitolojisi", s.83
•
Samuel Noah Kramer, a.g.e., s.80.
•
tr.wikipedia.org/wiki/Sümerler
•
Göktuğ Halis, "Mezopotamya Tarihi ve Kültürü",
http://www.dikine.net/dosya/mezopotamya.pdf
•
Prof. Dr. B. Landsberger, "DIE GEISTIGEN LEISTUNGEN DER SUMERER", Çeviren: Mebrure O. Tosun (Sümeroloji ilmi yardımcısı), dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1028/12432.pdf
•
Mircea Eliade, "DiNSEL iNANÇLAR ve DÜŞÜNCELER TARiHi", c.1.,
http://www.altinicizdiklerim.com/ozetler/Dinsel nanışlar ve Düşünceler Tarihi-I - Mircea Eliade.pdf