https://www.youtube.com/watch?v=Q5hBhNAxcSI
Orhan GENCEBAY'ın 1974'te çıkardığı aynı adlı albümün açılış parçasıdır..Parça geneli itibariyle bu topraklarda yapılmış en özgün bestelerden biridir.Bu özelliğini yıllar geçsede kaybetmemiş ve kanımca kaybetmeyecektir..
Kervan Plak Orkestrası, a'dan z'ye döktürmüş.Yanı sıra Orhan Baba'nın düzenlemesi de fevkalade..Şarkının genelinde sol majör ve sol minör akorlar hakim.Soloda atılan pentatonik gam dizisi; "Gencebay Etkinliği" olarak algıladığım Orhan Gencebay Müziği"nin ve Orhan Baba'nın nasıl zengin bir kaynaktan beslendiğini göstermektedir..
Diğer yandan Arap ezgileri, Orta Asya sesleri, Batı enstrümanları ve yerel dil bilimini etnik anlamda sentezlemek ve bu sentezi hem müzik hem de çalgı noktasında bu denli etkin, etkileyici ve dokunaklı işlemek salt bir insana verilmiş yetenekten öte büyük bir hissiyat ve mefhum dünyasının dışa vurumudur..
Kostak Ankara ritmi üzerine ustaca yerleştirilmiş country-blues arası gidip gelen elektro bağlama ataklarıyla, klagib obua ve fagot'un yaylılar ile armoni yapmasıyla, altyapısını ise bas gitar, davul, elektro gitar, darbuka ve klavyenin oluşturmasıyla; muhayyerkürdî ve uşşak makamında seyir eden; lirik doruklara tatmin edici bir ahenkle eşlik eden trompetler ile yöreselden evrensele bir tat bir kapı açan bulunmaz bir şaheserdir Hatasız Kul Olmaz..
2.59 - 3.01 arası değişen ritm rock ritmidir ve duygu patlaması yaşatır..Bu değişim esnasında senfonik yaylılar düşüşe geçer ve yerini çok sesliliğin bir diğer zirvesine bırakır.
Orhan Baba'nın ağzından ise; "Hatasız Kul Olmaz, dört kanala geçtiğimiz zamanın iyi örneklerinden biridir.Zaman zaman çok sesliliğe giriş araştırması vardır.Birkaç sesli yalıtmada belki bazılarına göre, entonasyon tutmayabilir kullandığımız trompetlerde.Ben bunun haricinde olumlu bir çalışma olduğunu düşünüyorum.Ritm, Ankara ritmiydi; 2/4'lük, Halk Müziği ritmidir.Üstündeki melodi de, Halk Müziği'ne dönük bir ezgi yapısındadır.Ancak orda kalmaz.Yalnız yapısı 'hatırlatır'.Ankara tavrı, o 2/4'lük kostak ritm şekli vardır; mesela 'Fidayda' gibi.Fidayda, Ankara'nın ve iç Anadolu Bölgesi'nin özelliklerini çok iyi anlatan ritm ve melodik yapıya sahiptir.Hatasız Kul Olmaz'da onu hatırlatan bir yapı vardır, ritm olarak.ikinci ara nağmesinde serbest bir bölüm var, emprovize, bir taksim nitelikli Halk Müziği'ni de içeren, Türk Sanat Müziği'ni de içeren; bir bakarsınız sanki cazın özelliklerini de hatırlatan ufacık nüanslar da vardır.Blues formlarından notlar da vardır.Elektro gitar riffleriyle çalınmış bağlama, trompetin kullanıldığı kısımların tizlerinde, Halk Müziği tarzına dönüşüyor." şeklinde anlatılan bir destandır..
Ayrıca Gencebay'ın sanat ve özel yaşantısına bakarsanız kullandığı majör gamların hayatında yer eden "ağır abi" kimliğiyle örtüştüğünü pekala görebilirsiniz.Bu bakımdan Orhan Gencebay büyük bir abide gibi yıllarca ve yıllarca gönlümüzde durmakta, biz dinleyicilerine bu kadar güzel eserleri dinleme şansı vermekte ve umarım gelecek nesillere bizler kadar şanslı olduğumuzu her daim söylemektedir..
Orhan Gencebay, bir kişiden ziyade bir duygudur bence..Korku, sevinç, hüzün vs gibi bir duygu.Müziğini dinlediğinizde içinizden gelen bir "of ulan" ile karışık yaşama sevincine benzer bambaşka bir tat, bambaşka bir hava ve duygudur...
Kapanışı Erkan Oğur'un sözüyle yapmalı: "Hatasız Kul Olmaz, Gencebay'ın Türk Müziğine attığı devasa bir imzadır"
Nice uzun ömürlerin olsun Orhan BABA..