1. 26.
    +2
    @1 sorunalrını ısa ve öz ceaplıyorum kendimde tarihçiyim zaten..

    1- çaldırandan sonra durağan bir sürece girdi ancak şah ismailin ülkesindeki durumu sarsıldı zira kendisinin mehdi olduğunu söylüyordu ancak mehdi yenilmişti... safeviler bu olaydan sonra kendilerini kültüre v.s verdiler

    2- her 2side duruma göre evet katletti... birbirlerinden beterlerdi... ancak bunu yavuz kanuna uydurarak yaparken (kadılara isyana katılanların tek tek ismini yazdırmasını emretmiş sonrada defterini dürün demiştir yani öldürün... zira alevi türkmenler şah ismaille savaşılacağını duyunca ya timarlardan askere gelmek istemediler yada vergi vermediler... şah ismailin gizli fedaileri bu türkmen aleviler arasında dolaşarak asker ve vergi toplayabildi ama... mezhep farkı bir yana kendi tebaan böyle davranıyorsa yapacak pekte birşey yoktu açıkcası... aynısı şah ismalinin ülkesinde yaşayan sünni kürtler içinde geçerliydi.. onlara fedai-dai yollanmadı ama kolayca yavuzun ordusunda artçı oldular, öncü askerler oldular v.s... sonuçta alevi türkmenler irana sünni kürtler d.anadoluya göç ettiler...

    3-2de söyledim sanırım... tabi yavuzun yalnız mezhepten dolayı değil başa geçerken yediği naneler yüznden anadolunun sünni halkı tarafındanda bir vakit sevilmediğini belirtmek gerek... yalnız mezep davası değildi olay yani..

    4-şaybak değil şeybeg yada bizde bilinen adıyla özbek şeybani han...

    evet şeybeanilerle safeviler savaştı... mevzuu maveraünnehirdi... semerkand buharaydı... şeybak yenildi şah ismailin şeybak hanının kafasından altın kaplamalı kadeh yaptırdığı bilinir...

    babürle şeybani doğrudan savaşmamdı ama babür horsandan kaçarken ve timurlular birbirini keserken şeybaniler geldi... (özbekler yani) halk timurlulardan birazda bıkmıştı düzen istiyordu şeybanileri bu yüzdne kabul ettiler..

    5- anadolu alevilerini iran, irandaki sünnileri osmanlı yeri geldiğince kullanmıştır beyler...

    `
    ciddi ciddi cevapladım
    `
    ···
   tümünü göster